29 893 Veiligheid van het railvervoer

32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nr. 187 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 maart 2015

Hiermee deel ik u mee dat ik heb besloten om, in navolging van mijn eerdere toezegging aan de gemeente Borne van anderhalf jaar geleden, een verhoogde financiële bijdrage te leveren voor het oplossen van de overwegenproblematiek in de gemeente Borne. Vanuit het budget van het zogenaamde NaNOV-programma stel ik in totaal € 16,6 miljoen (prijspeil 2014, incl. BTW) beschikbaar als bijdrage aan het saneren van de overwegensituatie in Borne.

Binnen het stedelijk gebied van de gemeente Borne liggen vijf spooroverwegen die risico’s opleveren voor de veiligheid en beperking in de bereikbaarheid voor het lokale verkeer. De gemeente Borne wil als eerste stap ter verbetering van deze situatie een nieuwe westelijke randweg aanleggen – de Verbindingsweg – met een nieuwe onderdoorgang onder het spoor. Daardoor kan doorgaand verkeer van de binnenstedelijke overwegen worden afgeleid naar de nieuwe Verbindingsweg. Tevens wordt dan de meest westelijke overweg (Oonksweg) opgeheven; deze overweg zal zonder maatregelen in 2020 de drukste overweg binnen Borne zijn.

Voor de realisatie van de hele nieuwe Verbindingsweg (inclusief de tunnel onder het spoor) is volgens de raming van de gemeente ruim € 27 miljoen (incl. BTW) nodig. Naast de nu toegezegde Rijksbijdrage zullen dus ook de gemeente en de regio een substantiële investering (€ 10 à 11 miljoen) moeten doen.

Het «NaNOV-programma» (Goederenroute Elst – Deventer – Twente)1 is in 2000 vastgesteld na de beslissing door de toenmalige ministers van VenW en VROM om geen nieuwe Noord-Oostelijke Verbinding (NOV) tussen Elst en Oldenzaal/grens aan te leggen. In het NaNOV-programma zijn, in overleg met de regio, diverse maatregelen in en langs de sporen in Oost-Nederland afgesproken. Het programma is vastgelegd in een brief aan de Tweede Kamer van 11 april 2000 (Kamerstuk 22 589, nr. 157).

Thans is het NaNOV-programma bijna geheel uitgevoerd: er zijn onder andere 5 spooroverwegen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen 2, 2 ongelijkvloerse kruisingen zijn in uitvoering 3, en in drie gemeenten loopt de planuitwerking nog 4. De bijdrage aan de overwegensanering in Borne is mede afhankelijk gemaakt van de resterende financiële ruimte in het NaNOV-budget. Nu de voltooiing van het programma in zicht is heb ik kunnen vaststellen dat een extra bijdrage van € 16,6 miljoen (de standaard-bijdrage voor overwegsaneringen vanuit het NaNOv-programma) voor de plannen in Borne mogelijk is. Het daarna nog resterende NaNOV-budget ten bedrage van € 16 miljoen heb ik toegevoegd aan de zogenaamde «vrije investeringsruimte»; die gelden zullen worden betrokken bij de lopende herijking.

Met deze extra NaNOV-bijdrage voor de overwegsanering in Borne wordt een belangrijke stap gezet ter verbetering van de veiligheid en de bereikbaarheid in Borne.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

zie MIRT-projectenoverzicht 2015, Kamerstuk 34 000 A, nr. 4, d.d. 16-09-2014, blz 256 en via: http://mirt2015.mirtprojectenoverzicht.nl/pdfviewer.aspx?pid=tcm%3a341–358904

X Noot
2

in Almelo, Elst (Overbetuwe), Losser, Rijssen en Wierden

X Noot
3

in Zutphen en Weerselo (Dinkelland)

X Noot
4

in Elst, Deventer en Rheden

Naar boven