29 911
Bestrijding georganiseerde criminaliteit

nr. 37
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 januari 2010

Inleiding

In mijn brief van 14 september 2009 (Kamerstuk 29 911, nr. 32) heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de besluitvorming in het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) over de zogeheten «helpdesk» financieel-economische criminaliteit. In deze brief, die ik u stuur mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Economische zaken, treft u deze nadere informatie aan.

Met de betrokken ministeries en in overleg met private partijen1 is in de vergadering van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) van 9 december 2009 vastgesteld dat de Consumentenautoriteit de centrale ingang dient te zijn voor burgers met vragen op het gebied van oneerlijke handelspraktijken en met algemene vragen over fraude en oplichting. Voor oneerlijke handelspraktijken op het gebied van financiële producten en diensten is de AFM aanspreekpunt voor consumenten. Ten aanzien van bedrijven is in het NPC besloten tot het starten van een digitaal loket van de overheid waar bedrijven terecht kunnen met vragen op het gebied van fraude en oplichting. In het vervolg van deze brief licht ik het doel en de opzet van dit digitale loket Finec nader toe.

Oprichting digitaal loket Finec (financieel-economische criminaliteit) voor bedrijven

Het digitaal loket Finec zal vooralsnog als pilot van een half jaar worden opgezet en daarna worden geëvalueerd. Hieronder worden de belangrijkste kenmerken van het digitaal loket Finec geschetst. De uitwerking zal met de betrokken partijen verder worden afgestemd.

Meerwaarde/taken van het digitaal loket Finec

Het digitale loket Finec verschaft algemene informatie over fraude en oplichting en verwijst door naar de juiste netwerkpartners, zodat bedrijven op weg worden geholpen en zelf een oordeel kunnen vormen c.q. tot een besluit kunnen komen, betreffende mogelijke risico’s op het gebied van fraude en oplichting.

Taakuitvoering

Het digitaal loket Finec biedt algemene informatie op het gebied van (het voorkomen van) fraude en oplichting. Dit doet zij door o.a. informatie te verstrekken over werkwijzen waarvan fraudeurs gebruik maken. Op basis van deze algemene informatie kan de bezoeker fraude/oplichting sneller herkennen. Informatie over fraudegebieden waarvoor nog geen bestaande overheidsorganisatie een taak heeft, zal door het digitale loket in kaart worden gebracht (witte vlekken). Aan de vormgeving van het digitale loket Finec liggen twee belangrijke uitgangspunten ten grondslag:

1. De wens om geen nieuwe voorziening te treffen die taken uitvoert op die terreinen waar reeds bestaande overheidsorganisaties actief zijn (geen overlap). Op die basis dient het digitale loket primair een rol te spelen in het verstrekken van preventie-informatie en het doorverwijzen naar bestaande organisaties.

2. Het digitale loket kan geen advies verstrekken over individuele aanbieders of aanbiedingen (zoals reeds toegelicht in mijn brief van 14 september 2009, TK 2008–2009, 29 911, nr. 32).

Met de bovenomschreven rol van de Consumentenautoriteit ten behoeve van burgers, en het beoogde digitale loket finec ten behoeve van bedrijven, geeft het kabinet uitvoering aan de motie van de leden De Wit en Azough (TK 2007–2008, 31 200 VI, nr. 48).

Implementatie

Langs bovengeschetste lijnen zullen in de eerste maanden van 2010 voorbereidingen worden getroffen voor het starten van dit digitale loket. Er wordt uitgegaan van een mogelijke startdatum in april 2010.

De minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin


XNoot
1

VNO-NCW, MKB-Nederland, Nederlandse Vereniging van Banken, Verbond van Verzekeraars.

Naar boven