nr. 39
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 februari 2006
In uw brief van 14 december (05-RU-B-049) heeft u in aanvulling op
het Algemeen Overleg op 17 november jl. (Kamerstuk 28 779/29 949/29 950,
nr. 5) enkele nadere vragen gesteld. Deze vragen hebben betrekking op de «comply-or-explain»-brieven
en op de uitwerking van het normenkader voor de niet-financiële informatie
in begroting en jaarverslag. In uw brief vraagt u om een nadere invulling
van mijn uw toezegging om volgend voorjaar nog eenmaal zogenaamde «comply-or-explain»-brieven
te versturen aan de verschillende vaste kamercommissies.
De aanpak zal wat betreft procedure en inhoud vergelijkbaar zijn met die
welke vorig jaar is gevolgd. Wat betreft het tijdstip van verzending betekent
dit dat de brieven in juni zullen worden verstuurd. Het tijdstip van verzending
van de «comply-or-explain-brieven» kan namelijk niet los worden
gezien van het reguliere proces van begrotingsvoorbereiding. De voor de comply-or-explain-brieven
relevante stappen hierin zijn:
• in januari en februari starten de departementen met de interne
begrotingsvoorbereiding;
• in februari, maart en april organiseert Financiën workshops
begrotingsschrijven voor vrijwel alle departementen waarin ook aandacht worden
besteed aan het opnemen van zinvolle en relevante kwantitatieve gegevens over
het bereiken van de beleidsdoelstellingen;
• op basis hiervan vindt bij de departementen verdere uitwerking
plaats van de beleidsartikelen. Hierbij wordt de «comply-or-explain»-vraag
meegenomen.
Langs deze weg is in juni een concept-begroting 2007 beschikbaar op basis
waarvan op een zinvolle manier de «comply-or-explain»-brief kan
worden opgesteld zodat de Tweede Kamer goed kan worden geïnformeerd.
Het reeds in april verzenden van de comply-or-explain brieven zou de interne
discussie over indicatoren loskoppelen van de discussie over de inhoud van
de begroting. Datzelfde geldt voor uw suggestie om in de «comply-or-explain»-brief
een overzicht op te nemen van de te verwachten verbeteringen ten opzichte
van de vorige begroting.
Uiteraard zal bij de selectie van de op te nemen indicatoren zoveel mogelijk
rekening worden gehouden met de wensen van de Kamer.
Het is van belang te realiseren dat de «comply-or-explain»-brieven
ervoor zijn bedoeld om te beargumenteren waarom het in bepaalde gevallen niet
mogelijk is om zinvolle en relevante indicatoren te presenteren. Conform de
vorige ronde wordt er gemotiveerd waarom er geen outcome-gegevens en ook geen
outputgegevens zijn. Uw wens om voor elke begroting een totaaloverzicht te
doen presenteren waarbij per begrotingsartikel duidelijk wordt gemaakt op
basis waarvan inzicht gegeven wordt in de outcome én de output van
het voorgenomen beleid («comply») leidt tot een dubbeling met
de begroting.
Uw suggestie om een overzicht te geven van wat gedaan is met opmerkingen
die bij de laatste begrotingsbehandeling door de Kamer zijn gemaakt over VBTB-gerelateerde
aspecten van de begroting neem ik graag over. Ik zal mijn collega’s
dan ook vragen om in te gaan op de opmerkingen die bij de laatste begrotingsbehandeling
door de Kamer zijn gemaakt.
De Minister van Financiën,
G. Zalm