29 666
Voorstel van wet van de leden Hamer, Dijsselbloem en Kraneveldt houdende opneming in de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs van de verplichting voor scholen om bij te dragen aan de integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving

nr. 2
VOORSTEL VAN WET

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is dat alle scholen voor primair en voortgezet onderwijs bijdragen aan de integratie van scholieren in de Nederlandse samenleving;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I. WIJZIGING WET OP HET PRIMAIR ONDERWIJS

In de Wet op het primair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht:

A

In artikel 8 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. In het derde lid wordt na «multiculturele samenleving» ingevoegd: en voorziet erin dat leerlingen leeftijdgenoten ontmoeten van andere culturen. Het onderwijs omvat mede burgerschapsvorming.

2. In het vierde lid wordt na «die extra zorg behoeven,» ingevoegd: waaronder zorg in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal,.

B

In artikel 13, eerste lid, worden onder verlettering van de onderdelen c tot en met g tot e tot en met i na onderdeel b twee nieuwe onderdelen c en d ingevoegd, luidend:

c. de wijze waarop wordt vormgegeven dat leerlingen in contact komen met leeftijdgenoten van andere culturen,

d. de wijze waarop wordt vormgegeven dat de taalachterstand wordt weggewerkt van leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen,.

ARTIKEL II. WIJZIGING WET OP DE EXPERTISECENTRA

In de Wet op de expertisecentra worden de volgende wijzigingen aangebracht:

A

In artikel 11 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Aan het tweede lid wordt toegevoegd: Het onderwijs omvat bovendien extra zorg voor leerlingen met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal,.

2. In het derde lid wordt na «multiculturele samenleving» ingevoegd: en voorziet erin dat leerlingen leeftijdgenoten ontmoeten van andere culturen. Het onderwijs omvat mede burgerschapsvorming.

B

In artikel 22, eerste lid, worden onder verlettering van de onderdelen c tot en met g tot e tot en met i na onderdeel b twee nieuwe onderdelen c en d ingevoegd, luidend:

c. de wijze waarop wordt vormgegeven dat leerlingen in contact komen met leeftijdgenoten van andere culturen,

d. de wijze waarop wordt vormgegeven dat de taalachterstand wordt weggewerkt van leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen,.

ARTIKEL III. WIJZIGING WET OP HET VOORTGEZET ONDERWIJS

De Wet op het voortgezet onderwijs wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het opschrift wordt toegevoegd: ; burgerschapsvorming.

2. Na «multiculturele samenleving» wordt ingevoegd: en voorziet erin dat leerlingen leeftijdgenoten ontmoeten van andere culturen. Het onderwijs omvat mede burgerschapsvorming.

B

In artikel 24a, eerste lid, worden onder verlettering van de onderdelen c tot en met f tot e tot en met h na onderdeel b twee nieuwe onderdelen c en d ingevoegd, luidend:

c. de wijze waarop wordt vormgegeven dat de taalachterstand wordt weggewerkt bij leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen,

d. de wijze waarop wordt vormgegeven dat leerlingen in contact komen met leeftijdgenoten van andere culturen,.

ARTIKEL IV. INWERKINGTREDING

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Naar boven