29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

34 244 Logistiek en goederenvervoer

Nr. 1107 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 juni 2023

Spoorgoederenvervoer is een onderwerp waar veel partijen betrokkenheid bij voelen. Ik vind het heel belangrijk om belanghebbenden een rol te bieden bij wat de overheid doet. Via deze brief wil ik u informeren over de participatietrajecten die ik ben gestart in het kader van spoorgoederenvervoer.

Zoals ik in de beantwoording van de vragen van het Schriftelijk Overleg Spoorgoederenvervoer1 heb vermeld kent het participatietraject een aantal stromen: 1) het Platform spoorgoederenvervoer, zoals terugkomt in het Actieplan Spoorgoederenvervoer van D66 en het advies van APPM, 2) participatiebijeenkomsten met marktpartijen, medeoverheden en omwonenden over de visie op de toekomst van het spoorgoederenvervoer, zoals ik dat 7 april jl. (Kamerstukken 29 984 en 34 244, nr. 1095) naar uw Kamer heb gestuurd, en 3) de meer reguliere gesprekken die ik blijf voeren met marktpartijen (zoals aan de spoorgoederentafel) en medeoverheden (zoals diverse bestuurlijke overleggen).

Ik ben verheugd u te kunnen melden dat het nieuwe Platform spoorgoederenvervoer de eerste stappen zet, de bedoeling is dat het Platform na de zomer voor de eerste keer bijeenkomt. Onder voorzitterschap van de heer Johan Remkes wordt nu gestart met de inrichting van het Platform spoorgoederenvervoer. Johan Remkes is één van de voorzitters van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL). Ik heb gekozen voor het OFL, omdat het OFL veel ervaring heeft met het betrekken van burgers en vanwege het onafhankelijke karakter. De onderwerpen die in het Platform aan de orde komen hebben altijd een relatie met het belang van de bewoners die in nabijheid van het spoor wonen. Het platform gaat zich ook bezighouden met het Toekomstbeeld spoorgoederenvervoer. Naast vertegenwoordigers van bewonersorganisaties zullen ook vertegenwoordigers uit de spoorgoederensector, betrokken provincies en gemeenten, ProRail en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische Zaken en Klimaat (EZK) in het Platform plaatsnemen.

Ook heeft mijn ministerie gisteren een eerste participatiebijeenkomst georganiseerd voor vertegenwoordigers van de spoorgoederensector, medeoverheden en omwonenden. In een open setting is de vertegenwoordigers gevraagd om te reflecteren op mijn visie op de toekomst van het spoorgoederenvervoer: wat vindt u mooi, waar ziet u kansen, wat mist u en waar ziet u dilemma’s? Tijdens de bijeenkomst was er ruimte voor alle partijen om ook met elkaar het gesprek te voeren en te zien waar overeenkomsten en verschillen zitten. In september geef ik vervolg aan deze sessie, om zo uiteindelijk te komen tot een gedragen toekomstbeeld spoorgoederenvervoer. Ook de spoorgoederentafel en de landelijke OV- en spoortafels zullen een belangrijke rol vervullen in dit proces.

Met deze participatietrajecten wil ik mensen een stem geven op het belangrijke onderwerp spoorgoederenvervoer. Luisteren naar elkaar is altijd de moeite en de tijd waard.

Hoogachtend,

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Zie Kamerstukken 29 984 en 34 244, nr. 1101.

Naar boven