Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29922 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29922 nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2004 te wijzigen.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2004 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in overzichten met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2005 (Vermoedelijke Uitkomsten 2004), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2005 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2004 van het ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
Omdat het alleen technische mutaties betreft is van verdere toelichting afgezien. Dit overeenkomstig de rijksbegrotingvoorschriften, waarin is aangegeven dat alleen beleidsmatige relevante mutaties worden toegelicht. Technische mutaties behoeven geen toelichting.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2004 (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2004 | 5 858,9 | 5 805,5 | |
Amendement: Kst. II, 2003–2004, 29 200 A, nr. 18 | 1,7 | 1,7 | |
Stand 1e suppletore begroting 2004 | 6 030,4 | 6 016,7 | |
– mutaties Miljoenennota 2005 (uitkomst 2004) | – 147,1 | – 147,1 | |
– mutaties Najaarsnota 2004 (belangrijkste): | |||
1. Vergoeding BTW | div. | 477,0 | 477,0 |
2. ZSM/Verk.centrale Zuid-West Nederland | 01.01 | – 40,0 | |
3. Meevallende aanbesteding aanleg rijkswegen | 01.01 | – 25,0 | |
4. Tekort railprogramma | 01.02 | 76,0 | |
5. Afrekening Prorail 2003 | 01.02 | 20,9 | 20,9 |
6. GDU | 01.03 | – 20,0 | |
7. Beneluxmetro/Randstadrail | 01.03 | 34,0 | |
8. Overschot diverse projecten B&O waterkeren | 02.01 | – 24,0 | |
9. Overschot diverse projecten aanleg waterbeheren en vaarwegen | 02.02 | – 25,0 | |
10. basisonderhoud/uitv.beheertaken | 02.02 | 24,0 | |
11. Betuweroute | 03.02 | – 20,0 | |
12. HSL | 03.03 | 47,6 | |
13. Teruggave in kader van aanbestedingsvoordelen | 05.01 | – 20,0 | |
14. Gis II | 05.01 | 27,5 | |
15. Diversen | div. | – 23,0 | – 2,7 |
502,7 | |||
Stand 2e suppletore begroting 2004 | 6 385,9 | 6 372,3 |
1 Dit betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) door het ministerie van Financiën uit de aanvullende post (via ontvangstenartikel 05.01 Bijdragen met begroting VenW) wordt gecompenseerd.
Het bedrag kan als volgt worden gespecificeerd:
01.02 Railwegen | € 268,2 mln.; |
01.03 Reg./lokale infra | € 3,0 mln.; |
02.02 Waterbeheren/vaarw. | € 1,4 mln.; |
03.02 Betuweroute | € 79,8 mln.; |
03.03 HSL-Zuid | € 124,6 mln. |
2 Het overschot wordt veroorzaakt:
– Door een vertraging bij het Fileplan ZSM (€ 35 mln.). Dit wordt veroorzaakt door de luchtproblematiek; recentelijk heeft de Raad van State uitgesproken dat het ZSM-programma niet voldoet aan de Europese normen van luchtkwaliteit.
– Doordat de bouw van de nieuwe Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in plaats van dit jaar pas in 2005 zal worden afgerond. Een bedrag van € 5 mln. aan betalingen zal daardoor worden doorgeschoven naar 2005.
3 Binnen het Beheer en Onderhoudsprogramma Rijkswegen is dit jaar sprake van meevallende aanbestedingen. Van het gedeelte dat dit jaar niet opnieuw kan worden aangewend (ad € 25 mln.) wordt € 20 mln. aangewend t.b.v. de invulling van de taakstelling doelmatig aanbesteden.
4 Bij het railprogramma (onderdeel personenvervoer) is er sprake van een tekort van € 76,0 mln. Het tekort wordt hoofdzakelijk veroorzaakt bij:
– het AKI programma;
– het project Amsterdam–Utrecht.
Voor beide projecten geldt dat op basis van de voortgang er in 2004 meer betaald dient te worden dan in de begroting is voorzien. Het betreft hier geen kostenstijgingen maar kasschuiven over de jaren heen.
5 De verhoging heeft betrekking op de bruto/netto boeking als gevolg van de regelgeving uit de Comptabiliteitswet waarin wordt bepaald dat afrekeningen uit voorgaande jaren ten gunste van de ontvangsten moeten worden gebracht (M 01.02).
Tegenover de hogere uitgaven (voorschot) staat een gelijk bedrag aan hogere ontvangsten. Het betreft hier de afrekening met Prorail over het 4e kwartaal 2003.
6 De GDU-plus 2004 wordt in drie termijnen aan Provincies en Kaderwet-gebieden uitbetaald. De laatste termijn (5%) ter grootte van een bedrag van ca € 20 mln. zal volgens de regeling in de eerste helft van 2005 geschieden, omdat dan alle gedecentraliseerde projecten door middel van accountantsverklaringen daadwerkelijk zijn overgedragen.
7 Deze mutatie betreft een toevoeging aan de Beneluxmetro en Randstadrail. Voor beide projecten geldt dat de voortgang op basis van mijlpalen een betalingsversnelling toelaten. De Beneluxmetro kan dit jaar volledig worden afgerekend en afgewikkeld (ad € 25 mln.) Het restant ad € 23 mln. zal ter beschikking worden gesteld voor Randstadrail.
8 Het overschot bij Beheer en Onderhoud Waterkeren in 2004 wordt veroorzaakt door een achterstand in de uitvoering van diverse projecten van het realisatie programma. Het betreft hier onder andere:
– Boedel RIJP; de afwikkeling van verontreinigde terreinen welke zijn overgedragen aan de provincie worden dit jaar niet gerealiseerd.
– Suppleties in Noord-Holland; vertraging a.g.v. problemen met de contractafsluitingen.
– Kades Marken; a.g.v. vertraging in de voorbereiding.
9 Op het onderdeel aanleg waterbeheren wordt op totaalniveau een (kas)vertraging voorzien van € 25 mln. Er is sprake van vertragingen van ca € 50 mln. en betreffen diverse projecten w.o. Depot Hollandsch Diep, Haringvliet de Kier, Saneringsprogramma Waterbodems, SUBBIED. Hiertegenover worden er binnen het programma voor een bedrag van ca € 25 mln. aan meeruitgaven verwacht voor o.a. Gemaal IJmuiden en Depot Molengreend. Ook hier betreft het geen kostenstijgingen maar kasschuiven over de jaren heen.
10 Dit jaar is een bedrag van € 24 mln. extra nodig voor o.a.:
– onverwachte inzet voor de Overijsselse Vecht;
– onverwachte betaling voor de damwand IJmuiden;
– WVO-activeiten;
– meer inzet voor calamiteiten.
11 De latere betaling van rekeningen door latere indiening aannemers van facturen voor het bovenbouw contract is met name de reden van het overschot bij de Betuweroute.
12 Het tekort binnen het HSL-artikel betreft een saldo van overschotten en tekorten. Bij zowel het onderdeel railwegen (01.01.03) als bij hoofdwegen (01.01.04) is sprake van een tekort. Dit komt o.a. doordat de uitvoering sneller loopt dan in de begroting is geraamd. De overschrijding in 2004 staat los van het totale projectbudget (hierin dus geen overschrijding) en zal uiteraard wel weerslag hebben op het kasritme van de laatste twee jaren van de infra-aanleg, te weten 2005 en 2006.
Daartegenover is sprake van een overschot bij de HSL-zuid (03.01.01) van ca € 57 mln. Op dit onderdeel lopen betalingen wat achter en de fasering in de deelprojecten vertonen enige fluctuaties.
De verhoging van artikel 03.03 met € 47,6 mln. ligt in lijn met de in de Voortgangsrapportage afgegeven prognose (overschrijding van € 50 mln. t.o.v. het kasbudget 2004).
13 In 2004 zal € 20 mln. aan aanbestedingvoordelen worden aangewend t.b.v. de invulling van de taakstelling doelmatig aanbesteden. Zie voor een nadere onderbouwing de toelichting bij 3.
14 Teneinde het ontstane overschot op het GIS II-programma beschikbaar te houden voor het programma in latere jaren wordt een bedrag van € 27 mln. overgeboekt naar het Infrastructuurfonds. Zodra deze gelden weer nodig zijn voor het GIS-programma worden deze overgeboekt van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII.
15 Dit overschot betreft o.a.:
– SOIT ad € 5,1 mln. (art 04.03 Intermodaal Vervoer) De voorbereidende planprocedures op regionaal niveau duren langer dan voorzien. Het gevolg is een vertraging bij de subsidieverlening voor een terminal in het kader van de Subsidieregeling Openbare Inland Terminals (SOIT).
– Westerscheldetunnel ad € 8,8 mln. (art 03.01) Van het gereserveerde bedrag voor de Westerscheldetunnel ad € 9,7 mln. komt dit jaar naar schatting € 0,9 mln. tot betaling. Van het restant ad € 8,8 mln. wordt € 1,5 mln. aan het ministerie van Binnenlandse Zaken t.b.v. de brandweervoorzieningen en € 7,3 mln. ten behoeve van de overige problematiek binnen het Infrastructuurfonds afgedragen.
– Maaswerken ad € 12 mln. (art 02.01) Door o.a. een vertraging van de aanbesteding van de Maaskaden ontstaat er een overschot ad € 12 mln. op dit artikel.
– Saldo van diverse kleine tekorten en overschotten binnen het Infrastructuurfonds.
Naast de hierboven vermelde uitgavenmutaties, die in een aantal gevallen ook consequenties hebben voor de verplichtingenramingen, wordt in deze suppletore begroting ook een verplichtingenmutaties voorgesteld die ik graag afzonderlijk wil laten zien.
Art. 03.05 Anders betalen voor mobiliteit
Het kabinet ziet een andere manier van betalen voor het gebruik van de weg als een kosteneffectief middel om de bereikbaarheid te verbeteren. Daarom treft het kabinet nu de voorbereidingen die nodig zijn om invoering van beprijzen door een volgend kabinet mogelijk te maken. Om de mening van maatschappelijke belangengroepen goed mee te kunnen wegen in de besluitvorming overlegt de minister van Verkeer en Waterstaat met het op te richten Platform Betalen voor Mobiliteit. Voor dit Platform worden eind 2004 verplichtingen aangegaan.
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
01.01 Rijkswegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 1 691 817 | 2 127 338 | 1 361 055 | – 27 175 | 3 461 218 |
Uitgaven: | 1 708 524 | 1 794 927 | – 86 852 | – 66 907 | 1 641 168 |
Productuitgaven | 1 189 747 | 1 259 955 | – 78 618 | – 65 000 | 1 116 337 |
01.01.02 Aanleg Rijkswegen realisatie | 780 765 | 857 492 | – 129 863 | – 40 000 | 687 629 |
01.01.04 B&O Rijkswegen realisatie | 408 982 | 402 463 | 51 245 | – 25 000 | 428 708 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 518 777 | 534 972 | – 8 234 | – 1 907 | 524 831 |
01.01.01 Aanleg Rijkswegen verk./planstudie | 18 807 | 28 246 | 228 | 100 | 28 574 |
01.01.02 Aanleg Rijkswegen realisatie | 236 000 | 240 044 | – 10 044 | – 1 372 | 228 628 |
01.01.03 B&O Rijkswegen voorbereiding | 31 973 | 32 080 | 418 | 0 | 32 498 |
01.01.04 B&O Rijkswegen realisatie | 192 100 | 192 200 | 666 | – 635 | 192 231 |
01.01.05 Bediening Rijkswegen | 12 843 | 13 538 | 153 | 0 | 13 691 |
01.01.06 Basisinformatie | 27 054 | 28 864 | 345 | 0 | 29 209 |
Ontvangsten | 67 122 | 180 598 | – 41 950 | 0 | 138 648 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
01.01 Rijkswegen | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 1 794 927 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | – 153 759 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 1 641 168 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 524 831 | |
3. Dus productuitgaven | 1 116 337 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 1 116 337 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 1 116 337 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
01.02 Railwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 2 864 065 | 2 874 109 | – 186 873 | 293 730 | 2 980 966 |
Uitgaven: | 1 420 246 | 1 411 333 | – 217 169 | 365 156 | 1 559 320 |
Productuitgaven | 1 420 246 | 1 411 333 | – 217 169 | 365 156 | 1 559 320 |
01.02.01 Aanleg Rail: verk./planstudie | 14 219 | 22 103 | 2 102 | 1 337 | 25 542 |
01.02.02 Aanleg Rail: realisatie goederen | 28 157 | 30 401 | – 5 654 | – 2 131 | 22 616 |
01.02.02 Aanleg Rail: realisatie personen | 504 438 | 482 956 | – 221 652 | 180 077 | 441 381 |
01.02.04 Rail B&O realisatie | 846 986 | 849 427 | 8 035 | 185 873 | 1 043 335 |
01.02.06 Rail leenfaciliteit versnelde aanleg | 26 446 | 26 446 | 0 | 0 | 26 446 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 000 | 1 000 | 9 000 | 20 946 | 30 946 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
01.02 Railwegen | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 1 411 333 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 147 987 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 1 559 320 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 1 559 320 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 1 559 320 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 1 559 320 |
01.03 REGIONALE EN LOKALE INFRASTRUCTUUR
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
01.03 Regionale en lokale infrastructuur | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 526 404 | 527 021 | – 38 290 | 3 957 | 492 688 |
Uitgaven: | 539 357 | 651 057 | – 47 690 | 17 913 | 621 280 |
Productuitgaven | 536 099 | 645 258 | – 47 721 | 17 913 | 615 450 |
01.03.01 Aanleg reg/lok.verk./planstudie | 2 406 | 10 523 | – 4 322 | – 4 200 | 2 001 |
01.03.02 Aanleg reg/lok: realisatie | 118 657 | 193 685 | – 11 585 | 39 156 | 221 256 |
01.03.03 Duurzaam veilig | 20 587 | 44 210 | – 36 666 | 2 000 | 9 544 |
01.03.05 Gebundelde doeluitkering | 394 449 | 396 840 | 4 852 | – 19 043 | 382 649 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 3 258 | 5 799 | 31 | 0 | 5 830 |
01.03.01 Aanleg reg/lok.verk./planstudie | 1 654 | 4 195 | 17 | 0 | 4 212 |
01.03.02 Aanleg reg/lok: realisatie | 1 436 | 1 436 | 12 | 0 | 1 448 |
01.03.03 Duurzaam veilig | 0 | 0 | |||
01.03.05 Gebundelde doeluitkering | 168 | 168 | 2 | 0 | 170 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 957 | 957 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
01.03 Regionale en lokale infrastructuur | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 651 057 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | – 29 777 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 621 280 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 5 830 | |
3. Dus productuitgaven | 615 450 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 615 450 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 615 450 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
02.01 Waterkeren | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 227 322 | 319 947 | 4 423 | 47 611 | 371 981 |
Uitgaven: | 288 281 | 315 359 | – 5 562 | – 31 006 | 278 791 |
Productuitgaven | 213 987 | 239 840 | – 1 168 | – 31 000 | 207 672 |
02.01.02 Aanleg waterkeren: realisatie | 92 070 | 92 303 | 1 674 | 4 985 | 98 962 |
02.01.04 B&O waterkeren: realisatie | 85 367 | 101 787 | – 4 006 | – 24 000 | 73 781 |
02.01.05 Ruimte voor de rivier | 0 | 0 | 18 929 | 0 | 18 929 |
02.01.06 Maaswerken | 36 550 | 45 750 | – 17 765 | – 11 985 | 16 000 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 74 294 | 75 519 | – 4 394 | – 6 | 71 119 |
02.01.01 Aanleg waterkeren: verk./planst. | 3 631 | 3 631 | 1 242 | 0 | 4 873 |
02.01.02 Aanleg waterkeren: realisatie | 15 898 | 15 541 | 1 022 | 57 | 16 620 |
02.01.03 B&O waterkeren: voorbereiding | 11 963 | 12 448 | 157 | 0 | 12 605 |
02.01.04 B&O waterkeren: realisatie | 20 352 | 19 995 | 89 | – 63 | 20 021 |
02.01.05 Ruimte voor de rivier | 12 000 | 13 454 | – 1 454 | 0 | 12 000 |
02.01.06 Maaswerken | 10 450 | 10 450 | – 5 450 | 0 | 5 000 |
Ontvangsten | 13 210 | 14 784 | 2 700 | 0 | 17 484 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
02.01 Waterkeren | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 315 359 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | – 36 568 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 278 791 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 71 119 | |
3. Dus productuitgaven | 207 672 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 207 672 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 207 672 |
02.02 WATERBEHEREN EN VAARWEGEN
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
02.02 Waterbeheren en vaarwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 577 428 | 659 045 | 208 837 | 28 568 | 896 450 |
Uitgaven: | 655 962 | 600 394 | 77 431 | – 1 882 | 675 943 |
Productuitgaven | 327 030 | 272 441 | 67 476 | 1 770 | 341 687 |
02.02.02 Aanleg waterbeheren en vaarwegen: realisatie | 169 915 | 204 559 | – 23 376 | – 20 000 | 161 183 |
02.02.04 B&O: realisatie | 147 115 | 57 882 | 90 852 | 21 770 | 170 504 |
02.02.07 Watersystemen | 10 000 | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 328 932 | 327 953 | 9 955 | – 3 652 | 334 256 |
02.02.01 Aanleg waterbeheren en vaarwegen: verk./planstudie | 11 566 | 11 796 | 152 | 0 | 11 948 |
02.02.02 Aanleg waterbeheren en vaarwegen: realisatie | 24 978 | 24 383 | 7 550 | – 5 106 | 26 827 |
02.02.03 B&O: voorbereiding | 27 009 | 27 730 | 327 | 929 | 28 986 |
02.02.04 B&O: realisatie | 171 251 | 168 040 | 755 | 143 | 168 938 |
02.02.05 Bediening vaarwegen | 54 053 | 55 456 | 646 | 0 | 56 102 |
02.02.06 Basisinformatie | 40 075 | 40 548 | 525 | 382 | 41 455 |
Ontvangsten | 81 587 | 115 264 | 8 123 | 1 847 | 125 234 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
02.02 Waterbeheren en vaarwegen | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 600 394 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 75 549 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 675 943 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 334 256 | |
3. Dus productuitgaven | 341 687 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 341 687 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 341 687 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.01 Westerscheldetunnel | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 4 625 | 4 625 | 58 | – 3 862 | 821 |
Uitgaven: | 4 625 | 9 642 | 58 | – 8 800 | 900 |
Productuitgaven | 4 502 | 9 519 | 181 | – 8 800 | 900 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 123 | 123 | – 123 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.01 Westerscheldetunnel | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 9 642 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | – 8 742 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 900 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 900 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 900 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 900 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.02 Betuweroute | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 0 | 23 572 | 10 130 | 79 220 | 112 922 |
Uitgaven: | 413 970 | 354 758 | 84 850 | 59 220 | 498 828 |
03.02.00 Productuitgaven | 407 512 | 346 385 | 88 203 | 59 800 | 494 388 |
03.02.02 Directe uitvoeringsuitgaven | 6 458 | 8 373 | – 3 353 | – 580 | 4 440 |
03.02.03 Ontvangsten | 22 807 | 49 411 | – 25 661 | 0 | 23 750 |
Bijdrage EU | 22 807 | 49 411 | – 25 661 | 0 | 23 750 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.02 Betuweroute | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 354 758 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 144 070 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 498 828 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 4 440 | |
3. Dus productuitgaven | 494 388 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 494 388 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 494 388 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.03 Hogesnelheidslijn | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 289 819 | 319 051 | 120 478 | 231 478 | 671 007 |
Uitgaven: | 792 167 | 814 219 | 43 378 | 172 108 | 1 029 705 |
Productuitgaven | 745 906 | 767 958 | 13 305 | 172 108 | 953 371 |
03.03.01 HSL-zuid | 578 498 | 688 022 | 6 074 | 65 994 | 760 090 |
03.03.02 HSL-oost | 3 000 | 3 863 | 287 | 1 358 | 5 508 |
03.03.03 HSL-zuid: railwegen | 32 627 | 15 602 | – 705 | 12 247 | 27 144 |
03.03.04 HSL-zuid: hoofdwegen | 131 781 | 58 665 | 7 649 | 92 609 | 158 923 |
03.03.05 Snelle treinverbindingen | 0 | 1 806 | 0 | – 100 | 1 706 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 46 261 | 46 261 | 30 073 | 0 | 76 334 |
03.03.01 HSL-zuid | 34 262 | 34 262 | 34 812 | 0 | 69 074 |
03.03.02 HSL-oost | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03.03.03 HSL-zuid: railwegen | 832 | 832 | 1 119 | 0 | 1 951 |
03.03.04 HSL-zuid: hoofdwegen | 11 167 | 11 167 | – 5 858 | 0 | 5 309 |
Ontvangsten | 16 910 | 17 923 | 0 | 0 | 17 923 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.03 Hogesnelheidslijn | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 814 219 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 215 486 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 1 029 705 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 76 334 | |
3. Dus productuitgaven | 953 371 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 953 371 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 953 371 |
03.04 DELTAPLAN GROTE RIVIEREN
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.04 Deltaplan Grote Rivieren | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Productuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.04 Deltaplan Grote Rivieren | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 0 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 0 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 0 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 0 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | ||
5. Complementair noodzakelijk | ||
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | ||
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | ||
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | ||
9. Totaal (= 3) | 0% | 0 |
03.05 ANDERS BETALEN VOOR MOBILITEIT
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.05 Anders betalen voor mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 4 000 | 4 000 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Productuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.05 Betaald rijden | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 0 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 0 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 0 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 0 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | ||
5. Complementair noodzakelijk | ||
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | ||
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | ||
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | ||
9. Totaal (= 3) | 0% | 0 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.06 Zuiderzeelijn | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 6 500 | 0 | 6 500 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 7 500 | 0 | 7 500 |
Productuitgaven | 0 | 0 | 7 000 | 0 | 7 000 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 0 | 0 | 500 | 0 | 500 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.06 Zuiderzeelijn | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 0 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 7 500 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 7 500 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 500 | |
3. Dus productuitgaven | 7 000 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 55% | 3 861 |
5. Complementair noodzakelijk | 52% | 3 639 |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 107% | 7 500 |
03.07 PROJECT MAINPORTONTWIKKELING ROTTERDAM
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
03.07 Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 3 990 | 175 | 4 165 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 2 335 | 0 | 2 335 |
Productuitgaven | 0 | 0 | 2 335 | 0 | 2 335 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
03.07 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 0 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 2 335 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 2 335 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 2 335 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 70% | 1 643 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 30% | 692 |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 2 335 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
04.02 Bodemsanering | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 399 | 399 | 36 | 0 | 435 |
Uitgaven: | 2 937 | 3 810 | 36 | 0 | 3 846 |
Productuitgaven | 2 937 | 3 810 | 36 | 0 | 3 846 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
04.02 Bodemsanering | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 3 810 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | 36 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 3 846 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 3 846 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 100% | 3 846 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 0% | |
9. Totaal (= 3) | 100% | 3 846 |
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
04.03 Intermodaal vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 6 771 | 6 771 | – 535 | 2 820 | 9 056 |
Uitgaven: | 6 770 | 9 452 | – 3 217 | – 3 385 | 2 850 |
Productuitgaven | 6 770 | 9 452 | – 3 217 | – 3 385 | 2 850 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 0 | 1 714 | 1 714 |
Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000
04.03 Intermodaal vervoer | 2004 | |
---|---|---|
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) | 9 452 | |
1b. Mutatie Najaarsnota | – 6 602 | |
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) | 2 850 | |
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven | 0 | |
3. Dus productuitgaven | 2 850 | |
Waarvan op 1 oktober 2004: | ||
4. Juridisch verplicht | 36% | 1 037 |
5. Complementair noodzakelijk | 0% | |
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) | 0% | |
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) | 0% | |
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld | 64% | 1 813 |
9. Totaal (= 3) | 100% | 2 850 |
04.07 REGIONALE MOBILITEITSFONDSEN
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
04.07 Regionale Mobiliteitsfondsen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 2 207 | 25 234 | – 1 974 | 0 | 23 260 |
Uitgaven: | 2 207 | 25 234 | – 1 974 | 0 | 23 260 |
Productuitgaven | 2 207 | 25 234 | – 1 974 | 0 | 23 260 |
04.07.01 Rijksbijdrage | 2 207 | 25 234 | – 1 974 | 0 | 23 260 |
04.07.02 Terugsluis opbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
De middelen zijn verplicht uit hoofde van de afspraken in het kader van BOR, de uitvoering van het amendement Dijsselbloem, de aanvullende afspraken met genoemde BOR-regio's en de afspraken met betreffende regio's over de impuls voor regionale bereikbaarheid.
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
04.08 RIB | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 23 898 | 23 898 | 16 299 | 0 | 40 197 |
Uitgaven: | 23 898 | 40 197 | 0 | 0 | 40 197 |
Productuitgaven | 23 898 | 40 197 | 0 | 0 | 40 197 |
04.08 Lening aan Railinfrabeheer | 23 898 | 40 197 | 0 | 0 | 40 197 |
Directe uitvoeringsuitgaven | 0 | 0 | |||
04.08 Ontvangsten | 23 898 | 40 197 | 0 | 0 | 40 197 |
De budgetflexibiliteit is niet op dit artikel van toepassing.
05.01 BIJDRAGEN T.L.V. VERKEER EN WATERSTAAT
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
05.01. Bijdrage t.l.v. V&W | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Ontvangsten | 3 968 005 | 3 748 339 | – 99 263 | 477 128 | 4 126 204 |
05.04 BIJDRAGE AAN HET FONDS ECONOMISCHE STRUCTUURVERSTERKING
Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)
05.04. Bijdrage van het fonds Economische Structuurversterking | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj. nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Ontvangsten | 1 610 975 | 1 621 075 | 0 | 0 | 1 621 075 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29922-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.