Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 oktober 2016
Met mijn brief van 6 september jl. (Kamerstuk 29 893, nr. 205) heb ik u geïnformeerd over de problematiek met de lassen en de railgeometrie op
de Moerdijkbrug1. Deze problematiek heeft de afgelopen maanden tot veel hinder voor reizigers, vervoerders
en verladers geleid. Na het versturen van mijn brief hebben opnieuw ongeplande buitendienststellingen
plaatsgevonden omdat ProRail defecten aan het spoor moest herstellen. Dit betreur
ik. Tegelijkertijd toont dit de urgentie aan van het spoedig realiseren van een structurele
oplossing voor de problematiek op deze brug. Hiervoor is een grote buitendienststelling
noodzakelijk die waarschijnlijk zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2017.
Door de constructie van de brug, waarbij de spoorstaven sinds 2003 zijn ingegoten
in kunsthars, is het herstellen van defecten aan het spoor ingewikkelder dan normaal.
Dit vereist speciaal vakmanschap. Een goede afweging van de opties is van belang.
ProRail heeft daarom in overleg met vervoerders, verladers, de aannemer en de TU Delft
gezocht naar wat de beste structurele oplossing is. De uitkomst is dat de spoorstaven
en lassen integraal worden vervangen. Hiervoor is een grote buitendienststelling nodig.
De exacte datum en duur van deze buitendienststelling is nog niet bekend. Dit wordt
de komende periode in overleg met de consumentenorganisaties, vervoerders, verladers
en de aannemer bepaald. Hierbij staat het zoveel mogelijk beperken van de hinder voor
reizigers en verladers centraal.
Met de gekozen oplossing kunnen de sporen de komende 10 jaar mee. Ondertussen test
ProRail nieuwe en innovatieve technieken om onderhoud te plegen aan in hars gegoten
spoor, waardoor de sporen mogelijk langer mee kunnen. De levensduur van de brug loopt
tot 2055.
Totdat de spoorstaven vervangen zijn, probeert ProRail de hinder zoveel mogelijk te
beperken. Dit doet ProRail door elk weekend ’s nachts de slechtste lassen aan te pakken
en de staat van het spoor nauwlettend in de gaten te houden. Hiermee wordt de kans
op acute verstoringen flink teruggebracht. Desalniettemin blijft het mogelijk dat
er daarnaast nog ongeplande buitendienststellingen nodig zijn om kortdurend onderhoud
aan de lassen te plegen. Hierdoor kunnen reizigers ook in de komende maanden nog hinder
ondervinden. Ook blijven de eerder ingestelde snelheidsbeperkingen2 op de brug gelden. Naar het oordeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
heeft ProRail daarmee voldoende maatregelen genomen om incidenten te voorkomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma