29 984
Spoor: vervoer- en beheerplan

nr. 206
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 november 2009

Hierbij informeer ik u conform mijn toezegging in het Algemeen Overleg van 24 september 2009 (Kamerstuk 28 642, nr. 46) over het onafhankelijk onderzoek naar de verschillende opties voor de systemen die nodig zijn voor de snelheidsverhoging naar 160 km/u.

Uw Kamer heeft in dit Algemeen Overleg gevraagd om, parallel aan het plan van aanpak dat de spoorsector maakt voor snelheidsverhoging naar 160 km/u door middel van de optie «ATB code 147», een onderzoek naar de andere opties1 uit te voeren, waarin deze op kosten, veiligheid en haalbaarheid, inclusief oordeel van de Europese Commissie, met elkaar worden vergeleken. Conform de suggestie van het lid Roemer heb ik recent opdracht gegeven aan de Technische Universiteit Delft.

Dit onderzoek moet leiden tot een completer beeld, als aanvulling op het op 9 september 2009 naar uw Kamer gestuurde «Haalbaarheidsonderzoek ATB Code Groen»2 en de overige naar uw Kamer gestuurde informatie over mogelijkheden voor snelheidsverhoging naar 160 km/u.

Zoals aangegeven in het Algemeen Overleg van 24 september 2009 wil ik het plan van aanpak van de spoorsector over ATB code 147 uiterlijk in maart 2010 ontvangen. Het onderzoek van de TU Delft zal dan ook gereed zijn. Op basis van beide zal ik een standpunt over snelheidsverhoging naar 160 km/u innemen en uw Kamer informeren.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Naast ATB code 147 ook ATB code groen, ATBL-NL en EURO ATBM+.

XNoot
2

Inspectie Verkeer en Waterstaat, 12 december 2008.

Naar boven