Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 april 2018
Voor de doorontwikkeling van spoorvervoer in Europa is het reduceren van spoorweggeluid
een belangrijk punt. Een deel hiervan is het gevolg van goederenvervoer over het spoor.
Op diverse plaatsen in Nederland ervaren omwonenden van het spoor geluidshinder door
goederenvervoer. Ik probeer het maximale te doen om deze hinder te beperken, als onderdeel
van een bredere aanpak om negatieve omgevingseffecten van het spoor te verkleinen.
Een aanpak bij de bron is hierin natuurlijk het meest effectief. Omdat het vervoer
van goederen grotendeels een internationale aangelegenheid is, ligt het voor de hand
om geluidsreductie van bestaande goederenwagons ook op Europees niveau aan te pakken.
Het Agentschap van de Europese Unie voor Spoorwegen (ERA) heeft in 2017 een voorstel
voor zogenaamde stillere routes uitgewerkt in de Technical Specification for Interoperability
(TSI) Noise. Dit voorstel ligt nu ter consultatie voor aan de lidstaten. Nederland
heeft ook een reactie op dit voorstel gegeven, waarover ik de Kamer middels deze brief
informeer. Ik ben van mening dat het voorstel van ERA nog niet ver genoeg gaat om
tot een snelle uitfasering te komen van bestaande lawaaiige goederenwagons. Ik zie
de aanpassing van de TSI Noise wel als een mogelijke eerste stap. In bijlage 1 is
de consultatie van ERA bijgevoegd1. Daarnaast is in bijlage 2 de Nederlandse bijdrage aan de consultatie opgenomen inclusief
het voorstel dat naar de EC is verstuurd2.
Het voorstel van de ERA houdt in dat op de routes waar ’s nachts gemiddeld meer dan
12 goederentreinen rijden, bestaande wagons moeten voldoen aan geluidsemissienormen.
Nieuwe wagons moeten al sinds 2006 voldoen aan deze normen. In Nederland zullen op
de druk bereden goederenspoorlijnen, de Betuweroute en Brabantroute, alleen nog maar
stillere wagons mogen rijden als het voorstel van ERA wordt aangenomen. Lidstaten
kunnen nieuwe stillere routes aanwijzen wanneer deze voldoen aan de gestelde voorwaarden.
Ontwikkelingen op het spoor kunnen een aanleiding vormen voor het aanwijzen van een
nieuwe stillere route. Stemming over de TSI Noise (006REC1072) wordt verwacht in het
Railway Interoperability and Safety Committee van oktober 2018.
Inzet Nederland ten aanzien van stillere goederentreinen
Het voorstel voor stillere routes dat nu op tafel ligt kan een belangrijke bijdrage
leveren aan het beperken van hinder voor omwonenden. Het zou echter mijn voorkeur
hebben om in meer generieke zin tot een verbod op lawaaiige wagons te komen. In juni
2017 heeft Nederland samen met Duitsland en Zwitserland een voorstel bij de EC ingediend
voor het uitfaseren van lawaaiige goederenwagons per 2021 op het gehele Europese spoorwegennet.
In het voorstel is voor lidstaten in de mogelijkheid voorzien van enige flexibiliteit
in de implementatie. De EC heeft dit voorstel niet aanvaard vanwege het hoge aantal
te verwachten derogatieverzoeken. Nederland pleit in de bijdrage aan de consultatie
voor de aanpassing van de TSI Noise nogmaals voor dit eerder ingediende voorstel.
Indien de aanpassing van de TSI Noise aangenomen wordt, dan dient deze gecombineerd
te worden met een onderzoek naar volledige uitfasering in de EU. De komende maanden
zal hierover het gesprek worden gevoerd met de Europese Commissie en andere lidstaten.
Tot slot
Ik blijf ook naast de aanpassing van de TSI Noise inzetten op beleid om de omgevingseffecten
langs spoorwegen zoveel mogelijk te beperken. Er is op dit gebied al veel bereikt
(bijvoorbeeld de toelating van de stillere kosteneffectieve LL-remblokkentechnologie
en een subsidieregeling om het gebruik van stillere wagons te stimuleren) maar beleid
op deze terreinen blijft volop in ontwikkeling. Ik zal uw Kamer daarover blijvend
informeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer