nr. 13
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 mei 2007
Het kamerlid Aasted Madsen heeft tijdens het Algemeen Overleg over het
praktijkonderwijs van 19 april 2006 gevraagd de leerlingen van deze schoolsoort
in de gelegenheid te stellen een diploma beginnend vakman te behalen (Kamerstuk
2005–2006, 29 823, nr. 11). Ik heb daarop geantwoord dat een
diploma niet mogelijk is maar dat met de MBO Raad wordt besproken of een getuigschrift
of een certificaat beginnend vakman tot de mogelijkheden behoort.
Dit overleg heeft ondertussen plaatsgevonden. Ook COLO is hierbij betrokken
geweest. Deze brief voorziet in een antwoord op het verzoek van mevrouw Aasted
Madsen.
De kwalificatiestructuur in het mbo kent vier niveaus waarvan het diploma
van niveau 2 de startkwalificatie is voor de arbeidsmarkt. Een beperkt aantal
leerlingen uit het praktijkonderwijs is in staat om met goede begeleiding één
of meerdere certificaten te behalen die de opleidingen op niveau 1 kennen
danwel een diploma. Momenteel staat de opleiding Arbeidsmarktkwalificerend
assistent in de belangstelling omdat deze aansluit bij de mogelijkheden van
de leerlingen uit het praktijkonderwijs. Deze leerlingen kunnen dus gebruik
maken van de kwalificatiestructuur om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
Een getuigschrift of certificaat beginnend vakman naast de kwalificatiestructuur
zal ook op bezwaren stuiten van de werkgevers. De term vakmanschap brengt
verwarring met zich mee omdat dan de relatie met andere niveaus kan worden
gelegd.
De regeling van een dergelijk certificaat of getuigschrift in de WVO veronderstelt
dat een afzonderlijk examenprogramma en een afsluitend examen moet worden
ontwikkeld om dit arbeidsmarktrelevant te maken.
Leerlingen uit het praktijkonderwijs kunnen hieraan veelal niet goed voldoen.
Scholen investeren in de praktijk in (zeer) specifieke trajecten die hun leerlingen
kansrijk maken op de arbeidsmarkt.
Gelet op het bovenstaande acht ik het niet wenselijk om verdere ontwikkelingen
naar de regulering van een getuigschrift of certificaat beginnend vakman in
de regeling Modellen diploma’s voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
(vmbo) met kenmerk VO/BOB-2002/8958 van 23 april 2002 of de WEB in gang
te zetten. Ik voel er veel meer voor om, na COLO en de MBO-Raad gehoord te
hebben, de huidige situatie te laten voortbestaan waarin trajecten voor branchegerichte
cursussen en op het bedrijf gerichte certificaten met een arbeidsmarktrelevantie
aan de leerlingen uit het praktijkonderwijs worden aangeboden. Met name de
AKA-opleiding kan hier haar diensten bewijzen. Op deze wijze zijn de leerlingen
uit het praktijkonderwijs verzekerd van een goede overgang van school naar
werk, mede nu arbeidsmarktinstanties steeds meer in beeld zijn om deze leerlingen
bij te staan bij de overgang van school naar werk.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart