29 665
Evaluatie Schipholbeleid

nr. 48
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 juni 2007

Graag breng ik u, mede namens mijn ambtgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, op de hoogte van het advies van de heer Alders over de toekomst van Schiphol en de regio tot 20101. Dit advies is opgesteld op basis van het overleg tussen de betrokken partijen op 11 juni jongstleden.

Ik ben verheugd te constateren dat de luchtvaartpartijen Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en KLM met regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers onder leiding van de heer Alders overeenstemming hebben bereikt en tot een gezamenlijk advies zijn gekomen over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot 2010.

In het overleg heeft Schiphol verklaard dat zij, gehoord de belangen van de omgeving, maximaal 480 000 vliegbewegingen wil toestaan tot 2010. Bovendien zijn er afspraken gemaakt over maatregelen die de hinder beperken en over maatregelen die de leefbaarheid in de omgeving bevorderen. De afspraken zijn vastgelegd in twee convenanten.

Op grond hiervan adviseert de heer Alders tot:

– aanpassing van de grenswaarden van de handhavingspunten in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) waarmee een groei tot 480 000 vliegtuigbewegingen mogelijk wordt gemaakt. Dit binnen de geactualiseerde gelijkwaardigheidscriteria die eenzelfde bescherming bieden als het eerste (herstelde) LVB conform de Wet luchtvaart.

– uitvoering van de afspraken die in de convenanten zijn vastgelegd.

Het volledige advies treft u hierbij aan. Ik hecht er aan dat alle betrokkenen de gelegenheid hebben gekregen hun inzichten, belangen en opvattingen in te brengen. Ik ben dan ook verheugd dat de heer Alders aangeeft dat zijn advies kan rekenen op voldoende draagvlak bij de betrokken partijen.

Bovenstaande uitkomsten hebben betrekking op de korte termijn (tot 2010). Voor de middellange termijn is afgesproken dat vóór 31 maart 2008 de partijen met een advies zullen komen over de te nemen besluiten en convenanten voor de periode 2010–2018/2020. Dit zal gebeuren op basis van het MER en convenanten voor de middellange termijn, de resultaten van het onderzoek naar een nationaal luchthavensysteem, een netwerkanalyse en een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse.

Zoals ik in het Algemeen Overleg met uw kamer op 7 juni jongstleden heb aangegeven, hecht ik sterk aan gezamenlijk aangedragen oplossingen voor de geconstateerde problematiek en ontwikkeling van de mainport. Ik ben zeer dankbaar voor dit constructieve en bovendien gezamenlijke advies van de partijen. Hiermee wordt een selectieve ontwikkeling van Schiphol tot 2010 mogelijk. Ook leidt het tot acties die hinder waar mogelijk kunnen terugdringen en de leefbaarheid kunnen vergroten.

De heer Alders geeft aan dat de vertegenwoordigers aan de gesprekstafel, die betrokken zijn bij de beide convenanten, hebben laten weten het voornemen te hebben om tot tekening over te gaan en dat de vertegenwoordigers van de gemeenten Amstelveen en Haarlemmermeer dit voornemen met een positief advies hunnerzijds zullen voorleggen aan de respectievelijke colleges van burgemeester en wethouders.

Daaropvolgend zal het kabinet zo spoedig mogelijk schriftelijk haar standpunt kenbaar maken ter voorbereiding op de tweede termijn van het Algemeen Overleg met de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat op 26 juni aanstaande.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven