30 175
Besluit luchtkwaliteit 2005

nr. 95
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 februari 2010

Hierbij ontvangt u het rapport van de VROM Inspectie (VI) naar de naleving van de Tijdelijke Sloopregeling voor personen- en bestelauto’s1. Dit onderzoek is uitgevoerd op verzoek van mijn ministerie.

Zoals ik al in de brief van 4 december (Kamerstuk 31 305/30 175, nr. 167) heb aangegeven, concludeert de VI dat de sloopregeling goed wordt nageleefd. De VI constateert dat in 0,1% van de transacties het vermoeden bestaat dat er sprake is van schijntransacties, waarbij niet conform de voorwaarden gehandeld is. Naar drie van deze gevallen heeft de Inlichtingen en Opsporingsdienst van de VI een onderzoek ingesteld.

Ten aanzien van het daadwerkelijk slopen van auto’s, waar in sommige media recent aan gerefereerd wordt, kan ik u het volgende melden. De VI concludeert dat er in principe voldoende aanknopingspunten zijn die het demonteren beogen en daarmee het demonteren door de autodemontagebedrijven afdwingt. Bij het opstellen van de regeling is dan ook heel bewust gekeken naar de waarborg dat ingeruilde auto’s daadwerkelijk gesloopt worden en de kosten die daarmee samenhangen.

Om de controle op daadwerkelijke sloop te verbeteren, moeten aanvullende maatregelen getroffen worden zoals het verplicht op korte termijn aanmelden voor subsidie, het vastleggen van het chassisnummer van het te demonteren voertuig en het overleggen van een demontageverklaring. In dat geval wordt de regeling minder eenvoudig, duurder, bureaucratischer en minder effectief ter stimulering van de economie en het milieu. Bovendien worden de administratieve lasten voor het bedrijfsleven aanzienlijk hoger.

Omdat het onderzoek van de VI aantoont dat het aantal mogelijke fraudegevallen zeer beperkt is, acht ik het niet nodig de huidige sloopregeling aan te passen.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven