29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 1161 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 oktober 2023

Momenteel is er sprake van een omvangrijke storing op rangeerterrein Kijfhoek. Middels deze brief informeer ik u over de gevolgen van deze storing.

Op rangeerterrein Kijfhoek bevindt zich een systeem voor het volledig automatisch heuvelen van goederenwagons. Het doel van dit systeem is om wagons met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, te sorteren en vervolgens weer te koppelen aan andere wagons met eenzelfde bestemming. Het heuvelsysteem wordt momenteel vernieuwd en als gevolg hiervan was de helft van het heuvelsysteem volgens planning tijdelijk buiten gebruik. Door de storing is het gehele heuvelsysteem buiten gebruik geraakt.

Een bouwput die gemaakt was voor het vernieuwen van het heuvelsysteem is vol water gelopen en bij het wegpompen van het water is via het drainagesysteem het water in de kelders onder de sporen gekomen. Hierbij zijn 126 elektromotoren beschadigd die van essentieel belang zijn voor het systeem van automatisch heuvelen op het deel dat nog in gebruik was.

Als gevolg hiervan wordt op dit moment uitsluitend gerangeerd met locomotieven. Dit proces verloopt goed, maar kost wel meer tijd en energie en het levert minder rangeercapaciteit op. Ik ben blij met alle extra inzet van de betrokken partijen om de impact zo beperkt mogelijk te houden. De storing raakt met name DB Cargo, de vervoerder die van het heuvelsysteem gebruik maakt. Sinds het buiten gebruik raken van het heuvelsysteem vindt er dan ook dagelijks afstemming plaats met DB Cargo, aannemers en ProRail. De gevolgen voor andere vervoerders zijn beperkt. Vergoeding van de schade aan vervoerders vindt plaats conform de algemene voorwaarden van ProRail. ProRail geeft aan dat er geen verhoogd risico is voor de veiligheid. De gemeente Zwijndrecht en het bevoegd gezag zijn sinds het optreden van de storing via de gebruikelijke wegen geïnformeerd gehouden.

ProRail heeft met DB Cargo, de aannemer en Siemens overleg gehad over mogelijke oplossingen. Inmiddels is duidelijk dat het heuvelsysteem niet op korte termijn gerepareerd kan worden en buiten gebruik blijft tot 1 april 2024, het moment dat het deel van de heuvel dat nu vernieuwd wordt weer beschikbaar is.

Uiteraard zal ik uw Kamer op de hoogte houden in geval van relevante ontwikkelingen ten aanzien van deze storing.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven