Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juni 2017
Hierbij bied ik u het advies van Actal over regeldruk rond de mainport Schiphol aan1, dat op 30 mei 2017 aan mij is verzonden.
In de Tweede Kamer is het onderwerp regeldruk rond de mainport Schiphol enkele malen
aan de orde geweest. Tijdens de behandeling van de begroting van mijn ministerie in
2015 hebben Kamerleden Visser en Hoogland een motie ingediend met het verzoek aan
de regering om «de regeldruk expliciet onderdeel te laten zijn van de actieagenda Schiphol en in
overleg met de sector in de actieagenda concrete voorstellen te doen om de regeldruk
te verminderen» (Kamerstuk 34 300 XII, nr. 56). In de Actieagenda Schiphol is het onderwerp vervolgens expliciet opgenomen (bijlage
bij Kamerstuk 29 665, nr. 224). Er is een uitvraag gedaan richting Schiphol en KLM om met mogelijke verbetervoorstellen
te komen. Deze zijn destijds niet gekomen. In de Actieagenda is die conclusie opgenomen
en is ook aangegeven dat het Rijk altijd open blijft staan voor suggesties. In het
Algemeen Overleg met uw Kamer over de Actieagenda op 30 juni 2016 (Kamerstuk 29 665, nr. 229) heeft het Kamerlid Elias opnieuw aandacht gevraagd voor het onderwerp. Ik heb toen
toegezegd om een quick scan naar regeldruk te willen doen en daarbij Actal te betrekken.
In de Verzamelbrief Schiphol (Kamerstuk 29 665, nr. 234) heb ik uw Kamer laten weten dat Actal de quick scan zelf zal uitvoeren en mij zal
adviseren over regeldruk rond de mainport Schiphol. Het bijgevoegde advies is daarvan
het resultaat2.
Actal heeft in de quick scan primair gekeken naar regeldruk bij alle activiteiten
die «op de grond» plaatsvinden, zoals het faciliteren van passagiers- en vrachtstromen
en het securityproces. Algemene conclusie van Actal is dat ondernemers bij deze activiteiten
op Schiphol onnodig regeldruk ervaren. De concurrentiepositie van de luchthaven kan
worden versterkt door de onnodige regeldruk voor deze ondernemers te verlagen. Het
gaat volgens Actal om drie aandachtsgebieden:
-
– Verdergaande digitalisering bij de uitwisseling van documenten (door onder andere
douane en NVWA);
-
– Efficiënter inrichten van veiligheidsprocessen op de luchthaven (bijvoorbeeld ten
aanzien van offloaden van bagage of door het verlichten van 100% controles op risicovluchten);
-
– Efficiënter inrichten van verschillende vergunning- en toezichtprocessen op Schiphol
(bijvoorbeeld ten aanzien van dubbele screening van medewerkers op Schiphol).
Actal adviseert om onnodige regeldruk op deze terreinen weg te nemen en adviseert
ook om een uitgebreidere analyse naar regeldruk, waarin alle regelgeving ten aanzien
van de mainport Schiphol wordt bezien.
Ik zal de komende periode met de betrokken departementen bezien hoe invulling gegeven
kan worden aan het advies van Actal, om op die manier onnodige regeldruk ook daadwerkelijk
te verminderen. Op het punt van het efficiënter inrichten van veiligheidsprocessen
teken ik daarbij wel op dat een afweging gemaakt moeten worden in hoeverre het verminderen
van regeldruk vanuit veiligheidsoptiek ook daadwerkelijk wenselijk is. Mijn streven
is om u uiterlijk in september een inhoudelijke reactie te sturen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma