29 911 Bestrijding georganiseerde criminaliteit

34 997 Regels inzake een uniform experiment met teelt en verkoop van hennep en hasjiesj voor recreatief gebruik in een gesloten coffeeshopketen (Wet experiment gesloten coffeeshopketen)

B1 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 1 maart 2021

De leden van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid2 hebben kennisgenomen van de brieven van de Minister van Justitie en Veiligheid van 12 mei 2020 en 17 november 2020 over de structurele financiering en de uitwerking van het brede offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit.3

Naar aanleiding hiervan is op 29 januari 2021 een brief gestuurd aan de Minister.

De Minister heeft op 1 maart 2021 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, Van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Minister van Justitie en Veiligheid

Den Haag, 29 januari 2021

De leden van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid hebben kennisgenomen van uw brieven van 12 mei 2020 en 17 november 2020 over de structurele financiering en de uitwerking van het brede offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit.4

De leden van de CDA-fractie hebben met bijzondere belangstelling kennisgenomen van uw brief betreffende de uitwerking van het brede offensief georganiseerde ondermijnende drugscriminaliteit. Zij hebben waardering voor uw inzet en juichen het beschikbaar komen van substantiële structurele middelen van harte toe. Zij hebben nog wel enkele vragen.

Waarom is de uitwerking pas op 17 november 2020 aan de Eerste Kamer toegezonden?5 Klopt het dat deze leden in de brief ─ behoudens passages gewijd aan het notariaat en «verkenning» en «onderzoek» naar de mogelijkheden voor de normalisering van drugsgebruik ─ een uitwerking van het beleid missen op de onderdelen «gevoelige branches op hun verantwoordelijkheid aanspreken» en «kwetsbare groepen bewust maken van de gezondheidsrisico’s» uit de motie-Rombouts?6

Tot slot zijn de CDA-fractieleden ─ die bij de recente Algemene politieke beschouwingen hun pleidooi voor een aanpak á la een Deltaplan herhaald hebben ─ nieuwsgierig naar het kabinetsstandpunt over het advies van het Strategisch Beraad Ondermijning om de komende tien jaar € 400 miljoen extra uit te trekken voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit.7

De leden van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag binnen vier weken na dagtekening van deze brief.

Voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, M.M. de Boer

BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 maart 2021

Op 29 januari jl. hebben de leden van de CDA-fractie via de vaste commissie van Justitie en Veiligheid van uw Kamer een aantal vragen gesteld over de uitwerking van het breed offensief tegen ondermijnende criminaliteit. Deze vragen worden in deze brief beantwoord.

Terecht vragen de leden van de CDA-fractie waarom de brief over de verdere uitwerking van het breed offensief tegen ondermijnende criminaliteit pas op 17 november 2020 naar de Eerste Kamer is verzonden, terwijl de brief al in juni 2020 naar de Tweede Kamer is verstuurd.8 Het antwoord is dat deze brief per abuis niet gelijktijdig naar de EK is verzonden en dat dit bij ontdekking direct hersteld is.

Verder vraagt de CDA-fractie een uitwerking op de onderdelen «gevoelige branches op hun verantwoordelijkheid aanspreken» en «kwetsbare groepen bewust maken van de gezondheidsrisico’s». Over deze onderwerpen kan ik u het volgende melden.

In de (preventieve) aanpak van ondermijning vind ik het van belang om het bedrijfsleven weerbaar te houden. Dat is niet alleen een taak van de overheid, maar ook een verantwoordelijkheid van de branches zelf. Dat is daarom onderdeel van het gesprek dat ik met verschillende branches voer. Onder regie van het Nationaal Platform Criminaliteitsbestrijding is het Actieplan Veilig Ondernemen 2019–20229 vastgesteld. Eén van de doelen is te voorkomen dat bepaalde bedrijfssectoren criminaliteit faciliteren. Een van de speerpunten van dit actieplan is het bevorderen van publiek-private samenwerking om dit doel te bereiken.

Ik geef u enkele voorbeelden van initiatieven die afgelopen jaar zijn ontplooid:

  • Om crimineel misbruik binnen de autoverhuursector te bestrijden is een barrièremodel ontwikkeld en is in het najaar van 2020 een webinar voor publieke en private partners georganiseerd met als doel kennisdeling en versterking van het netwerk. Betrokken partijen zoals gemeenten, politie en autoverhuurbedrijven hebben hierbij handvatten aangereikt gekregen om barrières op te werpen om autoverhuurbedrijven die de onderwereld bewust faciliteren tegen te gaan en te voorkomen dat bonafide autoverhuurders misbruikt worden door criminelen.

  • Om crimineel misbruik in de verhuursector tegen te gaan is in het najaar van 2020 een campagne gehouden om criminele verhuur te voorkomen, onder andere door bij verhuurmakelaars bewustwording te creëren, handelingsperspectief te bieden en de meldingsbereidheid te verhogen.

  • Omdat als gevolg van de coronacrisis ondernemers kwetsbaarder zijn voor criminele inmenging, heeft mijn ministerie samen met Koninklijke Horeca Nederland in het najaar van 2020 een bewustwordingscampagne gelanceerd. Dit voorjaar start een MKB-brede campagne met daarin specifieke aandacht voor de meest getroffen sectoren zoals naast de horeca, de detailhandel non-food, de taxibranche, schoonheidssalons, kappers, sportscholen en fitnesscentra.

Dit jaar wordt door mijn ministerie samen met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) ingezet op het versterken van de weerbaarheid van agrarische ondernemers en met Transport en Logistiek Nederland (TLN) op de weerbaarheid in de transportsector.

Het versterken van de weerbaarheid van ondernemers is overigens niet alleen een landelijke taak. Juist op lokaal en regionaal niveau wordt intensief gewerkt aan weerbare branches, onder meer door de tien Regionale Informatie en Expertise Centra en de tien Platforms Veilig Ondernemen (PVO’s). Zo worden door de PVO’s Ondernemers Alert-bijeenkomsten georganiseerd. Doel van de bijeenkomsten is om ondernemers te helpen bij het herkennen van signalen van criminaliteit (niet-integer gedrag) en het melden daarvan.

Het tweede onderdeel, preventie van gezondheidsrisico’s van drugsgebruik onder kwetsbare groepen, waaronder het vergroten van het bewustzijn van deze gezondheidsrisico’s, is onderdeel van de portefeuille van de Staatssecretaris van VWS. Op 18 december jl. heeft de Staatssecretaris de Tweede Kamer de voortgangsbrief drugspreventie toegezonden.10 Deze brief beschrijft onder meer op welke wijze beleid wordt ontwikkeld om de gezondheidsrisico’s van drugsgebruik onder kwetsbare groepen tegen te gaan.

Als laatste vraagt de CDA-fractie naar het kabinetsstandpunt over het «Pact voor de Rechtsstaat», waarin wordt gepleit om de komende jaren € 400 mln. per jaar uit te trekken voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Dit beleidsscenario is mij ter kennisgeving aangeboden, met de opmerking dat het als agenderend stuk voor de volgende kabinetsperiode bedoeld is.

De algemene analyse in het stuk van de ondermijningsproblematiek is goed beschreven en herken ik. Ik deel de conclusie dat Nederland een omvangrijke drugsindustrie heeft, die zich helaas heel stevig in de maatschappij heeft genesteld. Daarom heb ik me ook ingezet voor het breed offensief tegen ondermijnende criminaliteit.

Ik onderschrijf dan ook ten volle de ambitie om de komende jaren hiermee door te gaan en nog meer te investeren en verder in te zetten op de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Keuzes over verdere investeringen zijn echter aan een nieuw kabinet. Bijgevoegd zend ik u een afschrift toe van de kabinetsreactie11 op het Pact die oktober jl. aan de Tweede Kamer is verzonden.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Letter B heeft alleen betrekking op 29 911.

X Noot
2

Samenstelling:

Backer (D66), De Boer (GL) (voorzitter), Van Dijk (SGP), Van Hattem (PVV), Nooren (PvdA), Rombouts (CDA), Bikker (CU), Baay-Timmerman (50PLUS), Adriaansens (VVD), arbouw (VVD), Bezaan (PVV), De Blécourt-Wouterse (VVD), Dittrich (D66), Doornhof (CDA), Frentrop (FVD), Janssen (SP), Karimi (GL), Meijer (VVD), Nicolaï (PvdD), Otten (Fractie-Otten) (ondervoorzitter), Recourt (PvdA), Rietkerk (CDA), Veldhoen (GL), Van Wely (Fractie-Nanninga), Raven (OSF)

X Noot
3

Kamerstukken I 2020/21, 29 911 / 34 997, A.

X Noot
4

Kamerstukken I 2020/21, 29 911 / 34 997, A.

X Noot
5

De uitwerking is op 18 juni 2020 aan de Tweede Kamer gezonden. Kamerstukken II 2019/20, 29 911, nr. 281.

X Noot
6

De motie-Rombouts is op 5 november 2019 ingetrokken nadat twee toezeggingen zijn gedaan. Kamerstukken I 2019/20, 34 997, Q; Toezegging T02812 De Kamer een afschrift toesturen van een brief aan de Tweede Kamer inzake het contourenplan breed offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit is beschikbaar via: https://www.eerstekamer.nl/toezegging/de_kamer_een_afschrift_toesturen; Toezegging T02815 De Kamer een brief toesturen over de verdere uitwerking van de plannen gericht op repressie, preventie, weerbaarheid en het aanspreken van branches is beschikbaar via: https://www.eerstekamer.nl/toezegging/de_kamer_een_brief_toe-sturen_over

X Noot
7

Handelingen I 2020/21, nr. 7, item 3, p. 21; Peter Noordanus, Pieter Tops en Edward van der Torre (red.), Een Pact voor de Rechtsstaat. Een sterke terugdringing van drugscriminaliteit in tien jaar, Den Haag, september 2020.

X Noot
8

Kamerstukken I, 2020/2021, 29 911, A.

X Noot
9

Kamerstukken II, 2018/2019, 29 911, nr. 251.

X Noot
10

Kamerstukken II, 2020/2021, 24 077, nr. 456.

X Noot
11

Zie annex bij Kamerstukken I, 2020/2021, 29 991 ek-B.

Naar boven