29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 186 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 maart 2013

Op grond van artikel 8.29 van de Wet luchtvaart en artikel 3.1 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol brengt de Inspecteur-Generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar verslag uit aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Dit verslag betreft de in de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol vastgelegde veiligheids- en milieuaspecten over de periode van een (deel van een) gebruiksjaar. Hierbij bied ik u dit verslag ter kennisneming aan1.

Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In de nu voorliggende rapportage wordt verslag gedaan over de periode 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012.

Bevindingen en acties

De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: de inspectie) over het gebruiksjaar 2012 zijn dat:

  • de grenswaarden voor de geluidbelasting in twee handhavingspunten Lden overschreden zijn;

  • de relatieve en absolute grenswaarde voor de stof koolmonoxide (CO) overschreden is;

  • door twee luchtvaartmaatschappijen dusdanig van een regel voor het luchtruimgebruik in de nacht is afgeweken dat ze door de inspectie moesten worden aangeschreven;

  • LVNL geen regels voor het luchtruimgebruik overtreden heeft;

  • zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn van banen, onrechtmatig is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik;

  • zich geen overtredingen van de regels voor het baangebruik hebben voorgedaan;

  • aan LVNL een bestuurlijke boete is opgelegd in verband met een overtreding van een regel voor het baangebruik in het gebruiksjaar 2011;

  • op basis van de inspectieresultaten van Schiphol, aan 33 luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief zal worden gestuurd in verband met het gebruik van de Auxiliary Power Unit (APU) in plaats van de op het platform aanwezige vaste stroomaansluiting en voorziening voor Preconditioned Air (PCA);

  • in één geval een restrictie is opgelegd aan de hoogte van een bouwkraan;

  • zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij luchtvaartmaatschappijen wegens «slotsmisbruik» door de inspectie moesten worden aangeschreven.

Toelichting op de bevindingen en acties

Gehanteerde grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten

De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten Lden zijn lopende het gebruiksjaar een aantal keren aangepast. Het gaat hierbij om vervangende grenswaarden op basis van ministeriële regelingen in verband met het verlengde experiment CROS pilot 3b+ en groot baanonderhoud. De laatste ministeriële regeling dateert van 23 oktober 2012. In deze regeling staan de vervangende grenswaarden, zoals die tot en met 31 oktober 2012 van kracht waren.

Overschrijdingen grenswaarden geluid

Naar aanleiding van de overschrijdingen grenswaarden geluid (handhavingspunten 32 en 33) heeft de inspectie een oorzaakanalyse uitgevoerd. Uit deze analyse blijkt dat het om overschrijdingen vanwege een niet unieke oorzaak gaat. Tevens is vastgesteld dat deze overschrijdingen het gevolg zijn van het toepassen van de regels van het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel en het hier effecten betreft die vanuit het perspectief van het experiment gewenst zijn. Op 23 oktober 2012 heb ik u gemeld dat aan de Alderstafel is afgesproken dat ook in het gebruiksjaar 2013 conform de regels van het experiment gevlogen wordt en dat ik die wens graag ondersteun. In verband hiermee heb ik besloten om de overschrijdingen die zich in het gebruiksjaar 2012 hebben voorgedaan ter stond op te vangen met een regeling ex artikel 8.23a Wet luchtvaart. Deze experimenteerregeling zal zo spoedig mogelijk in procedure worden gebracht.

Overschrijdingen grenswaarden CO

Ook naar de overschrijdingen grenswaarden CO is door de inspectie een oorzaakanalyse uitgevoerd. Uit deze analyse blijkt dat het om overschrijdingen vanwege een niet unieke oorzaak gaat. Op 13 december 2012 heb ik de Tweede Kamer gemeld dat het emissiebeleid op basis van het Kabinetsstandpunt Schiphol 2006 wordt aangepast en de grenswaarde voor CO op korte termijn uit het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol wordt geschrapt. In verband hiermee zal de inspecteur-generaal op bovengenoemde wijziging van het LVB anticiperend handhaven.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven