29 893
Veiligheid van het railvervoer

29 892
Wandelbeleid

nr. 47
MOTIE VAN DE LEDEN DUYVENDAK EN POLDERMAN

Voorgesteld 26 april 2007

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat ProRail volgens de huidige financieringssystematiek van PVVO II een wegbeheerder slechts bij volledige sluiting van een spoorwegovergang een vergoeding geeft;

overwegende, dat volledige afsluiting financieel veel aantrekkelijker is dan afsluiting voor alleen gemotoriseerd verkeer, waarbij de overweg open kan blijven voor fietsers en voetgangers, ook in gevallen dat volledige sluiting uit het oogpunt van veiligheid niet nodig is;

overwegende, dat volgens de huidige financieringssystematiek ook sluiting van een veilige overweg voor vergoeding in aanmerking komt;

constaterende, dat de minister de financieringssystematiek pas in 2010 eventueel wil herzien;

constaterende, dat voor die tijd afsluiting van vele overwegen aan de orde komt;

verzoekt de regering de financiële systematiek zo te wijzigen dat:

– selectieve afsluiting die de veiligheid verbetert, voor een vergelijkbare vergoeding in aanmerking komt als volledige afsluiting;

– sluiting van een overweg die volgens een integrale veiligheidsanalyse veilig is niet voor een vergoeding in aanmerking komt;

en de Kamer hierover binnen drie maanden te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Duyvendak

Polderman

Naar boven