Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 oktober 2023
Momenteel is er sprake van een omvangrijke storing op rangeerterrein Kijfhoek. Middels
deze brief informeer ik u over de gevolgen van deze storing.
Op rangeerterrein Kijfhoek bevindt zich een systeem voor het volledig automatisch
heuvelen van goederenwagons. Het doel van dit systeem is om wagons met verschillende
bestemmingen te ontkoppelen, te sorteren en vervolgens weer te koppelen aan andere
wagons met eenzelfde bestemming. Het heuvelsysteem wordt momenteel vernieuwd en als
gevolg hiervan was de helft van het heuvelsysteem volgens planning tijdelijk buiten
gebruik. Door de storing is het gehele heuvelsysteem buiten gebruik geraakt.
Een bouwput die gemaakt was voor het vernieuwen van het heuvelsysteem is vol water
gelopen en bij het wegpompen van het water is via het drainagesysteem het water in
de kelders onder de sporen gekomen. Hierbij zijn 126 elektromotoren beschadigd die
van essentieel belang zijn voor het systeem van automatisch heuvelen op het deel dat
nog in gebruik was.
Als gevolg hiervan wordt op dit moment uitsluitend gerangeerd met locomotieven. Dit
proces verloopt goed, maar kost wel meer tijd en energie en het levert minder rangeercapaciteit
op. Ik ben blij met alle extra inzet van de betrokken partijen om de impact zo beperkt
mogelijk te houden. De storing raakt met name DB Cargo, de vervoerder die van het
heuvelsysteem gebruik maakt. Sinds het buiten gebruik raken van het heuvelsysteem
vindt er dan ook dagelijks afstemming plaats met DB Cargo, aannemers en ProRail. De
gevolgen voor andere vervoerders zijn beperkt. Vergoeding van de schade aan vervoerders
vindt plaats conform de algemene voorwaarden van ProRail. ProRail geeft aan dat er
geen verhoogd risico is voor de veiligheid. De gemeente Zwijndrecht en het bevoegd
gezag zijn sinds het optreden van de storing via de gebruikelijke wegen geïnformeerd
gehouden.
ProRail heeft met DB Cargo, de aannemer en Siemens overleg gehad over mogelijke oplossingen.
Inmiddels is duidelijk dat het heuvelsysteem niet op korte termijn gerepareerd kan
worden en buiten gebruik blijft tot 1 april 2024, het moment dat het deel van de heuvel
dat nu vernieuwd wordt weer beschikbaar is.
Uiteraard zal ik uw Kamer op de hoogte houden in geval van relevante ontwikkelingen
ten aanzien van deze storing.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen