30 144
Wijziging van de Handelsregisterwet 1996 ter uitvoering van richtlijn nr. 2003/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 juli 2003 (PbEG L 221) tot wijziging van richtlijn nr. 68/151/EEG van de Raad met betrekking tot de openbaarmakingsvereisten voor bepaalde soorten ondernemingen

nr. 6
NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 12 september 2005

Het voorstel van wet wordt gewijzigd als volgt:

In artikel I komt onderdeel B als volgt te luiden:

B

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de zinsnede «in een door Onze Minister aangewezen publikatieblad» vervangen door: in een door haar verzorgd publicatieblad of ander, even doeltreffend instrument, dat ten minste het gebruik van een systeem omvat dat in chronologische volgorde via een centraal elektronisch platform toegang tot de openbaar gemaakte informatie biedt.

2. Het derde lid vervalt, onder vernummering van het vierde lid tot derde lid.

Toelichting

Deze nota van wijziging strekt ertoe (elektronische) publicatie van de opgaven ter inschrijving in het handelsregister bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Handelsregisterwet 1996, te laten verzorgen door de Kamers van Koophandel. Het publiceren van berichten aangaande het deponeren van jaarrekeningen ten kantore van het handelsregister alsmede van andere handelsregistermededelingen beschouw ik als een taak die rechtstreeks in het verlengde ligt van het verwerken van de opgave als zodanig. Tot nu toe deden de Kamers mededeling van het te publiceren feit aan een door Onze Minister aan te wijzen publicatieblad; het aangewezen blad is thans de Staatscourant. In de praktijk levert de Vereniging van Kamers van Koophandel (VVK) namens de Kamers de mededeling in de vorm van advertentiemateriaal elektronisch aan de Staatscourant aan, nadat de opgave is verwerkt in het handelsregister. Directe (elektronische) publicatie door de beheerder van het handelsregister is praktischer en doelmatiger. Daarmee zullen de administratieve lasten verbonden aan het huidige stelsel nagenoeg verdwijnen. Deze bedragen thans circa € 8,6 miljoen (gegevens over 2004). Hierbij is indicatief uitgegaan van 492 000 berichten maal € 17,50 gefactureerde kosten bij deponering jaarrekening, waarbij aangetekend wordt dat andere berichten duurder zijn.

Bij dit wijzigingsvoorstel worden de Kamers van Koophandel direct bij wet belast met het publiceren van de gedane opgaven. Met de keuze voor de Kamers wordt gewaarborgd dat er een uniforme, permanente en continue stroom aan publicaties plaatsvindt. Het voortbestaan daarvan is zo niet afhankelijk van (de continuïteit van) een marktpartij. Nog afgezien van de zekerheid die dit partijen biedt die van de publicaties kennis wensen te nemen, wordt op deze wijze optimaal bewerkstelligd dat aan de Europeesrechtelijke verplichtingen op grond van de eerste richtlijn wordt voldaan. Het toevoegen van de publicatietaak aan de wettelijke taken van de Kamers voorkomt tevens dat er verwarring kan ontstaan over de aard van deze activiteit en geeft een grondslag voor de financiering van de daarmee gemoeide kosten.

De hier voorgestelde formulering geeft de Kamers, overeenkomstig de richtlijn, de vrijheid om de publicatie naar eigen inzicht in te richten. De Kamers zullen zorg dragen voor een uit kostenoogpunt zo voordelig mogelijke publicatiewijze, bijvoorbeeld op hun gezamenlijke website. Met het oog op de toegankelijkheid van het systeem, zullen de Kamers er zorg voor dragen dat de gegevens (ook) via het zogenoemde bedrijvenloket toegankelijk zijn.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C. E. G. van Gennip

Naar boven