nr. 12
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 juni 2005
Graag bied ik u hierbij, conform mijn toezegging in het Algemeen Overleg
van 26 januari jl. over de Tsunami, informatie over de «needs assessments»
voor Indonesië en Sri Lanka.
Ik kan de toezegging u deze «needs assessments» toe te zenden
nog niet nakomen. Reden hiervoor is dat tot op heden voor geen van beide landen
geconsolideerde versies van de «needs assessments» beschikbaar
zijn. Gezien deze omstandigheid hecht ik eraan u te informeren hoe de stand
van zaken thans is.
Indonesië
Voor Indonesië zijn voor de bijeenkomst van de Consultative Group
on Indonesia van 19 en 20 januari 2005 voorlopige «needs assessments»
opgesteld:
– Indonesia: Notes on Reconstruction –
The December 26, 2004 Natural Disaster
– Indonesia, Preliminary Damage and Loss Assessment-The
December 26, 2004 Natural Disaster.
Deze rapporten zijn te raadplegen op de website van de Wereldbank (www.worldbank.org/tsunami).
Vervolgens is in april 2005 uitgekomen het Master Plan
for Rehabilitation and Reconstruction for the Regions and People of the Province
of Nanggroe Aceh Darussalam and Nias Islands of the Province of North Sumatra. Dit Master Plan is te vinden opwww.bappenas.go.id onder het kopje blueprint.
Dit Master Plan is tamelijk algemeen van aard en biedt nog geen duidelijke
prioriteitsstelling of inhoudelijke strategie. Het bevat vooral een opsomming
van algemene planningsinstrumenten en een beschrijving per sector.
De donoren die bijdragen aan het Multi-Donor Trust Fund voor de wederopbouw
in Indonesië na de Tsunami hebben in informeel overleg afgesproken dat
zij de Indonesische organisatie die is opgericht voor de uitvoering van de
wederopbouw, BAPEL, zullen vragen om een uitgewerkte strategie met duidelijke
prioriteiten voor de wederopbouwfase. Uiteraard is het vervolgens aan BAPEL
om te beslissen of het een dergelijk document wil opstellen.
Sri Lanka
In Sri Lanka bestaat nog geen «needs assessment» die door
de overheid en donoren wordt gedeeld. Beide hebben verschillende versies.
De overheid heeft op het onlangs in Kandy gehouden donorforum haar officiële
document uitgegeven: «Rebuilding Sri Lanka-Post Tsunami
recovery and reconstruction strategy, May 2005».
De donoren (Wereldbank, Aziatische Ontwikkelingsbank, Japanese Bank for
Investment Cooperation, met medewerking van VN en bilaterale donoren) hebben
in samenwerking met de overheid ook een «needs assessment» proces
doorlopen. Dit heeft geresulteerd in een rapport: «Rebuilding
Sri Lanka: assessment of Tsunami recovery implementation – executive
summary». Dit document heeft ook een officiële status
en is geaccepteerd door de overheid.
Beide documenten zijn te vinden op de website van van het Sri Lankaanse
Ministerie van Financiën (External Resource Department, www.erd.gov.lk, doorklikken naar link voor development forum en vervolgens
naar documenten).
De donoren zijn niet geconsulteerd bij het opstellen van het eerste document.
Zij zijn niet gelukkig met het document onder meer vanwege de onduidelijke
implementatieplannen voor de districten. Van wellicht nog groter belang is
dat het document de «guiding principles» niet goed reflecteert.
Deze begin dit jaar opgestelde «guiding principles» omvatten richtlijnen
voor onder meer een conflictsensitieve benadering. Over deze principes was
overeenstemming bereikt tussen overheid en donoren. Hoewel het document een
officiële status heeft, zal de overheid naar verwachting een herziene
versie uitgeven rondom of op 26 juni 2005 (zes maanden na de Tsunami).
In aanvulling op deze nationale plannen hebben donoren, in samenwerking
met de overheidsorganisatie verantwoordelijk voor de wederopbouw, TAFREN,
ook per district «needs assessments» opgesteld. Deze zijn in mei
2005 door TAFREN van commentaar voorzien. TAFREN heeft dit commentaar vervolgens
voorgelegd aan de Government Agents in de districten. Een formele reaktie
op basis van commentaar van de Government Agents is nog niet ontvangen. De
rapporten zijn derhalve nog in de conceptfase en zijn niet openbaar gemaakt.
Deze cruciale documenten geven per district de behoeften aan, alsmede
een plan van aanpak op basis van de «guiding principles».
Donoren hopen en verwachten dat er binnenkort overeenstemming wordt bereikt
tussen overheid (TAFREN) en donoren waarna er door beide partijen geaccordeerde
«needs assessments» per district beschikbaar komen.
De President heeft recentelijk bevestigd het «Joint Mechanism»
(JM) te willen tekenen, daarmee de LTTE mede-zeggenschap gevend in de besteding
van de Tsunami reconstructie fondsen in het Noorden en Oosten van het land.
Inmiddels is over dit onderwerp echter grote politieke onrust ontstaan. De
JVP (kleinste coalitiepartij) en de JHU (Budhistische Monniken) zijn een publieke
campagne begonnen tegen het JM, waarbij de JVP een ultimatum heeft
gesteld de regering te zullen verlaten. Deze politieke ontwikkelingen leiden
tot onrust onder de bevolking, met bijna dagelijks grote demonstraties in
Colombo en in Jaffna. De President toont zich echter vastbesloten en zou inmiddels
de steun van de grootste oppositiepartij (UNP) hebben verkregen volgens de
kranten. Gevolg van al deze onrust is verdere vertraging in de besluitvorming
en uitvoering van de wederopbouw via de overheid.
Noodhulp
Voor de goede orde informeer ik u bij deze ook over mijn beslissing om
van de € 40 miljoen die beschikbaar was voor noodhulp na de tsunami,
ruim € 9 miljoen voor andere doelen (voedselcrises in Afrika) in
te zetten. Inmiddels is de noodhulpfase voorbij en worden ook geen committeringen
meer verwacht. Voor de wederopbouw na Tsunami is zoals is bekend een bedrag
van € 200 miljoen beschikbaar voor een periode van 5 jaar.
Ik vertrouw erop u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A. M. A. van Ardenne-van der Hoeven