nr. 48
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 juni 2007
Graag breng ik u, mede namens mijn ambtgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer, op de hoogte van het advies van de heer Alders over
de toekomst van Schiphol en de regio tot 20101.
Dit advies is opgesteld op basis van het overleg tussen de betrokken partijen
op 11 juni jongstleden.
Ik ben verheugd te constateren dat de luchtvaartpartijen Schiphol, Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL) en KLM met regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers
onder leiding van de heer Alders overeenstemming hebben bereikt en tot een
gezamenlijk advies zijn gekomen over de ontwikkeling van Schiphol en de regio
tot 2010.
In het overleg heeft Schiphol verklaard dat zij, gehoord de belangen van
de omgeving, maximaal 480 000 vliegbewegingen wil toestaan tot 2010.
Bovendien zijn er afspraken gemaakt over maatregelen die de hinder beperken
en over maatregelen die de leefbaarheid in de omgeving bevorderen. De afspraken
zijn vastgelegd in twee convenanten.
Op grond hiervan adviseert de heer Alders tot:
– aanpassing van de grenswaarden van de handhavingspunten in het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) waarmee een groei tot 480 000
vliegtuigbewegingen mogelijk wordt gemaakt. Dit binnen de geactualiseerde
gelijkwaardigheidscriteria die eenzelfde bescherming bieden als het eerste
(herstelde) LVB conform de Wet luchtvaart.
– uitvoering van de afspraken die in de convenanten zijn vastgelegd.
Het volledige advies treft u hierbij aan. Ik hecht er aan dat alle betrokkenen
de gelegenheid hebben gekregen hun inzichten, belangen en opvattingen in te
brengen. Ik ben dan ook verheugd dat de heer Alders aangeeft dat zijn advies
kan rekenen op voldoende draagvlak bij de betrokken partijen.
Bovenstaande uitkomsten hebben betrekking op de korte termijn (tot 2010).
Voor de middellange termijn is afgesproken dat vóór 31 maart
2008 de partijen met een advies zullen komen over de te nemen besluiten en
convenanten voor de periode 2010–2018/2020. Dit zal gebeuren op basis
van het MER en convenanten voor de middellange termijn, de resultaten van
het onderzoek naar een nationaal luchthavensysteem, een netwerkanalyse en
een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse.
Zoals ik in het Algemeen Overleg met uw kamer op 7 juni jongstleden
heb aangegeven, hecht ik sterk aan gezamenlijk aangedragen oplossingen voor
de geconstateerde problematiek en ontwikkeling van de mainport. Ik ben zeer
dankbaar voor dit constructieve en bovendien gezamenlijke advies van de partijen.
Hiermee wordt een selectieve ontwikkeling van Schiphol tot 2010 mogelijk.
Ook leidt het tot acties die hinder waar mogelijk kunnen terugdringen en de
leefbaarheid kunnen vergroten.
De heer Alders geeft aan dat de vertegenwoordigers aan de gesprekstafel,
die betrokken zijn bij de beide convenanten, hebben laten weten het voornemen
te hebben om tot tekening over te gaan en dat de vertegenwoordigers van de
gemeenten Amstelveen en Haarlemmermeer dit voornemen met een positief advies
hunnerzijds zullen voorleggen aan de respectievelijke colleges van burgemeester
en wethouders.
Daaropvolgend zal het kabinet zo spoedig mogelijk schriftelijk haar standpunt
kenbaar maken ter voorbereiding op de tweede termijn van het Algemeen Overleg
met de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat op 26 juni aanstaande.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings