Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 september 2015
Met deze brief zend ik u ter informatie twee rapportages die ik recent heb ontvangen
van NS.
Benchmark NS
De vervoerconcessie schrijft voor dat NS haar prestaties regelmatig internationaal
vergelijkt. Bijgaand zend ik u de rapportage van NS over de benchmark die het bedrijf
in 2013 heeft uitgevoerd1. U ontvangt deze nu omdat alle vervoerders die eraan hebben meegewerkt nu expliciet
bevestigd hebben dat de informatie gepubliceerd mag worden en dat zij zich in de uitkomsten
herkennen.
De belangrijkste uitkomst van de benchmark is dat NS in vergelijking met buitenlandse
vervoerders goed presteert. Op onderwerpen als aankomstpunctaliteit, frequenties,
toegankelijkheid, spoorwegveiligheid, de productiviteit van materieel en personeel,
reizigersgroei en energieverbruik scoort NS boven het gemiddelde. De prijs voor reizigers
ligt iets onder het gemiddelde van de vergelijkingsgroep en stijgt ook niet harder
dan het gemiddelde. Het niveau van overheidsfinanciering van het spoorvervoer van
het hoofdrailnet ligt onder het gemiddelde van de vergelijkingsgroep. De algemene
klanttevredenheid is gemiddeld. NS scoort onder het gemiddelde op uitgevallen treinen
en op de klantoordelen over reisinformatie op het station, punctualiteit en reinheid.
Dit kan enerzijds worden verklaard doordat de spoorsystemen niet allemaal exact hetzelfde
zijn. Zo gaan hoogfrequente systemen bijvoorbeeld makkelijker om met het opheffen
van treinen bij verstoringen dan laagfrequente systemen. Ook zijn er mogelijk culturele
verschillen tussen de landen waardoor bijvoorbeeld de verwachtingen ten aanzien van
reinheid verschillen. Anderzijds blijkt ook uit dit onderzoek weer dat de objectieve
prestaties en de waardering daarvan door de klant bij NS uiteen lopen. Een verklaring
hiervoor is dat betere prestaties ook leiden tot hogere verwachtingen bij de reiziger.
De uitkomsten uit de benchmark worden betrokken bij het opstellen van de beleidsprioriteitenbrief
en het vervoerplan.
Halfjaarverantwoording NS 2015
De vervoerconcessie schrijft voor dat NS halverwege het jaar een verantwoording oplevert
over de gerealiseerde prestaties. Dit geeft een indruk van welke prestaties aan het
eind van het jaar verwacht mogen worden en waar extra inzet van NS nodig is om de
afgesproken prestaties te halen. Bijgaand zend ik u ter informatie de halfjaarverantwoording
van NS over 20152. NS zal deze verantwoording conform de concessie op 30 september op de eigen website
plaatsen.
Dit is de eerste verantwoording onder het regime van de nieuwe vervoerconcessie. Eventuele
handhavingsmaatregelen zijn pas aan de orde op basis van de verantwoording over het
gehele jaar, maar de halfjaarverantwoording kan wel aanleiding zijn voor een gesprek
met NS over de oorzaken van slechte prestaties. In dit geval is het algemene beeld
dat de in de concessie afgesproken prestaties lijken te worden gehaald, ook wat betreft
de beleidsprioriteiten voor 2015. Meer specifiek geven de prestaties op de prestatie-indicator
vervoercapaciteit in de spits op de binnenlandse HSL-Zuid-diensten aanleiding tot
nadere aandacht. Het gesprek hierover met NS is gaande. Duidelijk is in ieder geval
dat de vervoercapaciteit op de HSL dit najaar wordt uitgebreid doordat de Intercity
Direct tussen Amsterdam en Rotterdam dan vaker gaat rijden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld