nr. 5
ADVIES RAAD VAN STATE EN NADER RAPPORT
Hieronder zijn opgenomen het advies van de Raad van State d.d. 14 april
2005 en het nader rapport d.d. 9 juni 2005, aangeboden aan de Koningin
door de minister van Justitie. Het advies van de Raad van State is cursief
afgedrukt.
Bij Kabinetsmissive van 21 maart 2005, no. 05.000996, heeft Uwe Majesteit,
op voordracht van de Minister van Justitie, bij de Raad van State ter overweging
aanhangig gemaakt het voorstel van wet tot wijziging van de Tijdelijke instellingswet
Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming, met memorie van toelichting.
Het wetsvoorstel strekt tot het schrappen van het tijdelijke karakter
van de Tijdelijke instellingswet Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming,
aanpassing van de incompatibiliteitenregeling en het doen vervallen van de
toezichthoudende taak van de Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming.
De Raad van State maakt kanttekeningen met betrekking tot het doen vervallen
van de toezichthoudende taak van de Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming
en de Inspectie voor de Sanctietoepassing.
Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw kabinet van 21 maart
2005, nr. 05.000996, machtigde Uwe Majesteit de Raad van State zijn advies
inzake het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen.
Dit advies, gedateerd 14 april 2005, nr. W03.05.0084/II, bied ik U hierbij
aan.
1. De huidige taken van de Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming
(RSJ) betreffen rechtspraak, advisering en toezicht. De memorie van toelichting
geeft onder andere als motivering voor het weghalen van de toezichthoudende
taak bij de RSJ, dat de combinatie van taken van de RSJ reeds bij de totstandkoming
van deze raad ter discussie heeft gestaan1.
In de memorie van toelichting wordt gesteld dat het toezicht door de Inspectie
voor de Sanctietoepassing (ISt) tegemoet komt aan de behoefte aan meer professioneel
toezicht. Uit onderzoek blijkt dat het toezicht door de RSJ vergeleken met
de twee andere taken het meest in ontwikkeling is maar dat de afgelopen jaren
een professionalisering van de toezichtrapportage en de wijze waarop het toezicht
wordt uitgeoefend heeft plaatsgevonden2. Ook heeft
de RSJ naar aanleiding van de Kaderstellende visie op toezicht criteria vastgesteld
waaraan het toezicht door de RSJ moet voldoen3.
De Raad adviseert in de toelichting nader in te gaan op de noodzaak om
de toezichthoudende taak van de RSJ te doen vervallen.
2. Een ander argument voor het doen vervallen van de toezichthoudende
taak van de RSJ dat in de memorie van toelichting wordt genoemd, is dat op
1 januari 2005 de ISt operationeel is geworden. De toezichthoudende taak
van de ISt overlapt de toezichthoudende taak van de RSJ. In de memorie van
toelichting wordt een algemene opsomming gegeven van de taken van de ISt.
De Raad adviseert de memorie van toelichting aan te vullen met een meer specifieke
omschrijving van de taken van de ISt. Daarbij dient aandacht te worden besteed
aan de vraag of het toezicht door de ISt een volwaardig alternatief kan bieden
voor het doen vervallen van de toezichthoudende taak van de RSJ. De Raad adviseert
de toelichting in deze zin aan te vullen.
Het wetsvoorstel strekt tot het schrappen van het tijdelijke karakter
van de Tijdelijke instellingswet Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming,
aanpassing van de incompatibiliteitenregeling en het doen vervallen van de
toezichthoudende taak van de Raad voor strafrechtstoepassing en jeugdbescherming.
De Raad van State adviseert om in de toelichting nader in te gaan op de
noodzaak om de toezichthoudende taak van de RSJ te doen vervallen.
De Raad van State adviseert voorts de memorie van toelichting aan te vullen
met een meer specifieke omschrijving van de taken van de ISt, waarbij aandacht
dient te worden besteed aan de vraag of het toezicht door de ISt een volwaardig
alternatief kan bieden voor het doen vervallen van de toezichthoudende taak
van de RSJ.
Aan beide punten van de Raad van State is invulling gegeven. In de memorie
van toelichting is in de algemene toelichting onder punt 3, Vaststellen definitieve taken Raad, nader ingegaan op de huidige
toezichtdomeinen en toezichttaken taken van de RSJ. Vervolgens is naar aanleiding
van het recent verschenen Inspectiejaarplan 2005 (Kamerstukken II 2004/05,
24 587, nr. 122) en het Toezichtkader justitiële inrichtingen en
reclasseringsinstellingen van de Inspectie voor de Sanctietoepassing (ISt)
(via www.inspectiesanctietoepassing.nl) het werkterrein
van de ISt nader omschreven. Het toezicht door de ISt is ruim opgezet en behelst
de coördinatie van de verschillende inspecties, de mogelijkheid tot het
onderzoeken van incidenten, de mogelijkheid tot intensief, langdurend onderzoek,
het opvullen van een hiaat betreffende het toezicht op de beveiliging, de
coördinatie van de verschillende toezichtvormen en van het houden van
toezicht op de hele organisatie. Door deze toevoeging is nu helderder aangegeven
waarom de toezichttaak van de Raad moet vervallen. Uit deze toevoeging volgt
tevens dat het toezicht door de ISt een volwaardig alternatief kan bieden
voor het doen vervallen van de toezichthoudende taak van de Raad.
De Raad van State geeft U in overweging het voorstel van wet te zenden
aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, nadat aan het vorenstaande aandacht
zal zijn geschonken.
De waarnemend Vice-President van de Raad van State,
H. D. Tjeenk Willink
Ik moge U hierbij verzoeken het hierbij gevoegde voorstel van wet en de
gewijzigde memorie van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal
te zenden.
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner