29 651 UNCTAD

Nr. 6 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 november 2015

Conform mijn toezegging in reactie op de aangehouden motie van het lid Klaver c.s. van 26 november jl. (Kamerstuk 34 300 XVII, nr. 51) ga ik hierbij in op nadere informatievoorziening over internationale geschillenbeslechting tussen bedrijven en een staat.

De UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) beheert een database met internationale investeringsverdragen en houdt tevens een database bij over investeerder-staat geschillenbeslechtingszaken1. UNCTAD heeft ook eerder op mijn verzoek onderzoek gedaan naar het gebruik van investeringsarbitrage onder internationale investeringsovereenkomsten door Nederlandse investeerders. Deze studie met een overzicht van bekende zaken tot 2013 is u toegegaan op 19 mei jl. bij de beantwoording op Kamervragen gesteld door het lid Thieme (Aanhangsel Handelingen II 2014/15, nr. 2313).

De UNCTAD-studie komt tot de conclusie dat er relatief vaak een beroep op Nederlandse investeringsbeschermingsovereenkomsten (IBO’s) en het Energiehandvestverdrag wordt gedaan. Cijfermatig is elf procent van de wereldwijde ISDS-zaken door een Nederlandse investeerder aanhangig gemaakt via een Nederlandse IBO of via het Energiehandvestverdrag (tot en met 2013 gaat het om 61 van de in totaal 552 aangespannen zaken). Tevens geldt dat 20 procent van alle zaken tegen een Europees land is ingesteld.

Hoewel het UNCTAD-overzicht veel informatie bevat, is het niet volledig. Er is namelijk niet altijd informatie beschikbaar over de aangespannen zaken, over de hoogte van claims, en over het al dan niet toekennen van claims. Zoals reeds opgemerkt in de beantwoording op Kamervragen van het lid Jasper van Dijk van 28 augustus jl. (Aanhangsel Handelingen II 2014/15, nr. 3232), is alle bekende informatie verwerkt in voornoemde studie van de UNCTAD.

Op dit moment is nadere informatievoorziening over internationale geschillenbeslechting boven hetgeen de UNCTAD publiceert helaas niet mogelijk. Dit onderstreept het belang van transparantie in arbitrageprocedures. Daarom is dit één van de punten waarvoor het kabinet zich inzet bij de modernisering van het mechanisme van investeringsbescherming.

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen


X Noot
1

Zie de International Investment Agreements databases (IIA databases) op www.unctad.org.

Naar boven