30 105 IXB
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 16 juni 2005

De vaste commissie voor Financiën1 , belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Tichelaar

De adjunct-griffier van de commissie,

Vente

1

Waarom is voor de uitvoering van nieuwe fiscale wetten extra geld nodig? Wordt bij de invoering van een nieuwe fiscale wet geen raming gemaakt en de begroting vervolgens daarop aangepast?

De extra uitvoeringskosten hebben betrekking op het Belastingplan 2005 en de Overige Fiscale Maatregelen 2005 (OFM 2005).

Voor elk fiscaal wetsvoorstel wordt een raming gemaakt van de daarmee gemoeide uitvoeringskosten. Afhankelijk van het tijdstip waarop de uitvoeringskosten naar voren komen worden deze meegenomen in de begroting dan wel in de voorjaarsnota.

2

Hoeveel telefonisten zijn er in 2005 extra aangesteld voor het bedrag van € 5 mln. dat nu extra wordt uitgetrokken voor verbetering van de dienstverlening van de Belastingtelefoon? Is deze uitbreiding structureel?

De Belastingdienst treft op dit moment een breed scala aan maatregelen om de telefonische dienstverlening te verbeteren. Deze zijn enerzijds organisatorisch van aard door de Belastingtelefoon in een apart aangestuurd dienstonderdeel met een eigen managementteam onder te brengen. Anderzijds betreft het een uitbreiding van de bestaande capaciteit en technische infrastructuur. Het extra beschikbaar gestelde budget ad € 5 mln is/wordt aangewend voor de werving van extra inhuurkrachten, specifiek voor het opvangen van piekwerkzaamheden bij de telefonie dienstverlening. In totaal gaat het om zo'n 100 tot 125 extra inhuurkrachten structureel op jaarbasis.

3

Hoe groot zou de meevaller zijn indien de eurocent geheel uit de roulatie wordt genomen?

Het geheel uit de roulatie nemen van de munten van 1- en 2-eurocent zal niet tot een meevaller leiden, maar zal in tegendeel kosten met zich brengen.

Per ultimo mei waren er nog 570 miljoen 2-eurocenten en 585 miljoen 1-eurocenten in omloop met een totale nominale waarde van € 17,25 miljoen. Dit bedrag zal derhalve aan het publiek moeten worden terugbetaald voor het uit de roulatie nemen van alle eurocenten. De totale schrootwaarde van deze eurocenten is circa € 70 000,–.

4

Wat is de reden dat ten laste van de begroting van het Ministerie van Financiën een deel van de projectkosten van het project Zuid-as worden bekostigd?

Het Ministerie van Financiën fungeert als beoogt aandeelhouder in de zuidas-onderneming momenteel als medeopdrachtgever van de zgn. kwartiermaker voor de zuidas. Daar waar een toekomstig aandeelhouder van plan is geld te investeren dient immers eerst grondig onderzoek te worden uitgevoerd of deze investering gerechtvaardigd is. Deze kosten zullen overigens indien de onderneming wordt opgericht worden terugbetaald aan het ministerie van Financiën, omdat ze beschouwd kunnen worden als aanloopkosten van de onderneming.

5

Met welke dividendopbrengst voor 2005 was in de raming rekening gehouden voor NOZEMA, respectievelijk het Archeologisch Diensten Centrum (ADC) en wat is nu de raming? Wat is de reden dat in de 1e

suppletore wet een dividendmeevaller van € 6 mln. optreedt bij deze twee staatsdeelnemingen?

Oorspronkelijk was voor Nozema en ADC voor 2005 geen dividend geraamd. Herziene dividendraming 2005 voor Nozema bedraagt EUR 5,5 mln. en voor ADC EUR 0,1 mln.

Nozema mocht in het verleden geen dividend uitkeren als gevolg van de ROZ-wet (Radio-Omroep-Zenderwet 1935). In november 2004 is de intrekking van de ROZ wet 1935 van kracht geworden. Vervolgens is op de aandeelhoudersvergadering van 11 november 2004 door de aandeelhouders besloten tot uitkering van een dividend. Het totale dividend bedroeg € 13,6 mln. Dit bedrag, minus de ingehouden dividendbelasting ad 25%, is in december 2004 ontvangen.

De Staat heeft de mogelijkheid de dividendbelasting terug te vorderen en heeft januari 2005 van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Dit betrof een bedrag van EUR 3,4 mln.

Tevens is door aandeelhouders begin 2005 besloten tot een tweede dividenduitkering. Als gevolg van dit besluit zal de Staat een dividend ontvangen van EUR 2,1 mln. (waarvan 0,5 mln. dividendbelasting).

De teruggevorderde dividendbelasting van het superdividend in 2004 en het ontvangen dividend in 2005 (inclusief belasting) vormen samen 5,5 mln.

ADC heeft in 2004 een dividend uitgekeerd van € 0,1 mln. Er is voor 2005 een dividend geraamd van eveneens € 0,1.

6

Waarop is het bedrag van € 155 mln. gebaseerd waarmee de dividendraming van het gastransportbedrijf GTA in 2005 wordt verhoogd? Welk rendement wordt met de 100% deelneming in GTA meerjarig nagestreefd?

De Staat wordt 1 juli 2005 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2005 100% aandeelhouder van het Gasunie Transportbedrijf. Het betreft daarom een nieuwe post. Het bedrag van EUR 155 mln. is een raming van het door Gasunie (Transport) uit te keren interim-dividend op basis van de winst in 2005.

Het rendement zal, conform de situatie bij TenneT, grotendeels worden bepaald door het door de toezichthouder (Dte) toegestane rendement, waarbij het de uitdaging voor het management is om beter te presteren dan de door de toezichthouder gestelde uitgangspunten.

7

In hoeverre wordt de meevaller van € 210 miljoen door vervroegde schuldaflossing van Polen in 2005 weer ingezet voor leningen aan andere landen?

De exportkredietverzekering geeft geen leningen, maar verzekert Nederlandse exporteurs voor export gerelateerde kredietrisico's. Schades geleden door verzekerde Nederlandse exporteurs worden onder de verzekeringspolis door de Staat via Atradius vergoed. In ruil voor deze schadeloosstelling dragen verzekerde exporteurs hun vordering op (debiteuren in) betreffende landen over aan Atradius (houder van deze vorderingen namens de Staat). Hierdoor ontstaan vanuit de exportkredietverzekering Nederlandse vorderingen op andere landen waar vervolgens betalingsregelingen mee kunnen worden gesloten. Vervroegde aflossing door Polen op dergelijke betalingsregelingen heeft in 2005 geleid tot de in de vraag genoemd meevaller.

8

Wat is de oorzaak van de lagere inschatting van het beroep van belastingplichtigen op de restitutie van proceskosten?

De restitutie van proceskosten wordt verleend in de gevallen waarin de belastingplichtige in de bezwaar- of beroepsfase geheel of gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld. De belastingplichtige die kosten heeft gemaakt moet deze declareren bij de Belastingdienst. Het beroep op deze mogelijkheid bleek in de praktijk achter te blijven bij de verwachtingen, waardoor de afgelopen jaren de uitputting van het beschikbare budget is achtergebleven. De neerwaartse aanpassing van het budget is een logisch gevolg hiervan.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Bakker (D66), Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GroenLinks), Halsema (GroenLinks), Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Koomen (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Heemskerk (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Van Egerschot (VVD).

Plv. leden: Rouvoet (ChristenUnie), Koenders (PvdA), Dittrich (D66), Balemans (VVD), Kortenhorst (CDA), Van Nieuwenhoven (PvdA), Duyvendak (GroenLinks), Van Gent (GroenLinks), De Ruiter (SP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Atsma (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Omtzigt (CDA), Eerdmans (LPF), Noorman-den Uyl (PvdA), Van Bommel (SP), Mosterd (CDA), Jan de Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus (CDA), Stuurman (PvdA), Luchtenveld (VVD), Blom (PvdA), Douma (PvdA), Bibi de Vries (VVD), Van Beek (VVD).

Naar boven