Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29800-A nr. 15 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29800-A nr. 15 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 november 2004
Via deze brief informeer ik u over de actuele situatie ten aanzien van de stroefheid op enkele (snel)wegen in met name Zuid-Holland en de achtergronden daarvan.
Metingen van de kwaliteit van het wegdek
Ieder jaar, in de periode van september tot en met april, wordt de helft van de ruim 5000 km hoofdrijbaan die het rijk in beheer heeft gemeten. Daarbij wordt niet alleen de stroefheid gemeten, maar ook scheurvorming, spoorvorming, verlies van steenslag en vlakheid. Ieder wegvak wordt dus eens in de twee jaar gemeten. Dat gebeurt op de rechter rijstrook, omdat daar doorgaans het meeste verkeer en de meeste vrachtauto's rijden, waardoor de slijtage op de rechter rijstrook maatgevend is voor de conditie van de gehele rijbaan.
De metingen vormen de basis voor de onderhoudsplanning voor het hoofdwegennet.
In januari en februari 2004 is gerapporteerd op grond van metingen die in de periode oktober 2003 tot januari 2004 in Zuid-Holland zijn uitgevoerd. Daaruit bleek dat de rechter rijstrook van een fors aantal rijkswegen in Zuid-Holland, waaronder die van de noordbaan van de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag, net onder de stroefheidsnorm van 0,38 zat. Dat was opmerkelijk.
Wat de situatie in Zuid-Holland uitzonderlijk maakt, zijn twee zaken: de leeftijd en de omvang van de betrokken wegvakken. Deze waren in Zuid-Holland nog maar 5 à 8 jaar oud toen de onvoldoende stroefheid geconstateerd werd, terwijl de rechter rijstrook normaal gesproken zo'n 10 jaar meegaat. De wegvakken in Zuid-Holland waarvan de stroefheid op de rechter rijstrook te laag is, hebben een totale lengte van 41 km. Dit is 8½% van de rijkswegen in Zuid-Holland; dat is ruim boven het normale schadebeeld.
Op grond van 20 jaar ervaring met Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) blijkt dat tot nu toe het dominante schadebeeld verlies van steenslag is en niet onvoldoende stroefheid. Bij de jaarlijkse metingen komt onvoldoende stroefheid doorgaans voor op wegdekken van één tot een paar honderd meter op wegen die aan het eind van hun levensduur zijn.
Ter vergelijking: op de rijkswegen buiten Zuid-Holland bedroeg de gezamenlijke lengte van wegvakken met onvoldoende stroefheid 15,7 km. Dat is een ¼% van het totaal. Bovendien waren veruit de meeste van deze wegvakken aan het eind gekomen van hun reguliere levensduur. Dit is een gebruikelijk schadebeeld. Er is altijd wel een wegvak dat iets sneller slijt dan verwacht (bijvoorbeeld als gevolg van ongevallen of verlies van lading). De metingen dienen mede om dit soort tekortkomingen te signaleren.
Van de 15,7 km is inmiddels het wegvak op 10,8 km vervangen. Op 4,9 km wegvak zijn waarschuwingsborden geplaatst en zal het wegdek in 2005 vervangen worden. Dit betekent dat het probleem van jong asfalt zich op Zuid-Holland concentreert.
In de nacht van 15 op 16 oktober 2004 vonden op de noordbaan van de A12 op 3 locaties ongevallen plaats. Hierbij waren 45 auto's betrokken en vielen 12 gewonden. Of onvoldoende stroefheid van het wegdek hierbij een rol heeft gespeeld, wordt nog onderzocht. Momenteel worden door RWS, het KLPD en de politie Haaglanden nadere analyses verricht, zowel verkeerskundig als wegbouwkundig. Deze analyses zijn eind december 2004 gereed.
Naar aanleiding van de ongelukken zijn er op het betreffende deel van de A12 nieuwe stroefheidsmetingen verricht. Daarbij bleek de problematiek op de rechter rijstrook onveranderd ten opzichte van vorig jaar.
Bij de meting kwam echter een tweede probleem naar voren: op enkele plekken op de middelste rijstrook werd een stroefheid gemeten die ver onder de norm lag, namelijk 0,32 – 0,34. Dit is zeer uitzonderlijk: zoals gezegd slijt de rechter rijstrook normaliter het snelst, omdat deze doorgaans het zwaarst wordt belast.
Gegeven de situatie op de middelste rijstrook bij Zoetermeer heeft RWS geanalyseerd op welke andere plekken van het hoofdwegennet zich eventueel een vergelijkbaar risico zou kunnen voordoen op de middelste rijstrook. Dit bleek op 15 km van het totale hoofdwegennet van ruim 5000 km hoofdrijbaan. RWS heeft op deze 15 km meteen de stroefheid op de middelste rijstroken gemeten. Deze metingen zijn uitgevoerd op 8 en 9 november 2004. Overal op deze 15 km bleek de stroefheid te voldoen aan de norm. De lage stroefheid op de middelste rijstrook bij Zoetermeer is dus uniek.
RWS heeft als interne richtlijn dat meteen maatregelen genomen worden indien de stroefheid onder de norm van 0,38 komt. Als onvoldoende stroefheid geconstateerd is, wordt het betreffende wegvak – voor zover dat nog niet was gebeurd – meteen opgenomen in de planning voor de vervanging van wegdekken. Op grond van het niveau van verkeersveiligheid op de rijkswegen en de geldende weten regelgeving en jurisprudentie op dit gebied worden totdat het wegdek daadwerkelijk vervangen is, de volgende tijdelijke maatregelen getroffen. Indien de stroefheid 0,36 – 0,37 bedraagt, wordt de weggebruiker gewaarschuwd via een bord «slipgevaar» en als de stroefheid verder onder de norm ligt, wordt de snelheidslimiet verlaagd tot 70 km/uur en worden de weggebruikers gewaarschuwd via een bord slipgevaar. In bochten wordt altijd een snelheidslimiet ingesteld van 70 km/uur indien de stroefheid onder de norm ligt.
Na de constatering van onvoldoende stroefheid zijn in Zuid-Holland de volgende maatregelen genomen.
In drie bochten waar de stroefheid net onder de norm zat, zijn door Rijkswaterstaat snelheidsbeperkingen ingevoerd. Dit betrof de Fokkerbocht in de A16 bij de Drechttunnel en een tweetal bochten op het Prins Clausplein.
Voor rechte wegvakken zijn toen nog geen tijdelijke maatregelen ingevoerd. Dit was niet conform de interne Rijkswaterstaatrichtlijnen. Rijkswaterstaat heeft wel onderzoek ingesteld naar de oorzaken van de relatief snelle stroefheiddaling van het wegdek. Nadat de ongevallen op de A12 nabij Zoetermeer hadden plaatsgevonden zijn alsnog waarschuwingsborden geplaatst en snelheidsbeperkingen van kracht geworden.
In afwachting van de plaatsing van de borden is in Zuid-Holland momenteel via de matrixborden boven de weg een snelheidsbeperking ingevoerd van 70 km/uur op alle 41 km wegvakken waar de stroefheid onder de norm lag.
De plaatsing van de borden geschiedt conform de hierop van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Bij de plaatsing van de borden zal voorkomen worden dat waarschuwingen en de opheffing van waarschuwingen elkaar snel opvolgen: dicht bij elkaar liggende wegvakken met onvoldoende stroefheid zullen als één traject worden behandeld. Het is om deze reden en om reden van verkeersveiligheid, denk aan het geleidelijk teruggaan in snelheid van 120 km/uur naar 70 km/uur, dat de totale lengte van de wegvakken waar deze maatregelen worden getroffen ongeveer 100 km is. De wegvakken in Zuid-Holland waar deze maatregelen zijn getroffen staan in de bijlage vermeld.
Gezien het drukke verkeer op de betreffende wegen kunnen de borden in de middenberm alleen 's nachts en onder strenge verkeersmaatregelen geplaatst worden. In de nacht van 15 op 16 november is begonnen met de plaatsing; deze actie zal binnen 14 dagen worden afgerond. Totdat de borden geplaatst zijn, blijven de snelheidslimieten op de matrixborden van kracht.
Ik vind de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de Randstad, mede vanwege de hoge verkeersintensiteiten, dermate belangrijk dat ik in deze noodsituatie opdracht heb gegeven om het wegdek met spoed te vernieuwen op alle wegen waar conform de interne richtlijnen snelheidsbeperkingen gelden (A12, A4/A16, A15, A27 en A44). Deze maatregelen zullen, indien de weersomstandigheden dit toestaan, nog dit jaar uitgevoerd worden.
Bij de wegvakken waar conform de richtlijnen geen snelheidsbeperking hoeft te worden ingesteld en met borden op slipgevaar wordt gewezen, zal het wegdek uiterlijk voorjaar 2005 vernieuwd zijn.
Gezien het belang om deze noodsituatie zo spoedig mogelijk op te lossen, zal ik voorbij gaan aan de reguliere aanbestedingsregels. Anders zou het tot september duren alvorens deze stroefheidproblemen uit de wereld zijn. Dat vind ik onaanvaardbaar; ik ben hierdoor overvallen en wil verkeersveiligheid niet ondergeschikt maken aan aanbestedingsregels. Ik ga er van uit dat de aannemerij begrijpt van welke noodsituatie hier sprake is en begrip heeft voor de afwijking van de reguliere aanbestedingsregels.
In januari en februari 2004 zijn de rapportages opgesteld op basis van de metingen uit de periode oktober 2003 – januari 2004, waaruit bleek dat er sprake was van onvoldoende stroefheid. Dit was aanleiding om onderzoek te starten naar de oorzaken van de relatief snelle stroefheiddaling van het wegdek. In een laboratorium worden diverse boorkernen onderworpen aan slijtageproeven.
Ik heb opdracht gegeven te onderzoeken hoe het kan dat het asfalt in Zuid-Holland zijn stroefheid zo snel verloren heeft. De stroefheidsproblematiek heeft bij mij diverse vragen opgeroepen die ik beantwoord wil zien. Zo vind ik het opmerkelijk dat de geconstateerde problematiek alleen speelt op de rijkswegen in Zuid-Holland.
Ik heb gevraagd om bij de beantwoording van de vragen alle relevante factoren in beschouwing te nemen, zoals: lag het aan de asfaltsoort, de gebruikte steenslag, de eigenschappen van de steenslag, de herkomst van de steenslag, de asfaltcentrale waaruit het asfalt afkomstig was en / of de aannemers.
Deze proeven zijn arbeidsintensief, omdat het slijtageproces van 10 jaar in een laboratorium nagebootst moet worden. Het resultaat van bovenstaande onderzoeken verwacht ik eind december 2004.
Aangezien ik veel signalen ontvang dat de weggebruiker niet op de hoogte is van het nut en de noodzaak van de snelheidsbeperkende maatregelen op delen van de rijkswegen in Zuid-Holland, ben ik een actief communicatieproces gestart, onder andere via de RWS-info-lijn 0800–8002, de relevante websites van VenW, de providers van verkeersinformatie (VID en ANWB), via de radio en de dagbladen.
Zodra de onderzoeken gereed zijn, zal ik u over het resultaat daarvan informeren. Ik zal u dan tevens berichten welke maatregelen ik zal treffen om herhaling te voorkomen.
Overzicht van wegvakken in Zuid-Holland waar (tijdelijke) maatregelen zijn/worden getroffen
stroefheid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksweg | Rijrichting | Strook | Van Km | Tot Km | < 0,36 | 0,36=≤x<0,38 | straal of rechtstand |
A4 | Amsterdam-Hoek v Holland | 1 rijstrook | 31,100 | 31,500 | x | rechtstand | |
1 rijstrook | 32,500 | 32,600 | x | straal | |||
1 rijstrook | 34,500 | 35,700 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 36,900 | 37,000 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 37,000 | 38,400 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 40,700 | 42,400 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 44,000 | 45,000 | x | straal | |||
1 rijstrook | 46,700 | 47,000 | x | rechtstand | |||
A4 | Hoek v Holland-Amsterdam | 1 rijstrook | 49,300 | 49,400 | x | rechtstand | |
1 rijstrook | 45,900 | 43,600 | x | straal | |||
1 rijstrook | 42,000 | 38,300 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 36,000 | 34,500 | x | rechtstand | |||
N11 | Bodegraven – Leiden | 1 rijstrook | 8,900 | 9,100 | x | straal | |
A12 | Den Haag – Utrecht | 1 rijstrook | 3,600 | 5,700 | x | rechtstand | |
1 rijstrook | 7,200 | 7,700 | x | straal | |||
1 rijstrook | 8,200 | 11,000 | x | straal | |||
1 rijstrook | 11,000 | 11,600 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 11,600 | 13,000 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 13,000 | 13,600 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 14,400 | 14,900 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 15,200 | 15,700 | x | straal | |||
1 rijstrook | 26,200 | 26,700 | x | rechtstand | |||
A12 | Utrecht – Den Haag | 1 rijstrook | 40,400 | 40,200 | x | rechtstand | |
1 rijstrook | 32,500 | 31,800 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 13,000 | 12,800 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 11,200 | 5,500 | x | straal | |||
3 rijstroken | 5,500 | 3,500 | x | rechtstand | |||
A13 | Rotterdam – Pr. Clausplein | 3 rijstroken | 12,200 | 10,300 | x | straal | |
1 rijstrook | 5,700 | 5,000 | x | straal | |||
1 rijstrook | 3,900 | 3,700 | x | straal | |||
A20 | Hoek van Holland – Gouda | 1 rijstrook | 48,300 | 48,700 | x | straal | |
2 rijstroken | 47,700 | 48,000 | x | straal | |||
1 rijstrook | 46,500 | 47,700 | x | straal | |||
2 rijstroken | 46,500 | 45,900 | x | straal | |||
1 rijstrook | 42,990 | 43,000 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 40,000 | 40,500 | x | rechtstand | |||
A20 | Gouda – Hoek van Holland | 1 rijstrook | 41,000 | 40,200 | x | rechtstand | |
2 rijstroken | 42,300 | 41,100 | x | rechtstand | |||
A44 | Amsterdam – Den Haag | 1 rijstrook | 8,900 | 9,000 | x | rechtstand | |
1 rijstrook | 10,500 | 10,900 | x | straal | |||
2 rijstroken | 10,900 | 11,200 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 11,200 | 11,600 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 12,100 | 12,200 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 13,500 | 14,000 | x | straal | |||
1 rijstrook | 15,400 | 15,600 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 18,700 | 21,000 | x | straal | |||
1 rijstrook | 21,000 | 21,500 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 22,600 | 22,700 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 23,400 | 24,100 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 24,400 | 25,700 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 25,900 | 26,000 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 26,800 | 27,000 | x | rechtstand | |||
A44 | Den Haag – Amsterdam | 1 rijstrook | 27,000 | 26,800 | x | rechtstand | |
1 rijstrook | 25,700 | 25,400 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 25,000 | 25,100 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 24,900 | 24,800 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 24,800 | 24,700 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 24,700 | 24,400 | x | rechtstand | |||
2 rijstroken | 24,100 | 22,800 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 21,500 | 21,400 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 20,200 | 20,100 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 19,900 | 19,200 | x | straal | |||
1 rijstrook | 18,800 | 18,700 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 17,700 | 17,600 | x | rechtstand | |||
1 rijstrook | 16,300 | 15,900 | x | rechtstand | |||
A4 VW*y | 1 rijstrook | 47,000 | 47,100 | x | straal | ||
1 rijstrook | 46,300 | 46,400 | x | straal | |||
1 rijstrook | 45,800 | 46,000 | x | straal | |||
A4 VWN | 1 rijstrook | 49,900 | 50,000 | x | straal | ||
1 rijstrook | 49,800 | 49,700 | x | straal | |||
A4 VWx | 1 rijstrook | 48,600 | 48,200 | x | straal | ||
A12 VWh | 1 rijstrook | 26,900 | 27,000 | x | straal | ||
1 rijstrook | 26,500 | 26,600 | x | straal | |||
A12 VWp | 1 rijstrook | 5,100 | 5,200 | x | straal | ||
A12 VWr | 1 rijstrook | 6,100 | 6,300 | x | straal | ||
A15 | Nijmegen – Rotterdam | 3e rijstrook | 74,900 | 74,100 | x | straal | |
A15 | Nijmegen – Rotterdam (parallelbaan) | alle rijstroken | 96,600 | 94,700 | |||
A15 | Rotterdam – Breda (verbindingsweg) | alle rijstroken | 95,400 | 95,800 | x | straal | |
A15 | Rotterdam – Nijmegen | 3e rijstrook | 71,900 | 72,000 | |||
A15 | Rotterdam – Nijmegen | 3e rijstrook | 73,600 | 74,100 | x | rechtstand | |
A15 | Rotterdam – Nijmegen | 3e rijstrook | 79,200 | 79,800 | x | rechtstand | |
A15 | Rotterdam – Nijmegen | 2e rijstrook | 90,200 | 94,300 | x | rechtstand | |
A15 | Rotterdam – Nijmegen | 2e rijstrook | 94,400 | 96,700 | x | rechtstand | |
A15 | Rotterdam – Nijmegen (parallelbaan) | alle rijstroken | 94,500 | 96,600 | x | straal | |
A16 | Breda – Rotterdam | 3e rijstrook | 42,500 | 35,300 | x | rechtstand | |
A16 | Breda – Rotterdam (Drechttunnel) | 2e rijstrook | 34,340 | 33,770 | x | straal | |
A16 | Breda – Rotterdam (parallelbaan) | 2e rijstrook | 34,900 | 34,340 | x | straal | |
A16 | Breda – Rotterdam (parallelbaan) | 2e rijstrook | 33,770 | 33,300 | x | straal | |
A16 | Breda – Rotterdam (parallelbaan) | 4e rijstrook | 33,200 | 29,400 | x | rechtstand | |
A16 | Rotterdam – Breda | 4e rijstrook | 29,400 | 30,800 | |||
A16 | Rotterdam – Breda | 2e rijstrook | 30,800 | 30,900 | |||
A16 | Rotterdam – Breda | 3e rijstrook | 36,200 | 37,000 | |||
A16 | Rotterdam – Breda | 3e rijstrook | 37,800 | 41,000 | x | rechtstand | |
A16 | Rotterdam – Breda | 3e rijstrook | 41,700 | 42,600 | x | rechtstand | |
A16 | Rotterdam – Breda | 3e rijstrook | 43,500 | 44,300 | x | rechtstand | |
A16 | Rotterdam – Breda (parallelbaan) | 2e rijstrook | 33,770 | 34,340 | x | straal | |
A16 | Rotterdam – Breda (parallelbaan) | 2e rijstrook | 34,340 | 35,800 | straal | ||
A27 | Breda – Utrecht | Alle rijstroken | 37,600 | 43,000 | x | rechtstand | |
A27 | Breda – Utrecht | Alle rijstroken | 43,100 | 52,285 | x | straal | |
A27 | Utrecht – Breda | 2e rijstrook | 52,285 | 50,300 | x | rechtstand | |
A27 | Utrecht – Breda | 2e rijstook | 49,800 | 49,600 | |||
A27 | Utrecht – Breda | 2e rijstook | 36,800 | 36,200 | |||
A27 | Utrecht – Nijmegen (verbindingslus) | alle rijstroken | 36,400 | 36,500 | x | straal | |
A27 | Utrecht – Rotterdam (verbindingsweg) | alle rijstroken | 36,800 | 36,900 | |||
N3 | Dordrecht – Papendrecht | 2e rijstrook | 9,700 | 9,600 | x | rechtstand | |
N3 | Dordrecht – Papendrecht | 2e rijstrook | 3,400 | 2,300 | x | straal | |
N3 | Dordrecht – Papendrecht | 2e rijstrook | 1,800 | 1,100 | x | rechtstand | |
N3 | Papendrecht – Dordrecht | 2e rijstrook | 1,100 | 1,800 | x | rechtstand | |
N3 | Papendrecht – Dordrecht | 2e rijstrook | 2,300 | 3,400 | x | straal |
* VW = verbindingsweg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29800-A-15.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.