nr. 11
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 september 2008
Graag informeer ik u over de voortgang van de implementatie van de subsidieregeling
rond de praktijkgerichte leeromgeving. In 2006 of 2007 hebben bijna alle
vmbo-scholen en scholen voor praktijkonderwijs gebruik gemaakt van deze regeling
(totaal ruim 400). Deze regeling heeft als doel om het vmbo- en praktijkonderwijs
nog beter aan te laten sluiten op de praktijk. Naar verwachting zullen tenminste
2400 nieuwe praktijklokalen ontstaan. Graag informeer ik u over de tot op
heden behaalde resultaten en over de vervolgstappen die we gaan zetten om
de concrete effecten scherper in kaart te brengen.
Om inzicht te krijgen in de (in)directe effecten van de aanpassing van
de praktijkgerichte leeromgeving vinden twee onderzoeken plaats. Een kwantitatief
onderzoek naar het effect op het voortijdig schoolverlaten en een kwalitatief
onderzoek naar de effecten waarbij meer in brede zin naar effecten en oorzakelijke
verbanden wordt gekeken. Dit onderzoek is uitgevoerd als steekproef onder
veertig deelnemende scholen. Het kwantitatieve onderzoek moet nog worden uitgevoerd.
In dit stadium wil ik enkele noties uit het kwalitatieve onderzoek met u delen.
Dit resultaat, zie ook bijlage 21, laat zich als
volgt kort samenvatten.
De realisatie van de PGL heeft een zeer positief effect op school- en
werkklimaat. 83% van de leerlingen en de docenten vindt dat het school-
en werkklimaat is verbeterd. Men is trots op de realisatie van de leeromgeving.
Ook is er een duidelijke daling van de lesuitval.
De aanpassing van de praktijkgerichte leeromgeving vergt echter meer tijd
dan de 18 maanden voorzien in de regeling.
Als reactie op het rapport kan worden opgemerkt dat de periode van 18
maanden die beschikbaar waren voor aanpassing van de praktijkgerichte leeromgeving
generiek verlengd is tot 30 maanden om scholen voldoende tijd voor realisatie
te geven, namelijk tot 1 september 2008.
Kennisuitwisseling: Vanuit het ministerie van OCW is nadrukkelijk ingezet
op de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring tussen deelnemende scholen. Hiervoor is een reeks uitwisselingsbijeenkomsten georganiseerd,
onder meer in de vorm van een Kenniscarrousel. Daarbij konden zo’n tweehonderd
geïnteresseerden gedurende één dag op drie verschillende
scholen een kijkje nemen in de keuken van de praktijkgerichte leeromgeving
(PGL). De inzichten die zijn opgedaan tijdens de verschillende uitwisselingsbijeenkomsten
zijn vastgelegd in de bijgaande publicatie «Al doende leren».1 Samen met de resultaten van de kwalitatieve meting geven
die een goed beeld van de tot op heden bereikte resultaten en effecten. De
publicatie bevat eveneens een overzicht met zogenaamde PGL-ambassadeurs. Dit
zijn leraren of directieleden, die bereid zijn om hun ervaring en kennis op
het terrein van PGL te delen met collega’s. De feitelijke – thematisch
gerangschikte – informatie over de gerealiseerde praktijkgerichte leeromgeving
voorzien van foto’s is voor 23 scholen ook beschikbaar gemaakt op de
website www.praktijkgerichtleren2008.nl
Tot slot nog wat feitelijke gegevens over de voortgang van de realisatie.
Bij het aantal aanvragen gaat het in totaal afgerond om 1200 vbo-sectoren,
waarvoor subsidie is verkregen voor de praktijkgerichte leeromgeving. Het
betreft tenminste 2400 praktijklokalen, waarvan 1700 via een aanpassing en
700 via nieuwbouw zouden worden gerealiseerd.
Van de 1700 aan te passen lokalen zullen er eind 2008 naar verwacht 1480
geheel gereed en 100 deels gereed zijn. Voor de lokalen die niet gereed zijn
respectievelijk die gedeeltelijk gereed zijn zal de subsidie geheel respectievelijk
gedeeltelijk teruggevorderd moeten worden, tenzij er sprake is van overmacht.
Van de 700 lokalen te realiseren via nieuwbouw is er medio 2008 nog maar
10% gereedgemeld. Echter de ervaring met de aanpassingen leert dat
het aantal dat gereed is vaak veel hoger is dan het aantal meldingen. Voorjaar
2009 zal navraag bij scholen worden gedaan om de informatie compleet te krijgen.
Scholen krijgen nog tot 1 januari 2010 de tijd om de praktijkgerichte
leeromgeving via nieuwbouw te realiseren (oorspronkelijk liep de toegestane
periode voor realisatie tot 1-9-2008; de totale periode voor realisatie is
dan 44 maanden). In geval van overmacht kan de periode verlengd worden tot
na 1 januari 2010.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart