30 105 IIB
Wijziging van de begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2005 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaten van de overige hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN (IIB)

1. Leeswijzer

2. Het beleid

2.1. De artikelen1. Raad van State 2. Algemene Rekenkamer 3. De Nationale ombudsman 4. Kanselarij der Nederlandse Orden 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba 10. Nominaal en onvoorzien

B. BEGROTINGSTOELICHTING (IIB)

1. Leeswijzer

Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2005 en van de nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de majeure en/of opvallende beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen.

De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2005.

2. Het beleid (IIB)

De aansluiting

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de overige hoge colleges van staat en kabinetten (IIB) voor het jaar 2005 te wijzigen:

Totaal overzicht IIB(bedragen in € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen90 3873 22193 6083 5758 2573 9943 9943 994
         
Uitgaven90 3873 22193 6083 5758 2573 9943 9943 994
         
Ontvangsten3 0182583 276– 78– 123– 125– 125–  124

2.1. De artikelen (IIB)

Artikel 1. Raad van State

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

1: Raad van StateStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen48 7231 05649 7792 8327 5313 2693 2693 269
         
Uitgaven48 7231 05649 7792 8327 5313 2693 2693 269
         
1. advisering6 9781047 082     
a digitaliseren dossiers 10      
b brutering onkostenvergoeding 23 2323232323
c overloop ICT-projecten 70      
         
2 bestuursrechtspraak41 74595242 697     
a huisvesting/IC – 1 633 – 1 8784 148   
b digitaliseren dossiers 59      
c brutering onkostenvergoeding 132 132132132132132
d project Antillen (desaldering) 400 200    
e HBV regulier 866 1 9881 065997870870
f HBV asiel 733 2 3672 1632 1172 2442 244
g overloop ICT-projecten 396      
         
Ontvangsten1 7211681 889– 106– 151– 153– 153– 152
a ontvangsten – 432 – 306– 151– 153– 153– 152
d1 project Antillen (desaldering) 400 200    
d2 project Antillen (extra ontvangst) 200      

1a en 2b. digitaliseren dossiers. Incidentele verhoging van de raming voor de kosten voor het digitaliseren van de dossiers in het kader van de overgang naar P-direct. Kosten voor Emplaza neemt de Raad van State zelf voor zijn rekening.

1b en 2a. brutering onkostenvergoeding. Structurele verhoging van de raming voor de kosten verband houdend met de brutering van de onkostenvergoeding.

2.a. huisvesting. Intertemporele compensatie voor het project nieuwbouw, renovatie en restauratie van de huisvesting als gevolg van de wijziging in de planning.

2d, d1 en d2 project Antillen/desalderen/extra ontvangst. In het kader van de samenwerking tussen de Afdeling Bestuursrechtspraak en het Gemeenschappelijk Hof van de Nederlandse Antillen en Aruba bij de uitvoering van zijn taak op het gebied van bestuursrecht, is projectbudget beschikbaar gesteld. De financiële afwikkeling vindt plaats op declaratiebasis.

2e en f. HBV asiel en regulier. In het kader van de afdoening van zaken voor HBV (asiel en regulier) zijn kostprijsafspraken gemaakt tussen Raad van State, ministerie van Financiën en ministerie van BZK. Verhoging van het kader betreft financiële verwerking van de gewijzigde (verwachte) instroom van zaken.

Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

2: Algemene RekenkamerStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen26 18034726 5271313131313
         
Uitgaven26 18034726 5271313131313
1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma's26 18034726 527     
a digitaliseren dossiers 40      
b brutering onkostenvergoeding 13 1313131313
c Emplaza vergoeding 34      
d overloop projecten en FPU+ regeling 260      
         
Ontvangsten1 21701 21700000
 1 217 1 217     

1a, c digitaliseren dossiers en Emplaza.Structurele verhoging van de raming voor de kosten voor het digitaliseren van de dossiers en aansluiting op Emplaza in het kader van de overgang naar P-direct.

1b brutering onkostenvergoeding. Structurele compensatie voor de kosten verband houdend met de brutering van de onkostenvergoeding voor het College van de Algemene Rekenkamer.

Artikel 3. De Nationale ombudsman

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

3: De Nationale ombudsmanStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen8 4235128 935315315315315315
         
Uitgaven8 4235128 935315315315315315
1. reguliere klachten7 5105128 022     
a Emplaza vergoeding 12      
b digitaliseren dossiers 14      
c formatieuitbreiding 308 308308308308308
d nieuwe ombudsman 35      
e brutering onkostenvergoeding 7 77777
f projecten buitenland/desaldering 62      
g overloop project klachtregistratie 74      
         
2. klachten van lagere overheden000     
   0     
3. onderzoek54054     
         
4. communicatie7080708     
         
5. internationale contacten1510151     
         
Ontvangsten396210100000
f projecten buitenland/desaldering 62      

1a, b digitaliseren dossiers en Emplaza. Incidentele verhoging van de raming voor het digitaliseren van de dossiers en aansluiting op Emplaza in het kader van de overgang naar P-direct.

1c formatieuitbreiding. Structurele verhoging van de raming. In verband met de stijgende instroom van verzoekschriften/klachten heeft de Nationale ombudsman verzocht om formatieuitbreiding.

1e brutering onkostenvergoeding. Structurele verhoging van de raming voor de kosten verband houdend met de brutering van de onkostenvergoeding van Nationale ombudsman en substituut ombudsman.

1f projecten NO buitenland/desaldering. Betreft MATRA-projecten die de Nationale ombudsman uitvoert in het buitenland.

1g overloop projecten. Het betreft het project klachtenregistratie waarvoor in 2004 middelen ter beschikking waren gesteld.

Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

4: Kanselarij der Nederlandse OrdenStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen3 0311233 15400000
         
Uitgaven3 0311233 15400000
1. apparaat1 6101231 733     
a KCO symposium 10 jaar 20      
b follow up project Daisy 30      
c aanpassing brochures 20      
d productie politie medailles trouwe dienst 20      
e Emplaza vergoeding 3      
f overloop digitaliseringsproject decoratievoorstellen 30      
         
2. decoraties1 41601 416     
         
3. riddertoelagen505     
         
Ontvangsten2902900000

1a. KCO symposium 10 jaar. Incidentele verhoging van de raming voor een symposium in het kader van het 10-jarig bestaan van het herziene decoratiestelsel en het Kapittel voor de Civiele Orden.

1c. follow up project Daisy. Incidentele verhoging van de raming voor het voortzetten van het automatiseringsproject Decoratie Aanvraag en Informatie Systeem (DAISY).

Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse AntillenStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen2 482652 5474040404040
         
Uitgaven2 482652 5474040404040
1. apparaat2 482652 547     
a consulaire rente/desaldering 40 4040404040
b beveiliging kabinet 25      
         
Ontvangsten040404040404040
a consulair rente/desaldering 40 4040404040

1.c. consulair rente./desaldering. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen heeft verzocht zowel de uitgavenbegroting artikel 10 als de ontvangstenbegroting artikel 10 structureel te verhogen vanaf 2004 met € 0,040 mln voor opbrengsten paspoorten, laissez-passers en visa.

Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

6: Kabinet van de Gouverneur van ArubaStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen1 513121 52500000
         
Uitgaven1 513121 52500000
1. apparaat1 513121 525     
a apparaatskosten 12      
         
Ontvangsten00000000

Artikel 10. Nominaal en onvoorzien

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

10: Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010
Verplichtingen351 1061 141375358357357357
         
Uitgaven351 1061 141375358357357357
1 loonbijstelling1926728642542424242
a reallocatie van 3a – 165 2020202020
b reallocatie van 4a 8 1734343434
c desaldering ontvangsten – 12 – 12– 12– 12– 12– 12
d eindejaarsmarge 35      
e loonbijstelling 806 9998979797
         
2. prijsbijstelling02770     
a prijsbijstelling 277 276260260260260
         
3. onvoorzien– 1651650     
a reallocatie naar 1a 165 – 20– 20– 20– 20– 20
b eindejaarsmarge 902      
c verdeling eindejaarsmarge – 902      
         
4. waarde-overdracht en waarde-overname8– 80     
a reallocatie naar 1a – 8 – 17– 34– 34– 34– 34
5. taakstellingen000     
         
Ontvangsten12– 120– 12– 12– 12– 12– 12
a desaldering ontvangsten – 12 – 12– 12– 12– 12– 12

1c, 3a, 4a desaldering/reallocaties. De resterende bedragen op artikelonderdelen voor uitgaven 10.3, 10.4 en ontvangsten artikel 10 dienen nog te worden verdeeld over de hoge colleges van staat en kabinetten (IIA en IIB) en worden op artikel 10.1 geparkeerd. Het saldo dat na verwerking van bovenstaande mutaties geparkeerd staat om nog te verdelen betreft: € 23 000 voor 2005, € 217 000 voor 2006 en € 234 000 voor de volgende jaren. Deze verdeling dient plaats te vinden op basis van de loonbijstelling.

Naar boven