29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 764 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 april 2018

Voor de doorontwikkeling van spoorvervoer in Europa is het reduceren van spoorweggeluid een belangrijk punt. Een deel hiervan is het gevolg van goederenvervoer over het spoor. Op diverse plaatsen in Nederland ervaren omwonenden van het spoor geluidshinder door goederenvervoer. Ik probeer het maximale te doen om deze hinder te beperken, als onderdeel van een bredere aanpak om negatieve omgevingseffecten van het spoor te verkleinen. Een aanpak bij de bron is hierin natuurlijk het meest effectief. Omdat het vervoer van goederen grotendeels een internationale aangelegenheid is, ligt het voor de hand om geluidsreductie van bestaande goederenwagons ook op Europees niveau aan te pakken.

Het Agentschap van de Europese Unie voor Spoorwegen (ERA) heeft in 2017 een voorstel voor zogenaamde stillere routes uitgewerkt in de Technical Specification for Interoperability (TSI) Noise. Dit voorstel ligt nu ter consultatie voor aan de lidstaten. Nederland heeft ook een reactie op dit voorstel gegeven, waarover ik de Kamer middels deze brief informeer. Ik ben van mening dat het voorstel van ERA nog niet ver genoeg gaat om tot een snelle uitfasering te komen van bestaande lawaaiige goederenwagons. Ik zie de aanpassing van de TSI Noise wel als een mogelijke eerste stap. In bijlage 1 is de consultatie van ERA bijgevoegd1. Daarnaast is in bijlage 2 de Nederlandse bijdrage aan de consultatie opgenomen inclusief het voorstel dat naar de EC is verstuurd2.

Het voorstel van de ERA houdt in dat op de routes waar ’s nachts gemiddeld meer dan 12 goederentreinen rijden, bestaande wagons moeten voldoen aan geluidsemissienormen. Nieuwe wagons moeten al sinds 2006 voldoen aan deze normen. In Nederland zullen op de druk bereden goederenspoorlijnen, de Betuweroute en Brabantroute, alleen nog maar stillere wagons mogen rijden als het voorstel van ERA wordt aangenomen. Lidstaten kunnen nieuwe stillere routes aanwijzen wanneer deze voldoen aan de gestelde voorwaarden. Ontwikkelingen op het spoor kunnen een aanleiding vormen voor het aanwijzen van een nieuwe stillere route. Stemming over de TSI Noise (006REC1072) wordt verwacht in het Railway Interoperability and Safety Committee van oktober 2018.

Inzet Nederland ten aanzien van stillere goederentreinen

Het voorstel voor stillere routes dat nu op tafel ligt kan een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van hinder voor omwonenden. Het zou echter mijn voorkeur hebben om in meer generieke zin tot een verbod op lawaaiige wagons te komen. In juni 2017 heeft Nederland samen met Duitsland en Zwitserland een voorstel bij de EC ingediend voor het uitfaseren van lawaaiige goederenwagons per 2021 op het gehele Europese spoorwegennet. In het voorstel is voor lidstaten in de mogelijkheid voorzien van enige flexibiliteit in de implementatie. De EC heeft dit voorstel niet aanvaard vanwege het hoge aantal te verwachten derogatieverzoeken. Nederland pleit in de bijdrage aan de consultatie voor de aanpassing van de TSI Noise nogmaals voor dit eerder ingediende voorstel. Indien de aanpassing van de TSI Noise aangenomen wordt, dan dient deze gecombineerd te worden met een onderzoek naar volledige uitfasering in de EU. De komende maanden zal hierover het gesprek worden gevoerd met de Europese Commissie en andere lidstaten.

Tot slot

Ik blijf ook naast de aanpassing van de TSI Noise inzetten op beleid om de omgevingseffecten langs spoorwegen zoveel mogelijk te beperken. Er is op dit gebied al veel bereikt (bijvoorbeeld de toelating van de stillere kosteneffectieve LL-remblokkentechnologie en een subsidieregeling om het gebruik van stillere wagons te stimuleren) maar beleid op deze terreinen blijft volop in ontwikkeling. Ik zal uw Kamer daarover blijvend informeren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven