30 105 VI
Wijziging van de begrotingsstaten van het ministerie van Justitie (VI) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

M. C. F. Verdonk

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoud blz.

1.Inleiding3
   
2.Het beleid3
2.1Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties4
2.2De beleidsartikelen9
 11 Nederlandse rechtsorde9
 12 Rechtspleging en rechtsbijstand9
 13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding10
 14 Jeugd13
 15 Vreemdelingen14
 16 Integratie15
 17 Internationale rechtsorde16
2.3De niet-beleidsartikelen 
 Niet-beleidsartikel 91.1 Algemeen16
 Niet-beleidsartikel 92.1 Nominaal en onvoorzien17
 Niet-beleidsartikel 93.1 Geheime uitgaven18
   
Bijlage 1:Definitieve openingsbalans Dienst Justis19
Bijlage 2:Definitieve openingsbalans Raad voor de Rechtspraak24

1. INLEIDING

Dit is de 1e suppletore begroting 2005 van het ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2005.

In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2005, de mutaties betreffende nota's van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2005, de mutaties 1e suppletore begroting 2005, de stand 1e suppletore begroting 2005 en de mutaties 1e suppletore begroting 2005 voor de jaren 2006 tot en met 2009 inclusief nota's van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2005.

Vervolgens worden bij het beleidsartikel alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en overige politiek relevante mutaties toegelicht.

Op 20 januari jl. is de Tweede Kamer door middel van een brief geïnformeerd over de ontwikkelingen op het gebied van terrorismebestrijding (TK 29 754, nr. 5). De Nederlandse kwetsbaarheid, de urgentie, de internationale druk en de dringend benodigde aandacht voor bepaalde aspecten van terrorismebestrijding vergen nieuwe stappen en maatregelen die de weerbaarheid van de samenleving en het vermogen van de overheid om aanslagen te voorkomen en te bestrijden verder kunnen versterken. Dit alles vraagt om een eenduidige, adequate, snelle, flexibele en strak geleide aanpak, met centrale positionering op nationaal niveau van waaruit zowel lokaal als (inter)nationaal makkelijk geschakeld kan worden in de preventiefase en bij het nemen van maatregelen.

Hiertoe is aan het beleidsartikel 13 «Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding» de operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» toegevoegd. De mutaties die hieraan gerelateerd zijn worden toegelicht in paragraaf 2.1 «Belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

De eindejaarsmarge 2004 (€ 35,4 miljoen), de loonbijstelling (€ 4,1 miljoen), de prijsbijstelling (€ 21,5 miljoen) en een eenmalige vergoeding voor de verhoging van de pensioenpremies (€ 30,3 miljoen) zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.

Op de niet-beleidsdoelstellingen 91.1 «Algemeen» en 92.1 «Nominaal en onvoorzien» zijn een aantal taakstellingen verwerkt. Deze worden bij de betreffende niet-beleidsdoelstellingen toegelicht.

In de begroting 2005 zijn de indicatieve openingsbalansen van de Dienst Justis en Raad voor de Rechtspraak weergegeven. Bijlage 1 en 2 bevatten de definitieve openingsbalans van respectievelijk de Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening (Dienst Justis) en van de Raad voor de Rechtspraak (RvdR). De controle van deze openingsbalansen hebben geleid tot een goedkeurende accountantsverklaring.

2. HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (Voorjaarsnota) bedragen x € 1 000

 Beleidsartikel Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2005 5 359 124
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
   
1) Ambsthalve straftoevoegingen en piketten127 000
2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak12– 15 726
3) Meeropbrengsten griffierechten1210 000
4) Terrorismebestrijding1313 176
5) Terrorismebestrijding – keteneffecten133 000
6) Gevangeniswezen1324 700
7) Intensiveringen veiligheid13 en 145 212
8) Gezinsvoogdij145 600
9) Pleegzorgmiddelen (naar VWS)14– 14 198
10) Bezetting COA1561 000
11) Krimpkosten COA15– 36 500
12) Ex-ama's1522 250
13) Projectkosten beëindiging leefgeld ex-ama's156 000
14) Zorgwet VVTV159 200
15) Doorwerking afspraken IBO-COA154 800
16) Voortzetten remigratiewet166 992
17) Integratiecampagne163 300
18) Module geestelijk bedienaren162 000
19) GBO baten-lasten stelstel9112 492
20) Eindejaarsmarge HGIS91– 11 000
   
Overige mutaties 90 141
Stand 1e suppletore begroting 2005 5 568 563

Toelichting op de belangrijkste mutaties

1) Ambsthalve straftoevoegingen en piketten

Het aantal ambtshalve straftoevoegingen en piketten is in 2004 fors gestegen, namelijk met 5% respectievelijk 9% ten opzichte van de aantallen in 2003. Naar verwachting worden deze hogere aantallen ook in 2005 gerealiseerd. De budgettaire effecten van deze stijging worden enigszins beperkt als gevolg van de wijziging van de vreemdelingenwet, waarbij de rechterlijke toets van 10 dagen naar 28 dagen is verschoven, hetgeen leidt tot minder instroom van zaken op dit terrein. Gesaldeerd leidt dit tot een verhoging van de operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» met € 7,0 miljoen.

2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak.

Zie toelichting bij belangrijkste ontvangsten onder 2.1.

3) Meeropbrengsten griffierechten

Zie toelichting bij belangrijkste ontvangsten onder 2.1.

4) Terrorismebestrijding

Voor de oprichting van de eenheid Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) is voor operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» een reeks van € 4,7 miljoen in 2005, € 9,9 miljoen in 2006 en € 9,5 miljoen voor de jaren 2007 en verder beschikbaar gesteld.

Aan de feitelijke uitvoering van persoons- en objectbeveiliging en objectbewaking gaat een proces van informatie- en risicoanalyse vooraf. De NCTb is belast met dit proces. Ten behoeve het toenemende aantal te beveiligen personen en te bewaken/beveiligen objecten wordt de personele staf van de Eenheid Bewaken en Beveiligen (EBB) versterkt. Hiermee gaan middelen van € 0,2 miljoen in 2005 oplopend tot € 0,6 miljoen in 2007 en verdere jaren gepaard.

Naast de middelen die samenhangen met de oprichting van de NCTb, zijn in 2005 middelen beschikbaar gesteld voor:

• de intensivering van het landelijk parket (€ 0,8 miljoen);

• de intensivering van telefoontaps en tolken (€ 1,0 miljoen);

• toelating, toezicht, naturalisatie en terugkeer(€ 1,5 miljoen);

• biometrieregister en vreemdelingenmodule (€ 3,0 miljoen);

• het programma weerbare samenleving (€ 1,0 miljoen);

• de verruiming taakopdracht Landelijk Overleg Minderheden (€ 1,0 miljoen).

5) Terrorismebestrijding – keteneffecten

Uit de nog niet verdeelde middelen die begin 2005 zijn toegekend voor terrorismebestrijding is een bedrag van € 3,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de volgende maatregelen op het terrein van de strafrechtketen:

• de ontwikkeling van een nieuw product «contactsporen» bij het NFI (€ 0,5 miljoen op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek»);

• uitbreiding van activiteiten bij het NFI opdat terroristische sporen sneller gesignaleerd worden (€ 0,9 miljoen op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek»);

• uitbreiding capaciteit voor megazaken bij de RvdR (€ 1,2 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging»);

• extra druk op de detentiecapaciteit bij DJI (€ 0,4 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoering strafrechtelijke sancties»).

6) Gevangeniswezen

Autonome ontwikkelingen (zoals langere vrijheidsstraffen) die optreden tijdens de uitvoering van het veiligheidsprogramma vergen een uitbreiding van sanctiecapaciteit. In het gevangeniswezen worden extra plaatsen gecreëerd. In 2005 wordt vanwege de nog steeds toenemende behoefte aan celplaatsen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» een bedrag van € 24,7 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitbreiden van de intramurale sanctiecapaciteit. Voor dit bedrag worden nog dit jaar 400 extra celplaatsen voor detentie van meerderjarigen gerealiseerd.

7) Intensiveringen veiligheid

Per 1 oktober 2004 is de strafrechtelijke maatregel ISD – de maatregel voor plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders – in werking getreden. Een deel van deze maatregel wordt extramuraal (buiten de penitentiaire inrichting) ten uitvoer gelegd, met het oog op reïntegratie. In 2005 wordt hiertoe een bedrag van € 1,5 miljoen aan operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegevoegd.

Bij de Raad voor de Kinderbescherming is sprake van een structurele toename van het aantal beschermingszaken, basisonderzoeken en vervolgonderzoeken in strafzaken. Met het oog op deze groei wordt in 2005 aan operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» een bedrag van € 2,5 miljoen toegevoegd.

Om het veiligheidsrisico bij het verlof voor TBS-gestelden te beperken, wordt een stringenter verlofbeleid en een elektronisch volgsysteem voor TBS'ers met verlof ingevoerd. Om hieraan uitvoering te kunnen geven, worden onder andere de taken van de Forensisch Psychiatrische Dienst uitgebreid, wordt een centraal coördinatiepunt bij het OM gecreëerd en wordt een elektronisch volgsysteem ingevoerd. Hiervoor wordt voor dit jaar € 1,2 miljoen beschikbaar gesteld.

8) Gezinsvoogdij

Justitie investeert in 2005 verder in jeugdbescherming. Hiervoor heeft het kabinet in 2005 € 5,6 miljoen uitgetrokken dat wordt toegevoegd aan operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming». Hiervoor wordt de toetsende taak van de Raad voor de Kinderbescherming in het kader van beëindiging ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen heringevoerd en wordt het Deltaplan landelijk ingevoerd. Het Deltaplan voorziet in kwaliteitsverbetering van de voogdij door het landelijk invoeren van een nieuw ontwikkelde methodiek en een daamee samenhangende verlaging van de caseload en verhoging van de contacttijd.

9) Pleegzorgmiddelen (naar VWS)

Met de invoering van de Wet op de jeugdzorg per 1 januari 2005 vallen alle pleegzorgvoorzieningen onder de doeluitkering zorgaanbod aan de provincies en grootstedelijke regio's. In verband daarmee worden de middelen die op de Justitiebegroting op operationele doelstelling «Uitvoering jeugdbescherming» zijn geraamd (circa € 14,2 miljoen) voor pleegzorg door de landelijk wekende instellingen overgeheveld naar het ministerie van VWS.

10 en 11) Bezetting en krimpkosten COA

De uitstroomverwachting uit de opvang is voor 2005 naar aanleiding van de realisatie over 2004 neerwaarts bijgesteld. In deze bijstelling zijn ook de positieve effecten van het terugkeerproject meegenomen. Daarnaast heeft de lagere uitstroom van asielzoekers een temporisering van de krimpkosten tot gevolg. Per saldo leidt dit tot een uitgavenverhoging van € 24,5 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf».

12 en 13)Ex-ama's en projectkosten beëndiging leefgeld

Vanwege de lage uitstroom van alleenstaande minderjarige asielzoekers 18+ blijft het aantal uitgeprocedeerde ex-ama's langer in de opvang. Hierdoor vallen de kosten voor de opvang van ex-ama's hoger uit dan geraamd. Tevens is er een project opgezet om de verblijfsduur nadat de ama uitgeprocedeerd is, zo kort mogelijk te houden. In dit verband wordt het uitgavenkader op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met € 28,3 miljoen verhoogd.

14) Zorgwet VVTV

Op de operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt in 2005 het uitgavenkader voor de Zorgwet VVTV (Voorwaardelijke Vergunning tot Verblijf) met € 9,2 miljoen verhoogd. Als gevolg van de vertraagde uitstroom zijn op 1 januari 2005 nog 1750 personen die een beroep doen op de zorgvoorzieningen die gemeenten bieden uit hoofde van de Zorgwet VVTV. In de oorspronkelijke raming is er vanuit gegaan dat in 2005 de procedures zouden zijn afgewikkeld. De afwikkeling duurt echter langer dan verwacht als gevolg van de vertraagde uitstroom. De einddatum is nu voorzien in 2007.

15) Doorwerking afspraken IBO-COA

Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» is het uitgavenkader per saldo verhoogd met € 4,8 miljoen in 2005. Het betreft de meerjarige doorwerking van de afspraken IBO-COA die in 2004 zijn gemaakt, met name de afspraken over het nieuw opvangmodel van het COA (€ 14,2 miljoen in 2005) en de lagere kosten project terugkeer 26 000 (€ – 10,6 miljoen in 2005).

16) Voortzetten remigratiewet

In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de Remigratiewet zou worden ingetrokken. De intrekking zal conform de motie Dittrich, Verhagen en Van Aartsen (TK 28 689, nr. 28) echter niet worden uitgevoerd. Remigranten kunnen bij remigratie gebruik blijven maken van de vertrekpremie en de uitkering. De eerder afgeboekte middelen op operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» van circa € 7,0 miljoen in 2005 worden dan ook teruggeboekt.

17) Integratiecampagne

Om een evenwichtige benadering van integratievraagstukken te verkrijgen is het van belang om positieve ervaringen van allochtonen vanuit de maatschappij voor het voetlicht te brengen. Om dit te bewerkstelligen zal een integratiecampagne worden gehouden, waarbij concrete positieve voorbeelden voor het voetlicht worden gebracht. Hiervoor is op operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» in 2005 € 3,3 miljoen beschikbaar gesteld.

18) Module geestelijk bedienaren

Imams dienen vanuit hun voorbeeldfunctie een bijdrage te leveren aan de aansluiting van de moslimgemeenschap met de Nederlandse samenleving en het tegengaan van radicalisering. In het kader van een snelle inburgering van geestelijk bedienaren zal specifiek voor deze groep een aanvullend examen op het gebied van kennis van de Nederlandse samenleving worden ontwikkeld. Tevens zullen inburgeringstrajecten aan geestelijk bedienaren in Nederland worden aangeboden. Op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» is in 2005 voor dit onderwerp het uitgavenbudget met € 2,0 miljoen verhoogd.

19) GBO – baten-lasten stelsel

Zie toelichting bij de belangrijkste ontvangsten onder 2.1.

20) Eindejaarsmarge HGIS

Op de niet-beleidsdoelstelling 91 «Algemeen» is in 2005 een bedrag uit de eindejaarsmarge HGIS is € 11,0 miljoen beschikbaar gesteld. Deze middelen worden van 2005 naar 2006, 2007 en 2008 doorgeschoven. Dit betreft € 4,5 miljoen ten behoeve van de huur van tijdelijke huisvesting Europol gedurende een periode van drie jaar en € 6,5 miljoen (in 2006) in verband met de nieuwe huisvesting bij Europol.

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2005 (Voorjaarsnota) bedragen x € 1 000

 Beleidsartikel Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2005 1 001 017
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
   
1) Vergoeding overdracht vermogensbestanddelen Raad voor de Rechtspraak1260 179
2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak12– 15 726
3) Meeropbrengsten griffierechten1210 000
4) Meevaller COA 20041516 800
5) ODA toerekening eerstejaars asielopvang15– 23 800
6) GBO – baten-lasten stelsel9112 492
   
Overige mutaties 9 131
Stand 1e suppletore begroting 2005 1 070 093

1) Vergoeding overdracht vermogensbestanddelen Raad voor de Rechtspraak

Per 1 januari 2005 voert de Raad voor de Rechtspraak een financiële administratie volgens het baten-lastenstelsel. In dat kader wordt het ontvangstenkader op de operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» verhoogd met circa € 60,1 miljoen. Dit betreft de eenmalige vergoeding van de overdracht van de vermogensbestanddelen van de Raad voor de Rechtspraak (initiële lening).

2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak

Per 1 januari 2005 voert de Raad voor de Rechtspraak (RvdR) een financiële administratie volgens het baten-lastenstelsel. Om te komen tot een zuivere bijdrageconstructie conform het baten-lastensysteem wordt de kasontvangstenraming, (met name personeelsgerelateerde ontvangsten) door middel van een desaldering op nul gesteld. Zowel de kas-ontvangstenraming als de kasbijdrage aan de RvdR worden hiertoe op de operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» verlaagd met circa € 15,7 miljoen.

3) Meeropbrengsten griffierechten

Op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» zullen als gevolg van de toenemende zaaksinstroom naar verwachting voor een bedrag van € 10,0 miljoen in 2005 aan meeropbrengsten uit griffierechten optreden. De meeropbrengsten zullen worden ingezet ter financiering van de benodigde capaciteitsuitbreiding bij de rechtspraak.

4) Meevaller COA

Het COA heeft in 2004 een positief bedrijfsresultaat behaald. Naar aanleiding van de vaststelling over het subsidie over 2004 zal derhalve in 2005 op operationele doelstelling 15.2.1 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» een bedrag van € 16,8 miljoen worden terug ontvangen van het COA.

5) ODA toerekening eerstejaars asielopvang

Vanwege de dalende instroom van 6 600 naar circa 5 600 asielzoekers die uiteindelijk in de opvang komen, worden minder kosten van de eerste jaarsopvang aan ODA toegerekend. In 2005 wordt de ontvangsten op de operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met € 23,8 miljoen verlaagd.

6) GBO – baten-lasten stelsel

De formele start van de Gemeenschappelijke Beheerorganisatie (GBO) als baten-lastendienst is gepland per 1 januari 2006. GBO voert reeds per 1 januari 2005 een financiele administratie volgens het baten-lastenstelsel. Door middel van een desaldering van € 12,5 miljoen op de niet-beleidsdoelstelling 91 «Algemeen» in 2005 wordt in de begroting verwerkt dat de kosten van de GBO doorberekend worden aan de gebruikers.

2.2 De beleidsartikelen

11 NEDERLANDSE RECHTSORDE

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen9 85201 30711 1591 1631 0311 0311 031
         
Apparaat-uitgaven9 85201 30711 1591 1631 0311 0311 031
11.1 (Nationale) wetgeving5 4280– 1165 312– 147– 177– 177– 177
11.1.1 Directie Wetgeving5 4280– 1165 312– 147– 177– 177– 177
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid4 42401 4235 8471 3101 2081 2 081 208
11.2.1 Directie Wetgeving4 42401 4235 8471 3101 2081 2081 208
         
Ontvangsten00000000

12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 206 168019 4631 225 63110 4698 3278 3238 323
         
Programma-uitgaven1 206 168019 4631 225 63110 4698 3278 3238 323
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging806 7840– 1 317805 467– 1 861–2 163– 2 167– 2 167
12.1.1 Raad voor de Rechtspraak – gerechten761 3510– 649760 702– 890– 1 139– 1 143– 1 143
12.1.2 Hoge Raad24 6680– 324 665– 6– 9– 9– 9
12.1.3 Overige diensten20 7650– 66520 100– 965– 1 015– 1 015– 1 015
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel399 384020 780420 16412 33010 49010 49010 490
12.2.1 Raden voor Rechtsbijstand375 3540– 60375 2943 6223 6823 6823 682
12.2.2 Overig24 030020 84044 8708 7086 8086 8086 808
         
Ontvangsten176 368054 453230 821– 5 726– 5 726– 5 726– 5 726
         
Waarvan griffie-ontvangsten152 273010 000162 27310 00010 00010 00010 000

Toelichting op beleidsartikel 12

Mutaties uitgaven

Ambsthalve straftoevoegingen en piketten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 7,0 miljoen toegelicht.

Vreemdelingenkamers

Op basis van de meest recente cijfers blijkt de afname in aantallen vreemdelingenzaken minder sterk dan geraamd en daarvoor is een bedrag van € 2,0 miljoen structureel beschikbaar gesteld op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».

Terrorismebestrijding – keteneffecten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie toegelicht. Deze mutatie heeft voor een bedrag van € 1,2 miljoen betrekking op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».

Mutaties ontvangsten

Vergoeding overdracht vermogensbestanddelen Raad voor de Rechtspraak

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 60,1 miljoen toegelicht.

Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 15,7 miljoen toegelicht.

Meeropbrengsten griffierechten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 10,0 miljoen toegelicht.

13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 938 1166 50050 3901 995 00659 66950 93848 25149 943
         
Programma-uitgaven1 938 1166 50050 3901 995 00659 66950 93848 25149 943
13.1 Preventieve maatregelen12 7530– 4 2308 523– 7 059– 7 995– 7 995– 7 995
13.1.1 Dienst Justis227002270000
13.1.2 Overig12 5260– 4 2308 296– 7 059– 7 995– 7 995– 7 995
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek67 1590– 6 38660 773– 5 546– 5 553– 5 561– 5 561
13.2.1 NFI39 56301 54541 1082 6422 6352 6272 627
13.2.2 Overig27 5960– 7 93119 665– 8 188– 8 188– 8 188– 8 188
13.3 Handhaving en vervolging495 6921 5007 169504 3617 4479 6169 8169 816
13.3.1 Rechtshandhaving11 4361 500– 3 8839 0532 7202 3202 3202 320
13.3.2 Openbaar Ministerie484 256011 052495 3084 7277 2967 4967 496
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties1 338 9175 00034 5871 378 50440 51732 91931 88931 822
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier1 035 0395 00018 9971 059 0366 9937 5057 4917 491
13.4.2 DJI-TBS79 17107 12286 29315 25615 23115 23115 231
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties114 8880– 4 532110 3561 303711711644
13.4.4 SRN taakstraffen34 92801 88036 8081 9921 9881 9881 988
13.4.5 CJIB71 38809 11380 50112 9665 4774 4614 461
13.4.6 Overig3 50302 0075 5102 0072 0072 0072 007
13.5 Slachtofferzorg23 59503 89927 4945 2003 1111 2623 021
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN)11 5360– 16711 3698880
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)12 05904 06616 1255 1923 1031 2543 021
13.6 Terrorismebestrijding0015 35115 35119 11018 84018 84018 840
13.6.1 NCTb0013 85113 85116 11015 84015 84015 840
13.6.2 IND001 5001 5003 0003 0003 0003 000
         
Ontvangsten668 22611 75014 433694 40924 28524 72123 70524 105
         
Waarvan Boeten & Transacties652 17511 00013 167676 34222 78522 22121 20521 605
Waarvan Pluk ze9 2897501 00011 0391 5002 5002 5002 500

Toelichting op beleidsartikel 13

Aan het beleidsartikel «Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding» wordt de operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» toegevoegd.

Hiertoe is een organisatorische eenheid Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) opgericht. Deze eenheid staat onder leiding van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en heeft als doel de regie op nationaal niveau te verankeren en centrale beslissingsmacht met heldere regielijnen en bevoegdheden voor alle fasen en facetten van terrorismebestrijding aan te brengen.

De activiteiten van de IND in het kader van deze doelstelling betreffen het beoordelen van dossiers op verblijfsrechtelijke consequenties ter ondersteuning van de vroegtijdige signalering van risicogevallen.

Mutaties uitgaven

Herschikking middelen capaciteitsuitbreiding

Recent heeft het Europese Hof voor de Rechten van de Mens de uitspraak gedaan dat de maximale wachttermijn voor TBS-passanten in het gevangeniswezen niet meer dan zes maanden mag bedragen. In verband met de passantenproblematiek wordt in 2005 circa € 5,9 miljoen (in 2006 en verder circa € 14,2 miljoen) van het gevangeniswezen naar de TBS-sector overgeheveld binnen de operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties». De capaciteit van de sector TBS wordt middels deze overheveling uitgebreid met 40 plaatsen in 2005 en structureel met 96 plaatsen. De capacitaire taakstelling van de reguliere capaciteit van de sector gevangeniswezen wordt hierbij gelijktijdig neerwaarts bijgesteld met 114 plaatsen in 2005 en 274 plaatsen structureel.

Toename productieaantallen

Voor 2005 en volgende jaren worden voornamelijk in het kader van de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (WAHV) hogere productieaantallen verwacht dan thans in de begroting zijn geraamd. Om deze hogere aantallen te kunnen verwerken, zijn aanvullende middelen nodig ter grootte van € 7,2 miljoen in 2005 aflopend tot € 5,2 miljoen vanaf 2007. Hiertoe worden de uitgaven van de operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met genoemde bedragen verhoogd. Omdat financiering hiervan plaats vindt door de hogere productieaantallen te realiseren en extra boeten en transacties, worden de ontvangsten van deze operationele doelstelling eveneens verhoogd.

Systeemvernieuwing CJIB

CJIB start in 2005 met de vernieuwing van haar primaire systemen en heeft daarvoor middelen gekregen. Daarbij is rekening gehouden met de systeemaanpassingen die gedaan moeten worden ten behoeve van de implementatie van het wetsvoorstel OM-afdoening. Bij de dekking van deze investeringsvoorstellen zijn de verwachte besparingen betrokken, evenals een structurele verlaging van de kostprijs op de operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties». De meerjarige financiële gevolgen zullen worden verwerkt bij ontwerpbegroting 2006.

Taakstraffen

Vanwege een toenemend aantal opgelegde taakstraffen wordt € 2,5 miljoen toegevoegd, waarvan € 2 miljoen taakstraffen voor meerderjarigen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» en € 0,5 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» taakstraffen voor minderjarigen. Hiervoor kunnen in 2005 circa 1 000 respectievelijk 400 taakstraffen extra worden uitgevoerd.

Extramurale trajecten

Mede vanwege de hoge recidivepercentages worden de inspanningen opgevoerd om met adequate trajecten (ex-)gedetineerden beter voor te bereiden op en te begeleiden bij de terugkeer in de samenleving. Daarbij gaat het vooral om extramurale trajecten, vaak voortzetting van reeds in detentie aangevangen programma's. Deze trajecten zijn niet uitsluitend gericht op veelplegers, maar op de gehele populatie (ex-)gedetineerden. Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» is hiervoor € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld.

Terrorismebestrijding: EBB, Rijksalarmcentrale, airmarshalls

an de operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» worden extra middelen toegevoegd voor:

• de beveiligingsmaatregelen van de eenheid EBB (€ 0,2 miljoen);

• de Rijksalarmcentrale (€ 0,6 miljoen);

• de voortzetting van de inzet van de airmarshalls (€ 1,0 miljoen).

Terrorismebestrijding, keteneffecten

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» worden deze mutaties met een omvang van resp. € 13,2 miljoen (middelen justitie) en € 3,0 miljoen (keteneffecten) toegelicht.

Gevangeniswezen

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 24,7 miljoen in 2005 toegelicht.

Intensiveringen veiligheid

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een totaalomvang van € 5,2 miljoen toegelicht. Hiervan heeft € 2,7 miljoen betrekking op operationeledoelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».

Interdepartementale overboekingen

Overdrachtsprotocol KLPD (naar BZK)

Het ministerie van Justitie hevelt in totaal een bedrag over van circa € 6,7 miljoen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Ten laste van de operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek» gaat het om een bedrag van circa € 3,1 miljoen ten behoeve van de bestrijding van georganiseerde criminaliteit, circa € 0,5 miljoen voor het Gedetineerden Recherche Informatiepunt (GRIP) en circa € 2,2 miljoen ten behoeve van het Joegoslavië-tribunaal. Ten laste van de operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» betreft het een bedrag van circa € 0,8 miljoen voor het onderwerp mensensmokkel.

Ontvangsten

Ramingsbijstelling boeten en transacties

De geïndexeerde boeten- en transactietarieven leiden naar verwachting tot hogere opbrengsten dan nu in de meerjarenraming is verwerkt. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten op operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties» van € 6 miljoen in 2005.

Meeropbrengsten CJIB

Zie toelichting bij de mutatie «toename productieaantallen» bij de uitgaven van dit beleidsartikel.

14 JEUGD

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen720 95812 275– 9 609723 62414 93112 05119 64814 223
         
Programma-uitgaven720 95812 275– 9 609723 62414 93112 05119 64814 223
14.1 Uitvoering jeugdbescherming295 52212 275– 15 044292 7536 3216 94116 13816 138
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen104 22107 175111 3966 4726 4576 4576 457
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO)12 9910– 3 8499 1422 9602 1595656
14.1.3 Bureau's jeugdzorg (gezins)voogdij145 22612 275– 8 397149 1043 2705 4709 4709 470
14.1.4 Overig33 0840– 9 97323 111– 6 381– 7 145155155
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd362 57306 673369 24610 1109 8109 5109 585
14.2.1 DJI – jeugd300 6590266300 92560030000
14.2.2 RvdK – taakstraffen17 01202 58519 5972 5852 5852 5852 585
14.2.3 HALT12 0320– 11811 914– 75– 75– 750
14.2.4 Bureau's jeugdzorg – jeugdreclassering32 87003 94036 8107 0007 0007 0007 000
14.3 Voogdij ama's62 8630– 1 23861 625– 1 500– 4 700– 6 000– 11 500
14.3.1 NIDOS – opvang49 2350– 1 23847 997– 1 500– 4 700– 6 000– 11 500
14.3.2 NIDOS – voogdij13 6280013 6280000
         
Ontvangsten12 6830012 6830000

Toelichting op beleidsartikel 14

Mutatie uitgaven

Intensiveringen gezinsvoogdij

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 5,6 miljoen op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» toegelicht.

Intensiveringen veiligheid

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een totaalomvang van € 5,2 miljoen toegelicht. Hiervan heeft € 2,5 miljoen betrekking op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming».

Interdepartementale overboekingen

Pleegzorgmiddelen (naar VWS)

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze overheveling van operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» met een omvang van € 14,2 miljoen toegelicht.

15 VREEMDELINGEN

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 016 571– 1 05064 2491 079 770147 78592 1661 7662 366
         
Programma-uitgaven1 016 571– 1 05064 2491 079 770147 78592 1661 7662 366
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen235 36201 952237 314– 3 748– 4 532– 4 532– 4 532
15.1.1 IND235 36201 952237 314– 3 748– 4 532– 4 532– 4 532
15.1.2 Overig00000000
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf540 910– 1 05064 631604 491154 050100 0129 61210 212
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen532 513– 1 05054 086585 549151 448100 31010 51011 110
15.2.2 Overige instellingen8 397010 54518 9422 602– 298– 898– 898
15.3 Terugkeer vreemdelingen240 2990– 2 334237 965– 2 517– 3 314– 3 314– 3 314
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring138 2880– 1 134137 154– 1 637– 2 156– 2 156– 2 156
15.3.2 DJI – uitzetcentra54 7770– 31554 462– 462– 608– 608– 608
15.3.3 IND40 3470– 81439 533– 314– 413– 413– 413
15.3.4 Overig6 8870– 716 816– 104– 137– 137– 137
         
Ontvangsten122 3170– 7 000115 317– 21 100– 15 300– 18 800– 18 800

Toelichting op beleidsartikel 15

Mutaties uitgaven

Ramingsbijstelling productieaantallen

Op grond van de gerealiseerde asielinstroom in 2004 wordt ook voor 2005 een lagere productiecapaciteit bij de IND voor asiel geraamd. De verwachte asielinstroom wordt voor 2005 op 10 000 per jaar gesteld. In 2005 komt daardoor een bedrag van € 5 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» vrij te vallen.

Herstel informatievoorziening en performance

De ICT-systemen, die het primaire proces bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) ondersteunen, sluiten onvoldoende aan op de berichtenuitwisseling tussen de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en andere systemen van de ketenpartners. Voor het herstel en verbetering van de performance van de systemen is een investering nodig van € 5,0 miljoen op de operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen».

Bezetting en krimpkosten COA

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» worden de mutaties die in dit kader op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» plaatsvinden in 2005 toegelicht.

Ex-ama's

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 22,3 miljoen toegelicht.

Zorgwet VVTV

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 9,2 miljoen in 2005 toegelicht.

Projectkosten beëindiging leefgeld ex-ama's

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 6,0 miljoen toegelicht.

Doorwerking afspraken IBO-COA

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» worden deze mutaties met een omvang van per saldo € 4,8 miljoen in 2005 toegelicht.

Mutaties ontvangsten

ODA toerekening eerstejaars asielopvang

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 23,8 miljoen in 2005 toegelicht.

16 INTEGRATIE

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen232 9725 30015 057253 32927 75825 40022 70018 700
         
Programma-uitgaven233 4255 30014 604253 32927 87325 51522 81518 815
16.1 Inburgering etnische minderheden195 6575 0003 566204 22310 7617 0007 0002 000
16.1.1 Gemeenten195 6575 0003 566204 22310 7617 0007 0002 000
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen37 76830011 03849 10617 11218 51515 81516 815
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB)23 00806 99230 00011 11312 61615 21615 216
16.2.2 Overig14 7603004 04619 1065 9995 8995991 599
         
Ontvangsten4540835370000

Toelichting op beleidsartikel 16

Mutaties uitgaven

Voortzetten remigratiewet

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» met een omvang van € 7,0 miljoen in 2005 toegelicht.

Integratiecampagne

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» met een omvang van € 3,3 miljoen in 2005 toegelicht.

Module geestelijk bedienaren

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1«Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 2,0 miljoen in 2005 toegelicht.

17 INTERNATIONALE RECHTSORDE

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 8090– 221 787– 32– 42– 42– 42
         
Apparaat-uitgaven1 8090– 221 787– 32– 42– 42– 42
17.1 Internationale regelgeving1 8090– 221 787– 32– 42– 42– 42
17.1.1 Directie Wetgeving1 8090– 221 787– 32– 42– 42– 42
         
Ontvangsten00000000

2.3 DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 ALGEMEEN

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen203 7896 000– 15 431194 358– 9 718– 11 944– 9 900– 13 373
         
Programma-uitgaven40 1820– 11 89428 2887 4761 0521 218– 388
91.1 Algemeen40 1820– 11 89428 2887 4761 0521 218– 388
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat40 1820– 11 89428 2887 4761 0521 218– 388
         
Apparaat-uitgaven164 4046 000– 3 653166 751– 17 309– 13 111– 11 233– 13 100
91.1 Algemeen164 4046 000– 3 653166 751– 17 309– 13 111– 11 233– 13 100
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat164 4046 000– 3 653166 751– 17 309– 13 111– 11 233– 13 100
         
Ontvangsten9 21907 10716 326– 5 385– 5 385– 5 385– 5 385

Toelichting niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

Compartimentering budget GBO in verband met batenlastenadministratie

De formele start van de Gemeenschappelijke Beheerorganisatie (GBO) als baten-lastendienst is gepland per 1 januari 2006. GBO voert reeds per 1 januari 2005 een financiele administratie volgens het baten-lastenstelsel. In dit kader is een aantal technische mutaties uitgevoerd.

De GBO zal met ingang van 2005 tarieven op basis van integrale kosten doorberekenen aan opdrachtgevers. Door deze compartimentering van het budget van de GBO zijn opdrachtgevers per 2005 in staat de tarieven te betalen aan GBO. De overgehevelde reeks van het niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» naar diverse andere artikelen bedraagt circa € 8,2 miljoen in 2005 aflopend tot circa € 7,6 miljoen structureel.

Eindejaarsmarge HGIS

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op de niet-beleidsdoelstelling 91.1«Algemeen» met een omvang van € 11,0 miljoen in 2005 toegelicht.

Doorverdeling Efficiencytaakstelling

In verband met rijksbrede problematiek heeft het Kabinet besloten tot een aanvullende efficiencytaakstelling. Deze taakstelling bestaat uit een loongerelateerde component en de onderdelen agentschappen en zbo's. Vanaf de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» vindt de doorverdeling van deze taakstelling van € 4,3 miljoen in 2005, oplopend tot € 9,7 miljoen in 2009 plaats.

Ontvangsten

GBO – baten-lasten stelsel

In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» met een omvang van circa € 12,5 miljoen in 2005 toegelicht.

Desaldering ontvangsten GBO

De formele start van de Gemeenschappelijke Beheerorganisatie (GBO) als baten-lastendienst is gepland per 1 januari 2006. GBO voert reeds per 1 januari 2005 een financiele administratie volgens het baten-lastenstelsel. Om te komen tot een zuivere bijdrageconstructie conform het baten-lastensysteem wordt de kasontvangstenraming door middel van een desaldering op nul gesteld. Zowel het ontvangsten- als uitgavenkader van de GBO op de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» worden hiertoe verlaagd met circa € 5,4 miljoen.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen0– 3 35084 60481 25412 8193 0383 1333 317
         
Apparaat-uitgaven0– 3 35084 60481 25412 8193 0383 1333 317
92.1 Nominaal en onvoorzien0– 3 35084 60481 25412 8193 0383 1333 317
92.1.1 Nominaal en onvoorzien0– 3 35084 60481 25412 8193 0383 1333 317
         
Ontvangsten00000000

Mutaties uitgaven

Eindejaarsmarge 2004

De eindejaarsmarge 2004 (circa € 35,4 miljoen) is verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen die voor eindejaarsmarge in aanmerking komen.

PIA-taakstelling (restant)

Met het oog op een efficiëntere inkoop- en aanbestedingsprocedure is in het kabinet een taakstelling «professioneel inkopen en aanbesteden» overeengekomen. De eerste tranche 2004 van deze taakstelling voor het ministerie van Justitie is bij 2e suppletore 2004 verdeeld. Op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» is voor 2005 een taakstelling van circa € 9,1 miljoen verwerkt. Deze taakstelling zal bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 verwerkt worden over de specifieke Justitie-onderdelen.

Interdepartementale overboekingen

Prijsbijstelling

Er is een bedrag van circa € 21,5 miljoen ontvangen voor prijsbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.

Loonbijstelling

Er is een bedrag van circa € 4,1 miljoen ontvangen voor loonbijstelling. Daarnaast is een eenmalige vergoeding voor de verhoging van de pensioenpremies uitgekeerd van circa € 30,2 miljoen. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.

93 GEHEIM

Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000

 Stand OB 2005Mutaties NvW en amend. Mutaties 1e suppl. 2005Stand 1e suppl. 2005Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.)Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.)
Verplichtingen1 964001 9640000
         
Programma-uitgaven1 964001 9640000
93.1 Geheim1 964001 9640000
93.1.1 Geheime uitgaven1 964001 9640000
         
Ontvangsten00000000

BIJLAGE 1

OPENINGSBALANS JUSTITIËLE UITVOERINGSDIENST TOETSING, INTEGRITEIT, SCREENING PER 1 JANUARI 2005

Dienst Justis

BALANS PER 1 JANUARI 2005 x € 1 000

Activa 
Immateriële activa0
Materiële activa932
* grond en gebouwen0
* installaties en inventarissen715
* overige materiële vaste activa217
Voorraden 
Debiteuren2 207
Nog te ontvangen0
Liquide middelen0
Totaal activa3 139
  
Passiva 
Eigen Vermogen0
* exploitatiereserve0
* verplichte reserves0
* onverdeeld resultaat0
Leningen bij het MvF932
Voorzieningen570
Crediteuren7
Nog te betalen1 630
Totaal passiva3 139

Toelichting op de openingsbalans

Uitgangspunten en waarderingsgrondslagen

Activa en passiva worden gewaardeerd tegen nominale waarde, inclusief BTW. Alle bedragen zijn opgenomen in € 1 000.

Materiële vaste activa

De materiële activa zijn gewaardeerd tegen aanschafwaarde inclusief BTW, verminderd met de lineaire afschrijvingen. Hierbij geldt als uitgangspunt dat:

1. Het actief langer dan 1 jaar wordt gebruikt voor de bedrijfsvoering van de dienst Justis;

2. Het economisch eigendom ligt bij dienst Justis.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen zijn als volgt:

CategorieAfschrijvingstermijn
Installaties5
Meubilair10
Kantoormachines5
Overige inventaris5
Werkplek hardware3
Techn. infra. hardware5

Debiteuren

De debiteuren zijn opgenomen tegen nominale waarde, zijnde de factuurwaarde.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gevormd voor specifieke risico's die zijn verbonden aan bepaalde activa en passiva of aan activiteiten van Justis. De risico's moeten op balansdatum bekend zijn en voortvloeien uit gebeurtenissen die voor de balansdatum hebben plaatsgevonden. Voor algemene (bedrijfs)risico's wordt geen voorziening gevormd, deze dienen te worden afgedekt door de exploitatiereserve.

Crediteuren

De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers, die door middel van een factuur in rekening zijn gebracht. De looptijd is korter dan 1 jaar.

Activa

Materiële Vaste Activa

Met ingang van 2003 zijn alle aanschaffingen van de dienst Justis als activa in de financiële administratie opgenomen. De aanschaffingen van vóór 2003, waar de facturen van beschikbaar zijn, zijn tegen boekwaarde in de administratie opgenomen.

Omschrijving vast actiefAanschafwaardeCumulatieve afschrijvingenBoekwaarde
Installaties33 112,33– 17 044,3316 068,00
Meubilair941 967,14– 280 229,14661 738,00
Kantoormachines4 579,12– 1 694,122 885,00
overige inventaris75 134,46– 40 325,4634 809,00
Installaties en inventaris1 054 793,05– 339 293,05715 500,00
    
Werkplek hardware728 910,83– 594 132,83134 778,00
Technische infrastructuur hardware213 853,58– 131 822,5882 031,00
Hardware942 764,41– 725 955,41216 809,00
Totaal1 997 557,46– 1 065 248,46932 309,00

Debiteuren

Notarissen

De debiteurenstand notarissen per 1 januari 2005 heeft betrekking op verzonden en nog niet betaalde facturen vanuit CTR en Vennoot.

Gemeenten en derden

Vanaf 2004 factureert Dienst Justis aan gemeenten en andere publiekrechtelijke instanties voor de producten BIBOB en VOG. De openstaande vorderingen VOG voor gemeenten zijn met ingang van 1 januari 2005 gelijk aan € 1 028 568,35.

Liquide middelen

Per 1 januari 2005 is het saldo van de rekening-courant van Dienst Justis bij het ministerie van Financiën gelijk aan nul. Dienst Justis heeft geen kas.

Passiva

Eigen vermogen

Het eigen vermogen is op 1 januari 2005 gelijk aan nul.

Leningen van de baten-lastendienst bij het ministerie van Financiën.

De lening bij het ministerie van Financiën is aangegaan om de overname van de materiële activa van het moederdepartement per 1 januari 2005 te financieren. De hoogte hiervan is daardoor gelijk aan de boekwaarde van de vaste activa.

Voorzieningen

Voorzieningen

* FPU536
* Overige voorzieningen34
 570

FPU

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen aan medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. Hiermee wordt beoogd een matching te bewerkstelligen tussen de door het FPU-arrangement ontstane vacatureruimte en de herplaatsing van andere medewerkers. De medewerkers die in aanmerking komen voor het FPU-plus arrangement ontvangen gedurende een periode van maximaal acht jaar een aanvulling op de reguliere FPU-uitkering. In 2004 is aan vier medewerkers van Dienst Justis een FPU-plus arrangement aangeboden. De totale kosten hiervan gedurende de gehele periode worden geraamd op € 536 000.

Op grond van de richtlijnen is voor het volledige bedrag een voorziening gevormd ten laste van het resultaat 2004. Bij de bepaling van de voorziening is rekening gehouden met doorlopende bezoldigingscomponenten en de uitvoeringskosten van de regeling. Er is afgezien van het verdisconteren van sterftekansen in de berekening. De voorziening zal jaarlijks worden herzien op basis van het de gewogen gemiddelde van de contractloonstijging van alle overheidssectoren, voorzover het de ABP-fonds (conform besluitvorming ABP-bestuur) dat toelaat.

Overige voorzieningen (proceskosten)

Bij de overige voorzieningen is een bedrag opgenomen voor de eventuele uitbetaling van gerechtskosten aan derden die een bezwaarschriftprocedure tegen Justis hebben gewonnen.

Crediteuren

Hier is het bedrag opgenomen aan openstaande facturen per 31 december 2004. Dit betreft eveneens terugbetalingen van leges aan aanvragers.

Nog te betalen/vooruit ontvangen

Deze post is opgebouwd uit vier subcategorieën, te weten Nog te betalen moederdepartement, Nog te ontvangen facturen, Vooruit ontvangen leges en Nog te betalen personeelskosten.

Nog te betalen moederdepartement

Deze post wordt in de eerste openingsbalans van een dienst gebruikt ter vereffening van de vlottende activa en de vlottende passiva en is daarmee gelijk aan het verschil tussen de vlottende activa en de overige vlottende passiva. De hoogte hiervan is € 11 000.

Nog te ontvangen facturen

Onder deze post zijn bedragen opgenomen voor werkzaamheden die in 2004 zijn verricht maar waarvan de factuur in 2005 wordt ontvangen. De hoogte hiervan bedraagt € 488 000.

Daarnaast heeft Dienst Justis in de jaren 2001, 2002 en 2003 korting ontvangen op een abonnement bij de Vereniging Kamers van Koophandel (KvK), op voorwaarde dat de KvK van Justis bepaalde gegevens aangeleverd kreeg. Dit is wegens omstandigheden niet gebeurd. Op 24 december 2003 is een factuurbrief ontvangen van de KvK, waarmee de eerder genoten korting ter grootte van € 483 000 in rekening is gebracht. In 2004 is met de KvK onderhandeld over de afkoop van dit bedrag.

Naar verwachting zal het bedrag in 2005 betaald worden. Bij het bepalen van de omvang van het te betalen bedrag is rekening gehouden met een wettelijke rente van € 47 000 (huidige tarief van de wettelijke rente is 9,65%). In totaal derhalve een bedrag van € 530 000.

Vooruit ontvangen leges

Vooruit ontvangen leges hebben betrekking op de werkprocessen waar de leges vooraf wordt betaald en de beslissing niet in hetzelfde jaar valt als de betaling. Dit zijn de werkprocessen naamswijziging, particuliere beveiliging en de verklaring omtrent het gedrag voor rechtspersonen. De hoogte hiervan bedraagt € 130 000.

Nog te betalen personeelskosten

Nog te betalen personeelskosten

* Afdracht pensioenpremie101
* Afdracht soc. verzekeringspremies32
* Sociale lasten niet reg/actief pers. 1
* N.t.b. vakantiegeld262
* N.t.b. BTZR75
 471

Afdracht sociale verzekeringspremies en pensioenpremie

Deze posten hebben betrekking op het salaris van 2004 maar komen in 2005 tot uitbetaling.

Nog te betalen vakantiegeld

De post nog te betalen vakantiegeld is het totaalbedrag aan vakantiegeld dat door de medewerkers van Justis over de periode juni 2004 tot en met december 2004 is opgebouwd, minus eventuele tussentijdse betalingen bij uitdiensttreding.

Nog te betalen ziektekosten (BTZR)

Aangezien conform de Justitieregeling de betaling van de tegemoetkoming ziektekosten aan de medewerkers van de dienst Justis drie maanden later valt dan de maand waarop de betaling betrekking heeft, is de vordering van het personeel opgenomen over de laatste drie maanden van 2004.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Garantstellingsregeling faillissementscuratoren

De Dienst Justis geeft uitvoering aan de Garantstellingsregeling Faillissementscuratoren, waarbij de minister van Justitie garant staat voor gespecificeerde categorieën kosten die door een curator worden gemaakt bij de afwikkeling van een faillissement. In het kader van deze Garantstellingsregeling Faillissementscuratoren heeft Dienst Justis een totaalbedrag aan garantstellingen uitstaan ter hoogte van € 3 162 701,11. Uitbetalingen van deze garantstellingen vinden plaats buiten de resultatenrekening van Dienst Justis. In het algemeen komt slechts een klein deel van deze garantstellingen tot uitbetaling. In alle gevallen waarbij voldoende geld uit de boedel komt om de kosten van de curator te betalen, vervalt bij afronding van het faillissement de garantstelling door het ministerie van Justitie. De individuele garantstellingen hebben een van tevoren beperkte looptijd. Hierop kan door de curator verlenging worden aangevraagd.

Facilitaire dienstverlening

Een groot deel van de facilitaire dienstverlening is uitbesteed aan de Directie Bedrijfsvoering en Ondersteuning Bestuursdepartement (DBOB). Dienst Justis en DBOB hebben hiervoor een dienstverleningsovereenkomst gesloten ter hoogte van € 3,5 mln. die jaarlijks wordt vernieuwd. Onderdeel hiervan is de huur van het gebouw. Dienst Justis heeft zelf geen contract met de RGD. Deze verplichting is daarmee een interne verplichting binnen het ministerie van Justitie.

BIJLAGE 2 OPENINGSBALANS RAAD VOOR DE RECHTSPRAAK PER 1 JANUARI 2005

Raad voor de Rechtspraak

Openingsbalans per 1 januari 2005 x € 1 000

Activa  
   
Materiële vaste activa  
Grond en gebouwen8 326 
Installaties en inventarissen39 972 
Overige materiële vaste activa21 157  
  69 455
Financiële vaste activa  
Vordering Ministerie van Justitie inzake vakantiegelden 20 305
   
Vlottende activa  
Vorderingen  
Rekening Courant Ministerie van Justitie52 173 
Overige vorderingen1 793 
Overlopende activa15 800  
  69 766
Liquide middelen 7 514
Totaal activa 167 040
   
Passiva  
Eigen vermogen  
Exploitatiereserve16 120 
Onverdeeld resultaat57 
  16 177
Egalisatierekening 21 900
   
Voorzieningen 8 231
   
Langlopende schulden  
Leningen bij het Ministerie van Financiën42 808 
Vooruitontvangen Bedragen Openbaar Ministerie6 198 
Overige langlopende schuld103  
  49 109
Kortlopende schulden  
Crediteuren1 535 
Overlopende passiva70 088 
  71 623
Totaal passiva 167 040

Toelichting op de openingsbalans

Algemene toelichting

Algemeen

De balans is, met uitzondering van onderstaande afwijking, opgesteld in overeenstemming met in Nederland algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaggeving zoals opgenomen in het Burgerlijk Wetboek boek II, Titel 9 en de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving.

In afwijking van de in Nederland algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaggeving wordt, in overeenstemming met hetgeen algemeen aanvaard is binnen de Rijksoverheid en is afgestemd met het Ministerie van Justitie, het onderhanden werk niet geactiveerd en is geen reservering opgenomen voor niet-opgenomen vakantiedagen.

Consolidatie

In de consolidatie zijn integraal opgenomen de financiële gegevens van de 26 gerechten (rechtbanken, gerechtshoven en bijzondere appèlcolleges), het Bureau van de Raad voor de rechtspraak en de landelijke dienst SSR. De financiële gegevens van de landelijke dienst ICTRO, waar de Raad voor de rechtspraak een belang in heeft van 66,6%, zijn niet opgenomen omdat ICTRO per 1 januari 2005 nog niet gereed was om over te gaan naar het baten-lastenstelsel. Ook de landelijke dienst PRISMA, waar de Raad voor de rechtspraak een belang in heeft van 50%, is niet opgenomen in de consolidatie vanwege het beperkte financiële belang.

Grondslagen voor waardering van activa en passiva

Algemeen

Alle activa en passiva worden, voor zover niet anders vermeld, opgenomen tegen nominale waarden.

Materiële vaste activa

Materiële vaste activa worden gewaardeerd op verkrijgingsprijs onder aftrek van afschrijvingen dan wel op de lagere directe opbrengstwaarde. Afschrijvingen op materiële vaste activa worden berekend volgens een vast percentage van de verkrijgingsprijs op basis van de geschatte gebruiksduur van de betreffende materiële vaste activa. Afschrijvingen vinden plaats tot restwaarde. Voor zover niet anders is vermeld, is de restwaarde op nihil gesteld. Afschrijvingen vinden plaats naar tijdsgelang op basis van de werkelijke aanschafdatum. Op materiële vaste activa in bestelling wordt niet afgeschreven.

Debiteuren

Vorderingen worden gewaardeerd op nominale waarde onder aftrek van een voorziening wegens vermoedelijke oninbaarheid.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gevormd tegen concrete of specifieke risico's en verplichtingen die op de balansdatum bestaan en waarvan de omvang onzeker is doch redelijkerwijs in te schatten.

Toelichting op de balans

Activa

Materiële vaste activa

Bedragen x €1 000Grond en gebouwenInstallaties en inventa-rissenOverige materiële vaste activaTotaal
Aanschafwaarde 1 januari 200511 035103 56063 843178 438
Cumulatieve afschrijvingen2 70963 58842 686108 983
Boekwaarde 1 januari 20058 32639 97221 15769 455

De overige materiële vaste activa betreffen met name hardware, software en licenties. Zelfontwikkelde software is niet-geactiveerd; alleen van derden gekochte software is geactiveerd. Kunst is niet geactiveerd onder de materiële vaste activa maar als niet in de balans opgenomen activa verantwoord. Onder de overige materiële vaste activa is een bedrag van circa € 494 000,– als materiële vaste activa in bestelling opgenomen.

De gehanteerde afschrijvingspercentages zijn in onderstaande tabel opgenomen:

Afschrijvingspercentage

Grond en gebouwenVerbouwingen10%
Installaties en inventarissenInstallaties10%
 Meubilair10–20%
 Kantoormachines20%
 Stoffering12,5%
 Audio-visuele middelen12,5%
 Overige20%
Overige materiële vaste activaHardware33,33%
 Software33,33%
 Licenties33,33%
 Overig (geen ICT-activa)20%

De Raad voor de rechtspraak is gedeeltelijk eigenaar van de materiële vaste activa van de landelijke diensten ICTRO en PRISMA. Het aandeel van de Raad voor de rechtspraak in de materiële vaste activa bedraagt voor ICTRO circa € 1 100 000 en voor PRISMA circa € 75 000.

De Rechtspraak maakt per 1 januari 2005 gebruik van de diensten van 5 gemeenschappelijk beheerdiensten. Het betreft beheerdiensten in Arnhem, 's Hertogenbosch, Den Haag, Groningen en Rotterdam. De gerechten die gebruik maken van de beheerdiensten zijn mede-eigenaar van de eigen activa van deze beheerdiensten. Het aandeel van de Rechtspraak in deze activa betreft per 1 januari 2005 circa € 1 156 000.

Financiële vaste activa

Vordering op Ministerie van Justitie inzake vakantiegelden

Deze vordering betreft een vordering op het Ministerie van Justitie inzake de financiering van de te betalen vakantiegelden, die is ontstaan bij het inwerking treden van het baten-lastenstelsel per 1 januari 2005. Met het Ministerie van Justitie is overeengekomen dat deze vordering separaat wordt opgenomen. Op deze vordering vindt door het Ministerie van Justitie geen aflossing plaats en wordt door de Rechtspraak geen rente berekend. Deze vordering is per 1 januari 2005 gelijk aan het bedrag aan reservering vakantiegelden zoals opgenomen onder de overlopende passiva.

Vlottende activa

Vorderingen

Rekening-courant Ministerie van Justitie

Het saldo Rekening-courant Ministerie van Justitie is als volgt samengesteld:

Bedragen x € 1 000

 1-1-2005
Vordering inzake dotatie exploitatiereserve15 000
Vordering inzake dotatie egaliatierekening21 900
Vordering inzake saldo werkkapitaal15 273
Totaal52 173

De rekening courant met het Ministerie van Justitie heeft in overwegende mate een langlopend karakter.

Overige vorderingen

Bedragen x € 1 000

 1-1-2005
Overige vorderingen1 934
Af: voorziening dubieuze vorderingen– 141
Totaal1 793

Overlopende activa

Bedragen x €1 000

 1-1-2005
Nog te ontvangen bedragen1 343
Vooruitbetaalde bedragen7 293
Overige overlopende activa609
Nog te ontvangen bijdrage6 555
Totaal15 800

Alle overige vorderingen en overlopende activa hebben een looptijd korter dan een jaar met uitzondering van de nog te ontvangen bijdrage FPU ad € 4 555 miljoen die een langlopend karakter kent.

Liquide Middelen

De liquide middelen staan vrij ter beschikking van de Rechtspraak.

Passiva

Eigen vermogen

Bedragen x €1 000

 1-1-2005
Exploitatiereserve16 120
Onverdeeld resultaat57
Totaal16 177

Met de Minister van Justitie is de afspraak gemaakt dat het Ministerie van Justitie in 2005 een bedrag van € 7,5 miljoen stort in het eigen vermogen van de Rechtspraak als buffer voor toekomstige exploitatierisico's. Aan deze storting wordt eenzelfde bedrag van € 7,5 miljoen toegevoegd door het Ministerie van Justitie uit de onderuitputting 2004 van de Rechtspraak. Verder zijn de exploitatiereserve ad € 1 120 000,– en het onverdeeld resultaat ad € 57 000 van SSR per 1 januari 2005 verantwoord onder het eigen vermogen van de Rechtspraak.

Voor 1 januari 2005 bestond er voor SSR een gedeeld eigenaarschap met het Openbaar Ministerie. Over de afrekening van het vermogen per 1 januari 2005 dienen nog nadere afspraken gemaakt te worden. In dit kader wordt een overdrachtsprotocol opgesteld.

Egalisatierekening

Het Rijk stort vanaf 2006 eenmalig een bedrag van € 21,9 miljoen in de egalisatierekening om verrekening van productieverschillen mogelijk te maken.

Voorzieningen

De balanspost voorzieningen betreft de volgende voorzieningen:

Bedragen x €1 000

 1-1-2005
Reorganisatievoorziening3 100
FPU-voorziening4 555
Overige voorzieningen576
Totaal8 231

De reorganisatievoorziening heeft betrekking op ICTRO (€ 2 mln.) en SSR (€1,1 mln.). Deze voorzieningen zijn gevormd om de daarmee gepaard gaande kosten te financieren.

De FPU-voorziening is getroffen vanwege de verplichtingen die bij gerechten zijn ontstaan als gevolg van de aanvullingen FPU die zijn toegekend aan werknemers van de Rechtspraak die gebruik (gaan) maken van de zogenaamde Remkes-regeling.

De post overige voorzieningen betreft een drietal kleinere voorzieningen die gevormd zijn bij SSR:

Voorziening Zutphens Museum Hotel (€ 80 000)

Deze voorziening is opgebouwd uit een claim voor prijsbijstelling en een claim voortvloeiend uit de koffie- en theevoorziening voor het personeel van SSR.

Voorziening auteursrechten (€436 000)

SSR heeft een voorziening opgenomen voor een mogelijke claim door Stichting Pro in verband met een vergoeding voor het kopiëren van auteursrechtelijk beschermde werken, die zijn gebruikt in de readers van SSR.

Voorziening Raio-congres (€60 000)

Een keer per drie jaar vindt er een Raio-congres plaats. SSR vraagt hiervoor jaarlijks middelen aan via haar begroting. De ontvangen subsidie wordt gereserveerd voor het congres.

Langlopende schulden

Leningen bij het Ministerie van Financiën

Initiële lening 2005 Bedragen x €1 000

Stand per 01–01–2005 Lang en Kort60 179
Aflossing 200517 371
Stand per 01–01–2005 Lang42 808

De initiële lening is aangegaan ter financiering van de materiële vaste activa als gevolg van de overgang naar het baten-lastenstelsel. Deze lening heeft een maximale looptijd van 10 jaar en wordt afgelost al naar gelang de afschrijving op de gefinancierde activa plaatsvindt. Met het afsluiten van de leningovereenkomst met het Ministerie van Financiën wordt het rentepercentage vastgesteld.

Specificatie langlopend deel van de leningen Bedragen x €1 000

deel van de lening dat afgelost wordt in 2006; (< 1 jaar)12 527
deel van de lening dat afgelost worden in 2007–2011; (> 1 jaar maar =< 5 jaar)25 846
deel van de lening dat afgelost wordt na 2011. (> 5 jaar)4 435
Totaal42 808

Vooruitontvangen bedragen Openbaar Ministerie

De gemeenschappelijke materiële vaste activa zijn veelal geactiveerd op de openingsbalans van de rechtbank omdat die doorgaans de grootste gebruiker is. In de Modelovereenkomsten gemeenschappelijk gebruikte activa, externe en interne diensten is overeengekomen dat het Openbaar Ministerie niet bijdraagt in afschrijvingskosten maar wel in toekomstige aanschafkosten. Dit betekent dat het Openbaar Ministerie niet bijdraagt in de afschrijvingskosten van de reeds aanwezige gemeenschappelijke activa per 1 januari 2005. Door haar bijdrage in de aanschafkosten in het verleden heeft het Openbaar Ministerie haar deel van de afschrijvingskosten immers al voldaan. De bijdrage Openbaar Ministerie uit het verleden is in de balans als vooruitontvangen bedragen Openbaar Ministerie afzonderlijk als passiefpost (langlopende schulden en kortlopende schulden) zichtbaar gemaakt. Parallel met de afschrijvingskosten valt deze schuld vrij ten gunste van het resultaat, zodat, per saldo, de afschrijvingskosten van het Openbaar Ministerie-deel van de bestaande gemeenschappelijke activa niet drukken op het resultaat van 2005 en de daarop volgende jaren.

Vooruitontvangen OM Bedragen x €1 000

Stand per 01-01-2005 Lang en Kort8 802
Aflossing 20052 604
Stand per 01–01–2005 Lang6 198

Specificatie langlopend deel van de leningen Bedragen x €1 000

deel van de lening dat afgelost wordt in 2006; (< 1 jaar)1 736
deel van de lening dat afgelost worden in 2007–2011; (> 1 jaar maar = < 5 jaar)3 527
deel van de lening dat afgelost wordt na 2011. (> 5 jaar)935
Totaal6 198

Overige langlopende schuld

De overige langlopende schuld betreft een egalisatiereserve voor toekomstige afschrijvingskosten van de Witte Vleugel, een pand van SSR. De onttrekking aan de langlopende schuld wordt in mindering gebracht op de afschrijvingskosten.

Kortlopende schulden

Overlopende passiva

Bedragen x €1 000

Nog te betalen bedragen  
Reservering vakantiegelden20 305
Interim Ziektekostenregeling3 952
Sociale lasten mbt salarissen december 20047 842
Derdengelden7 343
Overig9 388
Vooruit ontvangen bedragen1 283
Leningen bij het Ministerie van Financiën (kortlopend deel < 1 jaar)17 371
Vrijval vooruitontvangen bedragen OM (kortlopend deel < 1 jaar)2 604
Totaal70 088

Alle kortlopende schulden hebben een looptijd korter dan een jaar.

Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen

Niet in de balans opgenomen activa

De Rechtspraak bezit kunst met een historische aanschafwaarde van € 476 000.

Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Huurverplichtingen

De verplichtingen met betrekking tot door de Rechtspraak gehuurde panden bedragen in 2005 circa € 96 miljoen. De huurverplichtingen hebben betrekking op contracten die qua looptijd zeer uiteenlopen waarbij het langstlopend contract als einddatum het jaar 2023 heeft. De huurverplichtingen nemen in de komende jaren gestaag toe omdat veel panden worden gemoderniseerd waarna de huurprijzen op een hoger niveau worden vastgesteld. Voor de periode 2006–2009 zijn de huurverplichtingen respectievelijk € 98 miljoen, 102 miljoen, 100 miljoen en 111 miljoen. De verwachting is dat deze stijging zich ook na 2009 zal voortzetten.

Facilitaire verplichtingen

Deze verplichtingen bedragen voor 2005 circa € 11 miljoen en hebben betrekking op kosten voor onder ander beveiliging, catering en schoonmaak.

Overdrachtsprotocol SSR

Voor 1 januari 2005 bestond er voor SSR een gedeeld eigenaarschap met het Openbaar Ministerie. Over de afrekening van het vermogen per 1 januari 2005 dienen nog nadere afspraken gemaakt te worden. In dit kader wordt een overdrachtsprotocol opgesteld.

Naar boven