29 917
Voorstel van wet van de leden Duivesteijn, Hofstra en Van Bochove tot wijziging van de Wet bevordering eigenwoningbezit (verruiming en vereenvoudiging van de werking van de Wet bevordering eigenwoningbezit)

30 837
Voorstel van wet van de leden Hofstra, Van Bochove en Verdaas tot wijziging van het Voorstel van wet van de leden Duivesteijn, Hofstra en Van Bochove tot wijziging van de Wet bevordering eigenwoningbezit (verruiming en vereenvoudiging van de werking van de Wet bevordering eigenwoningbezit)

nr. 21
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR WONEN, WIJKEN EN INTEGRATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 april 2007

Tijdens de plenaire behandeling in de Eerste Kamer, op 20 en 21 november 2006, van het Voorstel van wet van de leden Duivesteijn, Hofstra en Van Bochove tot wijziging van de Wet bevordering eigenwoningbezit (verruiming en vereenvoudiging van de werking van de Wet bevordering eigenwoningbezit) (29 917), alsmede van het Voorstel van wet van de leden Hofstra, Van Bochove en Verdaas tot wijziging van het Voorstel van wet van de leden Duivesteijn, Hofstra en Van Bochove tot wijziging van de Wet bevordering eigenwoningbezit (verruiming en vereenvoudiging van de werking van de Wet bevordering eigenwoningbezit) (30 837) heeft mijn ambtsvoorganger toegezegd om na te gaan op welke wijze de verkoop onder voorwaarden onder de Wet bevordering eigenwoningbezit gebracht kan worden.

Met deze brief informeer ik uw Kamer daar over.

Tijdens de behandeling werd door de Eerste Kamer aangedrongen op het mogelijk maken van koopsubsidie in combinatie met verkoop onder voorwaarden. Daarbij gaf de toenmalige Minister van VROM aan dat een en ander vermoedelijk met een algemene maatregel van bestuur (amvb) zou kunnen worden geregeld. Artikel 22 van die wet biedt hiervoor immers de mogelijkheid.

Inmiddels heb ik de verschillende mogelijkheden van het maken van voornoemde combinatie nader bezien en ben tot de conclusie gekomen dat een amvb niet de meest praktische oplossing is.

Een van de nadelen is bijvoorbeeld dat een dergelijke amvb in de toekomst – min of meer regelmatig – moet worden herzien en opnieuw uitgebracht, omdat er in de praktijk regelmatig nieuwe verkoopvarianten worden geïntroduceerd met weer andere verkoopvoorwaarden.

Op grond van praktische overwegingen geef ik er daarom de voorkeur aan om – net als destijds als invulling van de moties Van Zijl c.s. en Baarda c.s. – artikel 22 uit de wet te schrappen, waardoor in principe de combinatie van het verstrekken van koopsubsidie met verkoop onder voorwaarden altijd is toegestaan.

Waarborgen tegen eventuele oneigenlijke verkoopconstructies kunnen dezerzijds altijd worden ingebracht via de lijn van de MG-circulaires aan gemeenten en toegelaten instellingen. Zo is op dit moment de circulaire MG 2006–06 (Beleidsregels bij verkoop van woongelegenheden door toegelaten instellingen), van 10 juli 2006, van kracht, waarbij beleidsregels worden gesteld ten aanzien van de verkoop onder voorwaarden.

Tijdens de behandeling in de Eerste Kamer werd tevens gevraagd te bezien of het inzetten van koopsubsidie in combinatie met verkoop onder voorwaarden speciaal gericht zou kunnen worden op de meest kwetsbare buurten. In dit verband merk ik op dat, met het schrappen van artikel 22 uit de Wet bevordering eigenwoningbezit, de inzet van BEW-koopsubsidie overal kan plaatsvinden dus ook in kwetsbare buurten en wijken. De afweging om verkoop onder voorwaarden in bepaalde buurten extra in te zetten kan vervolgens op lokaal niveau plaatsvinden, rekeninghoudend met de specifieke omstandigheden en woningmarktsituatie. Dit kan bijvoorbeeld in overleg tussen gemeenten en woningcorporaties over de gemeentelijke woonvisie.

Deze brief is zowel aan de Tweede Kamer als ook aan de Eerste Kamer verzonden.

De minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

C. P. Vogelaar

Naar boven