Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2022
Recentelijk heeft NS het Ministerie van Financiën als haar aandeelhouder, en mij als
concessieverlener voor het Hoofdrailnet geïnformeerd over de personeelskrapte die
NS ervaart onder machinisten, hoofdconducteurs, medewerkers Veiligheid & Service,
monteurs, engineers, retailmedewerkers en IT-specialisten. Met deze brief stel ik
uw Kamer op de hoogte van de gevolgen voor de dienstverlening van NS en de beheersmaatregelen
die zij treft.
Gevolgen personeelstekort korte termijn
Het opgelopen personeelstekort voor wat betreft de hoofdconducteurs is momenteel dusdanig
dat het voorkomen van hinder voor reizigers volgens NS niet langer mogelijk is. NS
ziet zich daarom genoodzaakt om per 13 juni aanstaande de dienstregeling met enkele
treinen af te schalen. Concreet betekent dit dat NS de tienminutendienstregeling op
de lijn tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam (de zogenaamde tienminutentrein) tijdelijk
terug zal brengen naar een kwartierdienstregeling. Ook worden sommige treinen (waar
mogelijk en verantwoord) ingekort, zodat er één in plaats van twee hoofdconducteurs
per trein nodig zijn. Daarnaast worden reserves die NS normaal achter de hand houdt
voor bijsturing bij verstoringen, op de dag zelf ingezet voor de reguliere dienst.
NS verwacht voldoende treinen te zullen blijven rijden voor de huidige reizigersaantallen,
en met deze uitsparing haar personeelsroosters op korte termijn rond te kunnen krijgen
met een behapbare werkdruk voor haar huidige medewerkers.
Doorkijk langere termijn
NS geeft aan te verwachten dat de krapte op de arbeidsmarkt – ondanks de maatregelen
die zij treft – langer voelbaar zullen blijven. NS stelt dat zij bij aanhoudende krapte,
zeker als dit in combinatie is met een hoog ziekteverzuim, zich mogelijk genoodzaakt
zal zien na de zomer ook op enkele andere trajecten minder treinen te rijden. Hierover
kan pas een besluit worden genomen zodra NS meer inzicht heeft in de vacatures en
verzuimcijfers richting het najaar.
Beheersmaatregelen NS
Ik vind dat uiteraard geen aantrekkelijk perspectief voor de reiziger, noch voor het
personeel van NS. Gelijktijdig zie ik dat er in verschillende sectoren sprake is van
personeelskrapte en ook NS daarin afhankelijk is van de arbeidsmarkt. Ook heeft NS
ons bevestigd er alles aan te zullen doen om hinder voor reizigers zoveel mogelijk
te voorkomen. NS treft diverse maatregelen om de omvang en daarmee de gevolgen van
het personeelstekort zo goed als mogelijk te beperken. Zo heeft NS een taskforce heeft
opgericht om naar korte en lange termijn oplossingen te zoeken voor de personeelskrapte,
en zet zij intensief in op wervingscampagnes om nieuw personeel aan te trekken. Gelijktijdig
probeert NS de uitstroom van personeel te vertragen. Zo beziet NS de mogelijkheden
om een beroep te kunnen doen op (aankomend) gepensioneerd personeel om (deels) bij
NS te blijven werken. Ook kijkt zij naar de mogelijkheden om parttime-contracten uit
te breiden.
Vervolg
Het personeelsbeleid is de verantwoordelijkheid van NS. Als concessieverlener zal
ik NS blijven aanspreken op de naleving van haar verplichtingen uit de concessie en
in gesprek treden over het beperken van hinder voor de reiziger. Samen met het Ministerie
van Financiën zal het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek gaan
met NS over de beheersing van dit personeelsrisico.
Ik zal uw Kamer informeren in geval de ontwikkelingen omtrent het personeelstekort
of de gevolgen hiervan op de dienstregeling hiertoe aanleiding geven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen