30 105 XV
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaat die onderdeel uitmaakt van de Rijksbegroting, wordt op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. De departementale begroting

1. Leeswijzer

In deze suppletore begroting worden de Voorjaarsnotamutaties van Hoofdstuk XV naar de begrotingsartikelen geboekt en aldaar toegelicht. De indeling van deze suppletore begroting sluit aan bij de nieuwe begrotingsstructuur zoals die is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2005.

In deze suppletore begroting is een aantal budgettair neutrale herschikkingen tussen subartikelonderdelen opgenomen als gevolg van:

1. Bij de invoering van de nieuwe artikelstructuur zijn zoveel mogelijk overige programma-uitgaven (primair proces, subsidies, voorlichting en onderzoek) toebedeeld aan de operationele doelstellingen bij de beleidsartikelen. Gedurende de uitvoering van de begroting blijkt dat er aanvullende verschuivingen tussen de budgetten noodzakelijk zijn.

2. Jaarlijks wordt binnen SZW aan de hand van jaarprogramma's een nadere toedeling gemaakt van het totaal van de apparaatuitgaven en de algemene programma-uitgaven. Ook dit leidt tot verschuivingen tussen budgetten.

De hiermee samenhangende budgettair neutrale begrotingsmutaties zijn in bijgaande suppletore begroting verwerkt en worden aangeduid met «budgettair neutrale herschikkingen».

2. Batenlastendienst IWI

De openingsbalans van de batenlastendienst Inspectie Werk en Inkomen is als bijlage aan de toelichting van deze suppletore begroting toegevoegd.

3. Het beleid

3.1 Overzicht met belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.

De Voorjaarsnotamutaties hebben vooral betrekking op ontwikkelingen in de uitvoering.

Overzicht met belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (Voorjaarsnota)Bedragen in EUR 1000

 Uitgaven 2005Artikelnr. 2005
Stand ontwerpbegroting 200523 869 545 
Nota van wijziging–/– 94 777 
   
Vastgestelde begrotingswet23 774 768 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
   
1. Eindejaarsmarge Rb-eng1 812div.
2. Eindejaarsmarge SZA112 515div.
3. Loonbijstelling55 33099
4. Prijsbijstelling19 86899
5. Duale trajecten5 00022
6. Maatschappelijke binding4 50022
7. Flexibel reïntegratiebudget (amendement Smilde)20 00023
8. Agenda voor de Toekomst (motie Verhagen)25 00023
9. Uitbreiding Kinderopvangplaatsen4 00025
9. Volume ontwikkeling WWB/IOAW– 286 76930
10. Rijksbijdrage AOW tegemoetkoming99 80034
11. Overige mutaties op rijksbijdragen– 15 50034
12. Diverse overige mutaties– 584div.
   
Stand na 1e suppletore begroting  
200523 819 740 

Overzicht met belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2005 (Voorjaarsnota)Bedragen in EUR 1000

 Uitgaven 2005Artikelnr. 2005
Stand ontwerpbegroting 2005532 112 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1. Ontvangsten WIW43 00023
3. Ontvangsten Kinderopvang4 00025
4. Ontvangsten CBA2 00097
5. Diverse15198
   
Stand na 1e suppletore begroting 2005581 263 

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 22 Activerend arbeidsmarktbeleid (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een toename van de arbeidsparticipatieStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen382 606022 96522 965405 571    
Uitgaven:384 105022 96522 965407 070– 336– 336– 5 336– 5 336
          
Programma-uitgaven OD 2  5 0005 0005 000 5 0005 000 
Duale trajecten  5 0005 0005 000 5 0005 000 
          
Programma-uitgaven OD 318 8450– 586– 58618 2590000
Stimulering arbeidsparticipatie18 345 – 4 078– 4 07814 267 – 1 000– 1 000 
Primair proces500 270270770    
Voorlichting  3 2223 2223 222 1 0001 000 
          
Programma-uitgaven OD 4346 323018 55118 551364 874– 5 336– 5 336– 5 336– 5 336
Centra voor Werk en Inkomen337 875 18 40618 406356 281– 5 481– 5 481– 5 4815 481
BKWI8 448 1451458 593145145145145
          
Apparaatsuitgaven18 937  018 937    
Personeel16 904  016 904    
Materieel2 033  02 033    
          
Ontvangsten11 50000011 500    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 22,965 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Duale trajecten (€ 5,0 miljoen)

1. Voor de jaren 2005 tot en met 2007 is elk jaar € 5,0 miljoen benodigd voor duale trajecten.

Duale trajecten in samenhang met het actieplan Leven lang leren (LLL) geven de verschillende ambities weer, in lijn met de Lissabondoelstellingen, ten aanzien van beroepsonderwijs en scholing.

Stimulering arbeidsparticipatie (–/– € 4,078 miljoen)

1. In 2005 is aanvullend € 0,5 miljoen benodigd voor extra inspanningen voor beroepenoriëntatie en beroepskeuzevoorlichting voor jongeren en hun ouders. Het instrument beroepskeuzevoorlichting zal door de Taskforce Jeugdwerkloosheid worden vormgegeven.

2. Op 26 januari 2005 vond in de Ridderzaal een bijeenkomst plaats van het kabinet en diverse maatschappelijke organisaties onder de noemer «Breed Initiatief Maatschappelijke Binding».

Er zijn diverse acties afgesproken om de arbeidsparticipatie van allochtonen te bevorderen en belemmeringen (o.a. discriminatie) voor deelname aan de arbeidsmarkt tegen te gaan.

De kosten van de acties in 2005 bedragen € 4,5 miljoen.

3. Een overboeking van € 8 miljoen ten behoeve van extra jongerenadviseurs bij het Centra voor Werk en Inkomen (CWI).

4. Twee overboekingen hebben plaatsgevonden die betrekking hebben op voorlichting herintredende vrouwen en ouderenparticipatie (resp. € 0,205 mln. en € 1,060 mln.).

5. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting van met name de budgetten voor de «Taskforce Jeugdwerkloosheid».

Deze zijn overgeboekt naar afzonderlijke budgetten ten behoeve van de projectdirectie «Taskforce Jeugdwerkloosheid» (–/– € 1,4 mln).

6. Tenslotte is er € 1,587 miljoen toegevoegd voor overlopende verplichtingen uit 2004 in het kader van de Stimuleringsregeling leeftijdsbewust beleid.

Primair proces (€ 0,270 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen van per saldo € 0,243 miljoen.

2. Eindejaarsmarge ter dekking van overlopende verplichtingen (€ 0,027 mln).

Voorlichting (€ 3,222 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen ten behoeve van voorlichting € 3,222 miljoen.

Centra voor werk en inkomen (€ 18,406 miljoen)

1. Een overboeking van € 8 miljoen ten behoeve van extra jongerenadviseurs bij het Centra voor Werk en Inkomen (CWI) (zie ook Stimulering arbeidsparticipatie).

2. Aan ZBO's die een begrotingsrelatie hebben met een departement is een efficiencytaakstelling opgelegd.

Voor SZW betreft dit het zelfstandig bestuursorgaan CWI. De taakstelling ad –/– € 1,495 miljoen was ten tijde van de Miljoenennota geparkeerd op de SZW begroting en wordt nu in mindering gebracht op het budget van het CWI.

3. Een toevoeging van € 15,895 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen boedelscheiding, transformatiekosten en voor het project «matchen op competenties».

4. Voor de invoering van de arbeidsadviseur zijn middelen aan de begroting van het CWI toegevoegd.

Deze middelen zijn bestemd voor het UWV en worden overgeheveld naar artikel 31 (–/– € 4,0 mln).

BKWI (€ 0,145 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking van € 0,145 miljoen in verband met de definitieve vorm van de overheveling wettelijke taken van BKWI naar het Inlichtingenburo.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 23 Reïntegratie (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Inschakeling in reguliere arbeid en voorkomen van uitval uit arbeid, van hen die dat niet op eigen kracht kunnenStand ontwerp-begroting 2005Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begrotingMutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen1 809 657– 45 000118 94973 9491 883 606    
          
Uitgaven:1 872 158– 45 000118 94973 9491 946 1077 798– 9 698– 9 698– 9 698
          
Programma-uitgaven OD 11 861 489– 45 000118 94973 9491 935 438– 7 798– 9 698– 9 698– 9 698
Flexibel reïntegratiebudget1 620 543– 20 00010 300– 9 7001 610 843– 9 700– 9 700– 9 700– 9 700
Agenda voor de Toekomst46 744– 25 00029 3084 30851 052    
RSP7 842 007 842    
Stimuleringsregeling ID-banen36 149 59 20059 20095 349    
SZW confinanciering Equal6 807 006 807    
Praktijkscholing65 209 1 5001 50066 709    
RWI/SVWW24 238 6 8686 86831 106– 232– 232– 232– 232
REA uitkeringslasten (Wajong)38 440 8 4008 40046 8401 900   
REA uitvoeringskosten (Wajong)7 900 007 900    
Handhaving  452452452    
Subsidies6 762 2 9212 9219 683234234234234
Onderzoek855 00855    
          
Apparaatsuitgaven10 669   10 669    
          
Personeel2 570  02 570    
Materieel118  0118    
Agentschap SZW7 981  07 981    
          
Ontvangsten39 701043 00043 00082 701    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 118,949 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Flexibel reïntegratiebudget (10,3 miljoen)

1. Terugdraaien amendement € 20 miljoen. In de Nota van Wijziging was voorzien in een verlaging van de uitgaven van artikel 23. Dit wordt thans ingevuld door een opwaartse bijstelling.

2. Een overboeking van € 9,7 miljoen naar het Gemeentefonds ten behoeve van uitvoeringskosten NUG/ANW.

Agenda voor de toekomst (€ 29,308 miljoen)

1. Terugdraaien NvW € 25 miljoen. In de Nota van Wijziging was voorzien in een verlaging van het budget voor Agenda voor de Toekomst. Thans wordt dit gewijzigd door het budget voor de Agenda voor de Toekomst niet te wijzigen, maar de verwachte ontvangsten op te hogen met € 25 miljoen.

2. Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten wordt € 4,308 miljoen door middel van de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2005.

Stimuleringsregeling ID-banen (€ 59,2 miljoen)

1. Als gevolg van de verlenging van de regeling in 2004 schuiven verplichtingen door naar 2005.

Via de eindejaarsmarge wordt € 59,2 miljoen toegevoegd aan de begroting 2005.

Praktijkscholing (€ 1,5 miljoen)

1. Een deel van de verplichtingen in het kader van subsidies HVS lopen over naar 2005. Voor de afwikkeling hiervan wordt € 1,5 miljoen door middel van de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2005.

RWI/SVWW (€ 6,868 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking (–/– € 0,232 mln) van de middelen ten behoeve van de Landelijke Clientenraad.

2. Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten in het kader van de Stimuleringsregeling van werklozen en met werkloosheid bedreigden (SVWW) wordt € 7,1 miljoen via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2005.

REA uitkeringslasten (€ 8,4 miljoen)

1. Op basis van uitvoeringsgegevens in de Januarinota van het UWV wordt de REA-raming met € 8,4 miljoen verhoogd.

Handhaving (€ 0,452 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen van handhavingsmiddelen (€ 0,452 mln).

Subsidies (€ 2,921 miljoen)

1. Overboeking van (–/– € 0,3 miljoen) naar het ministerie van OCW als SZW-bijdrage in de kosten van het programma Educatieve TV.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 3,221 mln).

Ontvangsten (€ 43 miljoen)

1. Op basis van uitvoeringsgegevens wordt de raming van de terugontvangsten WIW met € 43 miljoen verhoogd.

Dit wordt gebruikt als dekking voor de Motie Verhagen en het Amendement Smilde over de WSW.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 24 Sociale werkvoorziening (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van arbeidsparticipatie van arbeidsgehandicaptenStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen2 400 56420 00098520 9852 421 549    
Uitgaven:2 167 71520 00098520 9852 188 7000000
          
Programma-uitgaven OD 12 167 15120 00098520 9852 188 1360000
Wet Sociale Werkvoorziening2 167 15120 00098520 9852 188 1360000
          
Apparaatsuitgaven564   564    
Personeel539  0539    
Materieel25  025    
          
Ontvangsten444 629000444 629    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,985 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Wet Sociale Werkvoorziening (€ 0,985 miljoen)

1. Voor de afwikkeling van openstaande verplichtingen wordt € 0,985 miljoen door middel van de eindejaarsmarge aan het budget toegevoegd.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 25 Arbeid en zorg (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen dat werknemers arbeid en zorg kunnen combinerenStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen775 718015 42015 420791 138    
Uitgaven:775 918015 42015 420791 338– 361361– 361– 361
          
Programma-uitgaven OD 1001 3001 3001 3000000
LBO  300300300    
Voorlichting  1 0001 0001 000    
          
Programma-uitgaven OD 2774 334014 12014 120788 454361– 361– 361– 361
KOA  10 00010 00010 000    
Kinderopvang772 506 4 1554 155776 661    
Primair proces1 228 – 497– 497731– 461– 461– 461– 461
Voorlichting100 462462562100100100100
Onderzoek500   500    
          
Apparaatsuitgaven1 584   1 584    
Personeel1 412  01 412    
Materieel172  0172    
          
Ontvangsten10 00004 0004 00014 000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 15,420 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Loopbaanonderbreking (€ 0,3 miljoen)

1. De afschaffing van de rijksbijdrageregeling Loopbaanonderbreking is uitgesteld. Voor 2005 is voor uitkeringslasten en uitvoeringskosten € 0,3 miljoen geraamd.

Voorlichting (€ 1,0 miljoen)

1. Er staan ingrijpende veranderingen op stapel: de introductie van de levensloopregeling en het afschaffen van de fiscale faciliëring van VUT en prepensioen. In 2005 moet daarom worden geïnvesteerd in voorlichtingscampagnes en informatie voor werknemers, werkgevers en professionals (€ 1,0 miljoen).

Kinderopvang ABW (€ 10 miljoen)

1. Voor de financiële afwikkeling van verplichtingen in het kader van de KOA-regeling wordt € 10 miljoen via de eindejaarsmarge aan de begroting toegevoegd.

Kinderopvang (€ 4,155 miljoen)

1. Voor de uitbreiding van het aantal kinderopvangplaatsen wordt de begroting met € 4 miljoen verhoogd.

Deze verhoging wordt budgettair afgedekt door hogere ontvangsten.

2. In verband met overlopende subsidieverplichtingen uit 2004 wordt € 0,155 miljoen door middel van eindejaarsmarge aan het subsidiebudget toegevoegd.

Primair proces (–/– € 0,497 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (–/– € 0,547 mln).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,050 miljoen.

Voorlichting (€ 0,462 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,449 mln).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,013 miljoen.

Ontvangsten (€ 4 miljoen)

1. De ontvangstenraming wordt naar aanleiding van de definitieve realisatie RUK met € 4 miljoen verhoogd. Met deze verhoging wordt de tijdelijke verlenging van RBK ad € 4 miljoen gefinancierd.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 26 Overlegstructuren, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming en medezeggenschap (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van stabiele en evenwichtige arbeidsverhoudingenStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen4 3460– 61– 614 285    
Uitgaven:4 385030304 415271000
          
Programma-uitgaven OD 1790 3030820271000
Voorlichting (WMW)490 – 140– 140350225000
Subsidies300 17017047046000
          
Apparaatsuitgaven3 595   3 595    
Personeel3 368  03 368    
Materieel227  0227    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,030 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

1. Alle mutaties op de programma-uitgaven van artikel 26 zijn het gevolg van budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 27 Regulering van individuele arbeidsrelaties (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming van werknemers onder waarborging van voldoende flexibiliteit voor de werkgeverStand ontwerp-begroting 2005Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begrotingMutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen2 28805385382 826    
Uitgaven:2 28805385382 826438338438438
          
Programma-uitgaven OD 100538538538438338438438
Subsidies0 538538538438338438438
          
Apparaatsuitgaven2 288   2 288    
Personeel2 085  02 085    
Materieel203  0203    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,538 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Subsidies (€ 0,538 miljoen)

1. Overboeking (€ 0,438 miljoen) van het ministerie van VWS als bijdrage in de kosten van het Landelijk Bureau Leeftijd.

2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting € 0,1 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 29 Arbeidsomstandigheden, arbozorg en verzuim (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandighedenStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen95 37403 9293 92999 303    
Uitgaven:97 15104 0954 095101 246– 199– 204– 1598
          
Programma-uitgaven OD 115 64503 4373 43719 082588588588588
Handhaving  600600600    
Primair proces896 1 9801 9802 876300300300300
Subsidies14 384 – 778– 77813 606    
          
Onderzoek365 1 6351 6352 000288288288288
          
Programma-uitgaven OD 233 621065865834 279– 787792– 747– 580
Arboconvenanten25 030 – 1 538– 1 53823 492– 330– 330– 330– 330
Primair proces  400400400    
Subsidies8 232 1 1401 1409 372– 207– 212– 167 
Voorlichting9 548548557    
Onderzoek350 108108458– 250– 250– 250– 250
          
Apparaatsuitgaven47 88500047 885    
Personeel42 827   42 827    
Materieel5 058   5 058    
          
Ontvangsten6 8840006 884    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 4,095 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven OD 1

Handhaving (€ 0,6 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,6 miljoen).

Primair proces (€ 1,980 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 1,830 miljoen).

2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 0,150 miljoen).

Subsidies (–/– € 0,778 miljoen)

1. Overboeking (–/– € 0,4 miljoen) naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de kosten van de Gezondheidsraad

2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 0,928 miljoen).

3. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 0,550 miljoen).

Onderzoek (€ 1,635 miljoen)

1. Overboekingen naar de ministeries van VWS (–/– € 0,454 mln) en EZ (–/– € 0,025 mln) als SZW bijdrage in de kosten van het uitbestedingsbudget WGD-Commissie van de Gezondheidsraad en de kosten van het replicatie onderzoek COFAM (Cognitive Functions and Mobiles).

2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 2,114 miljoen).

Programma-uitgaven OD 2

Arboconvenanten (–/– € 1,538 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 1,538 miljoen).

Primair proces (€ 0,4 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,4 miljoen).

Subsidies (€ 1,140 miljoen)

1. Overboekingen van het ministerie van VWS als bijdragen in de kosten van de Commissie Werkend Perspectief (€ 1,225 miljoen) en de Wetenschappelijke Infrastructuur Gezondheidszorg (€ 0,057 miljoen.)

2. Overboeking naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de buitegewone lasten van NIVEL (–/– € 0,202 mln.).

3. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 1,168 miljoen).

4. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 1,228 miljoen).

Voorlichting (€ 0,548 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,548 miljoen).

Onderzoek (€ 0,108 miljoen)

1. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 0,269 miljoen).

2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 0,161 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 30 Inkomensbescherming met activering (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de finan- ciele risico's bij inkomensverliesStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen5 424 585– 68 000– 281 282– 349 2825 075 303    
Uitgaven:5 302 470– 68 000– 281 282– 349 2824 953 188242 092– 362 257– 367 847– 366 806
          
Programma-uitgaven OD 15 219 035– 68 000– 284 682– 352 6824 866 353– 243 192– 358 357– 368 347– 366 106
WWB4 915 288– 69 900– 294 353– 364 2534 551 035– 248 769– 371 435– 382 759– 381 130
IOAW190 6133 0007 58410 584201 1976 42214 72316 85718 269
IOAZ34 370  034 370– 700– 1 500– 2 300– 3 100
Bijstand zelfstandigen38 880  038 880    
Bijstand buitenland2 600  02 600    
Overig13 716– 1 1002 2661 16614 882    
Handhaving23 455 – 179– 17923 276– 145– 145– 145– 145
Subsidies113  0113    
          
Programma-uitgaven OD 356 05000056 0500000
WWIK uitkeringslasten51 285  051 285    
WWIK uitvoeringskosten4 765  04 765    
          
Programma-uitgaven OD 47 5180– 1 000– 1 0006 518– 900– 900– 800– 800
BIA uitkeringslasten6 048  06 048    
BIA uitvoeringskosten1 470 – 1 000– 1 000470– 900– 900– 800– 800
          
Programma-uitgaven OD 516 00004 4004 40020 4002 000– 3 0001 300100
TRI uitkeringslasten16 000 90090016 900900– 3 2001 300100
TRI uitvoeringskosten  3 5003 5003 5001 100200  
          
Apparaatsuitgaven3 8670003 867    
Personeel3 707  03 707    
Materieel160  0160    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties in de 1e suppletore begroting bedraagt –/– € 281,282 miljoen.

WWB (–/– € 294,353 miljoen)

Als gevolg van CPB-bijstellingen is de raming van de WWB aangepast. De bijstellingen vloeien voort uit lagere realisaties van het bijstandsvolume in 2004 en een lagere raming van de werkloosheid voor 2005.

Daarnaast zijn bijstellingen verwerkt in verband met wijzigingen in en uitstel van nieuw beleid, zoals de remigratieregeling, de kinderalimentatie en WW-maatregelen.

IOAW (€ 7,584 miljoen)

Bijstellingen hebben plaatsgevonden als gevolg van het verhogen van de IOAW-leeftijd van 50 naar 55 jaar en veranderde weglek van WW-maatregelen.

Overig (€ 2,266 miljoen)

Budgettair neutrale herschikking ad € 1,166 miljoen ten behoeve van een digitaal verantwoordingssysteem.

Een correctie van een bij Nota van wijziging ten onrechte op dit budget verwerkte verlaging ad € 1,1 miljoen.

Handhaving (–/– € 0,179 miljoen)

1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting –/– € 0,179 miljoen.

TBIA uitvoeringskosten (–/– 1,0 miljoen)

1. Aanpassing in de verdeling van de uitvoeringskosten UWV tussen TBIA (–/– € 1,0 mln) en TW (€ 1,0 mln).

TRI uitkeringslasten (€ 0,9 miljoen)

1. Overboeking van de uitvoeringskosten TRI –/– € 3,5 miljoen (zie hieronder).

2. Volumebijstelling op basis van de meest recente uitvoeringsgegevens € 4,4 miljoen.

TRI uitvoeringskosten (€ 3,5 miljoen)

1. Opnemen van de raming voor de uitvoeringskosten € 3,5 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 31 Inkomensbescherming en arbeidsongeschiktheid (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de finan- ciele risico's bij arbeidsongeschiktheidStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen1 671 43703 4193 4191 674 856    
Uitgaven:1 671 43703 4193 4191 674 8565 4542 4071 8351 180
          
Programma-uitgaven OD 21 670 01703 4193 4191 673 4365 4542 4071 8351 180
Wajong uitkeringslasten1 614 469 – 651– 6511 613 8181 306– 1 741– 2 313– 2 968
Wajong uitvoeringskosten55 548 4 0704 07059 6184 1484 1484 1484 148
          
Apparaatsuitgaven1 4200001 420    
Personeel1 349  01 349    
Materieel71  071    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 3,419 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Wajong uitkeringslasten (–/– € 0,651 miljoen)

1. Technische correctie als gevolg van herberekening van het ramingsmodel –/– € 0,651 miljoen.

Wajong uitvoeringskosten (€ 4,070 miljoen)

1. Voor de invoering van de arbeidsadviseur zijn middelen aan de begroting van het CWI toegevoegd.

Deze middelen zijn bestemd voor het UWV en worden overgeheveld naar dit artikel (€ 4,0 mln).

2. De centraal geparkeerde middelen voor uitgaven aan tolkencentra zijn verdeeld.

Het aandeel voor het UWV ad € 0,070 miljoen is aan de uitvoeringskosten Wajong toegevoegd.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 32 Overige inkomensbescherming (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming zonder activerende voorwaarden tegen de financiele risico's bij inkomensverliesStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen331 3120– 1 900– 1 900329 412    
Uitgaven:331 3120– 1 900– 1 900329 412– 4 600– 5 400– 5 500– 5 500
          
Programma-uitgaven OD 3330 5920– 1 900– 1 900328 692– 4 600– 5 400– 5 500– 5 500
Toeslagenwet uitkeringslasten318 693 – 2 900– 2 900315 793– 5 500– 6 300– 6 300– 6 300
Toeslagenwet uitvoeringskosten11 899 1 0001 00012 899900900800800
          
Apparaatsuitgaven720000720    
Personeel684  0684    
Materieel36  036    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt –/– € 1,9 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Toeslagenwet uitkeringslasten (–/– € 2,9 miljoen)

1. Doorwerking van ww-maatregelen in het volume van de Toeslagenwet (–/– € 2,9 miljoen).

Toeslagenwet uitvoeringskosten (€ 1,0 miljoen)

1. Aanpassing in de verdeling van de uitvoeringskosten UWV tussen TBIA (–/– € 1,0 mln) en TW (€ 1,0 mln).

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 33 Tegemoetkoming specifieke kosten (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor tegemoetkoming in specifieke kostenStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen3 347 3820223 347 384    
Uitgaven:3 347 3820223 347 3844444
          
Programma-uitgaven OD 23 343 6900223 343 6924444
AKW uitkeringslasten3 229 248  03 229 248    
AKW uitvoeringskosten80 742 2280 7444444
TOG uitkeringslasten31 094  031 094    
TOG uitvoeringskosten2 606  02 606    
          
Programma-uitgaven OD 33 2330003 2330000
Uitkeringslasten Reg.Asbest2 235  02 235    
Uitvoeringskosten Reg.Asbest998  0998    
          
Apparaatsuitgaven459000459    
Personeel438  0438    
Materieel21  021    
          
Ontvangsten272000272    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,002 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

AKW uitvoeringskosten (€ 0,002 miljoen)

1. De centraal geparkeerde middelen voor uitgaven aan tolkencentra zijn verdeeld. Het aandeel voor de SVB ad € 0,002 miljoen is aan de uitvoeringskosten AKW toegevoegd.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 34 Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen en spaarfonds AOWStand ontwerp-begroting 2005Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begrotingMutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen7 657 892084 30084 3007 742 192    
Uitgaven:7 657 892084 30084 3007 742 192356 700321 400329 200333 000
          
Programma-uitgaven OD 14 912 200084 30084 3004 996 500254 100216 100220 600220 600
Rijksbijdrage AOW-gat grensarbeiders11 000 – 11 000– 11 0000– 11 000– 11 000– 11 000– 11 000
Bijdragen BIKK AOW2 362 100 – 4 100– 4 1002 358 000242 100207 600211 700211 700
Bijdragen BIKK Anw159 500 – 400– 400159 10023 00019 50019 90019 900
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds2 224 000  02 224 000    
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden1 700  01 700    
Rijksbijdrage A of Rijksbijdrage tegemoetkoming2 000  02 000    
AOW-gerechtigden151 900 99 80099 800251 700102 600105 300108 600112 400
          
Programma-uitgaven OD 22 745 3700002 745 3700000
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW2 745 370  02 745 370    
          
Apparaatsuitgaven322000322    
Personeel304  0304    
Materieel18  018    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 84,3 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Rijksbijdrage AOW-gat grensarbeiders (–/– € 11,0 miljoen)

1. Deze rijksbijdrage is vervallen.

Bijdragen BIKK AOW (–/– € 4,1 miljoen)

1. De BIKK-AOW raming is bijgesteld op basis van de nieuwe cijfers van het CPB–/– € 4,1 miljoen.

Bijdragen BIKK ANW (–/– € 0,4 miljoen)

1. De BIKK-ANW raming is bijgesteld op basis van de nieuwe cijfers van het CPB–/– € 0,4 miljoen.

AOW-gerechtigden (€ 99,8 miljoen)

1. De raming van de rijksbijdrage AOW-tegemoetkoming is met –/– € 0,9 miljoen bijgesteld op grond van de definitieve vormgeving.

2. In het kader van de motie Verburg over het verzilveren van de ouderenkorting is er besloten tot een extra tegemoetkoming AOW van € 40 per persoon per jaar. Deze tegemoetkoming is additioneel ten opzichte van de reeds bestaande tegemoetkoming van € 5,– per maand (€ 60 per jaar) en kost € 100,7 miljoen in 2005.

Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 35 Emancipatie (x € 1 000)

Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrijheden en verantwoordelijkheden voor mannen en vrouwenStand ontwerp-begroting 2005Mutaties NvW en amendementen Mutaties 1e supple-tore be-groting Totaal mutatiesStand 1e suppletore begrotingMutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)5=(1+4)    
Verplichtingen12 661019519512 856    
Uitgaven:12 661024424412 905– 93– 54– 26– 26
          
Programma-uitgaven OD 210 277024424410 521– 93– 54– 26– 26
Dagindeling  111111111    
Primair proces2 246 – 113– 1132 133– 93– 54– 26– 26
Subsidies7 727  07 727    
Voorlichting204 – 94– 94110    
Onderzoek100 340340440    
          
Apparaatsuitgaven2 3840002 384    
Personeel2 015  02 015    
Materieel369  0369    
          
Ontvangsten00000    

Toelichting

Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,244 miljoen.

Onderstaand worden de mutaties toegelicht.

Programma-uitgaven

Dagindeling (€ 0,111 miljoen)

1. Overheveling via de eindejaarsmarge ten behoeve van eindafrekeningen projecten Dagindeling ad € 0,111 miljoen.

Primair proces (–/– € 0,113 miljoen)

1. Een toevoeging door middel van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 van € 0,192 miljoen.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (–/– € 0,305 miljoen).

Voorlichting (–/– € 0,094 miljoen)

1. Een verhoging van het budget via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 met € 0,010 miljoen.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (–/– € 0,104 miljoen).

Onderzoek (€ 0,340 miljoen)

1. Voor overlopende verplichtingen is het onderzoeksbudget (met € 0,028 miljoen) verhoogd via de eindejaarsmarge.

2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,312 miljoen).

3.2 De niet-beleidsartikelen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)

Artikel 97 Aflopende regelingenVerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand ontwerp-begroting 2005622440
    
Programma-uitgaven   
Ondersteuning vorming BVG'en Eindejaarsmarge7 2007 200 
    
Overig afwikkeling SUWI   
Afwikkeling RPA subsidieregeling225225 
    
Algemeen   
Terugontvangst CBA  2 000
    
Stand 1e suppletore begroting 20057 4877 6692 000

Ondersteuning bedrijfsverzamelgebouwen (€ 7,2 miljoen)

De afwikkeling van de Stimuleringsregeling BVG heeft voor een groot deel niet meer in 2004 plaatsgevonden, waardoor een deel van het budget niet meer in 2004 tot besteding is gekomen.

Voor de uitvoering van de Stimuleringsregeling wordt via de eindejaarsmarge voor 2005 een bedrag van € 7,2 miljoen aan dit artikel toegevoegd.

Overig afwikkeling SUWI (€ 0,225 miljoen)

Budgettair neutral herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van de afwikkeling van de Regionale Platforms Arbeidsmarktbeleid (RPA) subsidieregeling (€ 0,225 mln).

Ontvangsten

In verband met de financiële afwikkeling van het Centraal Bureau Arbeidsvoorziening (CBA) wordt in 2005 een extra ontvangst geraamd van € 2,0 miljoen. Deze ontvangsten zijn ingezet ter dekking van de reïntegratietaakstelling.

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)

Artikel 98 AlgemeenVerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand ontwerp-begroting 2005231 755235 58219 126
Nota van Wijziging– 1 777– 1 777 
Stand na Nota van Wijziging229 978233 80519 126
    
Programma-uitgaven   
    
Handhaving   
1. Herschikkingen– 3 627– 3 627 
    
Primair proces   
2. Herschikkingen463463 
    
Subsidies   
3. Herschikkingen– 5 959– 6 089 
4. Overboeking naar het ministerie van VWS– 75– 75 
    
Voorlichting   
5. Herschikkingen505563 
6. Eindejaarsmarge1 0131 013 
7. Voorlichting afschaffen WAZ135135 
    
Onderzoek en Beleidsinformatie   
8. Herschikkingen– 1 632– 1 681 
9. Eindejaarsmarge326326 
    
Apparaatsuitgaven   
    
Personeel   
10. Herschikkingen413413 
11. Eindejaarsmarge2020 
12. Overboeking naar het ministerie van BZK– 49– 49 
13. Overboeking naar het ministerie van AZ– 34– 34 
14. Taakstelling CWI1 4951 495 
15. Invulling taakstellingen1 5481 548 
    
Materieel   
16. Herschikkingen3 1723 172 
17. Eindejaarsmarge107107 
18. Overboeking naar het ministerie van Justitie– 102– 102 
19. Eigen bijdrage Agentschap ERD WAO151151151
20. PIA taakstelling– 1 898– 1 898 
    
Huisvesting   
21. Herschikkingen– 764– 764 
22. Eindejaarsmarge9494 
    
Automatisering   
23. Herschikkingen763763 
24. Eindejaarsmarge592592 
25. Budgettair neutrale kasschuif– 365– 365 
    
Bijdrage aan IWI   
26. Herschikkingen– 39– 39 
    
Stand 1e suppletore begroting 2005226 231229 93719 277

Toelichting

De nummers in de toelichting verwijzen naar de posten in de tabel.

1, 2, 3, 5, 8, 10, 16, 21, 23 en 26. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

4. Een overboeking van –/– € 0,075 miljoen naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de kosten van de Taskforce Handicap en Samenleving.

6, 9, 11, 17, 22 en 24. In het kader van de Eindejaarsmarge zijn bedragen toegevoegd voor betalingsoverloop van 2004 naar 2005. Deze bedragen zijn aan de in aanmerking komende budgetten toegevoegd.

7. Er zijn extra voorlichtingsactiviteiten nodig in verband met de uitbreiding van de doelgroep voor de alternatieve arbeidsongeschiktheidsverzekering voor moeilijk te verzekeren zelfstandigen (€ 0,135 miljoen).

12 en 13. Overboekingen naar de ministeries van BZK (–/– € 0,049 mln) en AZ (–/– € 0,034 mln) voor respectievelijk een correctie van eerder uitgedeelde gelden voor Trainees en voor personeelskosten in verband met een detachering.

14. Aan ZBO's die een begrotingsrelatie hebben met een departement is een efficiencytaakstelling opgelegd. Voor SZW betreft dit het zelfstandig bestuursorgaan CWI. De taakstelling ad –/– € 1,495 miljoen was ten tijde van de Miljoenennota op dit artikel geparkeerd en wordt nu overgeboekt naar het budget van het CWI.

15. Zowel bij Miljoenennota als bij nota van Wijziging zijn ombuigingstaakstellingen in dit begrotingsartikel verwerkt. Een deel van deze taakstellingen wordt ingevuld met de niet uitgedeelde prijsbijstelling 2004. De op artikel 99 hiervoor beschikbare reeks wordt ter gedeeltelijke invulling van de taakstellingen overgeheveld naar dit artikel.

18. Overboeking van –/– € 0,102 miljoen naar het ministerie van Justitie als gevolg van een correctie op eerder uitgedeelde gelden voor Tolkencentra.

19. De ontvangsten en de uitgaven van het Agentschap SZW zijn verhoogd met € 0,151 miljoen in verband met de eigen bijdrage van het Agentschap in de kosten van het eigen-risicodragerschap WAO.

20. De efficiency-taakstelling op op inkopen en aanbesteden is voorlopig geparkeerd op het materieelbudget.

25. Kasschuif in verband met wijzigingen in de planning van het project P-direct.

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)

Artikel 99 Nominaal en onvoorzienVerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand ontwerp-begroting 20055 0205 0200
    
Programma-uitgaven   
    
Loonbijstelling   
1. Loonbijstelling R2 2632 263 
2. Loonbijstelling S53 06753 067 
    
Prijsbijstelling   
3. Invulling taakstellingen– 1 548– 1 548 
4. Prijsbijstelling R1 4661 466 
5. Prijsbijstelling S18 40218 402 
    
Stand 1e suppletore begroting 200578 67078 6700

Toelichting

Loonbijstelling (€ 55,330 miljoen)

1 en 2. De toedeling van het ministerie van Fiannciën voor de loonbijstelling 2005 bedraagt € 53,067 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 2,263 miljoen voor de uitgaven rijksbegroting-in-enge zin.

Prijsbijstelling (€ 18,320 miljoen)

3. Een deel van de ombuigingstaakstellingen wordt ingevuld met de niet uitgedeelde prijsbijstelling 2004. De op dit artikel hiervoor beschikbare reeks wordt overgeheveld naar het personeelsbudget.

4 en 5. De toedeling van de prijsbijstelling 2005 bedraagt € 18,402 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 1,466 miljoen voor de uitgaven rijksbegroting-in-enge zin.

BIJLAGE

DE OPENINGSBALANS VAN DE BATEN-LASTENDIENST INSPECTIE WERK EN INKOMEN

1. Nulmeting Inspectie Werk en Inkomen

Per 1 januari 2005 is IWI definitief baten-lastendienst. Eind december 2004 was het dus voor het eerst dat de Secretaris generaal afspraken maakte met de Inspecteur-generaal over de kosten van de producten van IWI. In verband met de ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan tijdens het proefjaar 2004 (invoering Wet Werk en Bijstand, afronding reorganisatie IWI) was de SG van mening dat de uitkomsten over 2004 onvoldoende richtinggevend zijn voor een nul-meting. Derhalve is afgesproken 2005 als het jaar te beschouwen waarin het startpunt wordt bepaald aan de hand waarvan de ontwikkeling van de doelmatigheid bij IWI concreter genormeerd zal worden.

Doelmatigheidsontwikkeling

IWI wil de doelmatigheid van haar functioneren duurzaam beheersen en stuurt daar op. Doelmatigheid heeft betrekking op het verband tussen de ingezette middelen en de geleverde producten. In deze beschrijving staan drie criteria centraal: het aantal producten, de hoeveelheid kosten (middelen), en de kwaliteit van de producten.

• Aantal producten

Inspectiebevindingen zijn de voornaamste productiecategorie van IWI. Deze zijn met name toegesneden op de risico's die de inspectie in de uitvoering herkent. Dit brengt mede dat onderzoeken kunnen variëren in onderzoeksmethodiek, in te zetten menskracht, doorlooptijd en periodiciteit. Het gaat hier dus niet om standaardproducten met een vaste kostprijs. De betekenis van het criterium «aantal producten» is daarmee vanzelfsprekend beperkt. Gegeven de aard van haar werkzaamheden, hanteert de inspectie zodoende geen norm voor het aantal uit te brengen producten in een jaar. De inspectie volgt de ontwikkelingen in het aantal producten echter wel en zal jaarlijks een verklaring geven voor mutaties in het aantal inspectiebevindingen.

• Middelen

Ten einde de doelmatigheid van de inspectie te verbeteren zal de inspectie de komende jaren intensief sturen op het omlaag brengen van de standaardcomponent in de productiekosten, te weten het uurtarief. Enerzijds door het verhogen van de productiviteit van de medewerkers en anderzijds door het verlagen van de indirecte kosten waardoor de opslagpercentages omlaag gaan.

Voor de bepaling van de kosten werkt IWI met een standaardtarief voor de inzet van toezichtmedewerkers van € 143 per uur. IWI gaat ervan uit dat een toezichtmedewerker in 2005 gemiddeld 1 175 productieve uren heeft. De direct-productieve uren vormen 71 procent van het aantal bruto beschikbare uren. Bij de niet-productieve uren gaat het om ziekteverzuim en bijzondere vormen van verlof (zwangerschaps-, ouderschaps- en ouderenverlof). De indirect-productieve uren betreffen relatiebeheer, ontwikkelactiviteiten voor nieuwe producten en interne projecten en uren voor werkoverleg, opleidingen, OR en vakbond.

Het verschil met het aantal productieve uren zoals dat opgenomen is in de Handleiding Overheidstarieven 2005 komt voor een belangrijk deel door de uren die IWI besteedt aan relatiebeheer, ontwikkelactiviteiten en interne projecten. Deze uren telt IWI bij indirect-productief omdat ze niet één op één gerelateerd kunnen worden met de producten uit het jaarplan. Het management van de inspectie stuurt op realisatie van de norm van gemiddeld 1 175 direct-productieve uren per toezichtmedewerker.

• Kwaliteit van de producten

Een eerste maatstaf voor de kwaliteit van de producten van IWI is de bruikbaarheid ervan: zijn de producten bestuurlijk relevant en actueel? In het jaarplan 2005 is dit ingevuld. Bij ieder product geeft de inspectie daarin aan waarom IWI het in haar toezichtprogramma opneemt. Daarnaast vraagt IWI in 2005 na afloop van ieder project aan de organisaties waarop ze toezicht houdt en aan het departement naar de waardering voor en de bruikbaarheid van de rapporten. IWI verantwoordt zich hierover in haar jaarverslag en formuleert jaarlijks verbeterpunten.

Ten tweede moeten de producten van de inspectie betrouwbaar zijn. IWI definieert de betrouwbaarheid van haar inspectiebevindingen als de mate waarin de vergaarde gegevens juist en volledig zijn. Projectleiders dienen de betrouwbaarheid en actualiteit van de gegevens die een rol spelen in de inspectiebevindingen te verifiëren door deze aan de betrokken uitvoerende instantie terug te koppelen. Om vast te stellen in welke mate projectleiders voldaan hebben aan de procesvoorschriften die bijdragen aan de beoogde mate van «betrouwbaarheid en actualiteit», verricht de inspectie jaarlijks een interne audit, waarin zij steekproefsgewijs de naleving van de procesvoorschriften toetst.

Een derde aspect van kwaliteit is de tijdigheid. De producten van IWI dienen tijdig geleverd te worden. De tijdigheid is namelijk van groot belang voor de mate waarin zowel de uitvoering als het beleid maatregelen kunnen treffen op de door de inspectie geformuleerde bevindingen. Daarnaast wil IWI optreden als een betrouwbare organisatie die producten beschikbaar stelt op het beloofde tijdstip. Zoals in het jaarplan 2005 beschreven hanteert IWI in 2005 de norm om tenminste tachtig procent van de producten volgens de tussen de IG en SG afgesproken planning af te ronden.

2. Openingsbalans 1-1-2005 van de baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen

De onderstaande openingsbalans is gebaseerd op de gecertificeerde eindbalans 2004. De resultaatverdeling 2004, zoals in de toelichting op het vermogen per 31 december 2004 is aangegeven, is verwerkt in deze openingsbalans.

Balans (bedragen x € 1 000)

Activa 
Materiële vaste activa 
* Grond en gebouwen24
* Installaties en inventarissen661
* Dienstauto's12
Vlottende activa 
* Voorraden
* Vorderingen164
* Nog te ontvangen/vooruitbetalingen421
* Liquide middelen17 933
  
Totaal activa19 215
  
Passiva 
Vermogen 
* Exploitatiereserve1 417
Langlopende schulden 
* Leningen
Voorzieningen13 967
Kortlopende schulden 
* Crediteuren1 862
* Nog te betalen1 969
  
Totaal passiva19 215

Toelichting op de openingsbalans

Waarderingsgrondslagen

De materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen verkrijgingspijs onder aftrek van lineaire afschrijvingen. De afschrijvingstermijnen passen binnen de aangegeven eisen zoals opgenomen in het handboek Financiële Informatie en Administratie van de Rijksoverheid (HAFIR).

De overige balansposten worden gewaardeerd op de nominale waarde.

Activa

Materiële vaste activa

Specificatie materiële vaste activa (bedragen x € 1 000)

 grond en gebouweninstallaties en inventarissendienstauto's
Aanschaffingsprijs261 25123
Cumulatieve afschrijvingen–/– 2–/– 590–/– 11
    
Boekwaarde 1-1-20052466112

De investeringen in verbouwingen, technische installaties, meubilair en stoffering worden lineair in 8 jaar (12,5% per jaar) afgeschreven, de investeringen in kantoorapparatuur en dienstauto's in 5 jaar (20% per jaar). Investeringen in hard- en software, voor zover niet begrepen in de service level agreement ICT-basisdiensten, worden in 3 jaar (33,3% per jaar) afgeschreven.

Vlottende activa

Onder de nog te ontvangen bedragen/vooruitbetalingen is de lopende rente op uitstaande deposito's opgenomen voor € 155 000.

Liquide middelen

De liquide middelen betreffen de rekening-courant ad € 3,7 miljoen en de uitgezette deposito's ad € 14,2 miljoen met de afdeling Rijksbegroting Informatiecentrum van het Ministerie van Financiën.

Passiva

Vermogen

Exploitatiereserve

De exploitatiereserve wordt gevormd voor het opvangen van incidentele negatieve exploitatieresultaten. Na toevoeging van € 441 000 uit het resultaat 2004 bedraagt de voorziening per 1 januari 2005 € 1 417 000. De exploitatiereserve blijft daarmee ruim binnen het, op grond van de regelgeving, toegestane niveau.

Voorzieningen

De voorzieningen betreffen:

– de voorziening voor wachtgeldverplichtingen voormalig Ctsv-medewerkers;

– de voorziening voor de reorganisatie van de inspectie in 2004;

– de voorziening voor huisvestingskosten.

Voorziening voor wachtgeldverplichtingen voormalig Ctsv-medewerkers

Jaarlijks wordt de voorziening geherwaardeerd op grond van het actuele kostenniveau en looptijden. Bij deze herwaardering is géén rekening gehouden met toekomstige loonontwikkelingen, noch met kortingen op de uitkeringen als gevolg van neveninkomsten van de uitkeringsgerechtigden. Verondersteld is dat de effecten hiervan op de wachtgelduitgaven elkaar compenseren.

De voorziening bedraagt per 1 januari 2005 € 9 638 000. Van deze verplichtingen heeft € 1,8 miljoen een looptijd van minder dan 1 jaar en € 2,4 miljoen een looptijd van meer dan 5 jaar.

Voorziening voor reorganisatie

In de jaarrekening 2003 heeft IWI een voorziening gevormd voor de opgelegde taakstellingen op grond van het Strategisch Akkoord en het Hoofdlijnenakkoord en de reorganisatie per 1 maart 2004 als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Als gevolg van deze reorganisatie is de formatie van IWI met 181 fte's afgenomen tot 238 fte's.

Per 1 januari 2005 bedraagt de voorziening € 4 100 000. Van deze verplichting heeft € 3,6 miljoen een looptijd van minder dan 1 jaar. De verwachting is dat in de loop van 2007 deze voorziening kan worden afgewikkeld.

Voorziening voor huisvestingskosten

Gedurende de looptijd van de huurovereenkomst van het CentreCourt, 10 jaar gerekend vanaf 1 januari 2003, bouwt IWI een voorziening op voor het terugbrengen van het pand in de oorspronkelijke staat bij een eventueel vertrek van IWI uit het CentreCourt in 2012 of voor het verwijderen of aanpassen van de verbouwingen aan het eind van de gebruiksduur. De voorziening is bepaald aan de hand van het gehuurde oppervlak vermenigvuldigd met de geraamde kosten ad € 85 per m2 (opgave door de RGD) en rekening houdend met toekomstige prijsontwikkelingen. Hiervan uitgaande wordt er de komende jaren een voorziening opgebouwd die zal groeien tot € 1 450 000 in het jaar 2012. Per 1 januari 2005 bedraagt de voorziening € 229 000.

Kortlopende schulden

De kortlopende schulden betreffen de crediteuren en de overlopende nog te betalen posten, waaronder de salariskosten over december 2004 en het saldo van de opgebouwde vakantietoeslag per 31 december 2004. In deze post is tevens begrepen de uitkering van IWI aan het moederdepartement op grond van de resultaatverdeling over 2004. Dit betreft de uitkering van € 337 000 wegens vrijval van de voorziening voor wachtgeldverplichtingen van voormalige Ctsv-medewerkers.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Huurovereenkomst gebouw

De inspectie heeft een huurovereenkomst met de Rijksgebouwendienst afgesloten voor de huur van een deel van het CentreCourt. Deze huurovereenkomst heeft een looptijd tot 31 december 2012. De jaarlijkse huurlasten zijn circa € 3 350 000.

Lease-overeenkomsten dienstauto's

De inspectie heeft aan het begin van 2005 nog vier lease-auto's. De jaarlijkse lasten, inclusief verzekering, bedragen circa € 42 000.

Overeenkomsten inhuur extern personeel

Aan het begin van het boekjaar 2005 stonden nog verplichtingen open voor de inhuur van extern personeel voor circa € 48 000.

ACCOUNTANTSVERKLARING BIJ DE OPENINGSBALANS 1 JANUARI 2005 VAN DE BATEN-LASTENDIENST INSPECTIE WERK EN INKOMEN

Status Openingsbalans

De openingsbalans van de baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen (IWI), opgenomen in de eerste suppletore begroting 2005, is afgeleid uit de jaarrekening van IWI, zoals opgenomen als onderdeel van het departementale jaarverslag 2004 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Algemene Rekenkamer, die het departementale jaarverslag jaarlijks onderzoekt, zal op de derde woensdag in mei haar oordeel hierover in een rapport aan de Staten-Generaal aanbieden. In dit rapport kunnen opmerkingen worden gemaakt over het financiële beheer en/of de jaarrekening van baten-lastendienst IWI. Deze opmerkingen kunnen gevolgen hebben voor de openingsbalans.

De auditdienst van het ministerie van SZW heeft in opdracht van het ministerie bij de openingsbalans van IWI de volgende verklaring verstrekt.

Opdracht

Conform paragraaf 7 in de brief van 17 mei 2004 van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal en punt 8 van de in de bijlage van de brief opgenomen instellingsvoorwaarden voor een kandidaat-dienst die een baten-lastenstelsel voert hebben wij de definitieve openingsbalans per 1 januari 2005 zoals opgenomen in de eerste suppletore begroting, gecontroleerd (TK, 29 578, nr.1).

De openingsbalans is ontleend aan de door ons gecontroleerde jaarrekening 2004 van IWI. Wij hebben bij die jaarrekening op 15 maart 2005 een goedkeurende accountantsverklaring verstrekt.

Bij onze controle hebben wij nagegaan of de openingsbalans voldoet aan de volgende wettelijke eisen:

• de openingsbalans is overeenkomstig de verslaggevingvoorschriften opgesteld;

• de in de openingsbalans opgenomen financiële informatie is rechtmatig en wordt deugdelijk weergegeven.

De openingsbalans is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de betrokken minister. Het is onze verantwoordelijkheid aan de minister een accountantsverklaring inzake de openingsbalans te verstrekken.

Werkzaamheden

Onze controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de in de openingsbalans opgenomen financiële informatie geen onjuistheden van materieel belang bevat.

Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de bedragen en toelichtingen in de openingsbalans.

Tevens omvat onze controle een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken van de openingsbalans zijn toegepast en van belangrijke schattingen die de departementsleiding daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de openingsbalans.

Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

Oordeel

Wij zijn van oordeel dat de openingsbalans 1 januari 2005 van baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen voldoet aan de hierboven omschreven eisen.

Den Haag, 25 april 2005

De Auditdienst,

A. Kastelein RE RA

Directeur

P. de Bruijn RA

Teammanager

Naar boven