Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30100-XIII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30100-XIII nr. 4 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen C en D van deze memorie van toelichting toegelicht.
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 2004 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere aanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 2004 bij derde – en laatste – suppletore begroting met € 25,7 mln verhoogd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 2004 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verhoging plaats ter grootte van € 97,5 mln.
De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota's: | |||
Stand Miljoenennota 2004 | 1 643,5 | ||
Bij: | Voorjaarsnota 2004 | 102,6 | |
Bij: | Miljoenennota 2005 (Vermoed. uitk. 2004) | 16,6 | |
Bij: | Najaarsnota 2004 | 6,2 | |
Bij: | Slotwet | 25,7 | |
Totaal geraamd | 1 794,6 | ||
Opgenomen in begrotingen: | |||
Vastgestelde begroting 2004 | 1 643,5 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2004 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2004) | 102,6 | ||
Bij: | tweede suppletore begroting 2004 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 2004) | 22,8 | ||
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2004 | 1 769,0 | ||
Af: | Afrondingsverschil | – 0,1 | |
Slotwetmutatie (verhoging) | 25,7 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de uitgavenbegrotingen 2004 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 2004 | 1 643,5 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2004 | 102,6 | |
Bij: | tweede suppletore begroting 2004 | 22,8 | |
Bij: | derde suppletore begroting 2004 (slotwet) | 25,7 | |
Totaal geraamd na de slotwet | 1 794,6 | ||
Gerealiseerde uitgaven in 2004 | 1 794,6 | ||
Verschil | 0 |
De verlaging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota's: | |||
Stand Miljoenennota 2004 | 2 536,0 | ||
Bij: | Voorjaarsnota 2004 | 142,0 | |
Bij: | Miljoenennota 2005 (Vermoed. uitk. 2004) | 199,4 | |
Bij: | Najaarsnota 2004 | 26,2 | |
Bij: | Slotwet | 97,5 | |
Totaal geraamd | 3 001,1 | ||
Opgenomen in begrotingen: | |||
Vastgestelde begroting 2004 | 2 536,0 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2004 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2004) | 142,0 | ||
Bij: | tweede suppletore begroting 2004 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 2004) | 225,6 | ||
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2004 | 2 903,6 | ||
Slotwetmutatie (verhoging) | 97,5 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de ontvangstenbegrotingen 2004 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 2004 | 2 536,0 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2004 | 142,0 | |
Bij: | tweede suppletore begroting 2004 | 225,6 | |
Bij: | derde suppletore begroting 2004 (slotwet) | 97,5 | |
Totaal geraamd na de slotwet | 3 001,1 | ||
Gerealiseerde ontvangsten in 2004 | 3 001,1 | ||
Verschil | 0 |
Toelichting bij de begrotingsartikelen
1 WERKING BINNENLANDSE MARKTEN
Artikel 1: Werking binnenlandse markten
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 90 936 | 92 650 | 118 753 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 12 213 | 12 409 | 782 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | – 13 019 | – 12 997 | – 75 000 |
Mutatie slotwet 2004 | – 239 | – 1 852 | – 33 757 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Ontvangsten Nma | – 19 463 | ||
2. Stadverwarmingsleningen | – 14 000 | ||
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 239 | – 1 852 | – 294 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 89 891 | 90 210 | 10 778 |
Als gevolg van de lopende procedures over de opgelegde boetes zijn minder ontvangsten binnengekomen.
In afwachting van de uitkomsten van de door Novem BV met de «stadsverwarmingsbedrijven» gevoerde onderhandelingen over het al dan niet finaal afwikkelen van de in het verleden toegezegde subsidies en verstrekte leningen, heeft de geraamde terugbetaling in 2004 niet plaats gevonden.
2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT
Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 418 475 | 506 484 | 124 253 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 293 098 | – 10 875 | 37 057 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 4 444 | 30 814 | – 13 064 |
Mutatie slotwet 2004 | – 2 920 | 10 538 | 18 328 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Internationale ruimtevaartprogramma's | 7 489 | 17 202 | |
2. Programmatisch Samenwerkingsprogramma's | – 5 000 | ||
3. Innovatiesubsidie samenwerkingsprojecten | – 2 472 | – 9 134 | |
4. Bijdrage aan topinstituten | 2 320 | – 1 147 | |
5. Bijdrage DGI aan BIE | – 2 053 | – 116 | |
6. Ontvangsten TOP | 12 363 | ||
7. Ontvangsten uit het Fes | 4 548 | ||
8. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 3 204 | 3 733 | 1 417 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 713 097 | 536 961 | 166 574 |
De afgelopen jaren heeft ESA, op aandringen van de lidstaten, een proces in gang gezet om haar kasmanagement te verbeteren en de kasreserves te verminderen. Voor ESA dreigden als gevolg van de verminderde kasreserves kasproblemen in de eerste weken van januari 2005. Daarom is besloten het voorschot op de apparaatkosten 2005 te vervroegen. De Kamer is hierover vooraf geïnformeerd (Kamerstuk 2004–2005, 24 446, nr. 29, TK).
In 2004 was € 5 mln beschikbaar voor het convenant Nationaal Regieorgaan voor ICT-onderzoek en -innovatie. Dit convenant tussen EZ, OCenW en NWO voorziet erin dat de ministers van OCW en EZ in de periode 2004–2006 elk in totaal maximaal € 5 mln ter beschikking stellen voor de programmakosten van het regieorgaan. Afronding van dit convenant is echter niet in 2004 gerealiseerd.
Deze mutatie wordt grotendeels veroorzaakt doordat eind 2004 van minder projecten dan vooraf ingeschat de subsidieaanvraag is gehonoreerd en betaald.
De hogere bijdrage aan TTI's wordt veroorzaakt door het reeds in 2004 committeren van een bijdrage voor in 2005 verschuldigde BTW en door matching vanuit EZ van de hogere bijdragen van bedrijven en kennisinstellingen aan de TTI's.
De committering voor de opdracht aan het Bureau I.E. in 2004 voor het jaar 2005 is ruim € 2 mln lager uitgevallen dan was begroot. Dit is het gevolg van een vermindering van het personeelsbestand als gevolg van de reorganisatie met uiteindelijk 57 fte's.
Deze mutatie is grotendeels veroorzaakt doordat een bedrijf eind 2004 onverwacht een groot bedrag uit hoofde van de TOP-regeling heeft terugbetaald.
In 2004 zijn de kasuitgaven voor innovatieprojecten die uit het Fes worden gefinancierd in totaal € 4,5 mln hoger uitgevallen dan geraamd. Dit bedrag is het saldo van lagere uitgaven voor BSIK en de IS (resp. € 16,1 en € 7,0 mln) en hogere uitgaven voor de Kennis- en innovatie-impuls van € 27,7 mln. De lagere uitgaven voor BSIK en de IS worden veroorzaakt door de latere start van BSIK-projecten waarvoor EZ penvoerder is en de relatief late toevoeging van de Fes-middelen voor de nieuwe IS. Voor de K&I-impuls zijn de uitgaven hoger uitgevallen dan geraamd omdat de uitvoering van projecten sneller verloopt dan geraamd.
3 BEVORDEREN ONDERNEMINGSKLIMAAT
Artikel 3: Bevorderen ondernemingsklimaat
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 556 013 | 318 898 | 27 876 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 119 002 | 29 426 | 4 408 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 64 | – 22 579 | 120 |
Mutatie slotwet 2004 | – 109 823 | – 12 309 | 8 612 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Borgstellingen MKB | – 89 747 | 1 534 | |
2. Scheepsbouw | – 15 554 | – 18 413 | |
3. Centraal deel IPR | – 2 694 | – 5 261 | |
4. Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | 3 596 | ||
5. Ontvangsten BBMKB | 3 254 | ||
6. Diverse ontvangsten DGO | 2 452 | ||
7. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 828 | 9 831 | – 690 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 565 256 | 313 436 | 41 016 |
De conjunctuur van de laatste jaren is de belangrijkste oorzaak van de daling in het aantal verleende kredieten en is met name zichtbaar bij de kleine zakelijke kredieten (tot € 70 000) vanwege de relatief hoge handling kosten van de banken. Als oplossing voor dit probleem is de regeling inmiddels aangepast door de maximale EZ-borgstelling bij de startersfaciliteit te verhogen van 67% naar 80% tot een maximaal kredietbedrag van € 100 000. Daarnaast is gebleken dat de BBMKB niet standaard is opgenomen in het kredietbeoordelingsproces van de banken.
De afwikkeling van de aanvragen voor Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw II verloopt minder snel dan verwacht, waardoor ca. € 16 mln pas in 2005 gecommitteerd kan worden.
Deze mutatie is het gevolg van minder committeringen dan oorspronkelijk werd verwacht. De reden hiervoor is dat de meest recent ingediende projecten niet voldeden aan alle criteria.
Deze mutatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een vervroegde ontvangst van € 2,6 mln (deel verkoop gronden vliegveld Beek) die pas in 2006 was geraamd. Daarnaast wordt deze mutatie veroorzaakt door de terugontvangst IPR van € 1,7 mln vanwege lagere vaststelling van een subsidie.
De gemiddelde omvang en looptijd van BBMKB-kredieten is wel gestegen, hetgeen zich vertaalt naar per saldo hoger dan geraamde ontvangsten uit provisies.
Betreft diverse kleinere terugontvangsten.
4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 331 026 | 211 989 | 11 495 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | – 26 714 | – 45 230 | 3 511 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 9 516 | 23 647 | – 2 000 |
Mutatie slotwet 2004 | 4 797 | 33 645 | – 896 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Bijdrage aan ECN | 11 901 | 7 249 | |
2. Joint Implementation | – 10 013 | – 4 685 | |
3. Lange termijn onderzoek | – 7 084 | – 398 | |
4. Uitvoeringskosten SenterNovem voor DGO | 5 143 | – 812 | |
5. Bijdrage DGE aan SenterNovem | 3 821 | 1 600 | |
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 1 029 | 30 691 | – 896 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 318 625 | 224 051 | 12 110 |
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een aanvullende bijdrage van € 9 mln aan ECN nodig was in verband met de kosten van radioactief afval.
De oorzaak van deze mutatie is dat de beleidsintenties langzamer gerealiseerd zijn dan aanvankelijk verwacht. Hierdoor is het niet meer gelukt om het volledige bedrag van € 95 mln te committeren.
Omdat de EOS-regelingen voor lange termijn onderzoek later van kracht zijn geworden dan oorspronkelijk werd verwacht, zijn in 2004 geen toezeggingen gedaan in het kader van deze regelingen.
Deze mutatie heeft twee oorzaken:
• De tweejaarlijkse opdrachtverstrekking aan het verificatiebureau convenanten. De raming is gebaseerd op een jaarlijkse opdrachtverstrekking waardoor er verplichtingen uit 2005 naar voren moesten worden gehaald.
• Het in het goede ritme brengen van de opdracht aan SenterNovem voor de Meerjarenafspraken (MJA's). De opdrachten aan SenterNovem worden altijd in december t-1 verstrekt. De opdracht 2004 is nog, conform het oude ritme bij Novem, begin 2004 verstrekt; de opdracht 2005 is nu, conform de overige opdrachten, verstrekt aan Senter/Novem in december 2004.
De hogere committering in 2004 is het gevolg van een aantal opdrachten voor 2004 die niet zoals gebruikelijk zijn toegezegd in 2003, maar pas in 2004.
De relatief grote kasmutatie wordt veroorzaakt doordat de uitgaven voor de programma's energie-efficiency en duurzame energie reeds voor 2003 waren geraamd, maar pas in 2004 zijn gerealiseerd in verband met inmiddels opgehelderde onduidelijkheden over de interpretatie van het Milieusteunkader van de EC.
5 BUITENLANDSE ECONOMISCHE BETREKKINGEN
Artikel 5: Buitenlandse economische betrekkingen
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 151 289 | 147 899 | 1 815 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 16 087 | 7 738 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 12 037 | 16 727 | 9 743 |
Mutatie slotwet 2004 | – 29 732 | – 12 237 | 9 228 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Programma Samenwerking Oost-Europa | – 17 735 | – 15 717 | |
2. Bijdrage DGBEB aan SenterNovem | – 8 237 | – 1 517 | |
3. Investeringsbevordering Opkomende Markten | 7 359 | 7 359 | |
4. Technische assistentie in opkomende markten | – 6 330 | 123 | |
5. Exportbevordering herverzekering | 2 335 | 2 335 | |
6. Ontvangsten uit garanties | 5 219 | ||
7. Diverse ontvangsten BEB | 3 801 | ||
8. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 7 124 | – 4 820 | 208 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 149 681 | 160 127 | 20 786 |
Deze mutatie heeft met name de volgende oorzaken.
• Een bedrag van € 6 mln voor de Irak-faciliteit, dat door de situatie aldaar niet gecommitteerd is.
• HGIS-eindejaarsmarge non-ODA 2003 van € 9,2 mln. Die is bij eerste suppletore begroting, aan het budget voor het PSO toegevoegd, maar heeft in 2004 niet tot extra uitgaven geleid.
De lagere verplichtingen zijn het gevolg van het feit dat de jaaropdrachten 2005 voor PSO, PSO-PA, PESP, Trustfund en SENO/GOM in afwachting van de definitieve EVD-tarieven 2005 niet meer in 2004 zijn gecommitteerd. Committeringen vinden begin 2005 plaats.
De gewenste interne begrotingsreserve voor de regeling Investeringsbevordering Opkomende Markten (IFOM) is bepaald op € 113,5 mln. Dit niveau werd nodig geacht om mogelijke schades in de toekomst te kunnen dekken. Per 29 november was de omvang van de reserve € 105 mln. De mutatie op het verplichtingen- en kasbudget vloeit voort uit een extra storting om de reserve op het gewenste peil te brengen.
Eind 2004 is besloten de regeling Technische Assistentie in Opkomende Markten (TA-OM) per 1 januari 2005 te beëindigen. De opdracht (uitvoeringskosten en programmamiddelen) werd altijd voorafgaand aan het uitvoeringsjaar gecommitteerd. Dat is nu niet meer nodig.
Het Ministerie van Financiën draagt in 2010 de garantstelling voor leningen verstrekt in het kader van drie Inpres-8 projecten (projecten van de Indonesische overheid) aan EZ over. Deze mutatie is het gevolg van de daarvoor benodigde extra storting op de interne begrotingsreserve SENO/GOM/Inpres-8.
De mutatie hangt samen met de garantieregelingen SENO/GOM. Uit hoofde van deze regelingen is een bedrag uit recuperaties ontvangen. Recuperaties zijn onverwachte opbrengsten van reeds als oninbaar afgeschreven vorderingen.
Deze mutatie wordt veroorzaakt door een terugstorting van de Wereldbank in het kader van Trustfunds, vooruitlopend op de definitieve afrekening begin 2005 (€ 1,8 mln). Verder zijn terugstortingen ontvangen uit de eindafrekening van EVD-projecten.
6 VITALE BELANGEN TEN TIJDE VAN CRISES
Artikel 6: Vitale belangen ten tijde van crises
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 82 458 | 82 426 | 81 998 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | |||
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | – 4 097 | – 3 974 | – 4 000 |
Mutatie slotwet 2004 | 9 847 | 9 810 | 9 876 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Doorsluis COVA-heffing | 9 876 | 9 876 | 9 876 |
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 29 | – 66 | |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 88 208 | 88 262 | 87 874 |
De verlaging van de heffing in 2004 is later van kracht geworden dan bij de raming werd aangenomen. Dit heeft geleid tot een hogere ontvangst die in z'n geheel is doorgesluisd naar de stichting COVA.
Artikel 7: Beheer bodemschatten
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 7 660 | 8 316 | 2 017 361 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 45 | 45 | 87 891 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 403 | 894 | 292 619 |
Mutatie slotwet 2004 | – 136 | – 889 | 99 715 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Mutaties aardgasbaten | 99 715 | ||
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 136 | – 889 | |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 7 972 | 8 366 | 2 497 586 |
In verband met een grotere afzet en een hogere olieprijs zijn de aardgasbaten hoger uitgevallen dan eerder was geraamd.
8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES
Artikel 8: Economische analyses en prognoses
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 11 441 | 11 441 | 43 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 665 | 665 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 1 582 | 1 625 | 1 290 |
Mutatie slotwet 2004 | 239 | 213 | 393 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 13 927 | 13 944 | 1 726 |
9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 180 282 | 180 282 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 3 917 | 3 917 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 2 271 | 2 271 | |
Mutatie slotwet 2004 | 4 263 | – 237 | |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 190 733 | 186 233 |
10 EXCELLENTE INFORMATIE- EN COMMUNICATIENETWERKEN EN -TECHNOLOGIE
Artikel 10: Excellente informatie- en communicatienetwerken en -technologie (in € 1000)
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 57 361 | 39 236 | 12 797 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 16 363 | 42 517 | 11 109 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | – 4 849 | – 19 199 | 13 980 |
Mutatie slotwet 2004 | 8 241 | – 2 385 | – 19 268 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Implementatie en afwikkeling Zero-Base | 8 265 | – 602 | |
2. Ontvangsten DGTP | – 15 977 | ||
3. Overig niet beleidsmatig relevante mutaties | – 24 | – 1 783 | – 3 291 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 77 116 | 60 169 | 18 618 |
Mutatie betreft het alsnog in 2004 aangaan van verplichtingen in het kader van de implementatie en afwikkeling van Zero Base.
De lagere ontvangsten betreffen met name de volgende posten:
• Als eerste zijn de geraamde € 13,6 mln dividendopbrengsten Nozema niet bij EZ, maar bij het Agentschap van Financiën ontvangen. De ontvangsten worden derhalve door het Ministerie van Financiën verantwoord.
• Ten tweede betreft het € 2 mln terugontvangsten van Nozema in het kader van de afrekening Zero Base die niet zijn binnengekomen.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 101 254 | 102 873 | 5 859 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | 11 493 | 10 473 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | 9 006 | – 6 422 | 1 905 |
Mutatie slotwet 2004 | 4 495 | 2 631 | 929 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Materieel kernministerie | 4 612 | 408 | |
2. Directie communicatie | – 3 304 | – 1 620 | |
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 3 187 | 3 843 | 929 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 126 248 | 109 555 | 8 693 |
Deze mutatie is voornamelijk het gevolg van diverse meerjarige EZ-brede contracten die op materieel gebied zijn aangegaan.
Een aantal projecten, onder andere het project huisstijl en het communicatieproject ten behoeve van de liberalisering energiemarkt, heeft vertraging opgelopen.
23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN
Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2004 | 4 574 | 4 824 | 133 745 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2004 | – 2 745 | ||
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 | – 250 | ||
Mutatie slotwet 2004 | – 1 265 | – 1 247 | 4 301 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Ontvangsten Nedcar | 4 279 | ||
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 265 | – 1 247 | 22 |
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004) | 3 309 | 3 327 | 135 301 |
In augustus 2004 is het laatste deel van de lening van de Staat aan Nedcar afgelost. Deze mutatie betreft voornamelijk de risicopremie op de gewijzigde aflossing van de laatste termijnen van de lening.
D. OVERZICHTEN VAN BATEN EN LASTEN EN KASSTROOMOVERZICHTEN VAN DE BATEN-LASTENDIENSTEN
Baten-lastendienst SenterNovem
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 58 360 | – 2 201 | 0 | 56 159 | 55 390 | – 769 |
Opbrengst overige departementen | 33 680 | – 2 283 | 0 | 31 397 | 32 376 | 979 |
Opbrengst derden | 2 770 | 0 | 0 | 2 770 | 2 646 | – 124 |
Rentebaten | 50 | 0 | 0 | 50 | 289 | 239 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 94 860 | – 4 484 | 0 | 90 376 | 90 701 | 325 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 72 005 | – 4 354 | 0 | 67 651 | 67 811 | 160 |
* materiële kosten | 17 515 | 0 | 0 | 17 515 | 14 244 | – 3 271 |
Rentelasten | 300 | 0 | 0 | 300 | 0 | – 300 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 3 245 | 0 | 0 | 3 245 | 4 109 | 864 |
* immaterieel | 960 | 0 | 0 | 960 | 0 | – 960 |
Dotaties voorzieningen | – 710 | 0 | 0 | – 710 | 2 174 | 2 884 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 93 315 | – 4 354 | 0 | 88 961 | 88 338 | – 623 |
Saldo van baten en lasten | 1 545 | – 130 | 0 | 1 415 | 2 363 | 948 |
Baten-lastendienst SenterNovem
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2004
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. rekening-courant RHB 1 januari 2004 | 14 552 | 14 552 | 28 298 | 42 850 | ||
2. Totaal operationele kasstroom | 2 684 | – 516 | 0 | 2 168 | – 29 399 | – 27 231 |
Totaal investeringen (-/-) | – 4 700 | 0 | 0 | 2 095 | – 2 605 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 304 | 304 | |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4 700 | 0 | 0 | – 4 70 0 | 2 399 | – 2 301 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 1 661 | 130 | 0 | – 1 531 | 185 | 185 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | – 856 | – 856 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 8 600 | 0 | 0 | 8 600 | – 8 600 | – 8 600 |
4. Totaal financieringskasstroom | 6 939 | 130 | 0 | 7 069 | – 9 271 | – 9 271 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004 | ||||||
(= 1+2+3+4) | ||||||
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 19 475 | – 386 | 0 | 19 089 | – 7 973 | 11 116 |
Baten-lastendienst EVD
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 24 044 | 5 078 | 0 | 29 122 | 30 944 | 1 822 |
Opbrengst overige departementen | 3 640 | 2 283 | 0 | 5 923 | 5 514 | – 409 |
Opbrengst derden | 526 | 0 | 0 | 526 | 944 | 418 |
Rentebaten | 60 | 0 | 0 | 60 | 181 | 121 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 84 | 84 |
Exploitatiebijdrage | ||||||
Totaal baten | 28 270 | 7 361 | 0 | 35 631 | 37 667 | 2 036 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 10 517 | 4 354 | 0 | 14 871 | 14 770 | – 101 |
* materiële kosten | 16 116 | 2 877 | 0 | 18 993 | 20 105 | 1 112 |
Rentelasten | 148 | 0 | 0 | 148 | 0 | – 148 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 830 | 0 | 0 | 830 | 187 | – 643 |
* immaterieel | ||||||
Dotaties voorzieningen | 302 | 0 | 0 | 302 | 1 970 | 1 668 |
Buitengewone lasten | ||||||
Totaal lasten | 27 913 | 7 231 | 0 | 35 144 | 37 032 | 1 888 |
Saldo van baten en lasten | 357 | 130 | 0 | 487 | 635 | 148 |
Baten-lastendienst EVD
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2004
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. rekening-courant RHB | ||||||
1 januari 2004 | 3 575 | 0 | 0 | 3 575 | 4 885 | 8 460 |
2. Totaal operationele kasstroom | 889 | 516 | 0 | 1 405 | 1 249 | 2 654 |
Totaal investeringen (-/-) | – 4 624 | 0 | 0 | – 4 624 | 4 570 | – 54 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4 624 | 0 | 0 | – 4 624 | 4 570 | – 54 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 288 | – 130 | 0 | – 418 | – 304 | – 722 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 270 | 0 | 0 | – 270 | 263 | – 7 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 4 394 | 0 | 4 394 | – 4 394 | 0 | |
4. Totaal financieringskasstroom | 3836 | – 130 | 0 | 3 706 | – 4 435 | – 729 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004 | ||||||
(= 1+2+3+4) | ||||||
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 3 676 | 386 | 0 | 4 062 | 6 269 | 10 331 |
Baten-lastendienst Bureau I.E.
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 16 355 | 16 355 | 13 731 | – 2 624 | ||
Opbrengst overige departementen | ||||||
Opbrengst derden | 314 | 314 | 285 | – 29 | ||
Rentebaten | 70 | 70 | 120 | 50 | ||
Buitengewone baten | – | – | 55 | 55 | ||
Exploitatiebijdrage | – | – | – | – | ||
Totaal baten | 16 739 | 16 739 | 14 191 | – 2 548 | ||
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 8 699 | 8 699 | 7 701 | – 998 | ||
* materiële kosten | 6 728 | 6 728 | 5 359 | – 1 369 | ||
Rentelasten | 17 | 17 | 17 | 0 | ||
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 904 | 904 | 495 | – 409 | ||
* immaterieel | – | – | – | – | ||
Dotaties voorzieningen | 100 | 100 | 163 | 63 | ||
Buitengewone lasten | – | – | ||||
Totaal lasten | 16 448 | 16 448 | 13 735 | – 2 713 | ||
Saldo van baten en lasten | 291 | 291 | 456 | 165 |
Baten-lastendienst Bureau I.E.
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2004
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. rekening-courant RHB | ||||||
1 januari 2004 | 2 255 | 2 255 | 2 818 | 5 073 | ||
2. Totaal operationele kasstroom | 140 | 140 | 2 547 | 2 687 | ||
Totaal investeringen (-/-) | – 1 135 | – 1 135 | 499 | – 636 | ||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | 131 | 131 | ||
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 135 | – 1 135 | 630 | – 505 | ||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 263 | 263 | – | – 263 | ||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – | – | ||
Aflossing op leningen (-/-) | – 174 | – 174 | – 1 | – 175 | ||
Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – | |||
4. Totaal financieringskasstroom | – 437 | – 1 | – 438 | |||
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004 | ||||||
(= 1+2+3+4) | ||||||
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 823 | 823 | 5 994 | 6 817 |
Baten-lastendienst Agentschap Telecom
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 4 253 | 0 | 0 | 4 253 | 4 875 | 622 |
Opbrengst derden | 26 636 | 0 | 0 | 26 636 | 24 639 | – 1 997 |
Rentebaten | 227 | 0 | 0 | 227 | 235 | 8 |
Diversen | 113 | 0 | 0 | 113 | 1 260 | 1 147 |
Totaal baten | 31 229 | 0 | 0 | 31 229 | 31 009 | – 220 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 18 543 | 0 | 0 | 18 543 | 18 084 | – 459 |
* materiële kosten | 8 828 | 0 | 0 | 8 828 | 6 163 | – 2 665 |
Rentelasten | 718 | 0 | 0 | 718 | 368 | – 350 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 3 348 | 0 | 0 | 3 348 | 2 970 | – 378 |
* immaterieel | 1 082 | 0 | 0 | 1 082 | 0 | – 1 082 |
Dotaties voorzieningen | 200 | 0 | 0 | 200 | 1 083 | 883 |
Totaal lasten | 32 719 | 0 | 0 | 32 719 | 28 668 | – 4 051 |
Saldo van baten en lasten | – 1 490 | 0 | 0 | – 1 490 | 2 341 | 3 831 |
Baten-lastendienst Agentschap Telecom
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2004
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)= (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vast-gestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. rekening-courant RHB | ||||||
1 januari 2004 | 2 872 | 0 | 0 | 2 872 | 2 485 | 5 357 |
2. Totaal operationele kasstroom | 3 489 | 0 | 0 | 3 489 | 2 027 | 5 516 |
Totaal investeringen (-/-) | – 5 185 | 0 | 0 | – 5 185 | 4 430 | – 755 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 5 185 | 0 | 0 | – 5 185 | 4 430 | – 755 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 3 000 | 0 | 0 | – 3 000 | 873 | – 2 127 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 5 185 | 0 | 0 | 5 185 | – 687 | 4 498 |
4. Totaal financieringskasstroom | 2 185 | 0 | 0 | 2 185 | 186 | 2 371 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004 | ||||||
(= 1+2+3+4) | ||||||
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 3 361 | 0 | 0 | 3 361 | 9 128 | 12 489 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30100-XIII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.