nr. 20
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2005
Naar aanleiding van de vraag van het geachte lid Van der Ham om met een
aantal landen een kopgroep te formeren, die er voor zorgt dat het instrument
van de milieuheffingen, dan wel het invoeren van kerosine accijns, voor internationale
vluchten op de agenda blijft, deel ik u het volgende mee:
1. De invoering van een kerosine accijns binnen Europa is eind jaren negentig
onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn besproken in de Milieuraad,
de Transportraad en de ECOFIN. Afwegingen tussen de voor- en nadelen hebben
niet geleid tot invoering van het instrument kerosine accijns, maar besloten
werd om ook andere mogelijke instrumenten, zoals emissieheffing en emissiehandel
nader te onderzoeken. In 2002 werd een onderzoek naar de effecten van emissieheffingen
afgerond. Ook dit onderzoek heeft niet tot besluitvorming geleid.
2. Onderzoek in ICAO1 -verband heeft inmiddels
aangetoond dat een open emissiehandelssysteem een kosteneffectief instrument
kan zijn om emissiereductie in de internationale luchtvaart te bewerkstelligen.
Dit heeft er toe geleid, dat sommige EU-landen aan verder onderzoek naar de
voor- en nadelen van een emissiehandelssysteem prioriteit toekennen. Gezien
het bovenstaande en het feit dat voor een beslissing ten aanzien van kerosine
accijns in de ECOFIN unanimiteit vereist is, lijkt een EU-brede invoering
op dit moment niet haalbaar.
3. Buiten Europa ligt de discussie over milieuheffingen voor de internationale
luchtvaart zo mogelijk nog moeilijker. Recentelijk heeft de Verenigde Staten
samen met de ontwikkelingslanden op de laatste ICAO-Assembly nog een poging
gedaan om de invoeren van dergelijke heffingen vrijwel onmogelijk te maken.
Door een gecoördineerde actie onder Nederlands voorzitterschap heeft
Europa dit nog weten te voorkomen. Wel is afgesproken om tot eind 2007 niet
unilateraal tot de invoering van heffingen ter beperking van de emissie van
broeikasgassen te besluiten.
4. De Europese Commissie heeft in de herfst van 2004 een onderzoek gestart
naar de mogelijkheden, de eventuele problemen bij de invoering
en de wijze van uitvoering van het incorporeren van de emissies van de internationale
luchtvaart in het Europese Emissiehandelssysteem dat geldt voor de stationaire
installaties. De Commissie zal de resultaten van dit onderzoek tezamen met
haar overwegingen ten aanzien van andere marktconforme maatregelen in de luchtvaart
(zoals heffingen en kerosine accijns) in een Mededeling publiceren. Het Verenigd
Koninkrijk is van plan de invoering van een emissiehandelssysteem voor internationaal
luchtvaartverkeer in Europa tot speerpunt van beleid tijdens haar voorzitterschap
te maken. Nederland zal de Mededeling van de Commissie en de eventuele aanbevelingen
afwachten, alvorens zij haar definitieve standpunt bepaalt.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus