nr. 37
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 januari 2010
Inleiding
In mijn brief van 14 september 2009 (Kamerstuk 29 911, nr. 32)
heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de besluitvorming in het
Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) over de zogeheten «helpdesk»
financieel-economische criminaliteit. In deze brief, die ik u stuur mede namens
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris
van Economische zaken, treft u deze nadere informatie aan.
Met de betrokken ministeries en in overleg met private partijen1 is in de vergadering van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing
(NPC) van 9 december 2009 vastgesteld dat de Consumentenautoriteit de
centrale ingang dient te zijn voor burgers met
vragen op het gebied van oneerlijke handelspraktijken en met algemene vragen
over fraude en oplichting. Voor oneerlijke handelspraktijken op het gebied
van financiële producten en diensten is de AFM aanspreekpunt voor consumenten.
Ten aanzien van bedrijven is in het NPC besloten
tot het starten van een digitaal loket van de overheid waar bedrijven terecht
kunnen met vragen op het gebied van fraude en oplichting. In het vervolg van
deze brief licht ik het doel en de opzet van dit digitale loket Finec nader
toe.
Oprichting digitaal loket Finec (financieel-economische
criminaliteit) voor bedrijven
Het digitaal loket Finec zal vooralsnog als pilot van een half jaar worden
opgezet en daarna worden geëvalueerd. Hieronder worden de belangrijkste
kenmerken van het digitaal loket Finec geschetst. De uitwerking zal met de
betrokken partijen verder worden afgestemd.
Meerwaarde/taken van het digitaal loket Finec
Het digitale loket Finec verschaft algemene informatie over fraude en oplichting en verwijst door naar de juiste netwerkpartners, zodat bedrijven
op weg worden geholpen en zelf een oordeel kunnen vormen c.q. tot een besluit
kunnen komen, betreffende mogelijke risico’s op het gebied van fraude
en oplichting.
Taakuitvoering
Het digitaal loket Finec biedt algemene informatie op het gebied van (het
voorkomen van) fraude en oplichting. Dit doet zij door o.a. informatie te
verstrekken over werkwijzen waarvan fraudeurs gebruik maken. Op basis van
deze algemene informatie kan de bezoeker fraude/oplichting sneller herkennen.
Informatie over fraudegebieden waarvoor nog geen bestaande overheidsorganisatie
een taak heeft, zal door het digitale loket in kaart worden gebracht (witte
vlekken). Aan de vormgeving van het digitale loket Finec liggen twee belangrijke
uitgangspunten ten grondslag:
1. De wens om geen nieuwe voorziening te treffen die taken uitvoert op
die terreinen waar reeds bestaande overheidsorganisaties actief zijn (geen
overlap). Op die basis dient het digitale loket primair een rol te spelen
in het verstrekken van preventie-informatie en het doorverwijzen naar bestaande
organisaties.
2. Het digitale loket kan geen advies verstrekken over individuele aanbieders
of aanbiedingen (zoals reeds toegelicht in mijn brief van 14 september
2009, TK 2008–2009, 29 911, nr. 32).
Met de bovenomschreven rol van de Consumentenautoriteit ten behoeve van
burgers, en het beoogde digitale loket finec ten behoeve van bedrijven, geeft
het kabinet uitvoering aan de motie van de leden De Wit en Azough (TK 2007–2008,
31 200 VI, nr. 48).
Implementatie
Langs bovengeschetste lijnen zullen in de eerste maanden van 2010 voorbereidingen
worden getroffen voor het starten van dit digitale loket. Er wordt uitgegaan
van een mogelijke startdatum in april 2010.
De minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin