Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 29684 nr. 102 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 29684 nr. 102 |
Vastgesteld 22 november 2011
De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister voor Infrastructuur en Milieu over de brief d.d. 27 september t.g.v. «Bestuursakkoord Decentralisatie Waddenfonds» (Kamerstuk 29 684, nr. 100).
De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 21 november 2011. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Snijder-Hazelhoff
De griffier van de commissie,
Sneep
1a
Waarom heeft de Kamer het wetsvoorstel strekkende tot intrekking van de Wet op het Waddenfonds nog niet ontvangen?
Het wetsvoorstel ligt momenteel ter advisering bij de Raad van State en zal zo spoedig mogelijk bij uw Kamer worden ingediend.
1b
Hoe verhoudt het feit dat u nu reeds bij begroting de decentralisatie van het Waddenfonds wenst te regelen, zich tot het feit dat de Staten-Generaal zich pas op een later tijdstip – wanneer de decentralisatie reeds een feit is – over het bij wet regelen van de intrekking van de Wet Waddenfonds kunnen uitspreken?
De decentralisatie van het Waddenfonds maakt onderdeel uit van het Regeerakkoord. Over de wijze waarop ik invulling aan de decentralisatie van het Waddenfonds wil geven, heb ik uw Kamer schriftelijk geïnformeerd (Kamerstuk 2010–2011 29 684, nr. 91). Dat is onderwerp van een Algemeen Overleg met uw Kamer geweest op 14 april 2011. Ik beschouw de intrekking van de Wet op het Waddenfonds daarmee als het formele sluitstuk van de decentralisatie van het Waddenfonds.
1c
Wanneer beoogt u genoemd wetsvoorstel alsnog bij de Kamer in te dienen?
Zie antwoord op vraag 1a.
2
Op welke wijze gaat u borgen dat de middelen in het Waddenfonds ook na de decentralisatie bijdragen aan de duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en aan het behoud van het unieke en open landschap?
In het bestuursakkoord Decentralisatie Waddenfonds is opgenomen dat de middelen zullen worden besteed aan de vier oorspronkelijke doelen van het Waddenfonds. Deze doelen zijn afgeleid van de hoofddoelstelling van de pkb derde Nota Waddenzee, namelijk de duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en aan het behoud van het unieke en open landschap.
3
Mogen gelden uit het Waddenfonds besteed worden ter financiering van andere lopende projecten zoals bijvoorbeeld programma's voortvloeiend uit de structuurvisie Afsluitdijk?
Na decentralisatie van de middelen uit het Waddenfonds, zijn de Waddenprovincies autonoom verantwoordelijk voor de besteding van de middelen.
4
Hoeveel budget is er heden nog over van de genoemde 677,6 miljoen euro?
Er is per 1-1-2012 nog € 493 miljoen beschikkaar.
5
Kunt u aangeven aan welke projecten het budget uit het waddenfonds precies is besteed? Hoe is in die gevallen de verhouding tussen middelen besteed aan economie en ecologie geweest?
PROJECT |
WF-BIJDRAGE |
---|---|
1e Tender |
|
Waddenacademie |
900 000,00 |
Kwaliteitsverbetering Noordpolderzijl |
172 101,00 |
Hallumer Ryt, vispassage en zoetzout |
6 146 776,00 |
Historische basiskaart Groninger kustgebied |
183 306,00 |
Noordelijke Elfstedenvaarroute |
11 073 836,00 |
De gouden driehoek op Texel |
2 400 000,00 |
Waddenzeeschool |
891 431,00 |
5 MW getijdenenergiecentrale Texel Fase 1 |
72 000,00 |
Vlieland bespaart energie |
204 570,00 |
Waddenparels Wieringen en Keizerspoeldijk |
301 500,00 |
Termunterzijl |
48 150,00 |
Waddenwandelpaden |
2 605 500,00 |
Bezoekerscentrum Schiermonnikoog |
1 800 000,00 |
Landmerken |
1 227 182,00 |
Ecologisch herstel Pieterbuurstermaar |
892 800,00 |
Kwelderherstelprogramma Groningen |
9 342 000,00 |
Verkweldering Bildtpôlen |
538 920,00 |
Biodiversiteit & natuurbeheer kwelders |
1 438 020,00 |
De gouden driehoek op Texel, steunforten |
225 900,00 |
40 463 992,00 |
|
2e Tender |
|
Waddenstrandje Texel |
118 234,00 |
Duurzaam zorgcentrum De Stilen |
229 703,00 |
Kwelderherstel Balgzand |
2 182 037,00 |
Het Nollenlandschap van Den Helder |
820 301,00 |
Herbouw maritieme elementen Zoutkamp |
551 500,00 |
Waddenacademie |
5 000 000,00 |
Groen gas op Schiermonnikoog |
1 200 000,00 |
Versterking Texelse landschap |
1 910 610,00 |
Duurzaam Terschelling |
217 707,00 |
Energieneutraal wonen op Texel |
383 812,00 |
Demonstratieproject Hre-ketel Ameland |
200 000,00 |
Tussen Wad en Westerwoldse Aa |
5 258 278,00 |
Mosselwad |
5 380 814,00 |
Natuurontwikkeling Utopia |
706 956,00 |
25 DonQi Urban Windmills Texel fase 1 |
90 900,00 |
Verduurzaming garnalenvisserij |
433 099,00 |
Waddensleutels |
3 115 665,00 |
27 799 616,00 |
|
3e Tender |
|
WaLTER |
4 402 598,00 |
Ruim baan voor vissen in het Waddengebied |
6 332 900,00 |
Van Polder naar Kwelder: 10 jaar ontwikkeling |
187 937,00 |
Metawad 1: hoe habitatherstel trekkende vogels beïnvloedt |
2 987 079,00 |
Stelling Den Helder, Poort naar de Wadden |
2 975 835,00 |
Kiek over Diek |
2 700 000,00 |
Boerderijen aan de Waddenkust |
2 164 697,00 |
De Nollen: symbiose van natuur, cultuur en ecologie |
1 450 000,00 |
Herplant van iepen in de Waddenregio |
2 663 107,00 |
Kweldercentrum Noarderleech |
380 000,00 |
Opwaardering landschappelijke waarden Weiwerd |
962 809,00 |
Ecomare – de westelijke waddenpoort |
712 081,00 |
Zilt perspectief |
2 557 842,00 |
Vissers van de Wadden |
823 860,00 |
Een sterk staaltje naar het Wad |
113 748,82 |
Nieuwland: jeugdherberg wordt gastenverblijf |
122 800,00 |
Biogasleiding Noordoost Friesland |
5 000 000,00 |
Energie Transitiepark Eemsdelta fase 1, Algen |
188 430,00 |
36 725 723,82 |
|
TOTAAL |
104 989 331,82 |
Afgesproken is dat aan het einde van de fondsperiode (2026) de investeringen uit het Waddenfonds gelijkelijk verdeeld zullen zijn over ecologie en economie. Over de afgelopen drie tenders is er ca. 60 % naar ecologie en ca. 40% naar economie gegaan.
6
Hoe en aan de hand van welke criteria wordt – binnen de nieuwe afspraken – de duurzaamheid van economische projecten beoordeeld?
De beoordeling van de aanwending van de middelen is een verantwoordelijkheid van de Waddenprovincies.
7
Is er een bepaald percentage beoogd voor co-financiering zoals bedoeld in artikel 4? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welk percentage?
Uit het Waddenfonds kunnen nooit projecten voor 100% worden gefinancierd. Voor projecten die bijdragen aan de natuurdoelstellingen van het Waddenfonds geldt een co-financieringspercentage van minimaal 10%, voor economische projecten van minimaal 60%. De Waddenprovincies zullen dit overnemen.
8
Welk bedrag is gereserveerd voor kennishuishouding? Wordt daaronder de waddenacademie verstaan?
Er is voor kennishuishouding volgens de verdeelsleutel, zoals opgenomen in de begroting van het Waddenfonds, gemiddeld een bedrag van 1,3 miljoen per jaar gereserveerd. Deze reservering is mede bedoeld om de Waddenacademie te financieren.
9
Wat wordt precies verstaan onder lokale innovaties? Waarom worden die niet gevat onder de kopjes duurzaam economie of ecologie?
Lokale innovaties betreffen kleinschalige initiatieven die voornamelijk gericht zijn op de verbetering van de leefbaarheid. Het is de wens van de Waddenprovincies om binnen de beschikbare middelen uit het Waddenfonds hier een bedrag voor af te zonderen.
10
Hoe hoog zijn de door het ministerie van Infrastructuur en Milieu gedane uitgaven, als bedoeld onder artikel 10c? Wat wordt gedaan om die kosten zo laag mogelijk te houden?
Artikel 10c betreft de afrekening van de middelen uit het Waddenfonds per 1-1-2012, aan de hand van de realisatie 2011. Over de exact aan de gehonoreerde projectvoorstellen betaalde bedragen kan nu nog geen uitsluitsel worden gegeven. De apparaatskosten bedragen ongeveer 1 miljoen per jaar en bestaan uit de kosten van de uitvoeringsorganisatie Waddenfonds, de Adviescommissie Waddenfonds en de beheerskosten van I&M.
11
Hoe wordt de effectiviteit en doelmatigheid van de bestedingen bepaald en door wie? Welke rol speelt u hier nog in?
De effectiviteit en doelmatigheid van de bestedingen worden bepaald tijdens het besluitvormingsproces van het Waddenfonds (ontvankelijkheid, kwaliteit en draagvlak). Na decentralisatie is de wijze waarop de middelen worden besteed een autonome bevoegdheid van de Waddenprovincies.
12
Waar ligt precies de grens van het Waddengebied dat aanspraak kan maken op de budgetten uit het waddenfonds?
De exacte grens is als volgt omschreven: de Waddenzee, de Waddeneilanden, de zeegaten tussen de eilanden, de Noordzeekustzone tot 3 zeemijl uit de kust, alsmede het grondgebied van de aan de Waddenzee grenzende vastelandsgemeenten.
Voor de transitie naar een duurzame energiehuishouding omvat het werkingsgebied tevens de provincies Fryslân, Groningen en de kop van Noord-Holland voor zover het betreft de gemeenten Hoorn, Wognum, Opmeer, Opdam, Heerhugowaard, Langedijk, Harenkarspel, Zijpe en het gebied ten noorden daarvan. In geval van gemeentelijke herindeling geldt voor de toepassing van deze regeling het grensbeloop zoals dat ten tijde van het inwerkingtreden van de Wet op het Waddenfonds van kracht was.
13
Voor welk totaalbedrag lopen er nog gerechtelijke procedures, die door u worden afgehandeld?
Er loopt nog één gerechtelijke procedure met betrekking tot een gevraagd subsidiebedrag van € 2 375 000,=
Samenstelling:
Leden: Dijksma, S.A.M. (PvdA), Gent, W. van (GL), Snijder-Hazelhoff, J.F. (VVD), Voorzitter, Slob, A. (CU), Haverkamp, M.C. (CDA), Aptroot, Ch.B. (VVD), Samsom, D.M. (PvdA), Jansen, P.F.C. (SP), Graus, D.J.G. (PVV), Ouwehand, E. (PvdD), Rouwe, S. de (CDA), Bashir, F. (SP), Mos, R. de (PVV), Tongeren, L. van (GL), Monasch, J.S. (PvdA), Dekken, T.R. van (PvdA), Dijkgraaf, E. (SGP), Veldhoven, S. van (D66), Koolmees, W. (D66), Ondervoorzitter, Jong, L.W.E. de (PVV), Leegte, R.W. (VVD), Caluwé, I.S.H. de (VVD) en Holtackers, M.P.M. (CDA).
Plv. leden: Groot, V.A. (PvdA), Braakhuis, B.A.M. (GL), Houwers, J. (VVD), Wiegman-van Meppelen Scheppink, E.E. (CU), Koopmans, G.P.J. (CDA), Lucas, A.W. (VVD), Smeets, P.E. (PvdA), Gerven, H.P.J. van (SP), Bontes, L. (PVV), Thieme, M.L. (PvdD), Bochove, B.J. van (CDA), Ulenbelt, P. (SP), Agema, M. (PVV), El Fassed, A. (GL), Plasterk, R.H.A. (PvdA), Jacobi, L. (PvdA), Staaij, C.G. van der (SGP), Ham, B. van der (D66), Verhoeven, K. (D66), Bemmel, J.J.G. van (PVV), Lodders, W.J.H. (VVD), Boer, B.G. de (VVD) en Werf, M.C.I. van der (CDA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29684-102.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.