nr. 103
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 juli 2008
In mijn brief van 25 maart 2008 Kamerstuk 29 665, nr. 86
heb ik u erover geïnformeerd dat in het gebruiksjaar 2007, in twee handhavingspunten
de grenswaarden voor geluid in handhavingspunten overschreden zijn. Het betreft
hier de grenswaarden van het ontwerp-Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (hierna:
het ontwerp-LVB) voor een gebroken gebruiksjaar waarop vanaf 13 juli
2007 anticiperend gehandhaafd is.
Op basis van artikel van 4.2.1, vierde lid en artikel 4.2.2, vierde lid,
van het vigerende Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (hierna: het LVB) is door
bureau To70 een meteoclausuleberekening uitgevoerd om te kunnen bepalen in
hoeverre de overschrijdingen het gevolg zijn geweest van buitengewone weersomstandigheden.
In dat geval is de voorziening voor buitengewone weersomstandigheden van toepassing
waarbij de grenswaarde in een handhavingspunt met maximaal 1 dB(A) mag worden
opgehoogd.
Uit deze berekening is echter gebleken dat er in het gebruiksjaar 2007
niet sprake is geweest van buitengewone weersomstandigheden. In principe volgen
dan maatregelen van de Inspecteur-Generaal Verkeer en Waterstaat (hierna:
de IG) die naar zijn oordeel bijdragen aan het terugdringen van de belasting
binnen de grenswaarden.
Om te kunnen bepalen of aan de geconstateerde overschrijdingen gevolgen
voor het gebruiksjaar 2008 moeten worden verbonden is door de Inspectie Verkeer
en Waterstaat nagegaan wat de oorzaak van de overschrijdingen is geweest.
Uit de oorzaakanalyse is gebleken dat de geconstateerde overschrijdingen direct
samenhangen met het groot onderhoud aan de Kaagbaan in september 2007.
Hoewel uit de meteoclausuleberekening gebleken is dat er over het gehele
gebruiksjaar bezien niet sprake is geweest van buitengewone weersomstandigheden,
is uit de oorzaakanalyse gebleken dat gedurende het groot onderhoud aan de
Kaagbaan sprake is geweest van significant afwijkend weer. Hierdoor moest
gedurende het groot onderhoud aan de Kaagbaan, de Zwanenburgbaan veelvuldig
voor landingen vanuit het zuiden worden ingezet (ook ’s
nachts), waardoor enkele handhavingspunten in korte tijd zwaar zijn belast.
Een eventuele maatregel van de IG heeft tot doel te voorkomen dat geconstateerde
overschrijdingen zich in het nieuwe gebruikjaar opnieuw voordoen. Uit de oorzaakanalyse
is gebleken dat de overschrijdingen in het gebruiksjaar 2007 het gevolg zijn
geweest van het groot onderhoud aan de Kaagbaan in combinatie met significant
afwijkend weer tijdens de uitvoering van het groot baanonderhoud. Voor het
gebruiksjaar 2008 is geen groot onderhoud aan de Kaagbaan voorzien waardoor
het niet in de lijn der verwachting ligt dat de grenswaarden van de betreffende
handhavingspunten in het gebruiksjaar 2008 opnieuw worden overschreden. Het
betreft hier dus een situatie die specifiek kan worden geacht voor het gebruiksjaar
2007.
In verband hiermee heeft de IG het besluit genomen om voor het gebruiksjaar
2008 geen maatregelen zoals bedoeld in artikel 8.22 van de Wet luchtvaart
aan één of meerdere sectorpartijen op te leggen en ook niet
tot andere vormen van handhaving over te gaan. Op 29 mei 2008 heeft de
IG dit besluit aan Schiphol, LVNL en de KLM bekend gemaakt.
Voor een nadere onderbouwing van het besluit van de IG verwijs ik naar
het als bijlage bij deze brief gevoegde rapport «Overschrijdingen grenswaarden
geluid Schiphol; gebruiksjaar 2007»1.
Ten slotte meld ik u dat de IG voornemens is om lopende het gebruiksjaar
2008 intensiever toezicht te houden op het handelen van de sectorpartijen
bij het voorkomen van overschrijdingen van grenswaarden voor de geluidbelasting
in het algemeen.
De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
– dat zich in de tweede helft van het gebruiksjaar 2007 meerdere
malen dreigende overschrijdingen van grenswaarden voor de geluidbelasting
hebben voorgedaan, ondanks het feit dat deze grenswaarden op basis van het
ontwerp-LVB gewijzigd zijn;
– dat het gebruiksjaar 2008 een complex jaar is aangezien in dit
gebruiksjaar diverse experimenten plaatsvinden en er ook sprake is van groot
onderhoud aan de Zwanenburgbaan.
Ten aanzien van het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan kan ik u melden
dat Schiphol op basis van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart een aanvraag
heeft ingediend voor:
– een vrijstelling van de regel uit het LVB die verbiedt om tussen
23.00 en 06.00 uur locale tijd in zuidelijke richting te starten van de Aalsmeerbaan;
– vervangende grenswaarden.
Het verzoek voor een vrijstelling voor het gebruik van de Aalsmeerbaan
voor starts in de nacht in zuidelijke richting is gehonoreerd. De regeling
is op 20 juni 2008 gepubliceerd in de Staatscourant. De besluitvorming
over de vervangende grenswaarden is nog niet afgerond. Ik zal u daarover zo
spoedig mogelijk nader informeren.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings