Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juli 2019
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Justitie en veiligheid van
24 april jl. heeft de commissie mij gevraagd om een reactie die ingaat op het bericht
van de NOS van 18 april jl. dat er weinig animo is onder leraren voor een cursus herkennen
radicalisering. Met deze brief voldoen wij aan dit verzoek. Daarnaast hebben de leden
Becker en Heerema van uw Kamer op 25 april 2019 schriftelijke vragen gesteld aan de
Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid inzake het bericht dat te weinig leraren getraind zijn in de aanpak
van radicalisering. De antwoorden op die vragen heeft uw Kamer recent ontvangen.1
Aanpak radicalisering op scholen
Het kabinet heeft in november 2017 in de «Integrale aanpak terrorisme» de ambitie
geuit om de inzet van de jeugd- en onderwijsdomeinen in het voorkomen en tegengaan
van extremisme verder uit te bouwen.2 Op 26 april 2018 hebben wij samen met de Ministers van SZW en VWS de Kamerbrief Preventie
radicalisering naar uw Kamer gestuurd.3 Hierin wordt het belang dat het kabinet hecht aan de brede aanpak en de gedeelde
opgave om tot een effectief preventiebeleid te komen nogmaals onderstreept.
Een van de doelen van de aanpak is het bevorderen van bewustzijn en deskundigheid
van eerstelijns professionals, onder andere leraren en jeugdwerkers, zodat zij in
staat gesteld worden om mogelijke gevallen van radicalisering in een vroeg stadium
te signaleren en hierop te acteren. Verschillende partners, zoals Stichting School
en Veiligheid (SSV), het Rijksopleidingsinstituut tegengaan Radicalisering (ROR),
Platform Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie (JEP) en de Expertise-Unit Sociale
Stabiliteit (ESS) werken hierbij samen. SSV voert in opdracht van het Ministerie van
OCW het landelijke ondersteuningsaanbod radicalisering en polarisatie in het onderwijs
uit.
SSV biedt kennis en informatie aan en heeft een helpdesk voor onderwijsprofessionals.
De volgende resultaten zijn bereikt:
-
• Sinds 2015 zijn er circa 5000 onderwijsprofessionals door SSV getraind.
-
• In 2018 zijn 38 trainingen met 680 deelnemers vanuit PO, VO en MBO gegeven en circa
50 adviesgesprekken met scholen gevoerd.4
-
• In de eerste paar maanden van 2019 zijn er 14 trainingen gegeven voor circa 280 onderwijsprofessionals.
Daarnaast heeft ESS sinds 2015 ruim 2000 professionals getraind met de training «Omgaan
met Extreme Idealen», waaronder een groot deel in het onderwijs. Ook werken meerdere
gemeenten met een eigen programma waar trainingen voor onderwijsprofessionals onderdeel
van zijn.
Ondersteuning bij verhogen deelname aan training
Ook de komende jaren blijft het van belang scholen te betrekken bij de preventieve
aanpak en docenten daarvoor handelingsperspectief te geven. Het kabinet zet samen
met partners in op het vergroten van de effectiviteit van het ondersteuningsaanbod
langs de volgende drie pijlers:
-
• Het nog gerichter aanbieden van trainingen aan geprioriteerde gemeenten.
-
• Samen met lokale en nationale partners uitdragen van het bestaan en belang van deze
trainingen verder uit. Ook de lokale adviseurs van de NCTV en de adviseurs van ESS
blijven gemeenten informeren over het trainingsaanbod.
-
• Tenslotte wordt de mogelijkheid verkend of er naast het aanbieden van trainingen andere manieren gevonden kunnen worden om relevante kennis over radicalisering op toegankelijke wijze
over te brengen aan docenten. Gedacht wordt aan onder andere E-learnings.
Tenslotte wil het kabinet het belang van continue aandacht voor de aanpak van radicalisering
en extremisme benadrukken. Het is onze gezamenlijke uitdaging om professionals waaronder
leraren, die een belangrijke rol spelen in de aanpak ervoor te zorgen dat de door
partners op nationaal en lokaal niveau opgezette structuren duurzaam blijven voortbestaan.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob