nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 20 december 2004
De vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel,
heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen tijdig en afdoende
zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel
voldoende voorbereid. Het verslag volgt de opbouw van de memorie van toelichting
en behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng
is geleverd.
Inhoud
1. Algemeen 1
2. Legesheffing 1
3. Administratieve lasten 2
4. Artikelsgewijs 2
1. Algemeen
De leden van de PvdA-fractie hebben met instemming kennis genomen van
het voorliggende wetsvoorstel.
De leden van de VVD-fractie zijn tevreden met het voorliggende wetsvoorstel.
Niet alleen worden enkele administratieve lasten verminderd, ook wordt de
snelheid van verwerking van de verzoekschriften bij de huurcommissies verhoogd.
Met enige terughoudendheid hebben de leden van de SP-fractie kennis genomen
van het voorliggende wetsvoorstel. Alle pogingen om onnodige bureaucratie
terug te dringen zijn wat deze leden betreft welkom. De vraag is alleen of
dat met dit wetsvoorstel bereikt wordt.
2. Legesheffing
De leden van de PvdA-fractie vragen zich af of een verzoeker die in het
gelijk wordt gesteld, zelf de leges moet terugvorderen bij de partij die niet
de verzoeker is of dat de huurcommissie de leges aan de verzoeker terugbetaalt
en deze zelf verhaalt op de verweerder.
Voorts vragen deze leden zich af of het voornemen om de legeskosten te
verhogen van € 11 tot € 12,50 (zoals kenbaar gemaakt in
de «Evaluatie integrale herziening huurwetgeving» kamerstuk 28 648,
nr. 1) van tafel kan, nu de administratieve lasten bij de huurcommissies omlaag
gaan door de afschaffing van de tweezijdige legesheffing.
De leden van de SP-fractie verwachten met de eventuele invoering van een
nieuw huurbeleid dat het aantal procedures zal stijgen. Juist voor de verzoekers,
die als gevolg van het nieuwe huurbeleid een verzoekschrift indienen bij de
huurcommissie, mogen geen hoge financiële drempel opgeworpen worden.
Deze leden vraagt de regering of er overwogen is om het betalen van een voorschot
af te schaffen en bijvoorbeeld alleen achteraf een kleine vergoeding te vragen
aan diegenen die geheel of gedeeltelijk in het ongelijk zijn gesteld. Deze
leden zijn steeds van mening geweest dat € 11 voor minder draagkrachtigen
een te hoge drempel is en zouden derhalve graag zien dat het betalen van leges
voor die groep geheel afgeschaft wordt. Zij maken zich dan ook ernstige zorgen
over de (eventuele) hoogte van de te betalen leges op basis van dit wetsvoorstel.
Onder de huidige regelgeving zijn beide partijen een bedrag van € 11
verschuldigd. Graag zouden deze leden op de hoogte worden gesteld van het
bedrag dat er op basis van dit wetsvoorstel mogelijk betaald zou moeten worden.
3. Administratieve lasten
De leden van de PvdA-fractie delen de opvatting dat het afschaffen van
de tweezijdige legesheffing zal leiden tot minder administratieve rompslomp.
Deze leden vinden dat volledige afschaffing van de leges nog meer administratieve
rompslomp bespaart en vragen zich af of de kosten die gemaakt worden met de
administratie rond deze leges, niet hoger zijn dan de leges zelf. In dat geval
vinden deze leden dat de leges volledig afgeschaft zouden moeten worden.
De leden van de VVD-fractie verzoeken de regering aan te geven welk effect
het voorliggende wetsvoorstel naar verwachting zal hebben op het totaal aantal
verzoekschriften.
Deze leden zouden tevens van de regering graag willen weten of er naar
verwachting een effect zal optreden bij het aantal verzoekschriften dat niet-ontvankelijk
zal worden verklaard.
De leden van de SP-fractie merken op dat de verzoeker op dit moment € 11
betaalt. Het voorliggende wetsvoorstel beoogt de partij die niet de verzoeker
is te ontslaan van het betalen van een voorschot van € 11 (onder
de huidige regelgeving betaalt de partij die niet de verzoeker is hetzelfde
bedrag). De enige handelingen richting de partij die niet de verzoeker is
die zullen verdwijnen zijn het verzoek tot betalen en de controle of er betaald
is. Onder de nieuwe regelgeving moet de partij die niet de verzoeker is nog
steeds op de hoogte worden gebracht van een verzoek en daarom blijven er administratieve
lasten bestaan.
4. Artikelsgewijs
Artikel I, onderdelen A, C en D
De leden van de VVD-fractie delen de opmerkingen die de Raad van State
ook heeft gemaakt met betrekking tot informatievoorziening aan de niet verzoekende partij. De leden van de VVD-fractie zijn tevreden over
de repliek van de regering in deze.
De voorzitter van de commissie,
Buijs
De griffier van de commissie,
Van der Leeden
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), Buijs (CDA), voorzitter, Schreijer-Pierik
(CDA), Van Gent (GL), Geluk (VVD), Dijsselbloem (PvdA), ondervoorzitter, Snijder-Hazelhoff
(VVD), Depla (PvdA), Van Oerle-van der Horst (CDA), Van As (LPF), Van den
Brink (LPF), Van Bochove (CDA), De Ruiter (SP), Duyvendak (GL), Huizinga-Heringa
(CU), Koopmans (CDA), Spies (CDA), Van Lith (CDA), Van der Ham (D66), Van
Velzen (SP), Timmer (PvdA), De Krom (VVD), Verdaas (PvdA), Kruijsen (PvdA),
Samsom (PvdA), Veenendaal (VVD).
Plv. leden: Crone (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA),
Ormel (CDA), Halsema (GL), Luchtenveld (VVD), Boelhouwer (PvdA), Örgü
(VVD), Dubbelboer (PvdA), Algra (CDA), Kraneveldt (LPF), Varela (LPF), Ten
Hoopen (CDA), Vergeer (SP), Vos (GL), Van der Staaij (SGP), Vietsch (CDA),
Sterk (CDA), Haverkamp (CDA), Ko°er Kaya (D66), Gerkens (SP), Verbeet
(PvdA), Balemans (VVD), Waalkens (PvdA), Van Heteren (PvdA), Wolfsen (PvdA)
en Oplaat (VVD).