29 922
Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2004 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2004 te wijzigen.

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

2. DE PRODUCTEN

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De productartikelen

1. LEESWIJZER

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2004 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in overzichten met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2005 (Vermoedelijke Uitkomsten 2004), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2005 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.

2. DE PRODUCTEN

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2004 van het ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

Omdat het alleen technische mutaties betreft is van verdere toelichting afgezien. Dit overeenkomstig de rijksbegrotingvoorschriften, waarin is aangegeven dat alleen beleidsmatige relevante mutaties worden toegelicht. Technische mutaties behoeven geen toelichting.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2004 (x EUR 1 mln.)

 Art.nr.UitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2004 5 858,95 805,5
Amendement: Kst. II, 2003–2004, 29 200 A, nr. 18 1,71,7
Stand 1e suppletore begroting 2004 6 030,46 016,7
    
– mutaties Miljoenennota 2005 (uitkomst 2004) – 147,1– 147,1
– mutaties Najaarsnota 2004 (belangrijkste):   
    
1. Vergoeding BTWdiv.477,0477,0
2. ZSM/Verk.centrale Zuid-West Nederland01.01– 40,0 
3. Meevallende aanbesteding aanleg rijkswegen01.01– 25,0 
4. Tekort railprogramma01.0276,0 
5. Afrekening Prorail 200301.0220,920,9
6. GDU01.03– 20,0 
7. Beneluxmetro/Randstadrail01.0334,0 
8. Overschot diverse projecten B&O waterkeren02.01– 24,0 
9. Overschot diverse projecten aanleg waterbeheren en vaarwegen02.02– 25,0 
10. basisonderhoud/uitv.beheertaken02.0224,0 
11. Betuweroute03.02– 20,0 
12. HSL03.0347,6 
13. Teruggave in kader van aanbestedingsvoordelen05.01 – 20,0
14. Gis II05.01 27,5
15. Diversendiv.– 23,0– 2,7
 502,7  
Stand 2e suppletore begroting 2004 6 385,96 372,3

Toelichting:

1 Dit betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) door het ministerie van Financiën uit de aanvullende post (via ontvangstenartikel 05.01 Bijdragen met begroting VenW) wordt gecompenseerd.

Het bedrag kan als volgt worden gespecificeerd:

01.02 Railwegen€ 268,2 mln.;
01.03 Reg./lokale infra€  3,0 mln.;
02.02 Waterbeheren/vaarw.€  1,4 mln.;
03.02 Betuweroute€  79,8 mln.;
03.03 HSL-Zuid€ 124,6 mln.

2 Het overschot wordt veroorzaakt:

– Door een vertraging bij het Fileplan ZSM (€ 35 mln.). Dit wordt veroorzaakt door de luchtproblematiek; recentelijk heeft de Raad van State uitgesproken dat het ZSM-programma niet voldoet aan de Europese normen van luchtkwaliteit.

– Doordat de bouw van de nieuwe Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in plaats van dit jaar pas in 2005 zal worden afgerond. Een bedrag van € 5 mln. aan betalingen zal daardoor worden doorgeschoven naar 2005.

3 Binnen het Beheer en Onderhoudsprogramma Rijkswegen is dit jaar sprake van meevallende aanbestedingen. Van het gedeelte dat dit jaar niet opnieuw kan worden aangewend (ad € 25 mln.) wordt € 20 mln. aangewend t.b.v. de invulling van de taakstelling doelmatig aanbesteden.

4 Bij het railprogramma (onderdeel personenvervoer) is er sprake van een tekort van € 76,0 mln. Het tekort wordt hoofdzakelijk veroorzaakt bij:

– het AKI programma;

– het project Amsterdam–Utrecht.

Voor beide projecten geldt dat op basis van de voortgang er in 2004 meer betaald dient te worden dan in de begroting is voorzien. Het betreft hier geen kostenstijgingen maar kasschuiven over de jaren heen.

5 De verhoging heeft betrekking op de bruto/netto boeking als gevolg van de regelgeving uit de Comptabiliteitswet waarin wordt bepaald dat afrekeningen uit voorgaande jaren ten gunste van de ontvangsten moeten worden gebracht (M 01.02).

Tegenover de hogere uitgaven (voorschot) staat een gelijk bedrag aan hogere ontvangsten. Het betreft hier de afrekening met Prorail over het 4e kwartaal 2003.

6 De GDU-plus 2004 wordt in drie termijnen aan Provincies en Kaderwet-gebieden uitbetaald. De laatste termijn (5%) ter grootte van een bedrag van ca € 20 mln. zal volgens de regeling in de eerste helft van 2005 geschieden, omdat dan alle gedecentraliseerde projecten door middel van accountantsverklaringen daadwerkelijk zijn overgedragen.

7 Deze mutatie betreft een toevoeging aan de Beneluxmetro en Randstadrail. Voor beide projecten geldt dat de voortgang op basis van mijlpalen een betalingsversnelling toelaten. De Beneluxmetro kan dit jaar volledig worden afgerekend en afgewikkeld (ad € 25 mln.) Het restant ad € 23 mln. zal ter beschikking worden gesteld voor Randstadrail.

8 Het overschot bij Beheer en Onderhoud Waterkeren in 2004 wordt veroorzaakt door een achterstand in de uitvoering van diverse projecten van het realisatie programma. Het betreft hier onder andere:

– Boedel RIJP; de afwikkeling van verontreinigde terreinen welke zijn overgedragen aan de provincie worden dit jaar niet gerealiseerd.

– Suppleties in Noord-Holland; vertraging a.g.v. problemen met de contractafsluitingen.

– Kades Marken; a.g.v. vertraging in de voorbereiding.

9 Op het onderdeel aanleg waterbeheren wordt op totaalniveau een (kas)vertraging voorzien van € 25 mln. Er is sprake van vertragingen van ca € 50 mln. en betreffen diverse projecten w.o. Depot Hollandsch Diep, Haringvliet de Kier, Saneringsprogramma Waterbodems, SUBBIED. Hiertegenover worden er binnen het programma voor een bedrag van ca € 25 mln. aan meeruitgaven verwacht voor o.a. Gemaal IJmuiden en Depot Molengreend. Ook hier betreft het geen kostenstijgingen maar kasschuiven over de jaren heen.

10 Dit jaar is een bedrag van € 24 mln. extra nodig voor o.a.:

– onverwachte inzet voor de Overijsselse Vecht;

– onverwachte betaling voor de damwand IJmuiden;

– WVO-activeiten;

– meer inzet voor calamiteiten.

11 De latere betaling van rekeningen door latere indiening aannemers van facturen voor het bovenbouw contract is met name de reden van het overschot bij de Betuweroute.

12 Het tekort binnen het HSL-artikel betreft een saldo van overschotten en tekorten. Bij zowel het onderdeel railwegen (01.01.03) als bij hoofdwegen (01.01.04) is sprake van een tekort. Dit komt o.a. doordat de uitvoering sneller loopt dan in de begroting is geraamd. De overschrijding in 2004 staat los van het totale projectbudget (hierin dus geen overschrijding) en zal uiteraard wel weerslag hebben op het kasritme van de laatste twee jaren van de infra-aanleg, te weten 2005 en 2006.

Daartegenover is sprake van een overschot bij de HSL-zuid (03.01.01) van ca € 57 mln. Op dit onderdeel lopen betalingen wat achter en de fasering in de deelprojecten vertonen enige fluctuaties.

De verhoging van artikel 03.03 met € 47,6 mln. ligt in lijn met de in de Voortgangsrapportage afgegeven prognose (overschrijding van € 50 mln. t.o.v. het kasbudget 2004).

13 In 2004 zal € 20 mln. aan aanbestedingvoordelen worden aangewend t.b.v. de invulling van de taakstelling doelmatig aanbesteden. Zie voor een nadere onderbouwing de toelichting bij 3.

14 Teneinde het ontstane overschot op het GIS II-programma beschikbaar te houden voor het programma in latere jaren wordt een bedrag van € 27 mln. overgeboekt naar het Infrastructuurfonds. Zodra deze gelden weer nodig zijn voor het GIS-programma worden deze overgeboekt van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII.

15 Dit overschot betreft o.a.:

– SOIT ad € 5,1 mln. (art 04.03 Intermodaal Vervoer) De voorbereidende planprocedures op regionaal niveau duren langer dan voorzien. Het gevolg is een vertraging bij de subsidieverlening voor een terminal in het kader van de Subsidieregeling Openbare Inland Terminals (SOIT).

– Westerscheldetunnel ad € 8,8 mln. (art 03.01) Van het gereserveerde bedrag voor de Westerscheldetunnel ad € 9,7 mln. komt dit jaar naar schatting € 0,9 mln. tot betaling. Van het restant ad € 8,8 mln. wordt € 1,5 mln. aan het ministerie van Binnenlandse Zaken t.b.v. de brandweervoorzieningen en € 7,3 mln. ten behoeve van de overige problematiek binnen het Infrastructuurfonds afgedragen.

– Maaswerken ad € 12 mln. (art 02.01) Door o.a. een vertraging van de aanbesteding van de Maaskaden ontstaat er een overschot ad € 12 mln. op dit artikel.

– Saldo van diverse kleine tekorten en overschotten binnen het Infrastructuurfonds.

Verplichtingenmutatie

Naast de hierboven vermelde uitgavenmutaties, die in een aantal gevallen ook consequenties hebben voor de verplichtingenramingen, wordt in deze suppletore begroting ook een verplichtingenmutaties voorgesteld die ik graag afzonderlijk wil laten zien.

Art. 03.05 Anders betalen voor mobiliteit

Het kabinet ziet een andere manier van betalen voor het gebruik van de weg als een kosteneffectief middel om de bereikbaarheid te verbeteren. Daarom treft het kabinet nu de voorbereidingen die nodig zijn om invoering van beprijzen door een volgend kabinet mogelijk te maken. Om de mening van maatschappelijke belangengroepen goed mee te kunnen wegen in de besluitvorming overlegt de minister van Verkeer en Waterstaat met het op te richten Platform Betalen voor Mobiliteit. Voor dit Platform worden eind 2004 verplichtingen aangegaan.

2.2 De productartikelen

01.01 RIJKSWEGEN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

01.01 RijkswegenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen1 691 8172 127 3381 361 055– 27 1753 461 218
Uitgaven:1 708 5241 794 927– 86 852– 66 9071 641 168
Productuitgaven1 189 7471 259 955– 78 618– 65 0001 116 337
01.01.02 Aanleg Rijkswegen realisatie780 765857 492– 129 863– 40 000687 629
01.01.04 B&O Rijkswegen realisatie408 982402 46351 245– 25 000428 708
Directe uitvoeringsuitgaven518 777534 972– 8 234– 1 907524 831
01.01.01 Aanleg Rijkswegen verk./planstudie18 80728 24622810028 574
01.01.02 Aanleg Rijkswegen realisatie236 000240 044– 10 044– 1 372228 628
01.01.03 B&O Rijkswegen voorbereiding31 97332 080418032 498
01.01.04 B&O Rijkswegen realisatie192 100192 200666– 635192 231
01.01.05 Bediening Rijkswegen12 84313 538153013 691
01.01.06 Basisinformatie27 05428 864345029 209
Ontvangsten67 122180 598– 41 9500138 648

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

01.01 Rijkswegen 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 1 794 927
1b. Mutatie Najaarsnota – 153 759
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 1 641 168
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 524 831
3. Dus productuitgaven 1 116 337
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%1 116 337
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%1 116 337

01.02 RAILWEGEN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

01.02 RailwegenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen2 864 0652 874 109– 186 873293 7302 980 966
Uitgaven:1 420 2461 411 333– 217 169365 1561 559 320
Productuitgaven1 420 2461 411 333– 217 169365 1561 559 320
01.02.01 Aanleg Rail: verk./planstudie14 21922 1032 1021 33725 542
01.02.02 Aanleg Rail: realisatie goederen28 15730 401– 5 654– 2 13122 616
01.02.02 Aanleg Rail: realisatie personen504 438482 956– 221 652180 077441 381
01.02.04 Rail B&O realisatie846 986849 4278 035185 8731 043 335
01.02.06 Rail leenfaciliteit versnelde aanleg26 44626 4460026 446
Directe uitvoeringsuitgaven00000
Ontvangsten1 0001 0009 00020 94630 946

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

01.02 Railwegen 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 1 411 333
1b. Mutatie Najaarsnota 147 987
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 1 559 320
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 1 559 320
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%1 559 320
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%1 559 320

01.03 REGIONALE EN LOKALE INFRASTRUCTUUR

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

01.03 Regionale en lokale infrastructuurStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen526 404527 021– 38 2903 957492 688
Uitgaven:539 357651 057– 47 69017 913621 280
Productuitgaven536 099645 258– 47 72117 913615 450
01.03.01 Aanleg reg/lok.verk./planstudie2 40610 523– 4 322– 4 2002 001
01.03.02 Aanleg reg/lok: realisatie118 657193 685– 11 58539 156221 256
01.03.03 Duurzaam veilig20 58744 210– 36 6662 0009 544
01.03.05 Gebundelde doeluitkering394 449396 8404 852– 19 043382 649
Directe uitvoeringsuitgaven3 2585 7993105 830
01.03.01 Aanleg reg/lok.verk./planstudie1 6544 1951704 212
01.03.02 Aanleg reg/lok: realisatie1 4361 4361201 448
01.03.03 Duurzaam veilig 0  0
01.03.05 Gebundelde doeluitkering16816820170
Ontvangsten000957957

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

01.03 Regionale en lokale infrastructuur 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 651 057
1b. Mutatie Najaarsnota – 29 777
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 621 280
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 5 830
3. Dus productuitgaven 615 450
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%615 450
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%615 450

02.01 WATERKEREN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

02.01 WaterkerenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen227 322319 9474 42347 611371 981
Uitgaven:288 281315 359– 5 562– 31 006278 791
Productuitgaven213 987239 840– 1 168– 31 000207 672
02.01.02 Aanleg waterkeren: realisatie92 07092 3031 6744 98598 962
02.01.04 B&O waterkeren: realisatie85 367101 787– 4 006– 24 00073 781
02.01.05 Ruimte voor de rivier0018 929018 929
02.01.06 Maaswerken36 55045 750– 17 765– 11 98516 000
Directe uitvoeringsuitgaven74 29475 519– 4 394– 671 119
02.01.01 Aanleg waterkeren: verk./planst.3 6313 6311 24204 873
02.01.02 Aanleg waterkeren: realisatie15 89815 5411 0225716 620
02.01.03 B&O waterkeren: voorbereiding11 96312 448157012 605
02.01.04 B&O waterkeren: realisatie20 35219 99589– 6320 021
02.01.05 Ruimte voor de rivier12 00013 454– 1 454012 000
02.01.06 Maaswerken10 45010 450– 5 45005 000
Ontvangsten13 21014 7842 700017 484

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

02.01 Waterkeren 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 315 359
1b. Mutatie Najaarsnota – 36 568
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 278 791
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 71 119
3. Dus productuitgaven 207 672
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%207 672
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%207 672

02.02 WATERBEHEREN EN VAARWEGEN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

02.02 Waterbeheren en vaarwegenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen577 428659 045208 83728 568896 450
Uitgaven:655 962600 39477 431– 1 882675 943
Productuitgaven327 030272 44167 4761 770341 687
02.02.02 Aanleg waterbeheren en vaarwegen: realisatie169 915204 559– 23 376– 20 000161 183
02.02.04 B&O: realisatie147 11557 88290 85221 770170 504
02.02.07 Watersystemen10 00010 0000010 000
Directe uitvoeringsuitgaven328 932327 9539 955– 3 652334 256
02.02.01 Aanleg waterbeheren en vaarwegen: verk./planstudie11 56611 796152011 948
02.02.02 Aanleg waterbeheren en vaarwegen: realisatie24 97824 3837 550– 5 10626 827
02.02.03 B&O: voorbereiding27 00927 73032792928 986
02.02.04 B&O: realisatie171 251168 040755143168 938
02.02.05 Bediening vaarwegen54 05355 456646056 102
02.02.06 Basisinformatie40 07540 54852538241 455
Ontvangsten81 587115 2648 1231 847125 234

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

02.02 Waterbeheren en vaarwegen 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 600 394
1b. Mutatie Najaarsnota 75 549
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 675 943
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 334 256
3. Dus productuitgaven 341 687
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%341 687
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%341 687

03.01 WESTERSCHELDETUNNEL

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.01 WesterscheldetunnelStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen4 6254 62558– 3 862821
Uitgaven:4 6259 64258– 8 800900
Productuitgaven4 5029 519181– 8 800900
Directe uitvoeringsuitgaven123123– 12300
Ontvangsten00000

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.01 Westerscheldetunnel 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 9 642
1b. Mutatie Najaarsnota – 8 742
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 900
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 900
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%900
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%900

03.02 BETUWEROUTE

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.02 BetuwerouteStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen023 57210 13079 220112 922
Uitgaven:413 970354 75884 85059 220498 828
03.02.00 Productuitgaven407 512346 38588 20359 800494 388
03.02.02 Directe uitvoeringsuitgaven6 4588 373– 3 353– 5804 440
03.02.03 Ontvangsten22 80749 411– 25 661023 750
Bijdrage EU22 80749 411– 25 661023 750

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.02 Betuweroute 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 354 758
1b. Mutatie Najaarsnota 144 070
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 498 828
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 4 440
3. Dus productuitgaven 494 388
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%494 388
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%494 388

03.03 HOGESNELHEIDSLIJN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.03 HogesnelheidslijnStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen289 819319 051120 478231 478671 007
Uitgaven:792 167814 21943 378172 1081 029 705
Productuitgaven745 906767 95813 305172 108953 371
03.03.01 HSL-zuid578 498688 0226 07465 994760 090
03.03.02 HSL-oost3 0003 8632871 3585 508
03.03.03 HSL-zuid: railwegen32 62715 602– 70512 24727 144
03.03.04 HSL-zuid: hoofdwegen131 78158 6657 64992 609158 923
03.03.05 Snelle treinverbindingen01 8060– 1001 706
Directe uitvoeringsuitgaven46 26146 26130 073076 334
03.03.01 HSL-zuid34 26234 26234 812069 074
03.03.02 HSL-oost00000
03.03.03 HSL-zuid: railwegen8328321 11901 951
03.03.04 HSL-zuid: hoofdwegen11 16711 167– 5 85805 309
Ontvangsten16 91017 9230017 923

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.03 Hogesnelheidslijn 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 814 219
1b. Mutatie Najaarsnota 215 486
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 1 029 705
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 76 334
3. Dus productuitgaven 953 371
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%953 371
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%953 371

03.04 DELTAPLAN GROTE RIVIEREN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.04 Deltaplan Grote RivierenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen00000
Uitgaven:00000
Productuitgaven00000
Directe uitvoeringsuitgaven00000
Ontvangsten00000

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.04 Deltaplan Grote Rivieren 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 0
1b. Mutatie Najaarsnota 0
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 0
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 0
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht  
5. Complementair noodzakelijk  
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)  
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)  
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld  
9. Totaal (= 3)0%0

03.05 ANDERS BETALEN VOOR MOBILITEIT

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.05 Anders betalen voor mobiliteitStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen0004 0004 000
Uitgaven:00000
Productuitgaven00000

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.05 Betaald rijden 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 0
1b. Mutatie Najaarsnota 0
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 0
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 0
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht  
5. Complementair noodzakelijk  
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)  
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)  
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld  
9. Totaal (= 3)0%0

03.06 ZUIDERZEELIJN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.06 ZuiderzeelijnStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen006 50006 500
Uitgaven:007 50007 500
Productuitgaven007 00007 000
Directe uitvoeringsuitgaven005000500
Ontvangsten00000

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.06 Zuiderzeelijn 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 0
1b. Mutatie Najaarsnota 7 500
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 7 500
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 500
3. Dus productuitgaven 7 000
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht55%3 861
5. Complementair noodzakelijk52%3 639
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)107%7 500

03.07 PROJECT MAINPORTONTWIKKELING ROTTERDAM

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

03.07 Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen003 9901754 165
Uitgaven:002 33502 335
Productuitgaven002 33502 335

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

03.07 Project Mainportontwikkeling Rotterdam 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 0
1b. Mutatie Najaarsnota 2 335
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 2 335
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 2 335
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht70%1 643
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)30%692
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%2 335

04.02 BODEMSANERING

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

04.02 BodemsaneringStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen399399360435
Uitgaven:2 9373 8103603 846
Productuitgaven2 9373 8103603 846

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

04.02 Bodemsanering 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 3 810
1b. Mutatie Najaarsnota 36
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 3 846
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 3 846
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht100%3 846
5. Complementair noodzakelijk0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch)0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma)0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld0% 
9. Totaal (= 3)100%3 846

04.03 INTERMODAAL VERVOER

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

04.03 Intermodaal vervoerStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen6 7716 771– 5352 8209 056
Uitgaven:6 7709 452– 3 217– 3 3852 850
Productuitgaven6 7709 452– 3 217– 3 3852 850
Directe uitvoeringsuitgaven 0  0
Ontvangsten 0 1 7141 714

b. Budgetflexibiliteit

Tabel Budgetflexibiliteit (kasflexibiliteit) Bedragen in EUR 1 000

04.03 Intermodaal vervoer 2004
1a. Geraamde kasuitgaven (Stand Voorjaarsnota) 9 452
1b. Mutatie Najaarsnota – 6 602
1. Totaal kasuitgaven (Stand Najaarsnota) 2 850
2. Waarvan directe uitvoeringsuitgaven 0
3. Dus productuitgaven 2 850
Waarvan op 1 oktober 2004:  
4. Juridisch verplicht 36%1 037
5. Complementair noodzakelijk 0% 
6. Bestuurlijk gebonden (maar niet juridisch) 0% 
7. Beleidsmatig gereserveerd (o.g.v. een wettelijke regeling of beleidsprogramma) 0% 
8. Beleidsmatig nog niet ingevuld 64%1 813
9. Totaal (= 3)100%2 850

04.07 REGIONALE MOBILITEITSFONDSEN

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

04.07 Regionale MobiliteitsfondsenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen2 20725 234– 1 974023 260
Uitgaven:2 20725 234– 1 974023 260
Productuitgaven2 20725 234– 1 974023 260
04.07.01 Rijksbijdrage2 20725 234– 1 974023 260
04.07.02 Terugsluis opbrengsten00000
Directe uitvoeringsuitgaven 0000

b. Budgetflexibiliteit

De middelen zijn verplicht uit hoofde van de afspraken in het kader van BOR, de uitvoering van het amendement Dijsselbloem, de aanvullende afspraken met genoemde BOR-regio's en de afspraken met betreffende regio's over de impuls voor regionale bereikbaarheid.

04.08 RAILINFRABEHEER

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

04.08 RIBStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen23 89823 89816 299040 197
Uitgaven:23 89840 1970040 197
Productuitgaven23 89840 1970040 197
04.08 Lening aan Railinfrabeheer23 89840 1970040 197
Directe uitvoeringsuitgaven 0  0
04.08 Ontvangsten23 89840 1970040 197

De budgetflexibiliteit is niet op dit artikel van toepassing.

05.01 BIJDRAGEN T.L.V. VERKEER EN WATERSTAAT

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

05.01. Bijdrage t.l.v. V&WStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Ontvangsten3 968 0053 748 339– 99 263477 1284 126 204

05.04 BIJDRAGE AAN HET FONDS ECONOMISCHE STRUCTUURVERSTERKING

a. Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen: Najaarsnota 2004 (Bedragen in EUR 1 000)

05.04. Bijdrage van het fonds Economische StructuurversterkingStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
   Milj. notaNajaarsnota 
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2t/m4)
Ontvangsten1 610 9751 621 075001 621 075
Naar boven