nr. 90
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 augustus 2005
Hierbij stuur ik u mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken de eindrapportage
toe van een pilot onderzoek naar dienstverlening (informatievoorziening en
collectieve activiteiten) door het netwerk van Nederlandse driesterren ambassades
en consulaten-generaal aan het Nederlandse bedrijfsleven in het buitenland
dat van deze dienstverlening gebruik maakt1. Driesterren
vertegenwoordigingen bieden de meest uitgebreide vorm van dienstverlening
aan. Aanleiding voor de pilot was de behoefte om een beter beeld te krijgen
of en hoe de dienstverlening aansluit bij de wensen en verwachtingen van het
bedrijfsleven.
De uitkomsten van de pilot zijn positief. Het bedrijfsleven dat «klant»
van driesterren posten is, is tevreden over de kwaliteit en bruikbaarheid
van de informatievoorziening (7,5) en de assistentie inzake collectieve marktbewerking
activiteiten zoals missies (7,4). Voor een deel van de bedrijven (25–30%)
heeft ondersteuning door deze posten een grote rol gespeeld bij het succes
van nieuwe activiteiten op de markt in kwestie. Het betreft hier vooral kleinere
bedrijven. Voor veel andere bedrijven is de bijdrage aan internationalisatie
om uiteenlopende redenen niet of minder direct aantoonbaar. Dit wisselende
beeld wordt mede bepaald door de fase van internationalisering waarin bedrijven
verkeren, de grootte van bedrijven, de aard van de gevraagde informatie en
geboden netwerkmogelijkheden.
Wel moet een enkele kanttekening worden geplaatst. Ten eerste hebben niet
alle driesterren posten aan het onderzoek meegedaan (zo'n 60% wel). Het streven
is om de participatiegraad in de toekomst te verhogen. Ten tweede worden vooralsnog
niet alle klantcontacten geregistreerd. Hierdoor kan een vertekening in de
resultaten zijn opgetreden. Om dit mogelijke effect uit te sluiten zal ik
een brede steekproef onder het internationaal actieve bedrijfsleven uitvoeren.
De pilot biedt aanknopingspunten om de dienstverlening van driesterren
posten in samenwerking met het netwerk verder te verbeteren (onder meer door
praktische bruikbaarheid en volledigheid van informatie te versterken
en netwerkmogelijkheden te verbeteren), meer transparant en meetbaar maken
evenals bredere bekendheid eraan te verlenen. Daarom zal soortgelijk onderzoek
jaarlijks plaatsvinden.
Tot slot zij opgemerkt dat de Dutch Trade Board (DTB) eind dit jaar aanbevelingen
zal doen met betrekking tot de vergroting van de bekendheid van de dienstverlening
van het economische postennetwerk onder het Nederlandse bedrijfsleven en de
versterking van de economische aspecten in de opleiding van diplomaten. Het
is immers van groot belang dat Nederlandse bedrijven de weg naar het economische
buitenlandnetwerk vinden en door het netwerk vakkundig worden geassisteerd.
Grote vorderingen zijn reeds gemaakt. Er zal hard worden samengewerkt
teneinde verdere voortgang te boeken. Dit onderwerp verdient dan ook blijvende
aandacht.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
C. E. G. van Gennip