30 100 XIII
Jaarverslag en slotwet ministerie van Economische Zaken 2004

nr. 4
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen C en D van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Inleiding

De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 2004 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere aanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 2004 bij derde – en laatste – suppletore begroting met € 25,7 mln verhoogd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 2004 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verhoging plaats ter grootte van € 97,5 mln.

Uitgaven

De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):

Ramingen in budgettaire nota's:  
Stand Miljoenennota 20041 643,5 
Bij:Voorjaarsnota 2004102,6  
Bij:Miljoenennota 2005 (Vermoed. uitk. 2004)16,6  
Bij:Najaarsnota 20046,2 
Bij:Slotwet25,7  
Totaal geraamd 1 794,6
    
Opgenomen in begrotingen:  
Vastgestelde begroting 20041 643,5  
Bij:eerste suppletore begroting 2004   
 (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2004)102,6  
Bij:tweede suppletore begroting 2004  
 (naar aanleiding van de Najaarsnota 2004)22,8 
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2004 1 769,0
Af:Afrondingsverschil – 0,1
Slotwetmutatie (verhoging) 25,7

De volgende tabel geeft een overzicht van de uitgavenbegrotingen 2004 versus de realisatie:

Vastgestelde begroting 20041 643,5 
Bij:eerste suppletore begroting 2004102,6  
Bij:tweede suppletore begroting 200422,8 
Bij:derde suppletore begroting 2004 (slotwet)25,7 
Totaal geraamd na de slotwet 1 794,6
Gerealiseerde uitgaven in 2004 1 794,6
Verschil 0

Ontvangsten

De verlaging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):

Ramingen in budgettaire nota's:  
Stand Miljoenennota 20042 536,0 
Bij:Voorjaarsnota 2004142,0 
Bij:Miljoenennota 2005 (Vermoed. uitk. 2004)199,4 
Bij:Najaarsnota 200426,2 
Bij:Slotwet97,5  
Totaal geraamd 3 001,1
    
Opgenomen in begrotingen:  
Vastgestelde begroting 20042 536,0  
Bij:eerste suppletore begroting 2004   
 (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2004)142,0  
Bij:tweede suppletore begroting 2004  
 (naar aanleiding van de Najaarsnota 2004)225,6 
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2004 2 903,6
Slotwetmutatie (verhoging) 97,5

De volgende tabel geeft een overzicht van de ontvangstenbegrotingen 2004 versus de realisatie:

Vastgestelde begroting 20042 536,0 
Bij:eerste suppletore begroting 2004142,0 
Bij:tweede suppletore begroting 2004225,6 
Bij:derde suppletore begroting 2004 (slotwet)97,5 
Totaal geraamd na de slotwet 3 001,1
Gerealiseerde ontvangsten in 2004 3 001,1
Verschil  0

C. BEGROTINGSTOELICHTING

Toelichting bij de begrotingsartikelen

Beleidsartikelen

1 WERKING BINNENLANDSE MARKTEN

Artikel 1: Werking binnenlandse markten

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200490 93692 650118 753
Mutatie 1e suppl. begroting 200412 21312 409782
Mutatie 2e suppl. begroting 2004– 13 019– 12 997– 75 000
Mutatie slotwet 2004– 239– 1 852– 33 757
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Ontvangsten Nma  – 19 463
2. Stadverwarmingsleningen  – 14 000
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 239– 1 852– 294
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)89 89190 21010 778

Ad 1

Als gevolg van de lopende procedures over de opgelegde boetes zijn minder ontvangsten binnengekomen.

Ad 2

In afwachting van de uitkomsten van de door Novem BV met de «stadsverwarmingsbedrijven» gevoerde onderhandelingen over het al dan niet finaal afwikkelen van de in het verleden toegezegde subsidies en verstrekte leningen, heeft de geraamde terugbetaling in 2004 niet plaats gevonden.

2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT

Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2004418 475506 484124 253
Mutatie 1e suppl. begroting 2004293 098– 10 87537 057
Mutatie 2e suppl. begroting 20044 44430 814– 13 064
Mutatie slotwet 2004– 2 92010 53818 328
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Internationale ruimtevaartprogramma's7 48917 202 
2. Programmatisch Samenwerkingsprogramma's– 5 000  
3. Innovatiesubsidie samenwerkingsprojecten– 2 472– 9 134 
4. Bijdrage aan topinstituten2 320– 1 147 
5. Bijdrage DGI aan BIE– 2 053– 116 
6. Ontvangsten TOP  12 363
7. Ontvangsten uit het Fes  4 548
8. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 3 2043 7331 417
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)713 097536 961166 574

Ad 1

De afgelopen jaren heeft ESA, op aandringen van de lidstaten, een proces in gang gezet om haar kasmanagement te verbeteren en de kasreserves te verminderen. Voor ESA dreigden als gevolg van de verminderde kasreserves kasproblemen in de eerste weken van januari 2005. Daarom is besloten het voorschot op de apparaatkosten 2005 te vervroegen. De Kamer is hierover vooraf geïnformeerd (Kamerstuk 2004–2005, 24 446, nr. 29, TK).

Ad 2

In 2004 was € 5 mln beschikbaar voor het convenant Nationaal Regieorgaan voor ICT-onderzoek en -innovatie. Dit convenant tussen EZ, OCenW en NWO voorziet erin dat de ministers van OCW en EZ in de periode 2004–2006 elk in totaal maximaal € 5 mln ter beschikking stellen voor de programmakosten van het regieorgaan. Afronding van dit convenant is echter niet in 2004 gerealiseerd.

Ad 3

Deze mutatie wordt grotendeels veroorzaakt doordat eind 2004 van minder projecten dan vooraf ingeschat de subsidieaanvraag is gehonoreerd en betaald.

Ad 4

De hogere bijdrage aan TTI's wordt veroorzaakt door het reeds in 2004 committeren van een bijdrage voor in 2005 verschuldigde BTW en door matching vanuit EZ van de hogere bijdragen van bedrijven en kennisinstellingen aan de TTI's.

Ad 5

De committering voor de opdracht aan het Bureau I.E. in 2004 voor het jaar 2005 is ruim € 2 mln lager uitgevallen dan was begroot. Dit is het gevolg van een vermindering van het personeelsbestand als gevolg van de reorganisatie met uiteindelijk 57 fte's.

Ad 6

Deze mutatie is grotendeels veroorzaakt doordat een bedrijf eind 2004 onverwacht een groot bedrag uit hoofde van de TOP-regeling heeft terugbetaald.

Ad 7

In 2004 zijn de kasuitgaven voor innovatieprojecten die uit het Fes worden gefinancierd in totaal € 4,5 mln hoger uitgevallen dan geraamd. Dit bedrag is het saldo van lagere uitgaven voor BSIK en de IS (resp. € 16,1 en € 7,0 mln) en hogere uitgaven voor de Kennis- en innovatie-impuls van € 27,7 mln. De lagere uitgaven voor BSIK en de IS worden veroorzaakt door de latere start van BSIK-projecten waarvoor EZ penvoerder is en de relatief late toevoeging van de Fes-middelen voor de nieuwe IS. Voor de K&I-impuls zijn de uitgaven hoger uitgevallen dan geraamd omdat de uitvoering van projecten sneller verloopt dan geraamd.

3 BEVORDEREN ONDERNEMINGSKLIMAAT

Artikel 3: Bevorderen ondernemingsklimaat

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2004556 013318 89827 876
Mutatie 1e suppl. begroting 2004119 00229 4264 408
Mutatie 2e suppl. begroting 200464– 22 579120
Mutatie slotwet 2004– 109 823– 12 3098 612
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Borgstellingen MKB– 89 7471 534 
2. Scheepsbouw– 15 554– 18 413 
3. Centraal deel IPR– 2 694– 5 261 
4. Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid  3 596
5. Ontvangsten BBMKB  3 254
6. Diverse ontvangsten DGO  2 452
7. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 1 8289 831– 690
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)565 256313 43641 016

Ad 1

De conjunctuur van de laatste jaren is de belangrijkste oorzaak van de daling in het aantal verleende kredieten en is met name zichtbaar bij de kleine zakelijke kredieten (tot € 70 000) vanwege de relatief hoge handling kosten van de banken. Als oplossing voor dit probleem is de regeling inmiddels aangepast door de maximale EZ-borgstelling bij de startersfaciliteit te verhogen van 67% naar 80% tot een maximaal kredietbedrag van € 100 000. Daarnaast is gebleken dat de BBMKB niet standaard is opgenomen in het kredietbeoordelingsproces van de banken.

Ad 2

De afwikkeling van de aanvragen voor Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw II verloopt minder snel dan verwacht, waardoor ca. € 16 mln pas in 2005 gecommitteerd kan worden.

Ad 3

Deze mutatie is het gevolg van minder committeringen dan oorspronkelijk werd verwacht. De reden hiervoor is dat de meest recent ingediende projecten niet voldeden aan alle criteria.

Ad 4

Deze mutatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een vervroegde ontvangst van € 2,6 mln (deel verkoop gronden vliegveld Beek) die pas in 2006 was geraamd. Daarnaast wordt deze mutatie veroorzaakt door de terugontvangst IPR van € 1,7 mln vanwege lagere vaststelling van een subsidie.

Ad 5

De gemiddelde omvang en looptijd van BBMKB-kredieten is wel gestegen, hetgeen zich vertaalt naar per saldo hoger dan geraamde ontvangsten uit provisies.

Ad 6

Betreft diverse kleinere terugontvangsten.

4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING

Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2004331 026211 98911 495
Mutatie 1e suppl. begroting 2004– 26 714– 45 2303 511
Mutatie 2e suppl. begroting 20049 51623 647– 2 000
Mutatie slotwet 20044 79733 645– 896
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Bijdrage aan ECN11 9017 249 
2. Joint Implementation– 10 013– 4 685 
3. Lange termijn onderzoek– 7 084– 398 
4. Uitvoeringskosten SenterNovem voor DGO5 143– 812 
5. Bijdrage DGE aan SenterNovem3 8211 600 
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties1 02930 691– 896
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)318 625224 05112 110

Ad 1

Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een aanvullende bijdrage van € 9 mln aan ECN nodig was in verband met de kosten van radioactief afval.

Ad 2

De oorzaak van deze mutatie is dat de beleidsintenties langzamer gerealiseerd zijn dan aanvankelijk verwacht. Hierdoor is het niet meer gelukt om het volledige bedrag van € 95 mln te committeren.

Ad 3

Omdat de EOS-regelingen voor lange termijn onderzoek later van kracht zijn geworden dan oorspronkelijk werd verwacht, zijn in 2004 geen toezeggingen gedaan in het kader van deze regelingen.

Ad 4

Deze mutatie heeft twee oorzaken:

• De tweejaarlijkse opdrachtverstrekking aan het verificatiebureau convenanten. De raming is gebaseerd op een jaarlijkse opdrachtverstrekking waardoor er verplichtingen uit 2005 naar voren moesten worden gehaald.

• Het in het goede ritme brengen van de opdracht aan SenterNovem voor de Meerjarenafspraken (MJA's). De opdrachten aan SenterNovem worden altijd in december t-1 verstrekt. De opdracht 2004 is nog, conform het oude ritme bij Novem, begin 2004 verstrekt; de opdracht 2005 is nu, conform de overige opdrachten, verstrekt aan Senter/Novem in december 2004.

Ad 5

De hogere committering in 2004 is het gevolg van een aantal opdrachten voor 2004 die niet zoals gebruikelijk zijn toegezegd in 2003, maar pas in 2004.

Ad 6

De relatief grote kasmutatie wordt veroorzaakt doordat de uitgaven voor de programma's energie-efficiency en duurzame energie reeds voor 2003 waren geraamd, maar pas in 2004 zijn gerealiseerd in verband met inmiddels opgehelderde onduidelijkheden over de interpretatie van het Milieusteunkader van de EC.

5 BUITENLANDSE ECONOMISCHE BETREKKINGEN

Artikel 5: Buitenlandse economische betrekkingen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2004151 289147 8991 815
Mutatie 1e suppl. begroting 200416 0877 738 
Mutatie 2e suppl. begroting 200412 03716 7279 743
Mutatie slotwet 2004– 29 732– 12 2379 228
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Programma Samenwerking Oost-Europa– 17 735– 15 717 
2. Bijdrage DGBEB aan SenterNovem– 8 237– 1 517 
3. Investeringsbevordering Opkomende Markten7 3597 359 
4. Technische assistentie in opkomende markten– 6 330123 
5. Exportbevordering herverzekering2 3352 335 
6. Ontvangsten uit garanties  5 219
7. Diverse ontvangsten BEB  3 801
8. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 7 124– 4 820208
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)149 681160 12720 786

Ad 1

Deze mutatie heeft met name de volgende oorzaken.

• Een bedrag van € 6 mln voor de Irak-faciliteit, dat door de situatie aldaar niet gecommitteerd is.

• HGIS-eindejaarsmarge non-ODA 2003 van € 9,2 mln. Die is bij eerste suppletore begroting, aan het budget voor het PSO toegevoegd, maar heeft in 2004 niet tot extra uitgaven geleid.

Ad 2

De lagere verplichtingen zijn het gevolg van het feit dat de jaaropdrachten 2005 voor PSO, PSO-PA, PESP, Trustfund en SENO/GOM in afwachting van de definitieve EVD-tarieven 2005 niet meer in 2004 zijn gecommitteerd. Committeringen vinden begin 2005 plaats.

Ad 3

De gewenste interne begrotingsreserve voor de regeling Investeringsbevordering Opkomende Markten (IFOM) is bepaald op € 113,5 mln. Dit niveau werd nodig geacht om mogelijke schades in de toekomst te kunnen dekken. Per 29 november was de omvang van de reserve € 105 mln. De mutatie op het verplichtingen- en kasbudget vloeit voort uit een extra storting om de reserve op het gewenste peil te brengen.

Ad 4

Eind 2004 is besloten de regeling Technische Assistentie in Opkomende Markten (TA-OM) per 1 januari 2005 te beëindigen. De opdracht (uitvoeringskosten en programmamiddelen) werd altijd voorafgaand aan het uitvoeringsjaar gecommitteerd. Dat is nu niet meer nodig.

Ad 5

Het Ministerie van Financiën draagt in 2010 de garantstelling voor leningen verstrekt in het kader van drie Inpres-8 projecten (projecten van de Indonesische overheid) aan EZ over. Deze mutatie is het gevolg van de daarvoor benodigde extra storting op de interne begrotingsreserve SENO/GOM/Inpres-8.

Ad 6

De mutatie hangt samen met de garantieregelingen SENO/GOM. Uit hoofde van deze regelingen is een bedrag uit recuperaties ontvangen. Recuperaties zijn onverwachte opbrengsten van reeds als oninbaar afgeschreven vorderingen.

Ad 7

Deze mutatie wordt veroorzaakt door een terugstorting van de Wereldbank in het kader van Trustfunds, vooruitlopend op de definitieve afrekening begin 2005 (€ 1,8 mln). Verder zijn terugstortingen ontvangen uit de eindafrekening van EVD-projecten.

6 VITALE BELANGEN TEN TIJDE VAN CRISES

Artikel 6: Vitale belangen ten tijde van crises

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200482 45882 42681 998
Mutatie 1e suppl. begroting 2004   
Mutatie 2e suppl. begroting 2004– 4 097– 3 974– 4 000
Mutatie slotwet 20049 8479 8109 876
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Doorsluis COVA-heffing9 8769 8769 876
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 29– 66 
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)88 20888 26287 874

Ad 1

De verlaging van de heffing in 2004 is later van kracht geworden dan bij de raming werd aangenomen. Dit heeft geleid tot een hogere ontvangst die in z'n geheel is doorgesluisd naar de stichting COVA.

7 BEHEER BODEMSCHATTEN

Artikel 7: Beheer bodemschatten

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 20047 6608 3162 017 361
Mutatie 1e suppl. begroting 2004454587 891
Mutatie 2e suppl. begroting 2004403894292 619
Mutatie slotwet 2004– 136– 88999 715
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Mutaties aardgasbaten  99 715
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 136– 889 
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)7 9728 3662 497 586

Ad 1

In verband met een grotere afzet en een hogere olieprijs zijn de aardgasbaten hoger uitgevallen dan eerder was geraamd.

8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES

Artikel 8: Economische analyses en prognoses

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200411 44111 44143
Mutatie 1e suppl. begroting 2004665665 
Mutatie 2e suppl. begroting 20041 5821 6251 290
Mutatie slotwet 2004239213393
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)13 92713 9441 726

9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN

Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2004180 282180 282 
Mutatie 1e suppl. begroting 20043 9173 917 
Mutatie 2e suppl. begroting 20042 2712 271 
Mutatie slotwet 20044 263– 237 
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)190 733186 233 

10 EXCELLENTE INFORMATIE- EN COMMUNICATIENETWERKEN EN -TECHNOLOGIE

Artikel 10: Excellente informatie- en communicatienetwerken en -technologie (in € 1000)

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 200457 36139 23612 797
Mutatie 1e suppl. begroting 200416 36342 51711 109
Mutatie 2e suppl. begroting 2004– 4 849– 19 19913 980
Mutatie slotwet 20048 241– 2 385– 19 268
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Implementatie en afwikkeling Zero-Base8 265– 602 
2. Ontvangsten DGTP  – 15 977
3. Overig niet beleidsmatig relevante mutaties– 24– 1 783– 3 291
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)77 11660 16918 618

Ad 1

Mutatie betreft het alsnog in 2004 aangaan van verplichtingen in het kader van de implementatie en afwikkeling van Zero Base.

Ad 2

De lagere ontvangsten betreffen met name de volgende posten:

• Als eerste zijn de geraamde € 13,6 mln dividendopbrengsten Nozema niet bij EZ, maar bij het Agentschap van Financiën ontvangen. De ontvangsten worden derhalve door het Ministerie van Financiën verantwoord.

• Ten tweede betreft het € 2 mln terugontvangsten van Nozema in het kader van de afrekening Zero Base die niet zijn binnengekomen.

21 ALGEMEEN

Artikel 21: Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2004101 254102 8735 859
Mutatie 1e suppl. begroting 200411 49310 473 
Mutatie 2e suppl. begroting 20049 006– 6 4221 905
Mutatie slotwet 20044 4952 631929
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Materieel kernministerie4 612408 
2. Directie communicatie– 3 304– 1 620 
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties3 1873 843929
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)126 248109 5558 693

Ad 1

Deze mutatie is voornamelijk het gevolg van diverse meerjarige EZ-brede contracten die op materieel gebied zijn aangegaan.

Ad 2

Een aantal projecten, onder andere het project huisstijl en het communicatieproject ten behoeve van de liberalisering energiemarkt, heeft vertraging opgelopen.

23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN

Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 20044 5744 824133 745
Mutatie 1e suppl. begroting 2004  – 2 745
Mutatie 2e suppl. begroting 2004 – 250 
Mutatie slotwet 2004– 1 265– 1 2474 301
Specificatie mutatie slotwet:   
1. Ontvangsten Nedcar  4 279
2. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties– 1 265– 1 24722
Stand slotwet 2004 (= realisatie 2004)3 3093 327135 301

Ad 1

In augustus 2004 is het laatste deel van de lening van de Staat aan Nedcar afgelost. Deze mutatie betreft voornamelijk de risicopremie op de gewijzigde aflossing van de laatste termijnen van de lening.

D. OVERZICHTEN VAN BATEN EN LASTEN EN KASSTROOMOVERZICHTEN VAN DE BATEN-LASTENDIENSTEN

Baten-lastendienst SenterNovem

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement58 360– 2 201056 15955 390– 769
Opbrengst overige departementen33 680– 2 283031 39732 376979
Opbrengst derden2 770002 7702 646– 124
Rentebaten500050289239
Buitengewone baten000000
Exploitatiebijdrage000000
Totaal baten94 860– 4 484090 37690 701325
       
Lasten      
Apparaatskosten      
* personele kosten72 005– 4 354067 65167 811160
* materiële kosten17 5150017 51514 244– 3 271
Rentelasten300003000– 300
Afschrijvingskosten      
* materieel3 245003 2454 109864
* immaterieel960009600– 960
Dotaties voorzieningen– 71000– 7102 1742 884
Buitengewone lasten000000
Totaal lasten93 315– 4 354088 96188 338– 623
       
Saldo van baten en lasten1 545– 13001 4152 363948

Baten-lastendienst SenterNovem

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2004

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (4)
OmschrijvingOorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Stand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. rekening-courant RHB 1 januari 200414 552  14 55228 29842 850
       
2. Totaal operationele kasstroom2 684– 51602 168– 29 399– 27 231
Totaal investeringen (-/-)– 4 70000 2 095– 2 605
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)000 304304
       
3. Totaal investeringskasstroom– 4 70000– 4 70 02 399– 2 301
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)– 1 6611300– 1 531185185
Eenmalige storting door moederdepartement (+)000000
Aflossing op leningen (-/-)0000– 856– 856
Beroep op leenfaciliteit (+)8 600008 600– 8 600– 8 600
       
4. Totaal financieringskasstroom6 93913007 069– 9 271– 9 271
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004      
(= 1+2+3+4)      
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)19 475– 386019 089– 7 97311 116

Baten-lastendienst EVD

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
OmschrijvingOorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingTotaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement24 0445 078029 12230 9441 822
Opbrengst overige departementen3 6402 28305 9235 514– 409
Opbrengst derden52600526944418
Rentebaten600060181121
Buitengewone baten00008484
Exploitatiebijdrage      
Totaal baten28 2707 361035 63137 6672 036
       
Lasten      
Apparaatskosten      
* personele kosten10 5174 354014 87114 770– 101
* materiële kosten16 1162 877018 99320 1051 112
Rentelasten148001480– 148
Afschrijvingskosten      
* materieel83000830187– 643
* immaterieel      
Dotaties voorzieningen302003021 9701 668
Buitengewone lasten      
Totaal lasten27 9137 231035 14437 0321 888
       
Saldo van baten en lasten3571300487635148

Baten-lastendienst EVD

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2004

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (4)
OmschrijvingOorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begrotingStand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. rekening-courant RHB      
1 januari 20043 575003 5754 8858 460
       
2. Totaal operationele kasstroom88951601 4051 2492 654
Totaal investeringen (-/-)– 4 62400– 4 6244 570– 54
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)000000
       
3. Totaal investeringskasstroom– 4 62400– 4 6244 570– 54
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)– 288– 1300– 418– 304– 722
Eenmalige storting door moederdepartement (+)000000
Aflossing op leningen (-/-)– 27000– 270263– 7
Beroep op leenfaciliteit (+)4 3940 4 394– 4 3940
       
4. Totaal financieringskasstroom3836– 13003 706– 4 435– 729
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004      
(= 1+2+3+4)      
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)3 67638604 0626 26910 331

Baten-lastendienst Bureau I.E.

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Totaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement16 355  16 35513 731– 2 624
Opbrengst overige departementen      
Opbrengst derden314  314285– 29
Rentebaten70  7012050
Buitengewone baten  5555
Exploitatiebijdrage  
Totaal baten16 739  16 73914 191– 2 548
       
Lasten      
Apparaatskosten      
* personele kosten8 699  8 6997 701– 998
* materiële kosten6 728  6 7285 359– 1 369
Rentelasten17  17170
Afschrijvingskosten      
* materieel904  904495– 409
* immaterieel  
Dotaties voorzieningen100  10016363
Buitengewone lasten    
Totaal lasten16 448  16 44813 735– 2 713
       
Saldo van baten en lasten291  291456165

Baten-lastendienst Bureau I.E.

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2004

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3) (4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Stand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. rekening-courant RHB      
1 januari 20042 255  2 2552 8185 073
       
2. Totaal operationele kasstroom140  1402 5472 687
Totaal investeringen (-/-)– 1 135  – 1 135499– 636
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)  131131
       
3. Totaal investeringskasstroom– 1 135  – 1 135630– 505
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)– 263  263– 263
Eenmalige storting door moederdepartement (+)  
Aflossing op leningen (-/-)– 174  – 174– 1– 175
Beroep op leenfaciliteit (+)   
       
4. Totaal financieringskasstroom– 437   – 1– 438
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004      
(= 1+2+3+4)      
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)823  8235 9946 817

Baten-lastendienst Agentschap Telecom

Slotwet

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4) = (1) + (2) + (3)(5)(6) = (5) – (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Totaal geraamdRealisatieSlotwetmutaties
Baten      
Opbrengst moederdepartement4 253004 2534 875622
Opbrengst derden26 6360026 63624 639– 1 997
Rentebaten227002272358
Diversen113001131 2601 147
Totaal baten31 2290031 22931 009– 220
       
Lasten      
Apparaatskosten      
* personele kosten18 5430018 54318 084– 459
* materiële kosten8 828008 8286 163– 2 665
Rentelasten71800718368– 350
Afschrijvingskosten      
* materieel3 348003 3482 970– 378
* immaterieel1 082001 0820– 1 082
Dotaties voorzieningen200002001 083883
Totaal lasten32 7190032 71928 668– 4 051
       
Saldo van baten en lasten– 1 49000– 1 4902 3413 831

Baten-lastendienst Agentschap Telecom

Slotwet

Kasstroomoverzicht per 31 december 2004

Bedragen in EUR 1 000

 (1)(2)(3)(4)= (1) + (2) + (3)(5)(6) = (1) + (2) + (3) + (4)
Omschrijving Oorspronkelijk vast-gestelde begroting Mutatie 1e suppletore begrotingMutatie 2e suppletore begroting Stand 1e/2e suppletore begroting Mutatie slotwetStand slotwet
1. rekening-courant RHB      
1 januari 20042 872002 8722 4855 357
       
2. Totaal operationele kasstroom3 489003 4892 0275 516
Totaal investeringen (-/-)– 5 18500– 5 1854 430– 755
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)000000
       
3. Totaal investeringskasstroom– 5 18500– 5 1854 430– 755
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)000000
Eenmalige storting door moederdepartement (+)000000
Aflossing op leningen (-/-)– 3 00000– 3 000873– 2 127
Beroep op leenfaciliteit (+)5 185005 185– 6874 498
       
4. Totaal financieringskasstroom2 185002 1851862 371
       
5. Rekening-courant RHB 31 december 2004      
(= 1+2+3+4)      
(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)3 361003 3619 12812 489
Naar boven