Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29800-XI nr. 124 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29800-XI nr. 124 |
Vastgesteld 26 mei 2005
De vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer1 heeft op 27 april 2005 overleg gevoerd met minister Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over:
– brief van de minister van VROM d.d. 23 november 2004 met Jaarverslag, evaluatie en actuele stand van zaken uitvoering huursubsidie (29 800 XI, nr. 13);
– brief van de minister van VROM d.d. 24 november 2004 met Rapport «Beleving en overtreding van regels van de huursubsidiewet» (17 050, nr. 277);
– brief van de minister van VROM d.d. 7 februari 2005 met Reactie op brief van Sociaal Raadsliedenwerk d.d. 23 november 2004 inzake afschaffing van gelijkstelling van aanvraagdatum huursubsidie en aanvraagdatum bijdrage vangnetregeling (VROM-05-205).
Van dit overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.
Vragen en opmerkingen uit de commissie
De heer Depla (PvdA) vindt het logisch dat de eigen bijdrage van de huursubsidie elk jaar stijgt met de stijging van de inkomens. Dit jaar wijkt de minister daarvan af. De huursubsidie wordt wederom gekort, ditmaal met zo'n € 5 per maand. Hij zal hierop op 28 april in het plenaire debat over het VSO huurbeleid terugkomen.
De heer Depla wenst dat misbruik van de huursubsidie wordt aangepakt, zodat meer geld overblijft voor mensen die het echt nodig hebben en om het draagvlak bij de burgers voor sociale maatregelen niet te ondermijnen. Uit VROM-onderzoek blijkt dat er ongeveer 10% fraude plaatsvindt. Met name de kans op fysieke controle, huisbezoek, wordt als minimaal beschouwd, hetgeen fraude in de hand werkt. De inzet van interventieteams, de zogenaamde RIF-teams, regionale interdisciplinaire fraudeteams, is heel effectief. Het bevreemdt hem dat de minister maar zeven mensen voor de buitendienst beschikbaar heeft. Toen hij meeging met een interventieteam in Utrecht hoorde hij de klacht dat VROM daarin niet vertegenwoordigd was. Bij een forse uitbreiding van de buitendienst zal er zijns inziens veel effectiever worden gewerkt. Er zouden nog veel zaken, 9000, die door lokale teams zijn aangedragen bij het ministerie op de plank liggen. Hij zou graag weten hoe lang het duurt voorde plank leeg is en hoeveel maanden mensen nog huursubsidie kregen nadat was ontdekt dat zij ten onrechte huursubsidie ontvingen. Wellicht hebben gemeenten ten onrechte het idee dat aangedragen zaken op de plank blijven liggen. Fraude met de huursubsidie blijkt vaak gepaard te gaan met fraude op een ander gebied. Het volgend jaar wordt de uitvoering van de huursubsidiewetgeving overgedragen aan de belastingdienst, die helemaal niet gewoon is om met fysieke controles te werken.
Een goed uitvoerbare huursubsidieregeling moet eenduidig zijn. Het is onvermijdelijk dat er onredelijke beslissingen worden genomen, maar de organisatie moet wel in staat zijn om de daaruit voortkomende klachten te verwerken. De heer Depla geeft enkele voorbeelden waaruit blijkt dat dit niet het geval is. Bij het overlijden van een huursubsidiegerechtigde moet nog minstens één maand huur doorbetaald worden, maar wordt geen huursubsidie meer uitgekeerd. Betalen uit de erfenis kan betekenen dat afstand moet worden gedaan van goederen met een emotionele waarde voor de nabestaanden. Indien huurders na een procedure bij de huurcommissie recht blijken te hebben op een lagere huur, vordert VROM meteen de te veel betaalde huursubsidie terug. De huurders krijgen de te veel betaalde huur vaak niet meteen terug en kunnen zo in financiële problemen komen. Wie een tijdelijke woning betrekt, bijvoorbeeld bij herstructurering van de wijk, heeft geen recht op huursubsidie. De heer Depla heeft hierover nog geen signalen uit het land gekregen, maar maakt zich zorgen dat de belastingdienst straks de wet nauwkeurig gaat volgen.
De huursubsidie valt het volgend jaar onder de AWIR (Algemene wet inkomensregelingen). De evaluatie van de uitvoeringsproblemen in 2002 leert dat veel mensen de dupe zijn geweest van de overdracht van de uitvoering van de huursubsidie aan VROM. De heer Depla heeft nog niet gezien dat daaruit lessen zijn getrokken voor de invoering van de AWIR. Bij de aanneming van de AWIR heeft de minister feitelijk een garantie afgegeven, dus als er over een jaar een probleem blijkt te zijn, is dat een probleem van de minister.
Mevrouw Van Gent (GroenLinks) is enorm geschrokken van de resultaten van het onderzoek van VROM naar fraude met de huursubsidie. Het zou wel eens om 100 mln kunnen gaan. Zij is voor een pittige bestrijding van die fraude, want de goeden lijden anders onder de slechten. Zij ziet liever dat de bezuinigingen op de huursubsidie worden teruggedraaid dan dat zij fraudeurs blijft subsidiëren. Zij is nog niet onder de indruk van de maatregelen van de minister. Onduidelijk is wat het einddoel van de fraudebestrijding is. Het zou mooi zijn als een adequate fraudebestrijding ertoe leidde dat er inkomsten kwamen om de kortingen op de huursubsidie te compenseren. Welke maatregelen nemen de VROM-inspectie, de opsporingsdiensten en de FIOD om de fraude tot nul terug te brengen? Op welke termijn zijn er resultaten te verwachten? Hoe ziet de minister haar verantwoordelijkheid voor de fraudebestrijding na 1 januari 2006, als de AWIR ingaat? De belastingdienst wordt dan verantwoordelijk voor de uitvoering, maar de minister blijft verantwoordelijk voor de rechtmatigheid. Het stelt mevrouw Van Gent niet gerust dat de resultaten van een pilot worden afgewacht en dat de uitvoering van de huursubsidieregelingen dan overgaat naar de belastingdienst. Zij zou graag een meetbare doelstelling voor het terugdringen van de fraude horen.
Mevrouw Van Gent stemt ermee in als voor de fraudebestrijding huisbezoeken worden afgelegd. Zij vraagt wat die huisbezoeken tot op heden hebben opgeleverd. Zij heeft veel klachten gekregen over de huisbezoeken door de VROM-ambtenaren, bijvoorbeeld een brief van de Huurdersvereniging Amsterdam met een beschrijving van de werkwijze van de controleurs. Zij doet een beroep op de minister om daartegen maatregelen te nemen. Zij zal de minister en de leden van de commissie een kopie van de brief ter beschikking te stellen. Indien huursubsidie wordt toegekend, moet daarbij klip en klaar worden aangegeven welke regels er zijn en dat er gecontroleerd kan worden. Huisbezoeken moet natuurlijk niet vooraf worden aangekondigd, maar duidelijk moet zijn dat er controles kunnen plaatsvinden en hoe dat gebeurt.
Mevrouw Van Gent stelt het op prijs dat de minister de samenwerking tussen VROM en de GBA (gemeentelijke basisadministratie) tracht te verbeteren. Zij vraagt of de minister kan garanderen dat de automatiseringsproblemen zijn opgelost. Voorts vraagt zij of er een soort alerteringssysteem is waarmee foutjes in de GBA bij het aanvragen van de huursubsidie worden gemeld. Destijds heeft de minister gezegd dat er keihard zou worden gewerkt aan de oplossing van deze problemen.
In de voortgangsrapportage over de overgang van VROM naar de belastingdienst, die de Kamer vandaag ontving, staat dat de automatisering achter ligt op het schema. De koppeling van de gegevens van de belastingdienst met die van VROM is nog niet optimaal. Mevrouw Van Gent vraagt de minister de garantie dat alle huursubsidiegerechtigden ook na 1 januari hun geld krijgen. Natuurlijk is niet alleen staatssecretaris Wijn op dit punt verantwoordelijk. Zij herinnert aan de problemen in 2002. Uit een brief van het directoraat-generaal belastingdienst van 26 april blijkt dat de automatisering van de administratie van toeslagen en regelingen nog niet goed loopt. Op een aantal punten zal handmatig moeten worden gewerkt. Zij vraagt welke risico's dat met zich brengt voor de uitvoering of dat een versnelde oplossing wordt gezocht.
Mevrouw Van Gent roert nog het probleem aan van mensen wier beroep op de vangnetregeling aanvankelijk wordt afgewezen, maar die later toch huursubsidie krijgen toegewezen. Zij krijgen de subsidie echter een aantal maanden niet. Zij vraagt of met staatssecretaris Van Hoof kan worden opgenomen of via de bijzondere bijstand een regeling kan worden getroffen.
Mevrouw Veenendaal (VVD) merkt op dat vooral fraude wordt gepleegd doordat niet wordt opgegeven dat men inkomen uit werk heeft of dat men vermogen heeft, soms zelfs in het buitenland. Dit zijn belastingtechnische zaken waaraan de minister van VROM niet veel kan doen. Zij hoop dat de belastingdienst er straks wel wat aan kan doen. Een derde vorm van fraude is dat veel meer mensen in een woning wonen dan wordt opgegeven. In Amsterdam-Zuid-Oost worden in woningen van corporaties waarvoor huursubsidie wordt gegeven zelfs bedden en stoelen verhuurd.
Mevrouw Veenendaal vraagt of het mogelijk is dat de huursubsidie van mensen die een achterstand in betaling van de huur van enkele maanden hebben direct aan de verhuurder wordt uitbetaald. Anders kan de huursubsidie voor een ander doel worden uitgegeven. Ten slotte wijst zij erop dat studenten, op legale wijze, vaak huursubsidie krijgen terwijl geen rekening wordt gehouden met de studiefinanciering, maar alleen met hun bijbaantjes. Zij vindt het onjuist dat dit mogelijk is.
De heer Van Bochove (CDA) pleit er al jarenlang voor om de huursubsidie voor studenten goed te regelen.
De heer Van Bochove is ernstig teleurgesteld over de brief over fraude met huursubsidie, omdat er slechts wat algemeenheden in staan en een concrete aanpak van de fraude niet in het vooruitzicht wordt gesteld. Hij vraagt op welke termijn concrete actiepunten mogen worden verwacht. Hij is nieuwsgierig om welke bedragen het gaat, want hij is het eens met het idee om geld dat uit de fraudebestrijding overblijft te gebruiken om de kortingen op de huursubsidie te verminderen. Onderzoeken lijken een lager percentage fraude aan te tonen dan andere onderzoeken naar andere regelingen, hetgeen hij niet bevredigend vindt. Zijns inziens moet de minister daadkrachtiger optreden. Er zijn thans te weinig mensen belast met de opsporing. Hij vraagt zich af of er niet een soort prestatieafspraak moet worden gemaakt, bijvoorbeeld dat de minister over een jaar 80 mln heeft binnengehaald. Hij meent ook dat de minister niet alleen moet reageren op signalen, maar ook proactief bezig moet zijn.
De heer Van Bochove vraagt of de minister al een idee heeft hoe met het probleem moet worden omgegaan als de afhandeling van de huursubsidies is overgedragen aan de belastingdienst. Hij heeft informatie dat het thans ongelofelijk lang duurt voordat de dossiers van de fraudeteams worden aangepakt. Dat leidt tot veel frustraties bij de mensen die ermee bezig zijn en er gaat veel geld verloren. Hij vraagt hoe groot de werkvoorraad is.
De heer Van Bochove uit zijn waardering voor de oplossing van de aanloopproblemen bij het nieuwe systeem van uitkering van de huursubsidie. Het systeem is nog steeds kwetsbaar, vooral omdat de koppeling met het GBA-systeem lastig is. Hij juicht de pilots, onder andere in Den Haag, toe. Hij acht een structurele aanpak gewenst. Hij vraagt wanneer de pilot in Den Haag wordt afgerond en een structurele oplossing wordt doorgevoerd. Wat is de visie van de gemeenten?
Op het punt van de vangnetregeling blijkt er een lacune in de wet te zijn. De heer Van Bochove vraagt of er geen waakhonden op het departement zijn die in de gaten houden of bij veranderende regelgeving de wetgeving aanpassing behoeft. Nu worden er mensen echt tekortgedaan. Hij hoort graag hoe de minister met schrijnende gevallen denkt om te gaan.
De minister stelt voorop dat het kabinet werk blijft maken van het opsporen van fraude. Daarmee wordt aan de burgers het signaal gegeven dat een subsidieregeling gebruikt moet worden voor de mensen die er echt aanspraak op kunnen maken. Er zijn niet voor niets brede teams ingesteld voor de opsporing, waarbij de gemeenten en de belastingdienst betrokken zijn. Zij bevestigt dat er zeven inspecteurs worden ingezet door VROM. Nagegaan wordt waar zich de grootste risico's bevinden. Daar gaat men met de teams op af. Volgens haar informatie liggen er geen zaken op de plank. Zij zal zeker nog eens nagaan of die informatie klopt. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoort de Kamer dat. Zij zal dan ook aangeven op welke termijn de achterstand kan worden verwerkt en hoe lang het duurt voordat een aangemelde zaak wordt afgedaan. Als men bijvoorbeeld in Utrecht problemen heeft, hoort zij dat liever vroegtijdig dan achteraf. Als er een probleem is, kan zij worden aangesproken. Als dat nodig is, zal zij organiseren dat er mensen op de juiste plaats worden ingezet. Zij is bereid de Kamer vertrouwelijk te informeren.
Een belangrijk punt voor de fraudebestrijding is volgens de minister de inschrijving in het GBA. De start voor de vaststelling van fraudegevoeligheid vindt plaats bij het GBA. Zij wacht daarom de pilot met spanning af. De pilot in Den Haag wordt eind dit jaar afgerond. Zij hoopt al tussentijdse informatie te krijgen. Het GBA blijkt een kwetsbare administratieve eenheid. Komt het tot een eenduidige gegevensverwerking in het GBA, dan is men een stap verder. De VROM-inspectie blijft samenwerken met het GBA totdat de belastingdienst de uitvoering van de huursubsidie overneemt. Zij zal ook met de belastingdienst nagaan wat daarna een goede aanpak is. Samen met de belastingdienst wordt een uitvoeringsorganisatie voor toezicht en handhaving opgezet. Financiën en Sociale Zaken krijgen het voortouw bij de fraudebestrijding, maar zolang zij verantwoordelijkheid voor de uitvoering heeft, blijft zij meewerken, met de gemeenten.
Er zal altijd een foutenmarge in het GBA overblijven, hoe hoog de ambities ook zijn. Als mensen foute opgaven doen, moet worden nagegaan of die door de snelheid waarmee wordt gewerkt zijn veroorzaakt of echt bewust worden gemaakt.
De minister wil zich best laten afrekenen op haar prestaties, maar zij heeft nog niet voor ogen hoe zij een bepaald bedrag zou kunnen binnenhalen. Zij voelt er dan ook niet voor om daarover prestatieafspraken te maken. Er blijken echter steeds zodra er actie wordt ondernomen resultaten te worden geboekt. Als de resultaten van de pilot er zijn, kan een plan voor de verdere aanpak worden gemaakt. Dan kan ook worden vastgesteld wat haalbaar is. Zij beseft dat er geld verdiend kan worden dat dan ingezet kan worden voor mensen die het echt nodig hebben.
De minister herkent de klachten van mevrouw Van Gent over de huisbezoeken door VROM-ambtenaren niet. Zij vindt het een goede gedachte om van tevoren aan te geven dat controles aan huis mogelijk zijn. Dat zou op de aanvraagformulieren kunnen worden vermeld. De mensen moeten beseffen dat het menens is.
De illegale bewoning wordt aangepakt via wetgeving, zoals in Rotterdam. De minister zal bij de uitvoering van die wetgeving attent zijn op fraude met huursubsidie.
Een van de lessen uit het verleden is dat bij wijzigingen van bevoegdheden noodscenario's moeten worden opgesteld. Die zijn nu ook opgesteld door VROM en de belastingdienst. Het uitgangspunt is voor zowel VROM als de belastingdienst dat de burger die recht heeft op huursubsidie die uitbetaald moet krijgen. In 2002 was dat ook een van de kernpunten. De huursubsidie-informatiepunten (HIP) worden opgenomen in de nieuwe organisatie. De belastingdienst is volop bezig met de opleiding van medewerkers voor de Dienst toeslagen. Er wordt gewerkt aan een goede overdracht van geautomatiseerde systemen. De minister bespreekt de stand van zaken regelmatig met staatssecretaris Wijn. Zij heeft er alle vertrouwen in, gelet op de ervaring van de belastingdienst met de uitbetaling aan grote aantallen mensen. Bijna een miljoen mensen ontvangen huursubsidie. Haar verantwoordelijkheid is nu vooral een goede en zorgvuldige begeleiding van de overdracht van de uitvoering. Zij kan geen vlekkeloze overdracht garanderen, maar streeft naar een optimale output. Zo nodig wordt gewerkt met voorschotten, ook al kan dat weer tot problemen in de uitvoering leiden.
Problemen zoals bij overlijden of tijdelijk gebruik van wisselwoningen zijn in de wet niet geregeld. Schrijnende gevallen moeten worden opgelost. De minister heeft de discretionaire bevoegdheid om een regeling te treffen. De uitvoeringsorganisatie zal hier nog eens op worden gewezen. Voor een wisselwoning ten behoeve van herstructurering kan overigens gewoon huursubsidie worden toegekend. In dat geval is geen sprake van een tijdelijke woning voor bijvoorbeeld een vakantieperiode. Ook dit zal zij nog eens doorgeven aan de uitvoeringsorganisatie. Als bijvoorbeeld een voor de huurcommissie gewonnen zaak door de verhuurder voor de rechter wordt gebracht, kan de terugbetaling van de huursubsidie worden opgeschort, maar men moet die situatie dan wel melden. De minister zal nog eens goed nagaan welke problemen zich precies kunnen voordoen, zodat een duidelijke regeling kan worden getroffen voor gevallen waarin de huurcommissie een uitspraak doet.
Er zou een wetswijziging nodig zijn om mensen die pas na een beroep op de vangnetregeling huursubsidie toegekend krijgen ook met terugwerkende kracht die huursubsidie uit te keren. Als de gemeenten in de desbetreffende gevallen snel duidelijk maken dat geen vangnetsubsidie mogelijk is maar de gewone huursubsidie moet worden aangevraagd, doet het probleem zich niet voor. Er wordt nu al voor gezorgd dat bij de gemeenten de nodige formulieren beschikbaar zijn en dat de mensen daarop worden geattendeerd. Volgens de informatie van de minister kunnen de sociale raadsleden goed langs die lijn werken.
De minister zal bezien of voor studenten met bijverdiensten een nadere regeling voor de toekenning van huursubsidie nodig is.
De aanpassing van de wetgeving om allerlei maatregelen mogelijk te maken is een heel traject. De verschillende onderdelen van het departement moeten daarvoor goed communiceren.
De heer Depla (PvdA) is positief over de inzet van de minister om in schrijnende situaties maatwerk te leveren. Minder tevreden is hij over de fraudebestrijding. Hij gaat ervan uit dat de gemeenten steun daarbij wordt aangeboden en dat die geleverd wordt als erom wordt gevraagd. Bij de overgang naar de belastingdienst moet de ambitie flink omhoog.
In 2002 hebben de mensen uiteindelijk hun geld gekregen, maar het is heel belangrijk dat zij tijdig hun geld krijgen. De heer Depla ziet liever dat nog een jaar langer met het oude systeem wordt gewerkt dan dat het nieuwe systeem op een rommelige manier wordt ingevoerd.
Mevrouw Van Gent (GroenLinks) verzoekt de minister de klachten van de Huurdersvereniging Amsterdam goed te bekijken. Zij is blij met de toezegging dat de mensen die huursubsidie krijgen worden geïnformeerd over de mogelijkheid van controle. Zij hoopt dat dit vriendelijk en toegankelijk gebeurt.
Zo gauw mevrouw Van Gent bij de invoering van de AWIR merkt dat er iets mis gaat, zal zij bij de minister aan de bel trekken.
Mevrouw Van Gent vindt de houding van de minister op het punt van de fraudebestrijding te relaxed. Zij meent dat er meetbare doelstellingen moeten komen. Als de minister meent dat voor 100 mln wordt gefraudeerd, moet zij dat ook hard maken. Mevrouw Van Gent dringt erop aan dat geld dat door fraudebestrijding vrijkomt wordt gebruikt om de kortingen die zijn doorgevoerd teniet te doen.
Mevrouw Veenendaal (VVD) suggereert om gespecialiseerde bedrijven in te zetten bij fraudebestrijding op wijkniveau. Dan kan ook goed worden vastgesteld of er geld wordt terugverdiend.
De heer Van Bochove (CDA) dringt erop aan de Kamer ook tussentijds op de hoogte te houden van de pilot met de GBA Den Haag. Hij verneemt graag wanneer de inventarisatie achter de rug is, zodat prestatieafspraken kunnen worden gemaakt met de minister.
De heer Van Bochove vindt het een geruststelling dat er een noodscenario is voor de overgang naar de belastingdienst, maar hij hoopt dat gebruik ervan niet nodig is. Een systeem van bevoorschotting leidt vaak weer tot vervolgproblemen. De vorige keer konden de mensen overigens niet eens in contact komen met het departement.
De minister hoort het graag als er signalen zijn dat voor schrijnende gevallen geen goede oplossingen voorhanden zijn.
Haar ambitie is natuurlijk om de fraude zover mogelijk terug te dringen. De realiteit zal echter zijn dat er altijd mensen zijn die het proberen. Zij herhaalt dat de pilot met de GBA heel belangrijk is, omdat zulk onderzoek de meeste resultaten oplevert. Zolang de systemen nog niet helemaal sluitend zijn, moeten zij zo goed mogelijk worden gemaakt. Zij wil geen prestatieafspraken maken waarvan zij de reikwijdte niet kan overzien. Op het moment dat zij wel prestatieafspraken kan maken, zal zij dat schriftelijk melden. Zij zal een tussentijdse rapportage over de pilot leveren, maar er moet wel iets te melden zijn. Zij zal de zaak van de fraudebestrijding aankaarten bij de VNG. Zij blijft ook in overleg met staatssecretaris Wijn en de belastingdienst over handhaving en toezicht, waarbij zij hem het belang dat de Kamer en zij zelf aan de fraudebestrijding hechten zal overbrengen.
De belastingdienst heeft tegenover de minister bevestigd dat de uitbetaling het kernpunt bij de uitvoering zal zijn. Natuurlijk is de tijdige uitbetaling de inzet, maar bevoorschotting zal soms, als er nog administratieve leemtes zijn, aan de orde zijn. Zij hoopt dat het noodscenario niet nodig zal zijn. Aan haar is goed overgebracht wat haar voorganger in 2002 heeft meegemaakt.
De minister zal schriftelijk ingaan op de brief van de Huurdersvereniging Amsterdam.
De minister vindt de suggestie van mevrouw Veenendaal over de inschakeling op wijkniveau van bedrijven interessant.
De voorzitter stelt vast dat de volgende toezeggingen worden gedaan:
– De Kamer zal, eventueel vertrouwelijk, in september schriftelijk worden geïnformeerd over de aanpak van de fraude met de huursubsidie, de inzet van capaciteit door VROM, de samenwerking met de belastingdienst na de overdracht, de tussenevaluatie van de pilot GBA en prestatieafspraken.
– De Kamer zal voor de zomer schriftelijk worden geïnformeerd hoeveel fraudezaken op de plank liggen, hoe snel deze zaken worden aangepakt en wat de effecten zijn van een mogelijke vertraging van de aanpak van de fraude.
– De Kamer wordt geïnformeerd over de terugvordering van huursubsidie na een uitspraak van de huurcommissie.
– De Kamer wordt geïnformeerd over de huursubsidie voor studenten.
– De Kamer zal schriftelijk worden geïnformeerd over het gedrag van de inspecteurs bij huisbezoeken, aan de hand van de brief van de Huurdersvereniging Amsterdam.
– De Kamer zal worden geïnformeerd hoe de aanvragers van huursubsidie via het aanvraagformulier op de hoogte worden gebracht van de controles.
Samenstelling:
Leden: Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), Buijs (CDA), voorzitter, Schreijer-Pierik (CDA), Van Gent (GroenLinks), Geluk (VVD), Snijder-Hazelhoff (VVD), Depla (PvdA), Van Oerle-van der Horst (CDA), Van As (LPF), Van Bochove (CDA), De Ruiter (SP), Duyvendak (GroenLinks), Huizinga-Heringa (ChristenUnie), Koopmans (CDA), Spies (CDA), Van Lith (CDA), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Fierens (PvdA), ondervoorzitter, Timmer (PvdA), De Krom (VVD), Verdaas (PvdA), Kruijsen (PvdA), Samsom (PvdA), Hermans (LPF), Veenendaal (VVD).
Plv. leden: Crone (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA), Ormel (CDA), Halsema (GroenLinks), Luchtenveld (VVD), Örgü (VVD), Dubbelboer (PvdA), Hessels (CDA), Kraneveldt (LPF), Varela (LPF), Ten Hoopen (CDA), Vergeer (SP), Vos (GroenLinks), Van der Staaij (SGP), Vietsch (CDA), Sterk (CDA), Haverkamp (CDA), Koser-Kaya (D66), Gerkens (SP), Boelhouwer (PvdA), Verbeet (PvdA), Balemans (VVD), Waalkens (PvdA), Van Heteren (PvdA), Dijsselbloem (PvdA), Oplaat (VVD).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29800-XI-124.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.