30 016
Wijziging van de Werkloosheidswet in verband met het preventief inzetten van reïntegratie-instrumenten, het opdragen van de reïntegratietaak aan overheidswerkgevers, het ondersteunen van WAO-herbeoordeelden bij scholing, het subsidiëren van scholing in het kader van de WAJONG en enkele andere wijzigingen in wetten die de reïntegratie-instrumenten betreffen

nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 augustus 2005

Op 5 juli jl. is de wet die onder meer de overheidswerkgevers de reïntegratietaak voor hun werkloze werknemers opdraagt door de Eerste Kamer aangenomen (Kamerstukken II 2004/05, 30 016).

Deze wet wijzigt onder meer de verantwoordelijkheidsverdeling bij de reïntegratie van werkloze overheidswerknemers. Voorheen konden overheidswerkgevers er voor kiezen om of zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor de reïntegratie van werkloze overheidswerknemers of om die verantwoordelijkheid aan het UWV te laten. Bovengenoemde wet bepaalt dat de overheidswerkgevers verplicht verantwoordelijk worden voor de reïntegratie van de overheidswerknemers die uit hoofde van hun publiekrechtelijke dienstbetrekking werkloos worden.

Vóór de inwerkingtreding van deze wet was het voor overheidswerkgevers mogelijk een vergoeding van het UWV te ontvangen voor de verrichte reïntegratie-inspanningen. Met deze wet is deze mogelijkheid komen te vervallen. De overgangsregeling in bovengenoemde wet maakt het wel mogelijk om tot een jaar na inwerkingtreding aanvragen voor vergoeding in te dienen voor die werknemers die vóór 1 juli 2005 hun eerste werkloosheidsdag hebben.

In de overgangsbepaling zal tevens worden opgenomen dat de wijziging in de verantwoordelijkheidsverdeling met betrekking tot de reïntegratie van overheidswerknemers alleen zal gelden ten aanzien van personen van wie de eerste werkloosheidsdag gelegen is op of na 1 juli 2005, de dag van inwerkingtreding van voornoemde wet. Indien de eerste werkloosheidsdag is gelegen voor 1 juli 2005 blijven de artikelen 72 en 72a van de Werkloosheidswet van toepassing zoals die luidden op de dag voor inwerkingtreding van de wet. Het UWV blijft dan dus verantwoordelijk voor de reïntegratie, tenzij de overheidswerkgever het UWV had verzocht de taak om de inschakeling in de arbeid te bevorderen over te dragen aan die overheidswerkgever.

Deze overgangsbepaling zal opgenomen worden in de Verzamelwet sociale verzekeringen 2006, welk voorgenomen wetsvoorstel ter advisering aan de Raad van State is verzonden en na ommekomst van dat advies bij uw Kamer zal worden ingediend. De nieuwe overgangsbepaling, die overigens niet belastend is voor overheidswerkgevers, zal terug werken tot 1 juli 2005.

Bij brief zal het UWV gevraagd worden om te anticiperen op bovengenoemde wijziging van de overgangsregeling, zodat het UWV de reïntegratieverantwoordelijkheid behoudt van die overheidswerknemers wiens eerste werkloosheidsdag gelegen is voor 1 juli 2005 en wiens werkgever niet gekozen had voor opting out. Met deze anticipatie wordt voorkomen dat voornoemde overheidswerknemers tijdelijk onder een ander wettelijk regime zouden vallen. In dat kader acht ik het aanvaardbaar dat bij wijze van uitzondering geanticipeerd wordt op de inwerkingtreding van de Verzamelwet sociale verzekeringen 2006.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus

Naar boven