29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 422 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 februari 2022

Op 10 december 2021 is uw Kamer geïnformeerd dat er binnen de kaders van de Luchtvaartnota versneld wordt gewerkt aan een programmatische aanpak geluid voor Schiphol1. Dit gebeurt vanuit het belang van de gezondheid van omwonenden en om bij te dragen aan het versterken van de brede leefomgevingskwaliteit in de omgeving van Schiphol. De programmatische aanpak wordt op dit moment vormgegeven, waarbij via drie sporen invulling zal worden gegeven aan het terugdringen van geluidhinder van luchtvaart, te weten: (1) sturingsmaatregelen om de geluidbelasting van de omgeving aan de bron te verminderen, (2) gevolgbeperkende maatregelen, zoals gevelisolatie en (3) innovatiegerichte maatregelen, zoals geluidadaptief bouwen. Zodra deze aanpak gereed is zal ik dit aan uw Kamer toezenden, zoals ik ook in mijn brief van 18 februari jl. heb gemeld2. De programmatische aanpak geluid staat los van de vaststelling van het Luchthavenverkeersbesluit, waaraan ook wordt gewerkt.

Het kabinet vindt het van belang om snel eerste stappen te zetten in de verbetering van de leefomgevingskwaliteit van de omwonenden. Daarom heeft het besloten om binnen spoor 2 (gevolgbeperkende maatregelen), en vooruitlopend op de verdere uitwerking van de programmatische aanpak geluid alvast een eerste stap te zetten om zo aan de woningen waar de geluidbelasting het hoogst is, een gevelisolatieprogramma aan te kunnen bieden. Dit gaat naar verwachting om een relatief beperkt aantal woningen die met voorrang benaderd zullen worden.

Met gevelisolatie kan het geluidniveau in deze woningen omlaag worden gebracht door aanpassingen aan de woning. Hierbij kijken we naar onder meer slaapkamers, woonkamers en keukens. Het aanbrengen van gevelisolatie kan bijvoorbeeld door het afdichten van kieren, het plaatsen van dikkere of dubbele ruiten, speciale ventilatievoorzieningen of verbetering van de dakisolatie.

Benadrukt moet worden dat dit slechts een eerste en beperkte stap in de programmatische aanpak is. Het kabinet realiseert zich dat er beduidend meer ernstig gehinderden rond de luchthaven zijn, en dat het nodig is om de geluidhinder rondom de nationale luchthaven terug te dringen. Hiervoor is de bredere programmatische aanpak langs de bovengenoemde drie sporen noodzakelijk. Dit zal het kabinet voortvarend ter hand nemen. Niettemin acht het kabinet het van groot belang om vooruitlopend daarop zo snel mogelijk aan de slag te gaan met deze zwaarst getroffen categorie woningen.

Ik zal dit prioritaire isolatieprogramma voor deze beperkte set woningen de komende tijd uitwerken, en zal daarbij ook de mogelijkheden voor een beperkte hernieuwing van de eerdere vrijwillige uitkoopregeling betrekken. Het kabinet hanteert hierbij het principe dat de vervuiler betaalt. Dit betekent dat de kosten van het isolatieprogramma zullen worden doorbelast aan de sector. Ik verwacht uw Kamer in het derde kwartaal over de resultaten van deze uitwerking te kunnen informeren.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 29 665, nr. 418

X Noot
2

Kamerstuk 29 665, nr. 420

Naar boven