29 956
Ramp in Zuid-Azië en Oost-Afrika

nr. 12
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 juni 2005

Graag bied ik u hierbij, conform mijn toezegging in het Algemeen Overleg van 26 januari jl. over de Tsunami, informatie over de «needs assessments» voor Indonesië en Sri Lanka.

Ik kan de toezegging u deze «needs assessments» toe te zenden nog niet nakomen. Reden hiervoor is dat tot op heden voor geen van beide landen geconsolideerde versies van de «needs assessments» beschikbaar zijn. Gezien deze omstandigheid hecht ik eraan u te informeren hoe de stand van zaken thans is.

Indonesië

Voor Indonesië zijn voor de bijeenkomst van de Consultative Group on Indonesia van 19 en 20 januari 2005 voorlopige «needs assessments» opgesteld:

Indonesia: Notes on Reconstruction – The December 26, 2004 Natural Disaster

Indonesia, Preliminary Damage and Loss Assessment-The December 26, 2004 Natural Disaster.

Deze rapporten zijn te raadplegen op de website van de Wereldbank (www.worldbank.org/tsunami).

Vervolgens is in april 2005 uitgekomen het Master Plan for Rehabilitation and Reconstruction for the Regions and People of the Province of Nanggroe Aceh Darussalam and Nias Islands of the Province of North Sumatra. Dit Master Plan is te vinden opwww.bappenas.go.id onder het kopje blueprint.

Dit Master Plan is tamelijk algemeen van aard en biedt nog geen duidelijke prioriteitsstelling of inhoudelijke strategie. Het bevat vooral een opsomming van algemene planningsinstrumenten en een beschrijving per sector.

De donoren die bijdragen aan het Multi-Donor Trust Fund voor de wederopbouw in Indonesië na de Tsunami hebben in informeel overleg afgesproken dat zij de Indonesische organisatie die is opgericht voor de uitvoering van de wederopbouw, BAPEL, zullen vragen om een uitgewerkte strategie met duidelijke prioriteiten voor de wederopbouwfase. Uiteraard is het vervolgens aan BAPEL om te beslissen of het een dergelijk document wil opstellen.

Sri Lanka

In Sri Lanka bestaat nog geen «needs assessment» die door de overheid en donoren wordt gedeeld. Beide hebben verschillende versies.

De overheid heeft op het onlangs in Kandy gehouden donorforum haar officiële document uitgegeven: «Rebuilding Sri Lanka-Post Tsunami recovery and reconstruction strategy, May 2005».

De donoren (Wereldbank, Aziatische Ontwikkelingsbank, Japanese Bank for Investment Cooperation, met medewerking van VN en bilaterale donoren) hebben in samenwerking met de overheid ook een «needs assessment» proces doorlopen. Dit heeft geresulteerd in een rapport: «Rebuilding Sri Lanka: assessment of Tsunami recovery implementation – executive summary». Dit document heeft ook een officiële status en is geaccepteerd door de overheid.

Beide documenten zijn te vinden op de website van van het Sri Lankaanse Ministerie van Financiën (External Resource Department, www.erd.gov.lk, doorklikken naar link voor development forum en vervolgens naar documenten).

De donoren zijn niet geconsulteerd bij het opstellen van het eerste document. Zij zijn niet gelukkig met het document onder meer vanwege de onduidelijke implementatieplannen voor de districten. Van wellicht nog groter belang is dat het document de «guiding principles» niet goed reflecteert. Deze begin dit jaar opgestelde «guiding principles» omvatten richtlijnen voor onder meer een conflictsensitieve benadering. Over deze principes was overeenstemming bereikt tussen overheid en donoren. Hoewel het document een officiële status heeft, zal de overheid naar verwachting een herziene versie uitgeven rondom of op 26 juni 2005 (zes maanden na de Tsunami).

In aanvulling op deze nationale plannen hebben donoren, in samenwerking met de overheidsorganisatie verantwoordelijk voor de wederopbouw, TAFREN, ook per district «needs assessments» opgesteld. Deze zijn in mei 2005 door TAFREN van commentaar voorzien. TAFREN heeft dit commentaar vervolgens voorgelegd aan de Government Agents in de districten. Een formele reaktie op basis van commentaar van de Government Agents is nog niet ontvangen. De rapporten zijn derhalve nog in de conceptfase en zijn niet openbaar gemaakt.

Deze cruciale documenten geven per district de behoeften aan, alsmede een plan van aanpak op basis van de «guiding principles».

Donoren hopen en verwachten dat er binnenkort overeenstemming wordt bereikt tussen overheid (TAFREN) en donoren waarna er door beide partijen geaccordeerde «needs assessments» per district beschikbaar komen.

De President heeft recentelijk bevestigd het «Joint Mechanism» (JM) te willen tekenen, daarmee de LTTE mede-zeggenschap gevend in de besteding van de Tsunami reconstructie fondsen in het Noorden en Oosten van het land. Inmiddels is over dit onderwerp echter grote politieke onrust ontstaan. De JVP (kleinste coalitiepartij) en de JHU (Budhistische Monniken) zijn een publieke campagne begonnen tegen het JM, waarbij de JVP een ultimatum heeft gesteld de regering te zullen verlaten. Deze politieke ontwikkelingen leiden tot onrust onder de bevolking, met bijna dagelijks grote demonstraties in Colombo en in Jaffna. De President toont zich echter vastbesloten en zou inmiddels de steun van de grootste oppositiepartij (UNP) hebben verkregen volgens de kranten. Gevolg van al deze onrust is verdere vertraging in de besluitvorming en uitvoering van de wederopbouw via de overheid.

Noodhulp

Voor de goede orde informeer ik u bij deze ook over mijn beslissing om van de € 40 miljoen die beschikbaar was voor noodhulp na de tsunami, ruim € 9 miljoen voor andere doelen (voedselcrises in Afrika) in te zetten. Inmiddels is de noodhulpfase voorbij en worden ook geen committeringen meer verwacht. Voor de wederopbouw na Tsunami is zoals is bekend een bedrag van € 200 miljoen beschikbaar voor een periode van 5 jaar.

Ik vertrouw erop u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A. M. A. van Ardenne-van der Hoeven

Naar boven