29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 206 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 oktober 2016

Met mijn brief van 6 september jl. (Kamerstuk 29 893, nr. 205) heb ik u geïnformeerd over de problematiek met de lassen en de railgeometrie op de Moerdijkbrug1. Deze problematiek heeft de afgelopen maanden tot veel hinder voor reizigers, vervoerders en verladers geleid. Na het versturen van mijn brief hebben opnieuw ongeplande buitendienststellingen plaatsgevonden omdat ProRail defecten aan het spoor moest herstellen. Dit betreur ik. Tegelijkertijd toont dit de urgentie aan van het spoedig realiseren van een structurele oplossing voor de problematiek op deze brug. Hiervoor is een grote buitendienststelling noodzakelijk die waarschijnlijk zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2017.

Door de constructie van de brug, waarbij de spoorstaven sinds 2003 zijn ingegoten in kunsthars, is het herstellen van defecten aan het spoor ingewikkelder dan normaal. Dit vereist speciaal vakmanschap. Een goede afweging van de opties is van belang. ProRail heeft daarom in overleg met vervoerders, verladers, de aannemer en de TU Delft gezocht naar wat de beste structurele oplossing is. De uitkomst is dat de spoorstaven en lassen integraal worden vervangen. Hiervoor is een grote buitendienststelling nodig. De exacte datum en duur van deze buitendienststelling is nog niet bekend. Dit wordt de komende periode in overleg met de consumentenorganisaties, vervoerders, verladers en de aannemer bepaald. Hierbij staat het zoveel mogelijk beperken van de hinder voor reizigers en verladers centraal.

Met de gekozen oplossing kunnen de sporen de komende 10 jaar mee. Ondertussen test ProRail nieuwe en innovatieve technieken om onderhoud te plegen aan in hars gegoten spoor, waardoor de sporen mogelijk langer mee kunnen. De levensduur van de brug loopt tot 2055.

Totdat de spoorstaven vervangen zijn, probeert ProRail de hinder zoveel mogelijk te beperken. Dit doet ProRail door elk weekend ’s nachts de slechtste lassen aan te pakken en de staat van het spoor nauwlettend in de gaten te houden. Hiermee wordt de kans op acute verstoringen flink teruggebracht. Desalniettemin blijft het mogelijk dat er daarnaast nog ongeplande buitendienststellingen nodig zijn om kortdurend onderhoud aan de lassen te plegen. Hierdoor kunnen reizigers ook in de komende maanden nog hinder ondervinden. Ook blijven de eerder ingestelde snelheidsbeperkingen2 op de brug gelden. Naar het oordeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft ProRail daarmee voldoende maatregelen genomen om incidenten te voorkomen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

De conventionele (niet HSL) spoorbrug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe.

X Noot
2

Toegestane snelheid was 140 km/uur en is vanaf 10 april 2016 teruggebracht naar 80 km/uur voor reizigerstreinen en 60 km/uur voor goederentreinen.

Naar boven