Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30146 nr. 13 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30146 nr. 13 |
Vastgesteld 14 maart 2006
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1 heeft op 23 februari 2006 overleg gevoerd met minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties over:
– de brief van de minister d.d. 22 februari 2006 over een vraag van de vaste commissie of het ministerie van Justitie overweegt een eigen personeelsregistratie en salarisverwerkingssysteem te ontwerpen. (30 146, nr. 11).
Van dit overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.
Vragen en opmerkingen uit de commissie
De heer Szabó (VVD) refereert aan een artikel in de Automatiseringsgids dat melding maakt van het voornemen bij het ministerie van Justitie om zelf een salarissysteem op te zetten. Is het waar dat daarover nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden? Indien dat inderdaad nog niet het geval is wil hij graag worden geïnformeerd over de stand van zaken.
Uit de brief van de minister komt naar voren dat een aantal ministeries overweegt IPA te vervangen door PR2. Dat strookt naar zijn mening niet met het voornemen van het kabinet om over te stappen op één systeem te weten SHP. Ook op dit punt wil hij nadere informatie omdat er nog steeds geen duidelijkheid is over de nieuwe planning voor P-Direkt. In de tussentijd mogen er uiteraard niet allerlei andere onderzoeken en activiteiten plaatsvinden die de voortgang van P-Direkt feitelijk zinloos zouden maken.
De heer Boelhouwer (PvdA) deelt de zorgen die de heer Szabó heeft uitgesproken. Tijdens het vorige overleg heeft de minister toegezegd dat de Kamer in februari informatie zou ontvangen over de stand van zaken bij de onderscheiden modules. Daar dient wel vaart mee te worden gemaakt, programmatuur veroudert immers. De voortvarendheid tot nu toe is teleurstellend, temeer daar de uitvoering van de motie Van Hijum/Boelhouwer van december jongstleden eerst op 8 februari jongstleden ter hand genomen is door middel van een verzoek aan de Algemene Rekenkamer. Zojuist heeft de Rekenkamer laten weten dit onderzoek graag te willen uitvoeren maar daarover pas in juni te kunnen berichten. Grotere voortvarendheid van deze minister had er mogelijk toe geleid dat de Rekenkamer al begin mei zou hebben kunnen rapporteren. Hopelijk vindt de minister dit geen «Haags gedoe» dat hem slechts afhoudt van zijn contact met de kiezer; voor de fractie van de PvdA begint de maat vol te raken.
De heer Haverkamp (CDA) brengt in herinnering dat als een van de oorzaken van het mislukken van P-Direkt wordt aangegeven dat de ministeries, alle schaalvoordelen ten spijt, geen enkele behoefte hadden om hun autonomie over te dragen aan een centrale organisatie. De berichten over de mogelijke aanschaf van eigen systemen door Justitie passen in dit beeld.
Kan de minister nu garanderen dat er ook geen besluitvorming gaat plaatsvinden?
Het ministerie van Financiën ontwikkelt zich langzamerhand toch tot het salarisbureau van de rijksoverheid. Op zichzelf zou deze ontwikkeling van onderop een alternatief voor P-Direkt kunnen zijn maar daar dient deze minister dan wel de regie over te houden. Ten aanzien van die regie vraagt hij de minister of deze de planning voor de vervolgstappen voor P-Direkt gereed heeft en die aan de Kamer ter informatie kan toezenden.
In vorige overleggen zijn toezeggingen gedaan over rapporten en de verwoording van «lessons learned». Wil de minister de Kamer ook daarvan op de hoogte brengen?
De uitvoering van de genoemde motie had sneller ter hand genomen moeten worden.
De minister verzekert dat er op het departement van Justitie geen besluitvorming heeft plaatsgevonden en hij heeft dat voorafgaande aan dit overleg nog gecontroleerd. Die besluitvorming zal ook niet plaatsvinden.
In de brief die ter bespreking voorligt is nog eens nadrukkelijk het kabinetsbesluit van juli 2003 weergegeven waar de ministeries aan gehouden zijn.
April 2005 is door Pink Roccade een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor de inzet van PR2 ter overbrugging naar P-Direkt. Recent heeft met Pink Roccade overleg plaatsgevonden over een koppeling tussen het huidige salarissysteem van Justitie en FSC dat een onderdeel is van het nieuwe systeem is. Justitie volgt hierin dus geen eigen koers. Het onderzoek naar de koppeling is er op gericht een antwoord te vinden op de vraag of ook de andere departementen op deze wijze kunnen aansluiten op het nieuwe salarissysteem.
Volgende week ontvangt de Kamer een brief, die reeds in concept gereed is, waarin de resterende vragen uit het laatste overleg worden beantwoord, informatie wordt gegeven over de activiteiten die met deze koppeling verband houden en over de planning van de vervolgstappen voor P-Direkt.
Over het traject van de audit en het onderzoek van de Algemene Rekenkamer roept de minister in herinnering dat hij onmiddellijk met de eigen audit aan de slag wilde en niet wilde wachten op andere onderzoeken. Dat heeft hij gedaan en daarna heeft de Kamer de genoemde motie aanvaard. Het overleg met de Algemene Rekenkamer is direct na aanvaarding van de motie gestart en de brief van 8 februari 2006 vormt daarvan slechts de formele afronding. De tussenliggende tijd is goed besteed.
De heer Szabó (VVD) deelt mee dat hij nog steeds niet overtuigd is dat er niet wordt gekeken naar een ander type systeem. Hij stelt het op prijs indien de minister volgende week in zijn brief de gemeenschappelijke activiteiten met Pink Roccade gedetailleerd beschrijft. De introductie van een tussensysteem is niet aanvaardbaar. Ook van de ontwikkelingen bij andere ministeries wil hij graag op de hoogte blijven.
De evaluatie van de kennelijk bestaande commissie die een second opinion opstelt en lessons learned formuleert zou hij graag van de minister ontvangen.
De heer Boelhouwer (PvdA) mist in de berichtgeving over de ontwikkelingen rond P-Direkt elke verwijzing naar het feit dat de middelen die inmiddels aan dit project zijn besteed niet als verloren beschouwd zouden moeten worden omdat daar de waarde (circa 12 mln.) van de modules die nog bruikbaar zijn tegenover staat. Hij ziet graag in de planning ook op dit punt een toelichting tegemoet.
Tussenstappen via allerlei andere programma’s ziet hij liever niet omdat die naar alle waarschijnlijkheid hoge kosten met zich brengen.
De heer Haverkamp (CDA) vraagt nog een nauwkeurige toelichting op de inhoud van de toekomstige brief. Kan de minister al inzicht geven in de waarschijnlijk resultaten van de audit van de lessons learned?
De minister zegt toe in de week van 6 maart 2006 de Kamer een brief te zenden met informatie over de voor P-Direkt gemaakte kosten en aangegane verplichtingen, de brief zal een totaal overzicht van de financiële verplichten geven. Voorts zal de brief inzicht geven in de kosten van de aanschaf van de SAP-licensies, de planning van de vervolgstappen, de inhoud van de contacten met Pink Roccade. Een overzicht van de activiteiten op de andere ministeries zal enige tijd daarna aan de Kamer worden verstrekt.
De minister neemt de interruptie van de heer Szabó ter harte dat er geen nieuwe tijdelijke systemen mogen worden geïntroduceerd waar het IPA-systeem nog toereikend is. Hij zegt toe dat hij de Kamer zal informeren vooraleer hij op dit dossier, ook ten aanzien van andere ministeries, onomkeerbare besluiten neemt.
De informatie die voortkomt uit de second opinion zal de minister aan de Kamer meedelen in zijn toegezegde brief voor begin maart.
Samenstelling: Leden: Kalsbeek (PvdA), Van Heemst (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), voorzitter, Vos (GroenLinks), Van Beek (VVD), ondervoorzitter, Van der Staaij (SGP), Luchtenveld (VVD), Wilders (Groep Wilders), De Pater-van der Meer (CDA), Duyvendak (GroenLinks), Spies (CDA), Eerdmans (LPF), Sterk (CDA), Van der Ham (D66), Algra (CDA), Haverkamp (CDA), Van Fessem (CDA), Smilde (CDA), Straub (PvdA), Nawijn (LPF), Boelhouwer (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Van Schijndel (VVD), Irrgang (SP), Meijer (PvdA).
Plv. leden: Klaas de Vries (PvdA), Dijsselbloem (PvdA), Fierens (PvdA), Halsema (GroenLinks), Weekers (VVD), Slob (ChristenUnie), Hirsi Ali (VVD), Szabó (VVD), Rambocus (CDA), Van Gent (GroenLinks), Çörüz (CDA), Van As (LPF), Van Haersma Buma (CDA), Koşer Kaya (D66), Eski (CDA), Knops (CDA), Van Bochove (CDA), Van Hijum (CDA), Hamer (PvdA), Hermans (LPF), Leerdam (PvdA), Wolfsen (PvdA), Van der Sande (VVD), Kant (SP), Balemans (VVD), De Wit (SP).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30146-13.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.