29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 138 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 december 2012

In de week van 12 november jl. is het treinverkeer in de Schipholtunnel op last van de brandweer drie maal vanwege een rookmelding stil gelegd. NS en ProRail hebben naar aanleiding hiervan besloten tot een extern onderzoek.

Uw vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft mij op 12 december jl. verzocht om een brief over de laatste stand van zaken van het onderzoek. De vaste commissie heeft mij voorts verzocht deze vóór het algemeen overleg over de vervoersconcessie voor het hoofdrailnet op 13 december a.s. te mogen ontvangen. Op 21 november jl. had de vaste commissie mij verzocht het rapport met de resultaten van het onderzoek, inclusief mijn reactie daarop, aan de Kamer te doen toekomen zodra dat beschikbaar is.

Bij (spoor)tunnels staat de veiligheid voorop. Dat is bij de Schipholtunnel niet anders. Wanneer uit veiligheidsoverwegingen of uit voorzorg het treinverkeer in de tunnel stilgelegd moet worden, raakt dat vele reizigers. Dat is vervelend voor de reiziger. Ik vind het daarom van groot belang dat ProRail en de NS dit goed onderzoeken, zodat adequate maatregelen getroffen kunnen worden.

Het onderzoek richt zich op wat de (achterliggende) oorzaken zijn van de rook- en brandmeldingen, wat de hinder voor de reizigers is geweest en welke aanvullende maatregelen in techniek, procedures en organisatie genomen kunnen worden om het aantal meldingen te verminderen en de hinder voor de reizigers te beperken, zonder dat er concessies worden gedaan aan de veiligheid.

De resultaten van het onderzoek zullen naar verwachting maart volgend jaar bekend zijn. Deze resultaten zal ik u dan, inclusief mijn reactie daarop, doen toekomen.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven