Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30105-XIV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30105-XIV nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2005. In de begrotingstoelichting worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.
In onderdeel B van deze suppletore begroting is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.
In de tabellen «Budgettaire gevolgen van beleid» wordt gerelateerd aan de Nota van Wijziging (TK 29 800, nr. 13) die is opgesteld naar aanleiding van de motie Verhagen c.s. (TK 28 800, nr. 4).
In verband met de instelling van de AID als dienst die een baten-lastenstelsel voert is in deze suppletore wet de openingsbalans AID per 1 januari 2005 opgenomen.
OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE UITGAVENMUTATIES 2005 (VOORJAARSNOTA)
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1 mln.)
Artikelnummer | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 1 976,3 | |
Nota van Wijziging | – 2,1 | |
Belangrijke suppletore mutaties: | ||
1. Loon- en prijsbijstelling | 10 | 22,0 |
2. Implementatie natuurregelgeving | 3 | 22,7 |
3. Overtekening SAN | 3 | 0,0 |
4. Eindejaarsmarge | 6, 8 en 11 | 9,1 |
5. Fonds Economische Structuurversterking | 7 | 4,2 |
6. VROM/Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid | 1 | 3,0 |
7. Brandstofcompensatie O&S-fonds | 4 | 2,9 |
8. BTW-compensatie | 6 en 7 | 2,7 |
9. OCW/arbeidsmarktmiddelen & extra zorg | 8 en 9 | 2,4 |
10. I&R varkens | 6 | 1,4 |
11. VROM & EZ/leren voor duurzame ontwikkeling | 1 | 1,3 |
12. Taakstelling PIA en adviesraden | 10 | – 4,4 |
13. Leningconstructie EHS | 2 | – 3,6 |
14. Faseren robuuste verbindingen | 2 | 0,0 |
15. V&W/natte natuurprojecten | 2 | – 1,1 |
16. Diversen | Diverse | 0,5 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 2 037,3 |
2. Implementatie natuurregelgeving
Op 1 april 2002 is de Flora en Faunawet in werking getreden en in de loop van 2005 zal de Natuurbeschermingswet in werking treden. Met de uitvoering van deze wetten zijn uitgaven gemoeid zoals uitvoeringskosten voor het verlenen van vergunningen en ontheffingen, de kosten van tegemoetkomingen in de schade veroorzaakt door beschermde diersoorten in het kader van de Flora- en Faunawet en de kosten van het opstellen van beheersplannen voor natuurgebieden die vallen onder de natuurbeschermingswet.
3. Overtekening SAN
Bij de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer (SAN) vindt overtekening plaats. Dit leidt vanaf 2006 over een periode van zes jaar (de duur van de beheerscontracten) tot hogere uitgaven. Aangezien op de LNV-begroting reeds een groei is voorzien in de budgetten in het kader van de omslag van verwerving naar beheer, loopt de reeks meerjarig af.
4. Eindejaarsmarge
De begroting wordt vanuit de eindejaarsmarge LNV met € 8,1 mln. verhoogd. Deze wordt ingezet voor uitgaven in het kader van het fokverbod. Daarnaast wordt € 1,0 mln. vanuit de eindejaarsmarge HGIS aan de begroting toegevoegd.
5. Fonds Economische Structuurversterking
In verband met de vertraging in de uitvoering van het project Kennisnetwerk Transitie Duurzame Landbouw waarvan de niet bestede middelen uit 2004 worden doorgeschoven naar 2005 vindt een verhoging plaats. De daarmee samenhangende ontvangsten zijn eveneens naar boven bijgesteld.
6. VROM/Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid
Het ministerie van VROM levert een bijdrage van € 3,0 mln. ten behoeve van de uitvoering van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB).
7. Brandstofcompensatie O&S-fonds
In verband met de uitfinanciering van de (oude) Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG) vindt een verhoging plaats van de uitgaven- en ontvangstenbegroting. Ten behoeve van deze uitfinanciering worden middelen vanuit de brandstofcompensatiegelden in het O&S fonds overgeheveld naar de LNV-begroting. In samenwerking met gemeenten en waterschappen, worden hiermee de beoogde verbetering van de infrastructuur in de glastuinbouwgebieden Westland en Aalsmeer bewerkstelligd.
8. BTW-compensatie
Als gevolg van de overgang van de roodvleeskeuring van het agentschap VWA/RVV naar de onafhankelijke private keuringsinstantie «Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector» ontstaan voor het agentschap VWA/RVV BTW-kosten van ca. € 2,7 mln. De begroting wordt hiermee verhoogd.
9. OCW/arbeidsmarktmiddelen & extra zorg
Voor het aandeel van de arbeidsmarktmiddelen dat betrekking heeft op het groen onderwijs wordt door OCW budget overgeboekt. Daarnaast wordt door OCW voor extra zorg t.b.v. slechthorenden en slechtzienden, stagevergoeding HBO-groen en VOA-beleid middelen ter beschikking gesteld.
10. I&R varkens
In verband met de uitvoering van de Identificatie en Registratie (I&R) van varkens door de Gezondheidsdienst voor Dieren vindt een zowel bij de uitgavenals ontvangstenbegroting een verhoging plaats.
11. VROM & EZ/leren voor duurzame ontwikkeling
Ten behoeve van de uitvoering van het programma «Leren voor duurzame ontwikkeling 2004–2009» dat door LNV wordt gecoördineerd worden door de ministeries VROM en EZ middelen beschikbaar gesteld.
12. Taakstelling PIA en adviesraden
In verband met de taakstelling Professioneel Inkopen en Aanbesteden en de ombuiging op de bijdragen aan de adviesraden van lagere overheden wordt de begroting verlaagd.
13. Leningconstructie EHS
In de Voorjaarsnota 2004 is besloten om de grondaankopen ten behoeve van particuliere terreinbeherende organisaties te financieren via het verstrekken van leningen aan de particuliere terreinbeherende organisaties. Het ministerie van LNV vergoedt de kosten van rente en aflossing van deze leningen met een looptijd van 30 jaar aan Natuurmonumenten. Als gevolg van deze leningconstructie vallen er financiële middelen vrij.
14. Faseren robuuste verbindingen
De implementatie van de robuuste verbindingen komt later tot stand dan oorspronkelijk gepland. Derhalve is besloten een fasering aan te brengen in het budget voor robuuste verbindingen. De doelstelling om de 1e tranche van de robuuste verbindingen en in ieder geval de verwerving van de 2e tranche in 2018 af te ronden blijft echter gehandhaafd.
15. V&W/natte natuurprojecten
Ten behoeve van de uitvoering van projecten in het kader van ICES natte natuur in het IJsselmeergebied worden middelen overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE ONTVANGSTENMUTATIES 2005 (VOORJAARSNOTA)
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1 mln.)
Artikelnummer | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2004 | 419,3 | |
Belangrijke suppletore mutaties: | ||
1. EU-ontvangsten landbouwheffingen | 11 | 30,0 |
2. EU-ontvangsten vogelpest | 6 | 11,1 |
3. Ramingsbijstelling natuuroffensief | 3 | 8,0 |
4. Fonds Economische Structuurversterking | 7 | 4,2 |
5. Brandstofcompensatie O&S-fonds | 4 | 2,9 |
6. I&R varkens | 6 | 1,4 |
7. Diversen | diverse | 0,2 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 477,1 |
1. De meerjarige verhoging van de ontvangsten met € 30 mln. heeft betrekking op de landbouwheffingen. Het betreft de structurele doorwerking van de toegenomen importvolumes.
2. EU-ontvangsten vogelpest
Vanuit de EU worden ontvangsten gerealiseerd voor de nasleep van de vogelpestcrisis in 2003.
3. In 2001 zijn middelen voor nieuwe natuur aan de begroting van LNV toegevoegd, welke via het Groenfonds zijn ingezet voor diverse projecten. Na afronding resteert een incidentele meevaller van € 8 mln. Deze meevaller wordt elders binnen de begroting op het natuurterrein ingezet.
4 t/m 6. Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties.
ONDERDEEL B TOELICHTING OP DE BELEIDSARTIKELEN
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
01 Versterking landelijk gebied | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 220 834 | – 499 | 1 105 | 221 440 | 957 | 1 437 | 1 387 | 1 387 |
UITGAVEN | 279 881 | – 499 | 5 411 | 284 793 | 6 265 | 9 390 | 1 504 | 1 390 |
Programma-uitgaven | 218 719 | – 74 | 4 276 | 222 921 | 7 007 | 10 482 | 2 593 | 2 479 |
U0111 Gebiedenbeleid | 64 916 | 1 865 | 66 781 | 4 000 | 6 645 | |||
U0112 Kwaliteitsimpuls zandgebieden/ reconstructie | 14 006 | – 600 | 13 406 | – 600 | ||||
U0113 Landelijk Natuurlijk | 53 654 | – 25 | 2 306 | 55 935 | 3 031 | 3 992 | 2 801 | 2 687 |
U0114 De stedelijke omgeving «Groen in en om de stad» | 50 243 | 50 243 | ||||||
U0115 Realisering gevarieerde recreatiemogelijkheden in het landelijk gebied | 33 686 | – 49 | 705 | 34 342 | 576 | – 155 | – 208 | – 208 |
U0116 Internationaal natuurlijk | 2 214 | 2 214 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 61 162 | – 425 | 1 135 | 61 872 | – 742 | – 1 092 | – 1 089 | – 1 089 |
U0121 Apparaat | 5 908 | – 45 | 5 863 | – 81 | – 116 | – 116 | – 116 | |
U0122 Baten-lastendiensten | 55 254 | – 380 | 1 135 | 56 009 | – 661 | – 976 | – 973 | – 973 |
ONTVANGSTEN | 76 299 | 76 299 |
De meerjarige verhoging van de uitgaven op dit artikel houdt met name verband met het volgende:
• een begrotingsoverheveling van het ministerie van VROM ten behoeve van de uitvoering van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB) op Gebiedenbeleid (2005: € 3 mln., 2006: € 4,0 mln. en 2007: € 6,6 mln.)
• een begrotingsoverheveling van € 1,3 mln. voor 2005 t/m 2007 van de ministeries VROM en EZ op Landelijk Natuurlijk ten behoeve van de uitvoering van het programma «Leren voor duurzame ontwikkeling 2004–2009» dat door LNV wordt gecoördineerd. De verplichtingenbudgetten terzake zijn reeds in 2004 overgeheveld.
• een verhoging op Landelijk Natuurlijk als aanpassing op de invulling van het restant van de subsidietaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet Balkenende II die bij begrotingsvoorbereiding 2005 is verwerkt. Hierbij is een deel neergeslagen op het afbouwen van regelingen met betrekking tot de particulier historische buitenplaatsen (PHB's). De ombuiging is verwerkt op het onderhavige artikel. Deze had echter op beleidsartikel 3 Beheer van de EHS moeten plaats vinden. (2005: € 1 mln., 2006: € 1,8 mln., 2007 en volgende jaren € 2,8 mln.)
Binnen dit artikel wordt bovendien een budgetoverheveling verwerkt van Gebiedenbeleid naar het onderdeel Baten-lastendiensten aangezien door de Dienst Landelijk Gebied kosten worden gemaakt voor de uitvoering van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
02 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (verwerving en inrichting) | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 136 313 | – 127 | 20 930 | 157 116 | 2 121 | – 7 632 | 2 038 | 8 317 |
Waarvan garanties | 9 076 | 31 246 | ||||||
UITGAVEN | 149 154 | – 127 | – 2 719 | 146 308 | – 47 289 | – 52 622 | – 34 828 | – 29 628 |
Programma-uitgaven | 131 065 | – 3 054 | 128 011 | – 47 050 | – 52 300 | – 34 500 | – 29 300 | |
U0211 Verwerving droge EHS | 74 004 | – 7 000 | 67 004 | – 44 300 | – 46 400 | – 32 000 | – 24 300 | |
U0212 Verwerving natte EHS | 11 563 | 11 563 | ||||||
U0213 Inrichting droge EHS | 32 217 | 5 360 | 37 577 | – 900 | – 2 500 | – 5 000 | ||
U0214 Inrichting natte EHS | 13 281 | – 1 414 | 11 867 | – 2 750 | – 5 000 | |||
Apparaatsuitgaven | 18 089 | – 127 | 335 | 18 297 | – 239 | – 322 | – 328 | – 328 |
U0221 Apparaat | 2 949 | – 22 | 2 927 | – 39 | – 56 | – 56 | – 56 | |
U0222 Baten-lastendienst | 15 140 | – 105 | 335 | 15 370 | – 200 | – 266 | – 272 | – 272 |
ONTVANGSTEN | 10 568 | 10 568 |
De meerjarige verlaging van de uitgaven op dit artikel houdt met name verband met het volgende:
• In de Voorjaarsnota 2004 is besloten om de grondaankopen ten behoeve van particuliere terreinbeherende organisaties te financieren via het verstrekken van leningen aan de particuliere terreinbeherende organisaties. Het ministerie van LNV vergoedt de kosten van rente en aflossing van deze leningen met een looptijd van 30 jaar aan Natuurmonumenten. Als gevolg van deze leningconstructie vallen er financiële middelen vrij. De meerjarige verlaging is als volgt: 2005: – € 3,6 mln., 2006: – € 12,8 mln., 2007: – € 20,1 mln., 2008: – € 7,7 mln. en 2009: – € 2,0 mln.
• Met betrekking tot de robuuste verbindingen is besloten een fasering aan te brengen vanaf 2006. Reden is dat de implementatie van de robuuste verbindingen later tot stand komt t.o.v. de eerdere planning. De verlaging is als volgt: 2006 en 2007: – € 12,2 mln., 2008: – € 16,8 mln. en 2009: – € 17,3 mln. op Verwerving droge EHS en Inrichting droge EHS.
• Er heeft een meerjarige verlaging plaats gevonden op grond van de Nota van Wijziging (uitvoering motie Verhagen) van € 15 mln. voor 2006 en 2007 en € 10 mln. vanaf 2008.
• Het budget bij Verwerving droge EHS wordt voor 2005 en 2006 verlaagd met € 3,0 mln. Het betreft de meerjarige doorwerking van het amendement van der Ham voor het opzetten van een soortendatabank. Vanwege het beheersmatige karakter van deze uitgaven (gegevensvoorziening) wordt dit bedrag aan het beheersonderdeel toegevoegd (artikel 3 Beheer van de EHS).
• Tenslotte wordt vanuit Inrichting natte EHS € 1,1 mln. overgeheveld naar de begroting van Verkeer en Waterstaat voor de uitvoering van projecten in het kader van ICES natte natuur in het IJsselmeergebied. (2005: – € 1,1 mln., 2006: – € 2,8 mln. en 2007 – € 5 mln.).
Naast deze meerjarige mutaties wordt onderstaande incidentele mutatie voor 2005 verwerkt.
• Inrichting droge EHS wordt voor 2005 met € 5,4 mln. verhoogd. Dit betreft een technische correctie aangezien een deel van het kasbudget van de Subsidieregeling Natuurbeheer (artikel 3) betrekking heeft op inrichtingskosten
In verband met de leningconstructie van de Particuliere Natuurbeschermingsorganisaties (PNB's) waarbij grondverwerving ten behoeve van de EHS niet meer rechtstreeks uit de begroting wordt gefinancierd maar gebruik wordt gemaakt van leningen met een lange looptijd wordt het verplichtingenbudget meerjarig verhoogd. Het betreft hier garantieverplichtingen. De meerjarige reeks is als volgt: 2005: € 22,2 mln., 2006: € 53,3 mln., 2007: € 45,0 mln., 2008: € 37,9 mln. en 2009: € 42,9 mln. De overige verplichtingenmutaties worden bij de uitgaven toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
03 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (beheer) | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 142 075 | – 226 | 17 205 | 159 054 | 23 435 | 17 957 | 10 734 | 5 829 |
UITGAVEN | 173 293 | – 226 | 20 185 | 193 252 | 31 772 | 26 294 | 19 071 | 14 166 |
Programma-uitgaven | 153 968 | – 115 | 19 740 | 173 593 | 31 508 | 26 121 | 18 921 | 14 021 |
U0311 Beheer van de EHS | 153 968 | – 115 | 19 740 | 173 593 | 31 508 | 26 121 | 18 921 | 14 021 |
Apparaatsuitgaven | 19 325 | – 111 | 445 | 19 659 | 264 | 173 | 150 | 145 |
U0321 Apparaat | 2 155 | – 16 | 2 139 | – 29 | – 41 | – 41 | – 41 | |
U0322 Baten-lastendienst | 17 170 | – 95 | 445 | 17 520 | 293 | 214 | 191 | 186 |
ONTVANGSTEN | 14 163 | 8 000 | 22 163 |
• Op 1 april 2002 is de Flora en faunawet in werking getreden en in de loop van 2005 zal de Natuubeschermingswet in werking treden. Met de uitvoering van deze wetten zijn kosten gemoeid zoals uitvoeringskosten voor het verlenen van vergunningen en ontheffingen, kosten van tegemoetkomingen in de schade veroorzaakt door beschermde diersoorten en de kosten van het opstellen van beheersplannen voor natuurgebieden die vallen onder de natuurbeschermingswet. Derhalve wordt Beheer van de EHS meerjarig met de volgende bedragen verhoogd: 2005: € 22,7 mln., 2006: € 19,3 mln., 2007: € 22,2 mln., 2008: € 17,8 mln. en 2009: € 15,7 mln.
• Met betrekking tot de subsidieregeling agrarisch natuurbeheer zijn voor 2005 meer aanvragen ingediend dan het beschikbare budget voor deze regeling. Voor de periode 2006 tot en met 2011 gaat het globaal om een overschrijding van € 60 mln. (circa € 10 mln. per jaar). Gezien het belang van deze regeling worden alle aanvragen die aan de voorgeschreven voorwaarden voldoen in deze aanvraagperiode gehonoreerd.
Het verschil in omvang tussen verplichtingenbijstelling en de uitgavenbijstelling houdt grotendeels verband met een meerjarige compensatie van € 8,3 mln. voor de verplichtingenoverschrijding in 2004. Deze werd veroorzaakt doordat de omslag van minder verwerving naar meer beheer heeft geleid tot een groot aantal aanvragen voor de Subsidieregelingen Natuurbeheer en Agrarisch natuurbeheer in 2004.
Compensatie vindt plaats op het verwervingsbudget voor de EHS. De hiermee samenhangende meerjarige budgetverhoging is als volgt:
2006: € 10,0 mln., 2007: € 7,2 mln., 2008: € 4,4 mln. en 2009: € 1,6 mln.
Voor de overige meerjarige wijzigingen op Beheer van de EHS wordt verwezen naar de toelichtingen bij de artikelen 1 en 2.
Vanwege de overgang van de afdeling Recht en Rechtsbescherming naar de Dienst Regelingen is het onderdeel Baten-lastendienst verhoogd met € 0,4 mln. vanuit artikel 11 Algemeen.
In 2001 zijn middelen gestort in het Groenfonds in het kader van natuuroffensief. Hiervan is nog een bedrag van €8 mln. beschikbaar. Met deze extra middelen van € 8 mln. worden in 2005 de hoger uitvoeringskosten van de Flora en faunawet en de natuurbeschermingswet gefinancierd.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
04 Economische perspectiefvolle agroketens | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 52 097 | – 155 | 14 181 | 66 123 | – 9 472 | – 351 | – 371 | – 373 |
UITGAVEN | 66 475 | – 155 | 2 712 | 69 032 | – 241 | – 351 | – 371 | – 373 |
Programma-uitgaven | 41 606 | 2 712 | 44 318 | |||||
U0411 Versterking concurrentiekracht agrofoodcomplex | 6 419 | – 146 | 6 273 | |||||
U0412 Herstructurering veehouderij | 4 857 | – 35 | 4 822 | |||||
U0413 Herstructurering glastuinbouw | 23 401 | 2 893 | 26 294 | |||||
U0414 Herstructurering visserij | 6 929 | 6 929 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 24 869 | – 155 | 24 714 | – 241 | – 351 | – 371 | – 373 | |
U0421 Apparaat | 5 167 | – 45 | 5 122 | – 79 | – 114 | – 114 | – 114 | |
U0422 Baten-lastendienst | 19 702 | – 110 | 19 592 | – 162 | – 237 | – 257 | – 259 | |
ONTVANGSTEN | 12 842 | 2 874 | 15 716 |
In verband met de openstelling van de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw (eind 2004–maart 2005) wordt het verplichtingenbudget 2005 verhoogd met € 14,2 mln. Hiervoor wordt onder meer het beschikbare verplichtingenbudget 2006 ad € 9,2 mln. naar voren geschoven. Met deze laatste openstelling zal de beleidsdoelstelling van 1 000 ha nieuw glas worden gehaald.
De verhoging van het uitgaven- en ontvangstenbudget op dit artikel houdt verband met de uitfinanciering van de (oude) Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG). Hiervoor worden middelen vanuit de brandstofcompensatiegelden in het O&S fonds voor de Landbouw overgeheveld naar de LNV-begroting. In samenwerking met gemeenten en waterschappen, worden hiermee de beoogde verbetering van de infrastructuur in de glastuinbouwgebieden Westland en Aalsmeer bewerkstelligd.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
05 Bevorderen duurzamen productie | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 197 046 | – 821 | 2 070 | 198 295 | – 1 324 | – 1 981 | – 1 924 | – 1 915 |
UITGAVEN | 182 792 | – 821 | 1 486 | 183 457 | – 1 153 | – 1 810 | – 1 924 | – 1 915 |
Programma-uitgaven | 37 568 | 1 428 | 38 996 | 171 | 171 | |||
U0511 Bevorderen biologische landbouw | 6 714 | 600 | 7 314 | |||||
U0512 Vermindering milieubelasting door gebruik van dierlijke mest en mineralen binnen milieunormen | 17 274 | 328 | 17 602 | 171 | 171 | |||
U0513 Een duurzamer gewasbeschermingspraktijk | 4 515 | 500 | 5 015 | |||||
U0514 Verbetering dierenwelzijn | 342 | 342 | ||||||
U0515 Ecologisch duurzame visserij | 8 723 | 8 723 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 145 224 | – 821 | 58 | 144 461 | – 1 324 | – 1 981 | – 1 924 | – 1 915 |
U0521 Apparaat | 12 822 | – 73 | 12 749 | 23 | – 34 | – 34 | – 34 | |
U0522 Baten-lastendienst | 132 402 | – 748 | 58 | 131 712 | – 1 347 | – 1 947 | – 1 890 | 1 881 |
ONTVANGSTEN | 30 660 | 402 | 31 062 | 171 | 171 |
De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget 2005 op dit artikel houdt verband met:
– de openstelling 2005 van de Kaderregeling Kennis en Advies, onderdeel biologische landbouw (€ 0,6 mln. vanuit artikel 9);
– de openstelling van de regeling productie en afzet van honingproducten. Hiervan wordt 50% bijgedragen door de directie Kennis (vanuit artikel 7) en 50% gefinancierd door de EU.
– Een correctie ten behoeve van de uitvoering van het project «Telen met toekomst». In 2004 is hiervoor nl. twee maal (in de 1e suppletore begroting 2004 én bij begrotingsvoorbereiding) € 0,5 mln. overgeboekt naar DLO.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
06 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 90 647 | – 245 | 11 814 | 102 216 | 5 482 | 5 295 | 5 286 | 5 285 |
UITGAVEN | 93 108 | – 245 | 11 814 | 104 677 | 5 482 | 5 295 | 5 286 | 5 285 |
Programma-uitgaven | 50 077 | 9 347 | 59 424 | 2 040 | 2 040 | 2 040 | 2 040 | |
U0611 Bewaking en verhoging van diergezond-heidsniveau en effectieve bestrijding van dierziekten | 18 207 | 9 418 | 27 625 | 2 040 | 2 040 | 2 040 | 2 040 | |
U0612 Bevorderen van de veiligheid van voedsel ten behoeve van de consumentenbescherming en de stimulering van voedselkwaliteit | 31 870 | – 71 | 31 799 | |||||
Apparaatsuitgaven | 43 031 | – 245 | 2 467 | 45 253 | 3 442 | 3 255 | 3 246 | 3 245 |
U0621 Apparaat | 12 312 | – 53 | 12 259 | – 94 | – 135 | – 135 | – 135 | |
U0622 Baten-lastendienst | 30 719 | – 192 | 2 467 | 32 994 | 3 536 | 3 390 | 3 381 | 3 380 |
ONTVANGSTEN | 12 450 | 12 450 | 19 940 | 2 040 | 2 040 | 2 040 |
De meerjarige verhoging van de programmauitgaven houdt verband met:
• De uitvoering van de Identificatie en Registratie (I&R) van varkens door de Gezondheidsdienst voor Dieren € 1,35 mln. in 2005 en € 2,04 mln. structureel, tegenover deze hogere uitgaven staan hogere ontvangsten.
• Uitgaven in het kader van het fokverbod (varkenspest), waarvoor vanuit de LNV-eindejaarsmarge € 8,1 mln. aan het artikel is toegevoegd.
De meerjarige verhoging van de apparaatsuitgaven houdt verband met de BTW compensatie in het kader van de overdracht roodvleeskeuring van € 2,0 mln. in 2005 en € 3,4 mln. structureel.
De verhoging van het ontvangstenbudget met € 11,1 mln. in 2005 en € 17,9 mln. in 2006 betreft EU-ontvangsten vogelpest.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
07 Kennisontwikkeling en innovatie | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 201 931 | – 441 | 19 | 201 509 | – 482 | – 1 168 | – 1 168 | – 1 168 |
UITGAVEN | 205 997 | – 441 | 4 692 | 210 248 | – 482 | – 1 168 | – 1 168 | – 1 168 |
Programma-uitgaven | 201 589 | – 408 | 4 692 | 205 873 | – 423 | – 1 083 | – 1 083 | – 1 083 |
U0713 Kennisbasis | 26 551 | 5 789 | 32 340 | 3 712 | 3 605 | 3 599 | 3 599 | |
U0714 Beleidsondersteunend onderzoek | 123 588 | – 408 | – 1 797 | 121 383 | – 4 835 | – 5 388 | – 5 382 | 5 382 |
U0715 Wettelijke onderzoekstaken | 51 450 | 700 | 52 150 | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Apparaatsuitgaven | 4 408 | – 33 | 4 375 | – 59 | – 85 | – 85 | – 85 | |
U0721 Apparaat | 4 408 | – 33 | 4 375 | – 59 | – 85 | – 85 | – 85 | |
ONTVANGSTEN | 15 158 | 4 144 | 19 302 | – 56 | – 56 | – 56 | – 56 |
De verhoging van het uitgavenbudget 2005 houdt met name verband met de uitvoering van het project Kennisnetwerk Transitie Duurzame Landbouw welke vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) gefinancierd wordt. Dit leidt tot het doorschuiven van € 4,2 mln. naar 2005 op het artikelonderdeel beleidsondersteunend onderzoek. Daarmee samenhangende wordt de ontvangstenraming eveneens naar boven bijgesteld.
Daarnaast vindt binnen dit artikel een meerjarige overheveling plaats van de bijdrage DLO ten behoeve van rente en aflossing leningen (€ 5,8 mln. 2005, € 3,9 mln. 2006 e.v. jaren). Om de besteding van de middelen op het juiste artikelonderdeel te kunnen verantwoorden wordt het betreffende budget overgeheveld vanuit beleidsondersteunend onderzoek naar kennisbasis.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
08 Kennisvoorziening | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 573 758 | 470 | 5 885 | 580 113 | 6 356 | 7 356 | 7 356 | 7 356 |
UITGAVEN | 561 501 | 470 | 5 819 | 567 790 | 5 964 | 7 356 | 7 356 | 7 356 |
Programma-uitgaven | 561 501 | 470 | 5 819 | 567 790 | 5 964 | 7 356 | 7 356 | 7 356 |
U0811 Voorzieningen groen onderwijs | 561 501 | 470 | 5 819 | 567 790 | 5 964 | 7 356 | 7 356 | 7 356 |
ONTVANGSTEN | 30 | 30 |
De meerjarige verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget houdt met name verband met:
• het structureel overhevelen van rijksbijdragen VO/MBO (€ 2,8 mln.) van artikel 9 naar artikel 8 in verband met leerlinggebonden ICT-bijdragen.
• het terugdraaien van diverse onderwijsmaatregelen (invoering leeftijdsgrens, verhoging collegegeld en afschaffing bekostiging niet-Eu-studenten) op grond van de motie Verhagen welke reeds zijn verwerkt bij Nota van Wijziging. (€ 0,5 mln. voor 2005, € 2,4 mln. voor 2006 en € 3,4 mln. vanaf 2007.)
• van OCW verkregen middelen voor kinderopvang en extra zorg voor o.a. slechthorenden (€ 0,7 mln. voor 2005 en 2006, € 1,1 mln. voor 2007 e.v. jaren).
• daarnaast wordt vanuit artikel 9 voor 2005 € 2,3 mln. aan dit artikel toegevoegd voor de rijksbijdrage IPC's.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
09 Kennisverspreiding | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 62 246 | – 265 | – 3 829 | 58 152 | 22 | 1 748 | 1 747 | 1 747 |
UITGAVEN | 63 506 | – 265 | – 3 929 | 59 312 | 22 | 1 748 | 1 747 | 1 747 |
Programma-uitgaven | 62 894 | – 262 | – 3 956 | 58 676 | – 1 | 1 728 | 1 728 | 1 728 |
U0916 Vakdepartementaal onderwijsbeleid | 29 694 | – 2 644 | 27 050 | – 361 | – 361 | – 361 | 361 | |
U0917 Algemeen onderwijsbeleid | 24 800 | – 712 | 24 088 | 622 | 2 351 | 2 351 | 2 351 | |
U0918 Voorlichting | 8 400 | – 262 | – 600 | 7 538 | – 262 | – 262 | – 262 | – 262 |
Apparaatsuitgaven | 612 | – 3 | 27 | 636 | 23 | 20 | 19 | 19 |
U09.22 Baten-lastendienst | 612 | – 3 | 27 | 636 | 23 | 20 | 19 | 19 |
ONTVANGSTEN | 45 | 45 |
De (per saldo) verlaging van het verplichtingen- en uitgavenbudget 2005 en de meerjarige verhoging daarvan vanaf 2006 houdt met name verband met:
• van OCW ontvangen arbeidsmarktmiddelen voor het groen onderwijs (€ 2,1 mln. in 2005 oplopend naar € 5,2 mln. vanaf 2006.)
• het overhevelen naar artikel 8 van bedragen voor de rijksbijdrage VO/MBO (€ 2,8 mln. structureel) en de rijksbijdrage IPC's (€ 2,3 mln. voor 2005.)
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
10 Nominaal en Onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | (5)=(1+4) | |||||
VERPLICHTINGEN | – 2 262 | 2 331 | 17 256 | 19 587 | 17 325 | 4 872 | 3 062 | 3 048 | 3 094 |
UITGAVEN | – 2 262 | 2 331 | 17 256 | 19 587 | 17 325 | 4 872 | 3 062 | 3 048 | 3 094 |
Programma-uitgaven | |||||||||
Apparaatsuitgaven | – 2 262 | 2 331 | 17 256 | 19 587 | 17 325 | 4 872 | 3 062 | 3 048 | 3 094 |
U 1021 Prijsbijstelling | 7 117 | 7 117 | 7 117 | 7 509 | 7 719 | 7 778 | 7 884 | ||
U 1022 Loonbijstelling | 69 | 14 536 | 14 536 | 14 605 | 2 185 | 2 160 | 2 157 | 2 157 | |
U 1023 Onvoorzien | – 2 331 | 2 331 | – 4 397 | – 2 066 | – 4 397 | – 4 822 | – 6 817 | – 6 887 | 6 947 |
ONTVANGSTEN |
De verhoging van het meerjarige verplichtingen- en uitgavenbudget houdt verband met de toedeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2005 (waaronder een incidentele compensatie van de negatieve arbeidsvoorwaardenruimte 2005). Budgettaire toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt in de begroting 2006.
Op het onderdeel onvoorzien is het LNV-aandeel in de inkooptaakstelling (€ – 4,2 mln. in 2005, € – 7,2 mln. in 2006 en € – 11,6 mln. structureel vanaf 2007) en de taakstelling adviesraden (– 0,2 mln. structureel), waartoe het kabinet bij Voorjaarsnota heeft besloten, voorlopig verwerkt. Daarnaast is de Nota van Wijziging verwerkt.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
11 Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | (5)=(1+4) | |||||
VERPLICHTINGEN | 202 851 | – 2 082 | 378 | – 1 704 | 201 147 | – 3 313 | – 3 769 | – 3 770 | – 3 771 |
UITGAVEN | 202 847 | – 2 082 | 378 | – 1 704 | 201 143 | – 3 313 | – 3 769 | – 3 770 | – 3 771 |
Programma-uitgaven | 43 161 | – 1 500 | 1 000 | – 500 | 42 661 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 |
U1111 Emancipatie | 204 | 204 | |||||||
U1113 Internationale contributies | 7 419 | 1 000 | 1 000 | 8 419 | |||||
U1114 Uitvoering van EU-maatregelen | 35 538 | – 1 500 | – 1 500 | 34 038 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | |
Apparaatsuitgaven | 159 686 | – 582 | – 622 | – 1 204 | 158 482 | – 1 813 | – 2 269 | – 2 270 | – 2 271 |
U1121 Apparaat | 159 686 | – 582 | – 622 | – 1 204 | 158 482 | – 1 813 | – 2 269 | – 2 270 | – 2 271 |
U1122 Baten-lastendiensten | |||||||||
ONTVANGSTEN | 259 534 | 30 000 | 30 000 | 289 534 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
De meerjarige verlaging van het programmauitgaven (€ 1,5 mln. vanaf 2004) houdt verband met de invulling van de efficiencytaakstelling productschappen. In 2005 wordt het programmabudget 2005 vanuit de eindejaarsmarge HGIS met € 1 mln. verhoogd ten behoeve van een bijdrage aan de FAO-waterconferentie.
De meerjarige verlaging van de apparaatsuitgaven houdt verband met de overheveling van de afdeling rechtsbescherming van de directie Juridische zaken naar de dienst Regelingen en met de invulling van de efficiencytaakstelling nota van wijziging.
De meerjarige verhoging van de ontvangsten met € 30 mln. heeft betrekking op de landbouwheffingen. Het betreft de structurele doorwerking van de toegenomen importvolumes.
Openingsbalans AID per 1 januari 2005
Activa | Bedragen x € 1 000 | Passiva | Bedragen x € 1 000 |
---|---|---|---|
Immateriële vaste activa | 1 555 | Eigen vermogen | 0 |
* exploitatiereserve | 0 | ||
Materiële vaste activa | 6 414 | * verplichte reserve | 0 |
* grond | 0 | * onverdeeld resultaat | 0 |
* installaties & inventaris | 1 464 | ||
* overige materiële vaste activa | 4 950 | Leningen bij het MvF | 7 969 |
Voorrraden | 0 | Voorzieningen | 1 377 |
Debiteuren | 58 | Crediteuren | 389 |
Vordering moederdepartement | 2 831,5 | Nog te betalen | 2 558 |
Nog te ontvangen/vooruitbetaald | 1 434 | ||
Liquide middelen | 0,5 | ||
Totaal activa | 12 293 | Totaal passiva | 12 293 |
Grondslagen voor de waardering van activa en passiva
De activa en de passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders wordt vermeld.
Onderstaand wordt per balanspost een korte toelichting gegeven.
Deze worden gewaardeerd tegen het bedrag van de bij derden bestede kosten, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen. De gehanteerde afschrijvingstermijn bedraagt 5 jaar; er is geen restwaarde. Voor de immateriële vaste activa is de waardering van de historische kosten voor een belangrijk deel benaderd op basis van een functiepuntenanalyse.
De immateriële vaste activa bestaan voornamelijk uit het bedrijfsinformatiesysteem SPIN van de AID en de softwarepakketten voor de kantoorautomatisering. Het systeem SPIN is te kwalificeren als een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. De investeringen in dit systeem hebben met name plaatsgehad in de jaren 1998 tot en met 2001.
Op 1 januari 2002 is het systeem integraal beschikbaar gekomen voor de AID.
Deze worden gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen.
De afschrijvingstermijnen zijn gebaseerd op de verwachte economische levensduur, waarbij de volgende lineaire afschrijvingstermijnen zijn gehanteerd:
– Inventaris en installaties: 5–10 jaar
– Overige materiële vaste activa: 2–5 jaar
De overige materiële vaste activa bestaan voornamelijk uit dienstauto's, vaartuigen en hardware.
Uitsluitend voor de dienstauto's wordt een restwaarde gehanteerd.
Het verloop van de materiële/immateriële vaste activa is als volgt.
Waardeverloop vaste activa (bedragen x € 1 000)
Materiële vaste activa | Immateriële vaste activa | ||
---|---|---|---|
Installaties & inventaris | Overige materiële vaste activa | ||
Aanschafwaarde1 | 2 523 | 10 820 | 4 056 |
Cumulatieve afschrijvingen | 1 059 | 5 870 | 2 501 |
Boekwaarde per 1 januari 2005 | 1 464 | 4 950 | 1 555 |
1 Aanschafwaarde bedrijfsinformatiesysteem SPIN is benaderd op basis van een functiepuntenanalyse.
Deze post bestaat uit vorderingen op externe afnemers van goederen en diensten. Op de debiteuren is een getroffen voorziening voor dubieuze debiteuren in mindering gebracht.
Vordering op het moederdepartement
Deze wordt gevormd door het saldo van de kortlopende vorderingen en schulden en de voorzieningen.
Nog te ontvangen/vooruitbetaald (bedragen x € 1 000)
01-01-2005 | |
---|---|
Vooruitbetaalde bedragen | 1 117 |
Voorschotten en overige vorderingen | 187 |
Overig nog te ontvangen/factureren | 130 |
Totaal | 1 434 |
De aan derden vooruitbetaalde bedragen vloeien voornamelijk voort uit contractuele afspraken op basis waarvan de AID de verplichting heeft bepaalde kosten vooraf te voldoen.
De interne vorderingen en voorschotten hebben betrekking op de bij het personeel in rekening gebrachte kosten voor het privé-gebruik van bedrijfsmiddelen alsmede de aan personeel verstrekte voorschotten inzake bijvoorbeeld studies en buitenlandse dienstreizen. De verstrekte voorschotten hebben dan ook voor ca. 80% betrekking op het eigen personeel.
De liquide middelen bestaan uitsluitend uit de kassaldi van de AID per 1 januari 2005.
De AID heeft bij de start als baten-lastendienst per 1 januari 2005 geen eigen vermogen. Bij de toekomstige vermogensontwikkeling wordt uitgegaan van een geleidelijke opbouw van de exploitatiereserve. Deze exploitatiereserve groeit, conform de «Regeling Vermogensvoorschiften Baten-lastendiensten», tot maximaal 5% van de gemiddelde omzet. De opbouw van deze reserve zal moeten worden bereikt door middel van het instellen van efficiencymaatregelen. In de voor het jaar 2005 vastgestelde tarieven is namelijk geen risico opslag meegenomen. Bij de start als baten-lastendienst heeft de AID derhalve geen eigen vermogen waarmee tegenvallers in de bedrijfsvoering, conform het met de eigenaar overeengekomen risicobeleid, kunnen worden opgevangen.
Leningen bij het Ministerie van Financiën (MvF)
Bij het Ministerie van Financiën is een aanvraag voor de zogenaamde initiële lening ingediend. Deze lening is in de openingsbalans verwerkt. De aanvraag omvat in totaliteit zeven deelleningen die dienen ter financiering van de door de AID per 1 januari 2005 over te nemen vermogensbestanddelen (vaste activa). De leningen zijn rentedragend en hebben een looptijd van minimaal één jaar.
Voorzieningen (bedragen x € 1 000)
01-01-2005 | |
---|---|
Voorziening wachtgeld | 714 |
Voorziening CBD-contract | 663 |
Totaal | 1 377 |
De wachtgeldvoorziening is gevormd ter dekking van de verwachte kosten die voortvloeien uit bestaande wachtgeldverplichtingen. Jaarlijks zullen onttrekkingen aan deze voorziening plaatsvinden.
De voorziening voor het CBD-contract vloeit voort uit het feit dat de AID optreedt als uitvoerder van dit contract en uit hoofde daarvan de verplichting draagt om voor de medewerkers onder dit contract een afkoopsom te betalen op het moment dat dit afloopt. De onttrekkingen aan deze voorziening zullen in het jaar 2006 zijn afgerond.
Dit betreft de handelscrediteuren.
Nog te betalen (bedragen x € 1 000)
01-01-2005 | |
---|---|
Nog te betalen personele lasten | 2 082 |
Vooruit gefactureerde bedragen | 50 |
Nog aan fiscus af te dragen loonheffing | 125 |
Overige nog te betalen bedragen | 301 |
Totaal | 2 558 |
De nog te betalen personele lasten bestaan uit: (bedragen x € 1 000)
01-01-2005 | |
---|---|
Nog te betalen vakantiegeld | 1 024 |
Nog te betalen tegemoetkoming ziektekosten | 450 |
Overige nog te betalen personele lasten | 608 |
Totaal | 2 082 |
De overige personele lasten bestaan uit nog te betalen reis- en onkostenvergoedingen, de overlopende verlof en meeruren alsmede de in 2005 te betalen wachtgelden. Het maximum aantal verlof uren dat jaarlijks door een medewerker met een fulltime dienstverband mag worden meegenomen naar het volgende jaar bedraagt 57,6 uur. Uitsluitend het overschot aan verlof uren ten opzichte van dit maximum is in de balans opgenomen en gewaardeerd tegen het bruto uurloon, inclusief sociale lasten.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
De AID kent naast de verplichtingen die in de balans zijn opgenomen ook financiële verplichtingen die niet uit de balans blijken.
Het gaat hierbij allereerst om meerjarige contracten met een einddatum, die exploitatiekosten veroorzaken (totaalbedrag € 3 841 000). Daarnaast betreft het lopende overeenkomsten inzake de levering van goederen en/of diensten met een waarde van meer dan € 10 000 (totaalbedrag € 1 002 000). Voor al deze verplichtingen is dekking aanwezig. De totale verplichtingen bedragen € 4 843 000. Van dit bedrag komt € 3 085 000 in 2005 ten laste van de exploitatie; de overige € 1 758 000 vanaf het jaar 2006.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen (bedragen x € 1 000)
Totaal | 2005 | 2006 e.v. | |
---|---|---|---|
Overeenkomsten inzake levering goederen/diensten | 1 002 | 1 002 | |
Meerjarige contracten inzake exploitatie | 3 841 | 2 083 | 1 758 |
4 843 | 3 085 | 1 758 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30105-XIV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.