29 800 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2005

nr. 48
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 mei 2005

In antwoord op uw verzoek omtrent de stand van zaken van de uitvoering van motie 29 800 A, nr. 37 inzake de verruiming van het Wilhelminakanaal, deel ik u het volgende mede.

Op 22 februari 2005 is de Kamer in het kader van de actualisatie van de openstaande moties nader geïnformeerd (29 800 XII/29 800 A, nr. 57). In deze brief wordt aangegeven dat ik met de regio in overleg ben over een oplossing voor verruiming van het Wilhelminakanaal. Daarbij wordt gezocht naar een oplossing die zowel kosteneffectief is als het probleem het beste oplost.

De voorliggende vraag ten aanzien van het Wilhelminakanaal is welk alternatief het probleem het beste oplost, binnen de daarvoor gestelde randvoorwaarden. Met de regio, betrokken bedrijfsleven en vertegenwoordigers van de sector zijn begin 2005, mede naar aanleiding van deze motie, overleggen gevoerd over de mogelijke oplossingsrichtingen en financiering. De gemeente Tilburg heeft op mijn verzoek meer inhoudelijke duidelijkheid gegeven over het door haar voorgestelde alternatief. Voor het financieringsprobleem van dit alternatief is echter geen oplossing gevonden.

In de beoordeling welk alternatief uiteindelijk in uitvoering moet worden genomen speelt een breed scala aan aspecten mee. Voldoende financiële middelen, maar ook de effecten van de alternatieven op het gebied van rentabiliteit, economie, verkeer en vervoer, milieu, bodem en water en sociale omgeving en geldende beleidskaders worden allen in ogenschouw genomen.

Ik zal de Kamer op de kortst mogelijke termijn nader informeren over mijn alternatiefkeuze en bijbehorende overwegingen. In deze brief zullen tevens de nagekomen vragen van de leden Snijder-Hazelhoff en Dezentjé Hamming inzake het Wilhelminakanaal worden beantwoord.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Naar boven