29 858
Wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (eenzijdige legesheffing)

nr. 5
VERSLAG

Vastgesteld 20 december 2004

De vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen tijdig en afdoende zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid. Het verslag volgt de opbouw van de memorie van toelichting en behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng is geleverd.

Inhoud

1. Algemeen 1

2. Legesheffing 1

3. Administratieve lasten 2

4. Artikelsgewijs 2

1. Algemeen

De leden van de PvdA-fractie hebben met instemming kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel.

De leden van de VVD-fractie zijn tevreden met het voorliggende wetsvoorstel. Niet alleen worden enkele administratieve lasten verminderd, ook wordt de snelheid van verwerking van de verzoekschriften bij de huurcommissies verhoogd.

Met enige terughoudendheid hebben de leden van de SP-fractie kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel. Alle pogingen om onnodige bureaucratie terug te dringen zijn wat deze leden betreft welkom. De vraag is alleen of dat met dit wetsvoorstel bereikt wordt.

2. Legesheffing

De leden van de PvdA-fractie vragen zich af of een verzoeker die in het gelijk wordt gesteld, zelf de leges moet terugvorderen bij de partij die niet de verzoeker is of dat de huurcommissie de leges aan de verzoeker terugbetaalt en deze zelf verhaalt op de verweerder.

Voorts vragen deze leden zich af of het voornemen om de legeskosten te verhogen van € 11 tot € 12,50 (zoals kenbaar gemaakt in de «Evaluatie integrale herziening huurwetgeving» kamerstuk 28 648, nr. 1) van tafel kan, nu de administratieve lasten bij de huurcommissies omlaag gaan door de afschaffing van de tweezijdige legesheffing.

De leden van de SP-fractie verwachten met de eventuele invoering van een nieuw huurbeleid dat het aantal procedures zal stijgen. Juist voor de verzoekers, die als gevolg van het nieuwe huurbeleid een verzoekschrift indienen bij de huurcommissie, mogen geen hoge financiële drempel opgeworpen worden. Deze leden vraagt de regering of er overwogen is om het betalen van een voorschot af te schaffen en bijvoorbeeld alleen achteraf een kleine vergoeding te vragen aan diegenen die geheel of gedeeltelijk in het ongelijk zijn gesteld. Deze leden zijn steeds van mening geweest dat € 11 voor minder draagkrachtigen een te hoge drempel is en zouden derhalve graag zien dat het betalen van leges voor die groep geheel afgeschaft wordt. Zij maken zich dan ook ernstige zorgen over de (eventuele) hoogte van de te betalen leges op basis van dit wetsvoorstel. Onder de huidige regelgeving zijn beide partijen een bedrag van € 11 verschuldigd. Graag zouden deze leden op de hoogte worden gesteld van het bedrag dat er op basis van dit wetsvoorstel mogelijk betaald zou moeten worden.

3. Administratieve lasten

De leden van de PvdA-fractie delen de opvatting dat het afschaffen van de tweezijdige legesheffing zal leiden tot minder administratieve rompslomp. Deze leden vinden dat volledige afschaffing van de leges nog meer administratieve rompslomp bespaart en vragen zich af of de kosten die gemaakt worden met de administratie rond deze leges, niet hoger zijn dan de leges zelf. In dat geval vinden deze leden dat de leges volledig afgeschaft zouden moeten worden.

De leden van de VVD-fractie verzoeken de regering aan te geven welk effect het voorliggende wetsvoorstel naar verwachting zal hebben op het totaal aantal verzoekschriften.

Deze leden zouden tevens van de regering graag willen weten of er naar verwachting een effect zal optreden bij het aantal verzoekschriften dat niet-ontvankelijk zal worden verklaard.

De leden van de SP-fractie merken op dat de verzoeker op dit moment € 11 betaalt. Het voorliggende wetsvoorstel beoogt de partij die niet de verzoeker is te ontslaan van het betalen van een voorschot van € 11 (onder de huidige regelgeving betaalt de partij die niet de verzoeker is hetzelfde bedrag). De enige handelingen richting de partij die niet de verzoeker is die zullen verdwijnen zijn het verzoek tot betalen en de controle of er betaald is. Onder de nieuwe regelgeving moet de partij die niet de verzoeker is nog steeds op de hoogte worden gebracht van een verzoek en daarom blijven er administratieve lasten bestaan.

4. Artikelsgewijs

Artikel I, onderdelen A, C en D

De leden van de VVD-fractie delen de opmerkingen die de Raad van State ook heeft gemaakt met betrekking tot informatievoorziening aan de niet verzoekende partij. De leden van de VVD-fractie zijn tevreden over de repliek van de regering in deze.

De voorzitter van de commissie,

Buijs

De griffier van de commissie,

Van der Leeden


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), Buijs (CDA), voorzitter, Schreijer-Pierik (CDA), Van Gent (GL), Geluk (VVD), Dijsselbloem (PvdA), ondervoorzitter, Snijder-Hazelhoff (VVD), Depla (PvdA), Van Oerle-van der Horst (CDA), Van As (LPF), Van den Brink (LPF), Van Bochove (CDA), De Ruiter (SP), Duyvendak (GL), Huizinga-Heringa (CU), Koopmans (CDA), Spies (CDA), Van Lith (CDA), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Timmer (PvdA), De Krom (VVD), Verdaas (PvdA), Kruijsen (PvdA), Samsom (PvdA), Veenendaal (VVD).

Plv. leden: Crone (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA), Ormel (CDA), Halsema (GL), Luchtenveld (VVD), Boelhouwer (PvdA), Örgü (VVD), Dubbelboer (PvdA), Algra (CDA), Kraneveldt (LPF), Varela (LPF), Ten Hoopen (CDA), Vergeer (SP), Vos (GL), Van der Staaij (SGP), Vietsch (CDA), Sterk (CDA), Haverkamp (CDA), Ko°er Kaya (D66), Gerkens (SP), Verbeet (PvdA), Balemans (VVD), Waalkens (PvdA), Van Heteren (PvdA), Wolfsen (PvdA) en Oplaat (VVD).

Naar boven