30 100 VII
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2004

nr. 7
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 3 juni 2005

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1 heeft over het rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag 2004 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (30 100 VII, nr. 2) de navolgende vragen ter beantwoording aan de regering voorgelegd.

Deze vragen, alsmede de daarop op 3 juni 2004 gegeven antwoorden, zijn hieronder afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Noorman-den Uyl

De griffier van de commissie,

De Gier

1

Acht u de genomen maatregelen zoals het actualiseren van het Plan van Aanpak Europese Aanbesteding, het volgen van de voortgang door middel van een taskforce en verbijzonderde maatregelen van interne controle op het proces voldoende ter voorkoming van herhaling?

Ja, de genomen maatregelen worden afdoende geacht. Juist door rapportages per kwartaal kan goed gevolgd worden of de verbeteracties tot structurele resultaten leiden. Zie ook de antwoorden op vraag 52 en 54.

2

Waaruit bestaat het bedrag van 0,8 miljoen aan overige fouten en onzekerheden bij de KLPD?

Het bedrag van € 0,8 miljoen aan overige fouten en onzekerheden betreft:

ISC€ 0,24 miljoen, kosten datatransport 2005 ten laste gebracht van 2004
Synstar€ 0,32 miljoen, kosten onderhoud technische apparatuur 2005 ten laste gebracht van 2004
SCC€ 0,04 miljoen, licentiekosten 2005 ten laste gebracht van 2004
DNR€ 0,04 miljoen, afschrijving Zuid Oost Nederland
DNR€ 0,04 miljoen, rente Haaglanden
Balans€ 0,09 miljoen, NS jaarkaarten
Balans€ 0,03 miljoen, inhouding verlofsparen

3

In hoeverre heeft de operationele en financiële integratie van ITO en ISC de bedrijfsvoering verbeterd en daarmee de zorgen bij de Algemene Rekenkamer op dit onderdeel verminderd/weggenomen?

In de operationele integratie tussen ITO en ISC is als randvoorwaarde gesteld dat de financiële administraties van beide organisaties gescheiden dienen te blijven. Daarmee kan de minister van BZK voldoen aan zijn verantwoordingsplicht aan het Parlement. Dit impliceert dat er twee gescheiden bedrijfsvoeringen worden gevoerd. Er is dus geen sprake van een financiële integratie. De AR heeft zich zorgelijk uitgelaten over de kwaliteit van de (financiële) bedrijfsvoering en het langdurige traject om deze te verbeteren. Dit onderschrijf ik. Het traject om de bedrijfsvoering op orde te brengen dient dit jaar tot zijn einde te komen. Daartoe worden concrete stappen ondernomen waarbij de accountants van beide organisaties een belangrijke rol vervullen. Zij benoemen de noodzakelijke activiteiten die moeten leiden tot een toereikend financieel beheer en beoordelen de inhoudelijke resultaten. Uitgangspunt hierbij is dat ITO-ISC moeten voldoen aan de eisen die worden gesteld in baseline financieel en materieel beheer, conform de wens van de AR.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Kalsbeek (PvdA), Van Heemst (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), voorzitter, Vos (GroenLinks), Cornielje (VVD), Adelmund (PvdA), De Wit (SP), Van Beek (VVD), ondervoorzitter, Van der Staaij (SGP), Luchtenveld (VVD), Wilders (Groep Wilders), De Pater-van der Meer (CDA), Duyvendak (GroenLinks), Wolfsen (PvdA), Spies (CDA), Eerdmans (LPF), Sterk (CDA), Van der Ham (D66), Haverkamp (CDA), Van Fessem (CDA), Smilde (CDA), Straub (PvdA), Nawijn (LPF), Boelhouwer (PvdA), Szabó (VVD) en Van Hijum (CDA).

Plv. leden: Klaas de Vries (PvdA), Dijsselbloem (PvdA), Fierens (PvdA), Halsema (GroenLinks), Schippers (VVD), Dubbelboer (PvdA), Kant (SP), Rijpstra (VVD), Slob (ChristenUnie), Hirsi Ali (VVD), Griffith (VVD), Rambocus (CDA), Van Gent (GroenLinks), Çörüz (CDA), Hermans (LPF), Van Haersma Buma (CDA), Koser Kaya (D66), Bruls (CDA), Van Bochove (CDA), Algra (CDA), Hamer (PvdA), Varela (LPF), Leerdam (PvdA), Balemans (VVD), Eski (CDA) en Vergeer (SP).

Naar boven