29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 186 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 maart 2015

Hierbij voldoe ik aan het verzoek dat uw vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu voor het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur (hierna: ontwerpbesluit) in de procedurevergadering van 11 maart jl. aan mij gedaan heeft.

De prioriteitsstelling bij een capaciteitsconflict tussen twee goederentreinen is in artikel 12 van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur bepaald. In dit artikel is op dit moment bepaald dat bij een capaciteitsconflict het internationale goederenvervoer de hoogste prioriteit heeft, met uitzondering van het internationale goederenvervoer dat gebruik maakt van het baanvak van/naar Dordrecht via Venlo naar/van Duitse grens.

In het kader van een aanvullend schriftelijk overleg van 24 februari jl. heeft u mij vragen over het ontwerpbesluit en de gebruiksvergoeding voorgelegd. Hierbij is de prioriteitsstelling op de Brabantroute tussen enerzijds goederentreinen uit Rotterdam, Amsterdam of Vlissingen en anderzijds uit Antwerpen aan de orde gesteld. Het betreft hier de prioriteitsstelling uit artikel 12 van het besluit. In mijn brief van 10 maart jl.1 staat aangegeven dat de verwachting is dat voor het dienstregelingsjaar 2016 op de Brabantroute er voor goederentreinen vanuit zowel Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen als Antwerpen afdoende capaciteit beschikbaar is. Daarnaast is aangegeven dat het niet mogelijk het ontwerpbesluit op dit punt op korte termijn te wijzigen.

Conform uw verzoek bij het aanvullend schriftelijk overleg bevestig ik hierbij mijn voornemen om artikel 12 van het besluit te wijzigen, zodat tijdens de aanleg van het derde spoor in Duitsland op de Brabantroute goederentreinen uit Antwerpen geen prioriteit hebben boven goederentreinen uit Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen. Hierbij betrek ik de betreffende Europese regelgeving waaraan deze wijziging moet voldoen. Een nieuw ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastrcutuur – waarmee artikel 12 gewijzigd wordt – kan naar verwachting tijdig voor het capaciteitsverdelingsproces voor het dienstregelingsjaar 2017 inwerking treden.

Hiermee hoop ik voldaan te hebben aan uw verzoek en verneem ik graag uw spoedige afronding van de behandeling van het ontwerpbesluit.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Kamerstuk 29 893, nr. 185.

Naar boven