29 991
Wijziging van de Mediawet in verband met het bevorderen van een gezamenlijke strategie en duidelijke regie met betrekking tot de programmering van de landelijke publieke omroep, alsmede het aanbrengen van een helderder afbakening tussen toezicht, bestuur en professionele werkprocessen binnen de organisatie van de landelijke publieke omroep

nr. 11
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 31 mei 2005

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

Artikel I wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel A wordt als volgt gewijzigd:

1. De punten 2 en 3 worden vernummerd tot 3 en 4, waarna een punt wordt ingevoegd, luidende:

2. Onderdeel cc komt te luiden:

cc. college van omroepen: het college van omroepen van de Stichting;.

2. Punt 4 (nieuw) wordt vervangen door:

4. De punt aan het slot van onderdeel yy wordt vervangen door een puntkomma, waarna een onderdeel wordt toegevoegd, luidende:

zz. netredactie: de netredactie van een televisie- of radioprogrammanet, bedoeld in artikel 40d.

2. Na onderdeel H wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

Ha

In artikel 22 vervalt «, de taak van de netcoördinatoren daaronder begrepen,».

3. Onderdeel M wordt vervangen door:

M

Artikel 40b vervalt.

4. Onderdeel N wordt vervangen door:

N

Artikel 40c vervalt.

5. In onderdeel O worden de punten 1 en 2 vernummerd tot 3 en 4, waarna twee punten worden ingevoegd, luidende:

1. In de aanhef van het eerste lid wordt «De netcoördinator van een televisieprogrammanet wordt bijgestaan» vervangen door: Ten behoeve van de coördinatie op een televisieprogrammanet wordt de raad van bestuur bijgestaan.

2. In de aanhef van het tweede lid wordt «De netcoördinator van een radioprogrammanet wordt bijgestaan» vervangen door: Ten behoeve van de coördinatie op een radioprogrammanet wordt de raad van bestuur bijgestaan.

6. Na onderdeel O wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

Oa

In artikel 41, eerste lid, vervalt «, gehoord de netcoördinatoren».

7. Onderdeel S wordt vervangen door:

S

Artikel 98a wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. De raad van bestuur stelt jaarlijks vóór 1 augustus voor elk televisie- en radioprogrammanet een netbegroting op.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

1°. In de aanhef wordt «ontwerpbegrotingen» vervangen door: netbegrotingen.

2°. In onderdeel a vervalt «de algemene uitgangspunten, bedoeld in artikel 18b, tweede lid, onderdeel a, en».

3. In het derde en vierde lid wordt «ontwerpbegrotingen» telkens vervangen door: netbegrotingen.

8. In onderdeel U worden de punten 1 en 2 vernummerd tot 2 en 3, waarna een punt wordt ingevoegd, luidende:

1. In het eerste lid, tweede volzin, wordt «ontwerpbegrotingen» vervangen door: netbegrotingen.

Toelichting

Door de visitatiecommissie is geconstateerd dat het programmeringsproces op de netten te veel bureaucratie vertoont en dat de bewerkelijkheid en ingewikkeldheid van de processen effectieve besluitvorming in de weg staan. Dit wordt mede in de hand gewerkt door de wettelijk vormgegeven interne organisatiestructuur, waarin taken en bevoegdheden over meerdere verschillende organen en functionarissen zijn verdeeld. Dit geldt ook voor de taken en bevoegdheden ten aanzien van de coördinatie op en tussen de netten. Taken en bevoegdheden ten aanzien van de coördinatie op de netten zijn toebedeeld aan de raad van bestuur en de netcoördinatoren. De netcoördinatoren voeren weliswaar hun taken en bevoegdheden in mandaat uit, dat wil zeggen onder de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de raad van bestuur, maar het gegeven dat de netcoördinator een eigen wettelijke regeling heeft, geeft aanleiding tot de vraag in hoeverre de netcoördinator een zelfstandige positie heeft die, in combinatie met bevoegdheden zoals het weigeren programma's in het zendschema op te nemen of het zelf laten maken van programma's, leidt tot een te bureaucratisch en ingewikkeld programmeringsproces. De programmering op de netten is niet de verantwoordelijkheid van de netcoördinator alleen, maar resultaat van goede samenwerking en gezamenlijke inspanningen op het net. In die geest dient tot een goed coördinatie- en programmeringsproces te worden gekomen, rekening houdend met de uiteindelijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de raad van bestuur ten aanzien van de coördinatie op en tussen de netten. Deze nota van wijziging strekt er toe de netcoördinator als wettelijk orgaan te schrappen. De taken en bevoegdheden ten aanzien van de coördinatie liggen dan eenduidig bij de raad van bestuur. Deregulering op dit punt geeft de raad van bestuur meer ruimte om de coördinatie en samenwerking na goed overleg met de professionals in de netredacties in de praktijk een passende vorm te geven. Daarbij kan een structuur worden gekozen die is afgestemd op de behoeften per net. Denkbaar is zelfs dat volstaan kan worden met het aanstellen van één algemeen coördinator voor de coördinatie op en tussen de netten. In alle gevallen echter zal de raad van bestuur uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de beslissingen die op enig moment nodig zijn in het belang van de coördinatie en programmering op en tussen de netten. In het coördinatiereglement kunnen de procedures daarvoor worden vastgelegd.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. C. van der Laan

Naar boven