30 100 II
Jaarverslag en slotwet Hoge Colleges van Staat en Kabinetten 2004

nr. 1
JAARVERSLAG STATEN-GENERAAL (IIA)

Aangeboden 18 mei 2005

Ontvangsten (bedragen in EUR 1000)

kst-30100-II-1-1.gif

Uitgaven (bedragen in EUR 1000)

kst-30100-II-1-2.gif

Inhoudsopgave Jaarverslag 2004 Staten-Generaal (IIA)

A.Algemeen4
1.Door de minister getekende voorwoordbladzijde4
2.Dechargeverlening5
3.Leeswijzer7
   
B.Beleidsverslag8
4.Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA8
5.De artikelen9
 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer9
 2. Uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden Tweede Kamer10
 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer13
 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer16
 13. Nominaal en onvoorzien18
   
C.Jaarrekening19
6.Verantwoordingsstaat19
7.Saldibalans20
8.Bijlage 1: Aanbevelingen Algemene Rekenkamer25

A. Algemeen

1. Door de minister getekende voorwoordbladzijde

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

2. DECHARGEVERLENING

Verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake de Staten-Generaal aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2004 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van de Staten-Generaal (II).

Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:

a. het gevoerde financieel en materieelbeheer;

b. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;

c. de financiële informatie in de jaarverslagen;

d. de departementale saldibalansen;

e. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;

f. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;

van de Staten-Generaal (II). Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.

Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavige jaarverslag/de onderhavige jaarverslagen en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:

a. het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2004; dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.

b. de slotwet van de Staten-Generaal (II) over het jaar 2004; deze slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd. Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen;

c. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2004 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van 's Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.

d. De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2004 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2004 alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2004 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 84, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001). Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

3. LEESWIJZER

Splitsing Hoofdstuk II

De begroting van de hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba is met ingang van 2004 gesplitst in een deel IIA en een deel IIB. Deel IIA bevat het onderdeel Staten-Generaal en deel IIB bevat de andere hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.

De splitsing is tot stand gekomen naar aanleiding van het verzoek van de Staten-Generaal om de bijzondere positie van de Staten-Generaal zichtbaar te maken in de begroting. Aangezien deze splitsing ten tijde van het opstellen van begrotingswet 2004 nog niet formeel in de Comptabiliteitswet 2001 was geregeld, geldt deze splitsing nog niet voor de Slotwet 2004; voor de onderdelen IIA en IIB zijn wel afzonderlijke jaarverslagen opgesteld.

Kabinet der Koningin

De begroting van het kabinet der Koningin is bij uitvoering van het amendement Kalsbeek (Kamerstukken II 2003/2004, 29 200 II, nr. 7) verplaatst naar Hoofdstuk III Algemene Zaken, alwaar een afzonderlijke begrotingsstaat voor het kabinet der Koningin in de begrotingswet is opgenomen.

VBTB

Gelet op de bijzondere positie van de hoge colleges van staat en de kabinetten ligt het niet zonder meer voor de hand om de activiteiten van de colleges en de kabinetten te benaderen vanuit de VBTB-invalshoek. Binnen de context van de bijzondere positie van de colleges en kabinetten is waar mogelijk verantwoording afgelegd conform de RBV2005.

De opbouw van de artikelen in het beleidsverslag is als volgt:

1. Algemeen

2. Budgettaire gevolgen van beleid

3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid

4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

5. De bedrijfsvoeringsparagraaf

Er is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2004 en de realisatie 2004. Om de leesbaarheid van de artikelen te vergroten is ervoor gekozen om de bedrijfsvoeringsparagraaf achter het betreffende artikel te plaatsen.

De slotwet

De slotwet van de hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (II) over het jaar 2004 zal als een apart Kamerstuk aan de Staten-Generaal worden verzonden.

B. Beleidsverslag

4. Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA

 
Totaal begroting (bedragen x € 1 000) Realisatie 2000Realisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen86 20991 953114 557116 524111 158106 8474 311
Uitgaven86 20992 410113 490110 344110 699106 8473 852
Ontvangsten2 6903 0942 3932 7383 5691 9381 631

5. DE ARTIKELEN

Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

1. Algemeen

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste KamerRealisatie 2000Realisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen5 5916 0028 8207 5848 0188 137– 119
Uitgaven5 5916 1238 8517 4907 8968 137– 241
1.apparaat3 2343 6374 5903 9724 5234 554– 31
2.vergoedingen voorzitter en leden EK2 3422 4864 2223 4923 3143 560– 246
3.verenigde vergadering15 3926592336
Ontvangsten8871656671638

3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid

Vergoedingen voorzitter en leden EK

Per 1 januari 2004 is de reiskostenvergoeding voor de leden van de Eerste Kamer met (gebruteerd) € 0,21 per kilometer verlaagd. Voorts zijn er enkele vacatures van leden niet direct opgevuld en hebben 4 leden niet gekozen voor het fictief werknemerschap. Dit heeft geleid tot het ontstane verschil tussen de vastgelegde begroting en realisatie 2004.

Verenigde Vergadering

In verband met het overlijden van HKH Prinsen Juliana en ZKH Prins Bernhard zijn er twee extra Verenigde Vergadering in de Ridderzaal geweest. Deze extra bijeenkomsten hebben geleid tot de overschrijding op dit artikel.

4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

– In verband met het overlijden van HKH Prinsen Juliana en ZKH Prins Bernhard hebben twee extra Verenigde Vergadering in de Ridderzaal plaatsgevonden.

– Nota «Investeren in samenspel»: de in 2004 op gang gebrachte verbeterprocessen in de organisatie zijn in volle gang. De daaruit voortvloeiende reorganisatie zal uiterlijk in het najaar van 2005 zijn beslag krijgen.

– De 2e en 3e fase van de uitvoering van het Masterplan worden omstreeks 1 juni van 2005 afgerond. Nader overleg met de RGD vindt op dit moment plaats over de invulling van een «vlekkenplan» voor alle, ook in de toekomst, beschikbare (werk)ruimten. Indien de financiering rond komt is het de bedoeling dat in het najaar van 2005 fase 4 in uitvoering komt.

– Op de Europapoort is de zgn. JBZ-pagina uitgebreid met een pagina Europese Samenwerkingsorganisaties. Verder worden op de Europapoort de BNC fiches vermeld en worden er sinds 2004 thema pagina's gemaakt over actuele onderwerpen zoals de IGC conferentie en de gemengde commissie subsidiariteit.

5. De bedrijfsvoeringsparagraaf

Bij de Eerste Kamer is in 2004 een begin gemaakt met het bijhouden van een aantal administraties. Het betreft hier onder andere een voorraadadministratie van TV's, beamers etcetera. Verder beschikt de Eerste Kamer over een uitgebreide beschrijving van alle in de Kamer aanwezige kunstvoorwerpen. Ook de catering houdt sinds enige tijd een voorraadadministratie bij. De in 2004 ingang gezette reorganisatie zal uiterlijk in het najaar van 2005 zijn beslag krijgen.

Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

1. Algemeen

De grondslag van dit artikel voor wat betreft onderdeel 01, de schadeloosstelling en reis- en overige kosten, wordt gevormd door de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer. Voor wat betreft onderdeel 02, de uitgaven voor pensioenen en uitkeringen aan politieke ambtsdragers alsmede van pensioen aan hun nabestaanden, geldt als grondslag de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerRealisatie 2000Realisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen21 52722 21730 09629 53828 04727 824223
Uitgaven21 52722 21730 08629 54728 04727 824223
1.schadeloosstelling15 39415 70521 72618 84718 67720 322– 1 645
2.pensioenen en wachtgelden6 1336 5128 36010 7009 3707 5021 868
Ontvangsten4064104264770286– 286

3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid

Schadeloosstelling

De onderuitputting ad € 1,676 mln op dit artikelonderdeel heeft voor € 0,564 mln betrekking op de schadeloosstelling in enge zin en voor € 1,112 mln op de reis- en overige kosten. Binnen die laatste groep uitgaven vindt de onderuitputting met name oorzaak in de reis- en verblijfkosten leden (€ 0,825 mln).

De betreffende onderuitputting kent een tweetal mogelijke oorzaken. De eerste betreft de budgettaire aanpassing met € 2,7 mln ingaande 2003 in verband met de brutering van de kostenvergoedingen. Het is, achteraf, niet goed vast te stellen of het niveau van de bruteringsaanpassing juist is geweest dan wel dat in 2004 individuele factoren een rol hebben gespeeld.

Een tweede punt betreft de wijze van ramen van de reis- en verblijfkosten leden. Deze uitgaven betreffen enerzijds het reizen van en naar de woonplaats en anderzijds een zestal bezoeken aan het Europese Parlement. In het verleden heeft een aantal malen een berekening plaats gevonden van de maximale reiskosten per lid van de Tweede Kamer. De uitkomst van die (individuele) berekeningen is vervolgens gemiddeld en gebruikt als «tarief» bij de begrotingsvoorbereiding. Sindsdien is de Kamer enkele malen van samenstelling gewijzigd, waardoor het gebruikte tarief mogelijk niet meer aansluit op de feitelijke situatie.

Pensioenen en wachtgelden

Ofschoon sprake is van een afname van het beroep op de wachtgeldregeling, is nog altijd sprake van het effect van twee verkiezingen binnen een kort tijdbestek. Dientengevolge is in het eerste wijzigingsvoorstel voor 2004 een «cyclische» bijstelling van dit budget opgenomen. Verwezen wordt naar het wijzigingsvoorstel van de Tweede Kamer ten aanzien van dit artikelonderdeel (2003–2004, 29 471, nr. 2, blz. 2). In het eerste wijzigingsvoorstel van IIA (2003–2004, 29 552, nr. 3, blz. 3) is deze mutatie evenwel toegevoegd aan artikelonderdeel 1. Overigens worden de uitgaven ten laste van dit budget ook beïnvloed door zowel de inkoop van elders opgebouwde pensioenrechten, als de waardeoverdracht naar elders.

4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Specificatie (in aantallen)
 2001200220032004
Pensioenen oud-leden198209218222
Wachtgelden oud-leden16213412191
Weduwen-/weduwnaarspensioenen124124121118
Wezenpensioenen3444
Totaal387471464435

1 Exclusief wachtgeldaanspraken die door korting van inkomsten niet tot betaling leiden (2001: 44, 2002: 34, 2003: 88, 2004: 50).

Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen)
 2001200220032004
Vergaderingen    
Plenaire vergaderingen105919597
Commissievergaderingen    
–openbaar754520590801
–besloten738596700770
Overige vergaderingen6 7207 0687 8087 531
Werkbezoeken commissies    
Binnenland47534854
Buitenland176425
Wetsvoorstellen, moties en vragen    
Ingediende wetsvoorstellen280252267275
–initiatief wetsvoorstellen913811
–rijksbegrotingen17171718
–fondsen6677
–suppletore begrotingen59676668
In stemming gebrachte wetsvoorstellen*250213195253
Ingediende moties9971 1581 0071 309
–aangenomen*444391327437
–verworpen*288363433568
–ingetrokken55386155
–aangehouden*51444252
–gewijzigd75455666
–in behandeling*542665260
–vervallen30113671
Schriftelijke vragen1 4241 5631 6782 101
–waarvan beantwoord*1 4471 5511 6682 121
Mondelinge vragen92966598
Interpelaties111355

* waaronder ook in voorgaande jaren ingediende wetsvoorstellen, moties en vragen.

 
Ingediende moties per fractieAantal Schriftelijke vragen per fractieAantal
PvdA352 PvdA643
Groenlinks190 SP462
CDA189 CDA332
SP177 GroenLinks262
VVD154 VVD312
D6689 D6696
LPF81 LPF88
ChristenUnie41 ChristenUnie58
SGP28 SGP52
Groep Wilders7 Groep Wilders3
Groep Lazrak Groep Lazrak7

5. De bedrijfsvoeringsparagraaf

Ter zake wordt verwezen naar het op dit punt bij artikel 3 «Wetgeving en controle Tweede Kamer» gestelde.

Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

1. Algemeen

Ten laste van dit artikel worden voor de personele en materiële ondersteuning van de Tweede Kamer noodzakelijke uitgaven geraamd en verantwoord. Naast de kosten van het apparaat betreft het uitgaven ten behoeve van onderzoek, drukwerk kamerstukken, fractiekosten, uitzending leden en, indien van toepassing, parlementaire enquêtes.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer Realisatie 2000Realisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen54 25958 88370 81373 78172 87468 5304 344
Uitgaven54 25959 22669 72467 86872 34968 5303 819
1.apparaat35 27239 13343 91944 52249 29746 9162 381
2.onderzoeksbudget483556122408843504339
3.drukwerk3 7033 9284 1723 7013 5183 693– 175
4.fractiekosten14 17215 11219 86718 55318 52117 0161 505
5.uitzending leden269428188267170401– 231
6.enquêtes001 349417000
7.garanties360691070000
Ontvangsten2 1672 5711 9012 1933 4971 5661 931

3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid

De verklaring van de verschillen tussen de Realisatie 2004 en de Vastgestelde begroting dienen met name te worden gezocht in de wijzigingen die hebben plaatsgevonden bij 1e en 2e suppletore begroting 2004. De aansluiting tussen de vastgestelde begroting 2004 en de stand tot en met het 2e wijzigingsvoorstel voor 2004 is als volgt (bedragen in € 1 000):

 
 Vastgestelde begroting 20041e suppletore 20042e suppletore 2004Stand t/m 2e suppletore begroting 2004RealisatieVerschil
1.apparaat46 9162 51766850 10149 297– 804
2.onderzoeksbudget5043507861843– 18
3.drukwerk3 693 573 7503 518– 232
4.fractiekosten17 016 74017 75618 521765
5.uitzending leden401 6407170– 237
6.enquêtes0  000
7.garanties   000
Totaal68 5302 8671 47872 87572 349– 526

Apparaat

De suppletore bijstellingen voor de apparaatskosten betreffen de volgende:

 
Omschrijving1e suppletore begroting2e suppletore begrotingtotaal
Formatie Beveiligingsdienst143  
Intertemporele compensatie1 290  
Eindejaarsmarge879  
Overboekingen205 2 517
Loon- en prijsbijstelling 620 
Reallocatie van artikel 4 DVR 3 770 
Invulling taakstelling – 1 207 
Diversen – 1 036 
Intertemporele compensaties – 1 479668
Totaal2 5176683 185

De onderuitputting is het saldoresultaat van de uitgaven met betrekking tot pensioenen, wachtgelden, reguliere salarissen, uitzendkrachten, opleidings- en materiële uitgaven.

Fractiekosten

De suppletore bijstelling betreft loon- en prijsbijstelling. De overschrijding is het gevolg van enerzijds de behoefte aan extra bevoorschotting aan de kant van fracties en voorts de nabetalingen aan fracties (€ 0,352 mln) uit hoofde van de vaststelling van de fractiekostenregeling over 2003.

4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Organiseren van de informatieontsluiting, betrekken van burgers bij het bestuurE-parlementIn 2004 is gestart met het e-parlement programma. Doel hier is het organiseren van de informatieontsluiting en het betrekken van burgers bij het bestuur (van buiten naar binnen denken). De aanpak in 2004 is er op gericht geweest om de interne organisatie op het gebied van informatisering en automatisering nader op elkaar af te stemmen (eenduidige functionele sturing), een strategische planning te maken en de noodzakelijke projecten te starten.

Daarnaast is gewerkt aan de visie en het definiëren van doelstelling op (middel)lange termijn.

In 2004 zijn op beleidsmatig terrein de volgende resultaten bereikt:

– opstellen van concept informatiserings- en automatiseringsbeleidsplan 2005–2008

– opstellen concept informatiserings- automatiseringsarchitectuur 2005–2008

– visie document e-parlement (white paper)

– beheersorganisatie Informatiseringsproject

– opzet redactie onder de websites van de Tweede Kamer

Projectmatig is er in 2004 heel veel ingang gezet en afgerond. De informatie-analyse voor het project PARLIS (Workflow en documentmanagementsysteem) is afgerond. Begin 2005 zal de aanbesteding gaan starten. Er zijn commissiepagina's op intranet ontwikkeld. Per commissie is de relevante informatie geconcentreerd beschikbaar. Er is gestart met de ontwikkeling en bouw van het nieuwe intranet dat in april 2005 gereed zal zijn. Dit zal, samen met het in januari 2006 op te leveren nieuwe internet, de toegang tot «de Tweede Kamer» worden. In september is het project eduactieve websites van start gegaan. Samen met de Eerste Kamer wordt gewerkt aan een educatief programma gericht op de bovenbouw van het basisonderwijs. Doel is de werking van het parlement dichter bij de jeugd te brengen. Het programma zal te zijner tijd worden uitgebreid naar andere leeftijdsgroepen.

Om beeld en geluid dat via de website wordt uitgezonden beter te ontsluiten zijn de projecten Verslaglegging Ondersteunend Systeem (VLOS) en Duiding Beeld en Geluid (DBG) gestart. Met deze projecten wordt de integratie gerealiseerd tussen de Handelingen van de Kamer, het live of opgeslagen beeld en geluid van plenaire debatten en commissies en achtergrondinformatie als CV's van de Leden, dossiers, agenda's etc. Bedoeling is om deze gecombineerde informatie op verschillende media (zoals digitale tv, internet en telefoon) beschikbaar te krijgen. De eerste resultaten zullen in 2005 zichtbaar worden.

Er wordt gestreefd naar behoefteafhankelijke informatievoorziening. Om de flexibiliteit en toegankelijkheid te vergroten is veel aandacht besteed aan het herinrichten van de zoekmachine op de websites. Samen met het nieuwe intranet, komt ook de nieuwe krachtige zoekfunctie beschikbaar. Deze kan ook zoeken door gescande documenten die tot voor kort alleen op papier toegankelijk waren.

Naar verwachting wordt e-parlement als programma einde 2005 afgerond, de activiteiten gaan daarna als lijnverantwoordelijkheid verder.

Bereikbaarheid voor publiek: één loket-gedachte

Ten aanzien van de bereikbaarheid voor het publiek zou in 2004 worden bezien in hoeverre de aanvragen van het publiek bij de verschillende diensten, zoals het CIP, de Griffie, voorlichting, Communicatie en de DCO's via één loket geleid zou kunnen worden. Gelet op de hiertoe noodzakelijk brede inzet van het ambtelijke apparaat was sprake van de noodzaak van meer voorbereidingstijd dan voorzien. Dit project wordt in 2005 afgerond.

Kwaliteit en organisatie van de dienstverlening

Gestreefd wordt naar een hoogwaardige ondersteuning aan de (leden van de) Tweede Kamer, dit betekent een grote beschikbaarheid van de diensten, ook buiten kantooruren. De doelstellingen op dit punt met betrekking tot kantoorautomatisering, Topdesk en beveiliging zijn in 2004 afgerond.

De aangescherpte veiligheidsmaatregelen nopen tot meer begeleiding van de kant van de Kamer. Dit betreft met name de controle op het naleven van de toegangregels, de algemene gedragsregels van de media binnen het gebouw en de regels voor de audiovisuele pers bij het maken van opnamen. De dienstverlening en controle van de media in relatie tot het toegangsbeleid en de genoemde spelregels vragen, in het bijzonder door het toegenomen aantal journalisten en bij drukke vergaderdagen, om intensieve begeleiding. Hiertoe is verder continue overleg gaande met het bestuur van de parlementaire persvereniging.

Managementstijl en personeelsbeleid

Het netto verzuimpercentage is ten opzichte van 2003 in 2004 gestegen van 5,4% naar 6,5%.

Met betrekking tot het mobiliteitsbeleid zijn voor 2004 geen kwantitatieve doelstellingen geformuleerd.

Aangaande het project Competentiemanagement zijn in 2004 de profielen vastgesteld voor de directeuren, diensthoofden, P&O-adviseurs en -beleidsadviseurs.

Huisvesting

Ten aanzien van de huisvesting streeft de Tweede Kamer naar een zakelijke huisvesting van een zekere allure, waarbij rekening dient te worden gehouden met aspecten als laagdrempeligheid, openheid, kunsttoepassingen, kwaliteit en veiligheid. De beoogde doelstellingen voor 2004 zijn bereikt.

Relaties met het buitenland

Enkele voorzieningen voor de internationale activiteiten dienden in 2004 beter te worden gestructureerd ten aanzien van logistieke, budgettaire en inhoudelijke ondersteuning. Deze doelstelling is bereikt. Door het in 2005 opnemen van de Euro Parliamentary Assembly (EMPA), krijgt dit proces een verder gevolg.

5. De bedrijfsvoeringsparagraaf

Administratieve Organisatie

De Tweede Kamer heeft in november 2003 een aanvang gemaakt met het project beschrijven (en actualiseren) van de administratieve organisatie. Het project is uitgewerkt in een plan van aanpak dat is goedgekeurd door het managementteam. In 2004 zijn tussenresultaten voorgelegd aan de Auditdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; beoordeling door de Auditdienst dient nog plaats te vinden. Het project wordt medio 2005 afgerond. Op dat moment zijn de financiële processen van alle diensten beschreven.

Verplichtingenbeheer

De Tweede Kamer heeft met ingang van 2004 een nieuw financieel systeem geïmplementeerd. Het is de bedoeling dat met de volledige ingebruikneming van de module verplichtingen de bewaking op de rechtmatigheid van de verplichtingen wordt verbeterd.

Contractbeheer

Het Managementteam van de Tweede Kamer heeft aan de budgethouders met nadruk opgedragen de procedure contractbeheer na te leven. Dit heeft inmiddels geleid tot verbetering van de discipline. Besloten is dat het (centrale) bureau Inkoop met ingang van 1 januari 2005 belast is met het registreren van de contracten in het contractregister. Aan de naleving van de Europese aanbestedingsregels wordt in het bijzonder aandacht besteed.

Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

1. Algemeen

Op het onderhavige artikel worden zowel de personele en materiële kosten van het personeel werkzaam bij de Griffie interparlementaire betrekkingen als de uitgaven van de Staten-Generaal voor interparlementaire betrekkingen geraamd en verantwoord.

De keuze voor een apart artikel geeft uitdrukking aan de omstandigheid dat het bevoegde gezag voor de Griffie interparlementaire betrekkingen wordt gevormd door gemengde commissies van toezicht uit beide Kamers.

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerRealisatie 2000Realisatie 2001Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen4 8324 8514 8285 6212 2197 203– 4 984
Uitgaven4 8324 8444 8295 4392 4077 203– 4 796
1.apparaat stenografische dienst3 2943 2313 5233 45105 444– 5 444
2.apparaat griffie interparlementaire betrekkingen39138240424444404
3.interparlementaire betrekkingen1 1471 2311 2661 9461 9631 319644
Ontvangsten294212123– 22

3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid

Apparaat Stenografische dienst

De dienst Verslag en Redactie (tot dat moment de Stenografische dienst) is in de loop van 2004 onder het bevoegde gezag van de Tweede Kamer gebracht. De uitgaven worden sindsdien geraamd en verantwoord onder artikel 3 «Wetgeving en controle Tweede Kamer».

Interparlementaire betrekkingen

De onderuitputting op dit artikelonderdeel vindt voornamelijk oorzaak in de omstandigheid dat de begroting van de kosten van de Tweede Kamer aangaande het Europese Voorzitterschap aanzienlijk is onderschreden ten opzichte van de stand bij tweede suppletore begroting 2004.

4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Ter zake wordt verwezen naar het bij Samenwerking Eerste en Tweede Kamer onder Kwaliteit en organisatie van de dienstverlening «artikel 3 Wetgeving en controle Tweede Kamer» gestelde.

5. De bedrijfsvoeringsparagraaf

Ter zake wordt verwezen naar het op dit punt bij artikel 3 «Wetgeving en controle Tweede Kamer» gestelde.

Artikel 13. Nominaal en Onvoorzien

1. Algemeen

2. Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
13: Nominaal en onvoorzien*Realisatie 2004Vastgestelde begrotingVerschil
Verplichtingen0– 4 8474 847
Uitgaven0– 4 8474 847
1.loonbijstelling000
2.prijsbijstelling000
3.onvoorzien000
4.waarde-overdracht en waarde-overname 00
5.taakstellingen0– 4 8474 847
Ontvangsten000

* Dit artikel bestaat sinds de splitsing in IIA en IIB.

C. Jaarrekening

6. VERANTWOORDINGSSTAAT

Verantwoordingsstaat 2004 van de Staten Generaal (II)Bedragen in EUR1000
  (1)(2)(3)=(2)–(1)
 OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingRealisatieVerschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting
  verplichtingenuitgavenontvangstenverplichtingenuitgavenontvangstenverplichtingenuitgavenontvangsten
 TOTAAL106 847106 8471 938111 158110 6993 5694 3113 8521 631
           
1Wetgeving en controle Eerste Kamer8 1378 137638 0187 89671– 119– 2418
2Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer27 82427 82428628 04728 0470223223– 286
3Wetgeving en controle Tweede Kamer68 53068 5301 56672 87472 3493 4974 3443 8191 931
4Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer7 2037 203232 2192 4071– 4 984– 4 796– 22
13Nominaal en onvoorzien– 4 847– 4 84700004 8474 8470

7. SALDIBALANS

SALDIBALANS PER 31 DECEMBER 2004 VAN DE STATEN GENERAAL (IIA)
1)Uitgaven 2004110 696 4742)Ontvangsten 20043 568 401
      
3)Liquide middelen23 888   
      
4)Rekening-courant RHB 4a)Rekening-courant RHB105 985 884
      
5)Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)184 5856)Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)1 350 662
      
7)Openstaande rechten 7a)Tegenrekening openstaande rechten 
      
8)Extra-comptabele vorderingen392 8978a)Tegenrekening extra-comptabele vorderingen392 897
      
9a)Tegenrekening extra-comptabele schulden 9)Extra-comptabele schulden 
      
10)Voorschotten28 328 75710a)Tegenrekening voorschotten28 328 757
      
11a)Tegenrekening garantieverplichtingen6 828 92311)Garantieverplichtingen6 828 923
      
12a)Tegenrekening openstaande verplichtingen2 099 97412)Openst. verplichtingen2 099 974
      
13)Deelnemingen 13a)Tegenrekening deelnemingen 
 TOTAAL148 555 498 TOTAAL148 555 498

Toelichting op de saldibalans van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2004

Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2004

Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd (2004).

Ad 3. Liquide middelen

De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.

Het totaalbedrag van € 23 888 is als volgt opgebouwd:

 
Eerste Kamer1 628
Tweede Kamer22 260
Totaal23 888

Ad 4. Rekening-courant RHB

Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven.

Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)

Het bedrag van € 184 585 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

 
aVorderingen kasbeheerders Staten-Generaal:  
Eerste Kamer26 363
Tweede Kamer157 816
bOverige intra-comptabele vorderingen406
Totaal184 585

Ad a. Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal

De vorderingen van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit voorschotten wachtgelden (€ 3 000) en reisdeclaraties/vliegtickets (€ 18 867). De vorderingen worden in het eerste kwartaal van 2005 afgewikkeld.

Het grootste deel van de vorderingen van de Tweede Kamer bestaat uit een vordering op de KLM (€ 81 212). Het resterende gedeelte bestaat voornamelijk uit voorschotten lonen (€ 10 160), reisvoorschotten (€ 12 083) en teveel betaald salaris (€ 35 541). Alle vorderingen worden in 2005 afgerekend.

Ad b. Overige intra-comptabele vorderingen

Deze post betreft vorderingen van P&O inzake Individuele Keuzen in het Arbeidsvoorwaarden Pakket (IKAP).

Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)

Het bedrag van € 1 350 662 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

 
aSchulden kasbeheerders Staten-Generaal:  
Eerste Kamer3 120
Tweede Kamer156 848
bNog af te dragen loonheffing en sociale premies1 190 238
cOverige intra-comptabele schulden456
Totaal1 350 662

Ad a. Schulden kasbeheerders Staten-Generaal

De intra-comptabele schulden van de Tweede Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit afdracht loonheffing en sociale premies (€ 147 449).

Ad b. Nog af te dragen loonheffing en sociale premies

Het betreft de in de maand december 2004 ingehouden loonheffing en sociale premies die in de maand januari 2005 aan de betreffende instanties zijn doorbetaald.

Ad c. Overige intra-comptabele schulden

Het openstaande saldo bestaat uit schulden van P&O inzake Individuele Keuzen in het Arbeidsvoorwaarden Pakket (IKAP).

Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

Het totaalbedrag van € 392 897 is als volgt opgebouwd:

 
Tweede Kamer392 897
Totaal392 897

De posten van de Tweede Kamer betreffen een vordering van het Bedrijfsrestaurant van de Tweede Kamer (€ 242 589) en vorderingen op diverse debiteuren (€ 150 308).

Ad 10. Extra-comptabele voorschottenAd 10a. Tegenrekening extra-comptabele voorschotten

De saldi van de per 31 december 2004 openstaande voorschotten en van de in 2004 afgerekende voorschotten kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Stand openstaande voorschotten per 31 december 2004:

 
Eerste Kamer124 744
Tweede Kamer28 204 013
Totaal28 328 757

Overzicht afgerekende voorschotten in 2004:

 
Eerste Kamer369 361
Tweede Kamer26 110 772
Totaal26 480 133

Toelichting stand openstaande voorschotten:

De posten van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit in 2004 aan USZO en ABP verstrekte voorschotten die worden afgewikkeld na ontvangst van een (goedkeurende) accountantsverklaring

De posten van de Tweede Kamer bestaan uit voorschotten die in het kader van de regeling Tegemoetkoming in de kosten van de fracties in 2004 zijn verstrekt (€ 18 175 385). Daarnaast zijn in 2004 voorschotten verstrekt aan de USZO (€ 5 115 825) en het ABP (€ 4 450 162). Afwikkeling van deze voorschotten kan plaatsvinden nadat een (goedkeurende) accountantsverklaring is ontvangen.

Ad 11. Openstaande garantieverplichtingenAd 11a. Tegenrekening openstaande garantieverplichtingen

Het bedrag van € 6 828 923 aan openstaande garanties is als volgt opgebouwd:

 
Garanties 1 januari 20044 955 319 
Verleende garanties in 20041 957 087
 6 912 406 
    
Vervallen garanties83 483–/–
Totaal openstaande garanties per 31 december 20046 828 923 

De garanties vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».

Ad 12. Openstaande verplichtingen Ad 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen

Het bedrag van € 2 099 974 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:

 
Verplichtingen 1 januari 2004  3 518 312 
Aangegane verplichtingen in 2004  109 197 893+
   112 716 205 
      
Tot betaling gekomen in 2004110 612 991   
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren3 240   
    110 616 231–/–
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2004   2 099 974 

8. BIJLAGE 1: AANBEVELINGEN ALGEMENE REKENKAMER

Op een aantal aandachtpunten over de bedrijfsvoering 2003, zoals de Algemene Rekenkamer die in zijn rapporten signaleerde, wordt hieronder in Audit Actielijst 2003 per college ingegaan:

1. Administratieve organisatie op onderdelen niet beschreven bij Tweede Kamer.

a. Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft in november 2003 een aanvang gemaakt met het project beschrijven (en actualiseren) van de administratieve organisatie. Het project is uitgewerkt in een plan van aanpak dat is goedgekeurd door het managementteam. In 2004 zijn tussenresultaten voorgelegd aan de Auditdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; beoordeling door de Auditdienst dient nog plaats te vinden. Het project wordt medio 2005 afgerond. Op dat moment zijn de financiële processen van alle diensten beschreven.

2. Contractbeheer voldoet niet aan de daaraan te stellen eisen bij de Eerste Kamer en Tweede Kamer.

a. Eerste Kamer. Bij de Eerste Kamer is een begin gemaakt met het opzetten van een systeem voor contractbeheer.

b. Tweede Kamer. Het Managementteam van de Tweede Kamer heeft aan de budgethouders met nadruk opgedragen de procedure contractbeheer na te leven. Dit heeft inmiddels geleid tot verbetering van de discipline. Besloten is dat het (centrale) bureau Inkoop met ingang van 1 januari 2005 is belast met het registreren van de contracten in het contractregister. Aan de naleving van de Europese aanbestedingsregels wordt in het bijzonder aandacht besteed.

3. Geen inventarisaties uitgevoerd met betrekking tot het materieel beheer bij Eerste Kamer.

a. Eerste Kamer. Bij de Eerste Kamer is in 2004 een begin gemaakt met het bijhouden van een aantal administraties. Het betreft hier een voorraadadministratie van TV's, beamers etcetera. Verder beschikt de Eerste Kamer over een uitgebreide beschrijving van alle in de Kamer aanwezige kunstvoorwerpen. Ook de catering houdt sinds enige tijd een voorraadadministratie bij.

Naar boven