29 949
Evaluatie VBTB

29 950
Interdepartementaal beleidsonderzoek: Regeldruk en controletoren

nr. 39
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 februari 2006

In uw brief van 14 december (05-RU-B-049) heeft u in aanvulling op het Algemeen Overleg op 17 november jl. (Kamerstuk 28 779/29 949/29 950, nr. 5) enkele nadere vragen gesteld. Deze vragen hebben betrekking op de «comply-or-explain»-brieven en op de uitwerking van het normenkader voor de niet-financiële informatie in begroting en jaarverslag. In uw brief vraagt u om een nadere invulling van mijn uw toezegging om volgend voorjaar nog eenmaal zogenaamde «comply-or-explain»-brieven te versturen aan de verschillende vaste kamercommissies.

De aanpak zal wat betreft procedure en inhoud vergelijkbaar zijn met die welke vorig jaar is gevolgd. Wat betreft het tijdstip van verzending betekent dit dat de brieven in juni zullen worden verstuurd. Het tijdstip van verzending van de «comply-or-explain-brieven» kan namelijk niet los worden gezien van het reguliere proces van begrotingsvoorbereiding. De voor de comply-or-explain-brieven relevante stappen hierin zijn:

• in januari en februari starten de departementen met de interne begrotingsvoorbereiding;

• in februari, maart en april organiseert Financiën workshops begrotingsschrijven voor vrijwel alle departementen waarin ook aandacht worden besteed aan het opnemen van zinvolle en relevante kwantitatieve gegevens over het bereiken van de beleidsdoelstellingen;

• op basis hiervan vindt bij de departementen verdere uitwerking plaats van de beleidsartikelen. Hierbij wordt de «comply-or-explain»-vraag meegenomen.

Langs deze weg is in juni een concept-begroting 2007 beschikbaar op basis waarvan op een zinvolle manier de «comply-or-explain»-brief kan worden opgesteld zodat de Tweede Kamer goed kan worden geïnformeerd. Het reeds in april verzenden van de comply-or-explain brieven zou de interne discussie over indicatoren loskoppelen van de discussie over de inhoud van de begroting. Datzelfde geldt voor uw suggestie om in de «comply-or-explain»-brief een overzicht op te nemen van de te verwachten verbeteringen ten opzichte van de vorige begroting.

Uiteraard zal bij de selectie van de op te nemen indicatoren zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de wensen van de Kamer.

Het is van belang te realiseren dat de «comply-or-explain»-brieven ervoor zijn bedoeld om te beargumenteren waarom het in bepaalde gevallen niet mogelijk is om zinvolle en relevante indicatoren te presenteren. Conform de vorige ronde wordt er gemotiveerd waarom er geen outcome-gegevens en ook geen outputgegevens zijn. Uw wens om voor elke begroting een totaaloverzicht te doen presenteren waarbij per begrotingsartikel duidelijk wordt gemaakt op basis waarvan inzicht gegeven wordt in de outcome én de output van het voorgenomen beleid («comply») leidt tot een dubbeling met de begroting.

Uw suggestie om een overzicht te geven van wat gedaan is met opmerkingen die bij de laatste begrotingsbehandeling door de Kamer zijn gemaakt over VBTB-gerelateerde aspecten van de begroting neem ik graag over. Ik zal mijn collega’s dan ook vragen om in te gaan op de opmerkingen die bij de laatste begrotingsbehandeling door de Kamer zijn gemaakt.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Naar boven