29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 485 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR NATUUR EN STIKSTOF

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 september 2023

Hierbij informeer ik u over de door mij op 26 september 2023 verleende natuurvergunning voor het project Exploitatie Luchthaven Schiphol (Amsterdam Airport Schiphol, kortweg Schiphol).1 Deze vergunning is op 26 september 2023 in de Staatscourant en enkele landelijke dagbladen gepubliceerd. De aanvraag dateert van 1 oktober 2020 en is nadien meerdere malen aangevuld.

Controversieel verklaring motie van het lid Kröger c.s.

Ik ben mij bewust dat de Tweede Kamer de Kamerbrief «Reactie op de motie van het lid Kröger c.s.2» controversieel heeft verklaard. Uiteraard respecteer ik uw besluit om deze kamerbrief nu niet te behandelen. Tegelijkertijd ben ik als bevoegd gezag voor de Wet natuurbescherming (Wnb) gehouden aan de daarvoor geldende procedures. Het betreft hier een besluit op een individuele vergunningaanvraag op basis van wettelijke criteria van ecologische aard en overeenkomstig wettelijke besluitvormingsprocedures. Dat staat los van politieke afwegingen of politieke besluitvorming en betreft de uitvoering van staand beleid. Bovendien vind ik het belangrijk dat Schiphol voldoet aan wet- en regelgeving, in dit geval de Wet natuurbescherming, en duidelijkheid krijgt over de ingediende aanvraag.

Procedure

Het ontwerp-besluit heeft van 16 februari tot en met 29 maart 2021 ter inzage gelegen. Enkele van de ingediende zienswijzen en het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (hierna: Commissie m.e.r.) over het milieueffectrapport (hierna: MER) bij het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel 2020 waren aanleiding om Schiphol d.d. 21 februari 20223 te verzoeken de aanvraag aan te vullen en daarbij uit te gaan van een andere bepaling van de referentiesituatie dan in de oorspronkelijke aanvraag was gedaan.

Naar aanleiding van het Hoofdlijnenbrief Schiphol d.d. 24 juni 20224 is Schiphol voorts op 14 juli 2022 verzocht rekening te houden met het kabinetsbesluit om het aantal vliegtuigbewegingen (hierna: vtb) te beperken tot 440.000.

Schiphol heeft maatregelen getroffen waardoor alle effecten bij 500.000 vtb, inclusief de transitie naar 440.000 vtb, zijn gemitigeerd. Voor de volledigheid wijs ik u erop dat de feitelijke gebruiksruimte op grond van de door de Minister van IenW gepubliceerde experimenteerregeling vanaf 31 maart 2024 is beperkt tot 460.000 vliegtuigbewegingen per gebruiksjaar.

Besluit

Overeenkomstig het Hoofdlijnenbesluit Schiphol d.d. 24 juni 2022 heb ik vergunning verleend voor een jaarlijks5 aantal van 440.000 vliegtuigbewegingen. Daarnaast verleen ik tijdelijk, dat wil zeggen tot het moment waarop het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) is gewijzigd6, vergunning voor een jaarlijks aantal van 500.000 vtb. Mocht in het LVB een hoger aantal dan 440.000 vtb worden vastgelegd dan is dat hogere aantal toegestaan, uiteraard met een maximum van 500.000 vtb.

De Minister voor Natuur en Stikstof, Ch. van der Wal-Zeggelink


X Noot
1

Mede in lijn met de toezegging van mijn ambtsvoorganger (parlementaire agenda 10-12-2020 – Debat behandeling Stikstofwet: Zodra er duidelijkheid is over de beoordeling van de vergunningaanvragen van de luchthavens informeert de Minister van LNV de Tweede Kamer hierover; Handelingen II 2020/21, nr. 36, item 11.

X Noot
2

Brief regering d.d. 21-06-2023 (Kamerstuk 31 936, nr. 1086) – Minister voor Natuur en Stikstof, Ch. van der Wal-Zeggelink.

Reactie op de motie van het lid Kröger c.s. over geen natuurvergunning voor Schiphol of Lelystad Airport voordat gegarandeerd is dat de luchtvaart op een eerlijke wijze bijdraagt aan het oplossen van het stikstofprobleem (Kamerstuk 31 936, nr. 1034).

X Noot
4

Kamerstuk 29 665, nr. 432.

X Noot
5

Jaarlijks betekent hier per gebruiksjaar. Een gebruiksjaar van Schiphol loopt volgens het LVB van 1 november van een jaar tot 31 oktober van het jaar daarop.

X Noot
6

Zie de kamerbrief van 1 september 2023 inzake Beëindigen anticiperend handhaven en start notificatiefase balanced approach-procedure Hoofdlijnenbesluit Schiphol (Kamerstuk 29 665, nr. 481).

Naar boven