Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 29689 nr. 773 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 29689 nr. 773 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2016
Tijdens het Algemeen Overleg (AO) Kwaliteit Loont van 10 december 2015 (Kamerstuk 31 765, nr. 192), heb ik toegezegd te bezien hoe we de door zorgverzekeraars betaalde provisies aan vergelijkingssites transparanter kunnen krijgen. Met deze brief informeer ik u over de geboekte resultaten:
• De bij de Gedragscode aangesloten vergelijkingssites zullen voortaan helder, eenduidig en makkelijk vindbaar vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die ze per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen.
• Ook zullen de vergelijkingssites de consument vroeg in het overstapseizoen beter inzicht geven in de contracteergraad van zorgpolissen opdat mensen een beter geïnformeerde keuze kunnen maken.
Provisies komend overstapseizoen transparant
Zoals u weet heeft een aantal grote vergelijkingssites eind vorig jaar het keurmerk «Objectief Vergelijken»1 gelanceerd. Om het keurmerk te mogen voeren, dient te worden voldaan aan de bijbehorende Gedragscode. In deze Gedragscode is vorig jaar onder meer opgenomen dat de consument altijd als eerste ziet wat voor hem de best passende zorgverzekering is, en dat de weergegeven zorgpremie ook daadwerkelijk de premie is die maandelijks wordt afgeschreven. Hiermee is de consument vorig overstapseizoen beter bediend bij het vergelijken van zorgverzekeringen.
Maar het kan nog beter. Tijdens het AO Kwaliteit Loont van 10 december 2015 (Kamerstuk 31 765, nr. 192) kwam naar voren dat het voor de consument niet alleen duidelijk moet zijn wat het verdienmodel is van vergelijkingssites (vergelijkingssites met een bemiddelingsvergunning moeten dat verplicht op hun website vermelden), maar dat zij ook inzicht zouden moeten bieden in hoeveel provisie zij ontvangen. Ik heb daar met de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk2 over gesproken.
Transparantie van provisies was bij deze vergelijkingssites al onderwerp van gesprek. Aan de uitwerking en uitvoering hiervan is de afgelopen tijd hard gewerkt.
Resultaat is dat in de Gedragscode voortaan is opgenomen dat alle bij het keurmerk aangesloten vergelijkingssites op een transparante, eenduidige en makkelijk vindbare wijze op hun website vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen (artikel 3.1 van de Gedragscode). Voor de berekening van de hoogte van de provisie zullen alle vergelijkingssites dezelfde voorgeschreven methodiek hanteren. De Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken, die door een onafhankelijk bestuur wordt bestuurd, ziet toe op naleving hiervan.3
Tijdig en eenduidig inzicht in contracteergraad
De betrokken vergelijkingssites zullen naast het transparant maken van provisies, met ingang van komend overstapseizoen ook andere verbeteringen doorvoeren.4 De belangrijkste stap vooruit vind ik dat vergelijkingssites op eigen initiatief de handen ineen slaan om de consument sneller en eenduidiger inzicht te geven in de contracteergraad bij zorgpolissen. Dit gaan zij als volgt doen.
Indien ten aanzien van een zorgpolis vóór 5 december 2016 geen duidelijkheid bestaat of er een contract is met een bepaalde zorgaanbieder voor 2017, dan wordt de situatie in 2016 gehanteerd. Dat is namelijk een goede voorspeller voor contractjaar 2017. Als hierover met ingang van 5 december 2016 nog geen uitsluitsel bestaat, dan wordt dit op de vergelijkingssite aangegeven. Bijvoorbeeld met «in onderhandeling» of «nog geen contract». Voor de berekening van de contracteergraad wordt dan verondersteld dat er geen contract is voor 2017, wat negatief kan uitpakken voor de positie van die zorgpolis in de ranking op de vergelijkingssite. Het is vervolgens aan de individuele vergelijkingssite om te bepalen met welke frequentie deze gegevens daarna nog worden geüpdatet.
Vergelijkingssites beogen de consument hiermee vroeger in het overstapseizoen – en niet pas als de zorgpolis al (lang) is afgesloten – eenduidiger inzicht te geven in de gecontracteerde aanbieders bij een bepaalde zorgverzekering. Zij hebben aangegeven de «peildatum» van 5 december jaarlijks te willen vervroegen om zorgaanbieders en zorgverzekeraars te stimuleren uiterlijk medio november volledige duidelijkheid te geven over de contracteergraad.
Conclusie
Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis. Daar is het mij om te doen. Ik ben dan ook blij dat de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk hiervan werk hebben gemaakt. Ik blijf de stappen van vergelijkingssites met veel belangstelling volgen. Uiteraard zal ik bij hen nagaan welke uitwerking de doorgevoerde verbeteringen hebben gehad.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
De Autoriteit Financiële Markten houdt toezicht op de naleving door deze vergelijkingssites van de geldende wet- en regelgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29689-773.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.